مقایسه نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D : جدال کراپ فریمها !
نقد و بررسیدر این مقاله قصد دارم سه مورد از بهترین دوربینهای کراپ فریم بازار، یعنی کانن 80D ، نیکون D7500 و سونی a6500 را برایتان بررسی و مقایسه کنم. پس همراه من باشید…
در دنیای عکاسی قطع سنسور یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب دوربین است. قطعا دوربینهای فول فریم از هر نظر بهتر از کراپ فریمها هستند و نمیتوان آنها را با هم مقایسه کرد. نوردهی بیشتر، کنترل نویز بهتر و بسیاری موارد دیگر از برتریهای فول فریمها نسبت به کراپ فریمها است.
اما خب علاوه بر آنکه بدنه دوربینهای فول فریم گرانتر هستند، لنزهای آنها را نیز باید با هزینه بیشتری تهیه کرد. به همین دلیل بسیاری از مردم توان تهیه آنها را ندارند.
همچنین ممکن است یک دانشجوی عکاسی یا فردی که تازه در ابتدای راه بوده و نیاز به هزینه زیادی ندارد، قصد تهیه یک دوربین عکاسی را داشته باشد. پس قطعا خرید یک دوربین ارزان قیمت برای این افراد منطقیتر است.
به همین جهت است که هنوز هم کمپانیهای بزرگی چون کانن، نیکون و سونی اقدام به ساخت این دوربینها ( دوربینهای کراپ فریم ) با قیمتهای پایینتر میکنند.
در این مقاله قصد دارم به مقایسه سه مورد از بهترین دوربینهای کراپ فریم بازار یعنی نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D بپردازم تا اگر توان هزینه زیادی را ندارید، بتوانید گزینه مناسب خودتان را پیدا کنید.
-
دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a6500 Mirrorless 18-135mm OSSتماس بگیرید
-
دوربین کانن Canon 80D 18-135 IS USMتماس بگیرید
-
دوربین عکاسی نیکون Nikon D7500 DSLR Camera با لنز 140-18 VR۶۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان
نماینده کانن اوایل سال 2016، نماینده سونی اواخر سال 2016 و نماینده نیکون اواسط سال 2017 بود که معرفی شدند و با توجه به زمانی که از معرفیشان میگذرد، به یک ثبات قیمت منطقی رسیدهاند و شاید الآن زمان مناسبی برای خریدشان باشد.
اگرچه به تازگی دوربین کانن 90D معرفی شده و قطعا باید مدتی بگذرد تا حباب قیمتی آن در ایران شکسته شود. اما در رابطه با نسخه جدید سایر دوربینها میتوان گفت که هنوز معرفی نشدهاند و اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست.
لازم به ذکر است که قیمت دوربین نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D در زمان معرفی به ترتیب 1250، 1400 و 1200 یورو بوده است، اما الآن تقریبا در یک رنج قیمتی هستند. البته لنزهای سونی در ایران کمیابتر و گرانتر از دو کمپانی دیگر است.
سنسور و پردازشگر
- کانن EOS 80D : سنسور 24 مگاپیکسلی CMOS APS-C – محدوده ایزو از 100 تا 16.000 ( قابل ارتقا تا 25.600 ) – پردازشگر DIGIC 6
- نیکون D7500 : سنسور 21 مگاپیکسلی CMOS APS-C – محدوده ایزو از 100 تا 51.200 ( قابل ارتقا از 50 تا 1.640.000 ) – پردازشگر Expeed 5
- سونی a6500 : سنسور 24 مگاپیکسلی CMOS APS-C – محدوده ایزو از 100 تا 25.600 ( قابل ارتقا تا 51.200 ) – پردازشگر Bionz X
هر دو دوربین نیکون D7500 و دوربین کانن 80D متاسفانه از پردازندههای قدیمی کمپانیهای مذکور استفاده میکنند. اما نماینده سونی از همان پردازنده همیشگی که در تمام دوربینهای این شرکت یکسان است بهره میبرد و تنها بهبودهایی جزئی به آن اضافه شده است.
