نورپردازی ساده پرتره با حداقل تجهیزات
- ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
- 0 دیدگاه
مقدمه : در هفتمین مقاله از پرونده کارگاه آموزش نورپردازی نیکون، این بار قصد داریم به شما روشهای نورپردازی ساده پرتره از دیوید تجادا ( David Tejada ) را آموزش دهیم. در این راهنمای کوتاه دیوید به ما میگوید چگونه میتوان با سادهترین چیدمان نورپردازی در عکاسی پرتره، تصاویری قدرتمند و متعادل به ثبت رساند.
در این عکس دیوید تجادا همچون تمامی 12 عکس منتخب در این پرونده، روش بهدست آوردن پرتره نهایی را در کنار چیدمان پشت صحنهی آن بهصورت مختصر معرفی کرده و مانند نمونههای قبل، توصیههایی کوتاه اما کاربردی دارد.
چگونه از نورپردازی ساده پرتره نتایجی قدرتمند بهدست آوریم؟
متریال و اشیای مختلف، ماهیت ذهنی و بصری متنوعی دارند. دیوید تجادا با اشاره به این نکته از رختکن و قفسههای پشت سر سوژه نهایت بهره را برده است. او اعتقاد دارد با آگاهی به شرایط نورپردازی میتوان از متریالهای مختلف، خروجیهای بصری متنوعی دریافت کرد که در نهایت میتواند بر روی احساس مخاطب از مشاهدهی پرتره اثرگذار باشد. جهت دستیابی به یک عکس قدرتمند، همواره نیاز به تجهیزات متعدد و پیچیده نیست و با یک نورپردازی ساده پرتره هم میتوان بهترین عکسها را بهدست آورد.
همانطور که در عکس نهایی مشاهده میکنید نورپردازی مناسب به لاکرها باعث شده جدیت کافی در فضای بک گراند سوژه وجود داشته باشد و در عین حال نوری پراکنده، ملایم و نرم در آن ایجاد گردد.
توصیهی دیوید تجادا به عکاسان مبتدی پرتره، آشنایی به تجهیزات نورپردازی و همینطور تمرین حداقلی و نورپردازی ساده پرتره است. همانطور که در عکس نهایی مشاهده میکنید، فضایی قدرتمند در این پرتره وجود دارد؛ اما هیچ المانی چشم شما را از سوژه دور نمیکند.
شما میتوانید در جهت آشنایی با توصیههای عمومی دیوید تجادا در نحوهی چیدمان نورپردازی و اصول نورسنجی، مقاله دوم از این پرونده را مطالعه کنید.
در ثبت این پرتره از کدام تجهیزات نورپردازی و چگونه استفاده شده است؟
عکس پرترهی این مقاله ( اولین عکس مقاله ) با دوربین عکاسی ، تجهیزات و تنظیمات زیر به ثبت رسیده است :
- دوربین نیکون D800E
- لنز نیکون Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED VR II
- تنظیمات : 1/250 ثانیه – f/2.8 – ایزوی 100 – نورسنجی دستی
در نورپردازی ساده پرتره پیشرو، تنها از دو منبع نور فلاش SB-900 نیکون استفاده شده است. منبع نور اول در یک سافت باکس با ابعاد معمولی و در فاصلهی کمی از سر سوژه بر روی سه پایهی نور قرار داشته ( به رسم و سبک دیوید تجادا، نور بالا، عمود بر سر سوژه نبوده و با فاصلهای اندک، در جلوی او قرار دارد ) و نور دوم مسئول نوردهی به بک گراند عکس پرتره است. جایی که ما ترکیبی زیبا از رنگ قرمز قفسهها و نور ملایم و تدریجی ایجاد شده توسط فلاش را مشاهده میکنیم. دقیقا در زیر سوژه یک رفلکتور سایز متوسط نقرهای رنگ استفاده شده که بازتابکنندهی نور منتشر شده توسط سافت باکس است. فاصلهی محدود این دو المان نورپردازی نسبت به یکدیگر باعث شده است تا نوری یکدست و روان، تمام صورت سوژه را فرا بگیرد.
ساختار چیدمان و جهت دهی به نورپردازی ساده پرتره این مقاله باعث شده است که فضای کلی و صورت سوژه، نمایی قدرتمند و غالب داشته باشد. البته نباید از تاثیر رنگ بندی و فضای حسی بک گراند این عکس پرتره غافل شد.
کارگاه جامع عکاسی پرتره
هر آنچه باید در رابطه با عکاسی پرتره بصورت حرفه بیاموزید را در این کارگاه فرا خواهید گرفت. برای اولین بار در ایران شما با حضور در یک کارگاه جامع، 24 سبک از عکاسی پرتره را آموزش خواهید دید. این کارگاه در آتلیه مجهز دیدنگار و با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد.
هدف دیوید تجادا از نورپردازی ساده پرتره فوق به کمک کمترین تجهیزات نورپردازی، اشارهی مجدد به این نکته است که در عکاسی پرتره حتی بیشتر از تعدد منابع نور و تجهیزات نورپردازی، آگاهی شما به راهکارهای استفادهی خلاقانه و استاندارد از آنها است که اهمیت دارد. دیوید تجادا این چیدمان را یکی از سادهترین و موثرترین روشهای نورپردازی عکاسی پرتره میداند.
در ثبت این پرتره از کارگاه آموزش نورپردازی نیکون دیوید تجادا تقریبا هیچ اثری از نور طبیعی محیط وجود ندارد و فضای این راهرو تاریک بوده است. تمام نورپردازی مشاهده شده در این عکس توسط فلاش و چیدمان نورپردازی ساده پرتره به ثبت رسیده است.
امیدواریم با مطالعهی این پرونده و بهویژه بررسی پشت صحنه و روشهای چیدمان و ثبت پرترههای منتخب توانسته باشیم شما را با تکنیکهای آسان اما موثر در انواع عکسهای پرتره آشنا کرده باشیم. دیوید تجادا یکی از عکاسان معتبر و همکار با کمپانی نیکون است که ما در این مقاله به بازنشر یکی از جذابترین کارگاههای آموزشی او پرداختهایم .به تمامی علاقهمندان دنیای زیبای عکاسی و بهویژه عکاسان مبتدی و علاقهمند به این سبک دعوت میکنیم مقالات این پرونده را از دست ندهند.