دوربین نیکون D7500 از پردازشگر Expeed 5، کانن 80D از پردازشگر DIGIC6 و سونی a6500 از پردازنده Bionz X استفاده میکنند. قدرت پردازش در این دوربینها تقریبا یکسان است و تفاوت چندانی بین آنها دیده نمیشود.
سنسور 20 مگاپیکسلی به کار رفته در D7500 دقیقا همان نسخه به کار رفته در همزاد پیشرفتهتر خود، یعنی D500 است. ممکن است در نگاه اول سنسور D7500 نسبت به سنسور ۲۴ مگاپیکسلی EOS 80D یا سنسور 24 مگاپیکسلی سونی a6500 در رتبهی پائینتری قرار بگیرد، اما با تست D7500 متوجه میشویم که کیفیت تصویر آن به شدت مشابه D500 است.
در استفاده شخصی نیز، عملکرد سونی a6500 در طول روز بسیار بهتر بود و عکسهای با کیفیتتری را ثبت میکرد، دوربین نیکون D7500 نیز عملکرد فوقالعادهای داشت، اما اندکی ضعیفتر از نماینده سونی است. کانن 80D نیز در این مقایسه کاملا راضی کننده ظاهر شد.
در کنترل نویز در فایلهای خام RAW نیز عملکرد نماینده سونی بسیار بهتر از دو مورد دیگر بود، البته تصاویری که نیکون ثبت میکرد هم واقعا عالی بوده و من را شگفت زده کردند.
جزئیات در هر سه دوربین فوقالعاده بود و محدوده داینامیکی، به شکلی عالی در تصاویر ثبت میشد. به طور کلی، عملکرد هر سه دوربین میتواند یک کاربر متوسط را راضی نگه دارد، اما اگر در سطح حرفهایتری عکاسی میکنید، بهتر است نماینده سونی را در این بخش جدیتر بگیرید.
سنسور به کار رفته در هر سه مدل از نوع کراپ فریم CMOS APS-C است؛ البته سایز آنها کمی تفاوت دارد.
هر سه دوربین نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D به ترتیب سنسورهایی با سایز 15.7 در 23.5 ، 15.6 در 23.5 و 15 در 22.5 دارند. البته تفاوت آنها به میزانی نیست که بر روی کیفیت عکس تاثیر بگذارد و میتوانید اصلا آن را در نظر نگیرید.
یکی دیگر از مواردی که میتوان سه دوربین نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D را در آن مقایسه کرد، دمای رنگ در عکسهای ثبت شده در حالت خودکار است ( توجه داشته باشید این مقایسه مربوط به حالت خودکار دوربینها بوده و در حالت دستی میتوان دمای رنگ را تغییر داد ).
D7500 نیکون رنگها را کمی گرمتر ثبت میکند و به دلیل دامنه داینامیکی بالاتر، برای عکاسان طبیعت و یا حیات وحش میتواند مناسب تر باشد. اما سنسور 80D کانن رنگها را کمی سردتر ثبت میکند که میتواند برای عکاسی پرتره و یا عکاسی صنعتی مناسبتر واقع شود.
اما نزدیکترین رنگها به واقعیت مربوط به دوربین سونی a6500 است که واقعا کنترل دمای رنگ بسیار خوبی در حالت خودکار دارد. همچنین قابلیت JPEG Color Indention نیکون با رنگهای گرمی همانند زردها و قرمزهای اشباع شده و سبزهای پرطراوت و در عین حال خنثی همراه است.
در مورد کیفیت تصاویر ثبت شده و یا قدرت پردازش، میتوان گفت عملکرد هر سه دوربین بسیار عالیست؛ اگر چه به نظر خود من نماینده سونی عملکرد نسبتا بهتری در مقابل رقبای خود دارد.
فیلمبرداری
- کانن EOS 80D : رزولوشن 1080p Full HD با نرخ 60 فریم بر ثانیه
- نیکون D7500 : رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه
- سونی a6500 : رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربینهای سونی همیشه در بحث فیلم برداری زبان زد حرفهایها هستند. a6500 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در نگاه اول، کاملا حرفهایتر از دو دوربین دیگر به نظر میرسد. هر سه دوربین به پورتهای میکروفون و هدفون، HDMI خارجی و صفحات لمسی برای تعیین نقطهی فوکوس مجهز شدهاند که برای فیلم برداری حرفهای بسیار مهم است.
از نظر کیفیت فیلم برداری، کانن 80D قادر است با رزولوشن 1080p Full HD و نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. نیکون D7500 و سونی a6500 نیز ویدیوهایشان را با رزولوشن 4K و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط میکنند.
البته در هر دو نماینده نیکون و سونی، میتوانید با کاهش رزولوشن به فول اچ دی، با نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کنید.
اما مقایسه نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D در بخش فیلم برداری به همین جا ختم نمیشود.
حالت ویدئوی 4K در D7500 با یک کراپ اضافه به طول کانونی 1.5x بر روی کراپ 1.5x سنسور APS-C همراه است. این یعنی کراپ اعمال شده 2.25x برابر نسبت به فاصلهی کانونی نوشته شده بر روی لنز دوربین بیشتر است.
در واقع اگر برای فیلم برداری از یک لنز واید 18 میلیمتری استفاده کنید، هنگام ضبط 4K میدان دیدی معادل یک لنز 40.5 میلیمتری خواهید داشت. پس اگر میخواهید ویدیوهای ورزشی ثبت کنید و به زاویهای بسیار باز برای این کار نیاز دارید، شاید بهتر است به دیگر دوربینها فکر و یا به فیلم برداری با رزولوشن فول اچ دی اکتفا کنید.
اما در حالت فیلم برداری فول اچ دی، هیچ کدام کراپ ندارند. یکی از ویژگیهای جذاب دوربین نیکون در بخش فیلم برداری، استفاده از zebra highlight warnings یا خطوط هشدار دهنده گورخری است. به این صورت که نقاط هایلایت در تصویر شما با خطوطی نمایش داده میشوند تا کنترل بهتری بر روی آنها داشته باشید.
اما یکی از بخشهایی که باعث میشود نماینده سونی حرفهای بیشتری برای گفتن داشته باشد، بخش لرزشگیر است. بر خلاف دو دوربین دیگر، دوربین سونی a6500 از لرزشگیر داخلی استفاده میکند که یک ویژگی کاملا مثبت است.
در مورد دوربینهای کانن و نیکون، مجبورید تنها به لنزهایی با لرزشگیر داخلی اکتفا کنید و با هر لنزی نمیتوانید بدون لرزش ویدیو ضبط کنید.
اما تفاوت بزرگی دیگر در مقایسه نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D در مورد سیستم فوکوس آنهاست.
سونی a6500 و نیکون D7500 از یک سیستم تشخیص فاز استفاده میکنند که به ترتیب 425 و 51 نقطه موثر دارند. اما کانن 80D از یک سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل استفاده میکند که 45 نقطه موثر دارد.
در مورد فوکوس خودکار، به طور مفصل بحث خواهم کرد، اما در یک جمله بخواهم نتیجه کلی را بگویم، طبق استفاده شخصی، برنده این بخش سونی a6500 خواهد بود.
لازم به ذکر است که هر سه دوربین از قابلیت ثبت ویدیوهای تایم لپس بهره میبرند، اما امکان ثبت ویدیوهای اسلوموشن تنها برای سونی a6500 موجود است. ضبط ویدیوهای اسلوموشن این دوربین با کیفیت 720P و نرخ 120 فریم بر ثانیه خواهد بود.
به طور کلی، اگر به فیلم برداری حرفهای علاقه دارید و یا میخواهید به تازگی آن را شروع کنید، بهترین گزینه این بخش سونی a6500 خواهد بود که امکانات کاملی را در اختیارتان قرار میدهد.
عکاسی پیاپی
- کانن EOS 80D : با نرخ 7 فریم بر ثانیه
- نیکون D7500 : با نرخ 8 فریم بر ثانیه
- سونی a6500 : با نرخ 11 فریم بر ثانیه
خب، همین اول ماجرا حجت را برایتان تمام کنم، اگر به دنبال حرفهای شدن در عکاسی ورزشی، حیات وحش و یا عکاسی از نوزاد هستید، بهترین گزینه در مقایسه نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D ، نماینده سونی خواهد بود.
کانن 80D با نرخ 7 و نیکون D7500 با نرخ 8 فریم بر ثانیه به صورت پیاپی میتوانند عکاسی کنند، این در حالی است که نرخ عکاسی پیاپی در سونی a6500 به 11 فریم بر ثانیه میرسد؛ که بسیار خوب است.
همچنین بافر EOS 80D میتواند 110 تصویر JPEG یا 25 تصویر خام Raw را در خود ذخیره کند؛ اما بافر D7500 امکان ذخیره سازی بی نهایت عکس JPEG و یا 50 فایل 14 بیتی غیرفشردهی Raw را فراهم میکند؛ این در حالی است که بافر سونی a6500 میتواند تا 233 تصویر JPEG و یا 107 تصویر خام RAW یا 100 تصویر RAW + JPEG را در خود ذخیره کند.
پس بی هیچ شک و شبههای، برنده این بخش نیز سونی خواهد بود.
فوکوس خودکار
- کانن EOS 80D : فوکوس خودکار 45 نقطهای تشخیص فاز
- نیکون D7500 : فوکوس خودکار 51 نقطهای تشخیص فاز
- سونی a6500 : فوکوس خودکار 425 نقطهای تشخیص فاز
همانطور که در بخش فیلم برداری یک اشاره کوچک کردم، سونی a6500 و نیکون D7500 از یک سیستم تشخیص فاز استفاده میکنند که به ترتیب 425 و 51 نقطه موثر دارند. کانن 80D اما از یک سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل استفاده میکند که 45 نقطه موثر دارد.
D7500 دارای همان سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطهای ( ۱۵ کراس تایپ ) به کار رفته در دوربین نیکون D7200 و دوربین نیکون D750 است؛ با این تفاوت که نیکون این بار از سنسور سنجش رزولوشن ۱۸۰ هزار پیکسلی بهکار رفته در D500 در آن استفاده کرده است که باعث میشود ردیابی سوژه از طریق نمایاب ( که نیکون آن را ردیابی 3D مینامد ) بسیار دقیقتر صورت بگیرد.
سنسور سنجش رزولوشن جدید نیکون در تستهای اولیه، اختلاف چشمگیر مثبتی نسبت به نمونهی قدیمی داشته است.
EOS 80D اما دارای یک سیستم اتوفوکوس ۴۵ نقطهای است که در آن تمام نقاط کراس تایپ هستند. نیکون همچنین در 80D از یک سنسور تشخیص رزولوشن ۷۵۶۰ پیکسلی RBG و سنسور مادون قرمز برای کمک به ردیابی سوژه استفاده کرده است.
سیستم فوکوس خودکار سونی a6500 نیز از نوع تشخیص فاز بوده که به 125 نقطه موثر مجهز است. این در عمل نیز واقعا بی نظیر است. عملکرد سیستم فوکوس سونی چه در ردیابی چشم و چه در ردیابی سوژه، عملکرد بسیار دقیقتر، سریعتر و بهتری دارد.
D7500 همچنین مجهز به ویژگی فاین تیونِ اتوفوکوس است که برای اولین بار در دوربینهای D5 و D500 معرفی شد و به عکاسان کمک میکند تا برای رسیدن به بهترین نتایج، لنزها را با دوربین خود کالیبره کنند.
اما از جهتی هم از عملکرد فوقالعاده سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel کانن نمیتوان گذشت. اگر به سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل کانن عادت کره باشید، هنگام عکاسی با D7500 و یا a6500 در حالت Live View حس کاملا ماقبل تاریخی به شما دست خواهد داد. ?
در مجموع سیستم فوکوس هر سه دوربین بسیار خوب است، اما در هنگام فیلم برداری با استفاده از حالت لایو ویو نمیتوان سرعت سیستم دوال پیکسل کانن را کتمان کرد. البته از نظر دقت به سونی نمیرسد، اما به لحاظ سرعت قابل رقابت با آن است.
سیستم فوکوس نیکون نیز در اکثر موارد خوب عمل میکند و مشکلی را به وجود نمیآورد، اما بهتر است در مورد این مبحث بر روی دو دوربین دیگر تمرکز داشته باشید.
لازم به ذکر است که وجود صفحه نمایش لمسی در هر سه دوربین، فوکوس را راحتتر و لذت بخشتر کرده است.
صفحه نمایش و منظرهیاب
- کانن EOS 80D : نمایشگر 3 اینچی لمسی کاملا چرخان از نوع LCD با 1.04 میلیون نقطه، ویزور با ضریب بزرگنمایی 0.95x و پوشش 100 درصدی
- نیکون D7500 : نمایشگر 3 اینچی لمسی متحرک ( تیلت ) از نوع LCD با 1.04 میلیون نقطه، ویزور با ضریب بزرگنمایی 0.94x و پوشش 100 درصدی
- سونی a6500 : نمایشگر 3 اینچی لمسی متحرک ( تیلت ) از نوع LCD با 921.600 نقطه، ویزور با ضریب بزرگنمایی 0.7x و پوشش 100 درصدی
صفحه نمایش هر سه دوربین به واقع بسیار عالیست. از نظر شفافیت و وضوح شما را شگفت زده میکنند، اما شاید بتوان گفت عملکرد کانن 80D در این بخش اندکی بهتر از رقیبانش است.
وضوح اندکی بیشتر و امکان چرخش به صورت 360 درجه از ویژگیهایی است که این دوربین را برتر میکند. صفحه نمایش نیکون D7500 و سونی a6500 تنها در جهت عمودی میچرخند و میتوانند برای شما محدودیتهایی را ایجاد کنند.
اما به هر حال چرخان بودنشان، از ثابت بودنشان بسیار بهتر است.
نگاه داشتن دست بر روی صفحهی نمایش کاملا چرخان EOS 80D به ثبات دوربین هم کمک میکند؛ اما از طرفی چرخاندن صفحهی نمایش به سمت خارج، مانعی برای پورتهای USB و HDMI میشود. البته افرادی با این مشکل رو به رو میشوند که از یک رکوردر ویدئویی خارجی استفاده میکنند و یا میخواهند از دوربین در استودیو و در حالت اتصال به نمایشگرهای بزرگ و یا لپ تاپ استفاده کنند.
صفحهی نمایش چرخان عمودی D7500 و یا a6500 در هیچ موقعیتی دچار مشکل نمیشود.
ضریب بزرگنمایی در هر دو دوربین کانن EOS 80D و نیکون D7500 نسبتا برابر است و به ترتیب ضریبی 0.95 و 0.94 برابری دارند و به اصطلاح میتوانند پوششی صد درصدی داشته باشند. اما در سونی a6500 ضریب بزرگنمایی ویزور کمتر بوده و برابر 0.7 برابر است و پوششی صد درصدی را داراست.
اما با توجه به کراپ فریم بودن سنسور، میزان پوشش در هر سه دوربین کمتر میشود.
بدنه و کیفیت ساخت
- کانن EOS 80D : سایز 139 در 105 در 79 میلیمتر، وزن 730 گرم ( به همراه باتری و کارت حافظه )
- نیکون D7500 : سایز 136 در 104 در 73 میلیمتر، وزن 720 گرم ( به همراه باتری و کارت حافظه )
- سونی a6500 : سایز 120 در 67 در 53 میلیمتر، وزن 453 گرم ( به همراه باتری دوربین و کارت حافظه )
شاید مقایسه یک بدون آینه با دو دوربین DSLR از نظر وزن و ابعاد کمی خنده دار باشد. به طور کلی دوربینهای بدون آینه مخصوص افرادی ساخته میشوند که نیاز به امکانات یک DSLR دارند، اما در سایزی بسیار کوچکتر.
مقاومت هر سه دوربین در برابر شرایط بد آب و هوایی تقریبا یکسان بوده و متوسط است. البته بدنه نیکون D7500 با توجه به اینکه از جنس پلاستیک حرارتی فیبر کربنی ( CFRTP ) و آلیاژ منیزیم ساخته شده، مقاومت نسبتا بهتری دارد.
اما مادامی که قصد استفاده از دوربین خود در منطقهی جنگی و یا شرایط بسیار سخت آب و هوایی را نداشته باشید، کیفیت بدنه نقش زیادی در انتخاب یکی از این دوربینها و ترجیح دادن یکی بر دیگری نخواهد داشت.
در مقایسه دو DSLRها میتوان گفت هر دو دوربین برای تغییر آسان تنظیمات دستی، تعداد زیادی دکمه و دکمه چرخان دارند که تا حد زیادی سفارشی سازی را برای کاربر آسان میسازند. بدنه نماینده نیکون تا حدی کوچکتر است، همچنین 10 گرم وزن کمتری دارد، اما هیچ یک از این موارد آنقدر چشمگیر نیستند که در انتخابتان تاثیر گذار باشند.
سونی در دوربین a6500 اما تا جای ممکن تعداد دکمهها و اهرمها را به حداقل رسانده و به همین دلیل به احتمال خیلی زیاد به سادگی با آن ارتباط برقرار خواهید کرد.
قابلیتهای دیگر
- کانن EOS 80D : وای فای داخلی، اسلات کارت حافظه تکی از نوع SD / SDHC / SDXC
- نیکون D7500 : وای فای داخلی، اسلات کارت حافظه تکی از نوع SD / SDHC / SDXC
- سونی a6500 : وای فای داخلی، اسلات کارت حافظه دوگانه از نوع SD / SDHC / SDXC + Memory Stick Pro Duo
اتصال بی سیم یکی از مهمترین ویژگیهای دوربینهای دیجیتال امروزی است؛ در واقع امکانی که برای هر عکاسی میتواند واقعا کاربردی باشد.
این مورد به شما این امکان را میدهد تا از طریق وای فای، بلوتوث و یا NFC به اپلیکیشن مخصوص دوربین در گوشی هوشمند یا لپ تاپتان متصل شده و تصاویر را به سادگی و با سرعت زیادی انتقال دهید.
کانن 80D به وای فای و NFC مجهز شده و نیکون D7500 تنها از وای فای و بلوتوث بهره میبرد. سونی a6500 نیز به وای فای داخلی و NFC مجهز شده، اما فاقد بلوتوث است. اگر کاربر اندروید هستید، اتصال از طریق NFC نیز بسیار سریعتر و راحتتر خواهد بود.
از نظر تعداد اسلاتهای کارت حافظه دوربین، یک برتری دیگر برای نماینده سونی به دست میآید؛ اگرچه فرمت Memory Stick Pro Duo چندان هم رایج نیست.
لازم به ذکر است که هیچ کدام از این سه دوربین به GPS داخلی مجهز نشدهاند و برای ثبت اطلاعات لوکیشن، باید دوربین را به گوشی هوشمندتان متصل کرده واجازه دسترسی به اطلاعات لوکیشن را به دوربینتان بدهید.
باتری
- کانن EOS 80D : حدود 960 شات
- نیکون D7500 : حدود 950 شات
- سونی a6500 : حدود 350 شات
تا به اینجا کار سونی a6500 خیلی خوب پیش آمد و از خیلی نظرها برتری خود را اثبات کرد، اما در بخش باتری یک شکست بزرگ خواهد خورد!
هر دو دوربین کانن 80D و نیکون D7500 میتوانند بیش از 950 شات را با هر بار شارژ کامل ثبت کنند، اما سونی a6500 تنها میتواند 350 شات بزند؛ که مقدار بسیار کمی است!
شاید بهتر باشد اگر عکاس طبیعت هستید و میخواهید نماینده سونی را انتخاب کنید، چند عدد باتری یدک هم همیشه همراه خود داشته باشید.
باتری به کار رفته در دوربین کانن 80D از نوع باتری لیتیوم یون مدل LP-E6N است. این باتری که نسبت به نسل قبل خود تا حد زیادی بهینه شده است، دارای ظرفیت 1865 میلیآمپر ساعت بوده و ولتاژی معادل 7.2 ولت دارد.
اما در دوربین نیکون D7500 از باتری باتری لیتیوم یون EN-EL15a استفاده شده که ظرفیتی 1900 میلی آمپری و ولتاژی برابر 7 ولت دارد.
باتری به کار رفته در سونی a6500 نیز از نوع لیتیوم یون NP-FW50 میباشد. این باتری ظرفیتی معادل 1020 میلی آمپر و ولتاژی برابر 7.4 ولت دارد.
البته از نظر اینکه هر سه دوربین از گریپ باتری پشتیبانی میکنند، میتوان کاملا امیدوار بود.
نتیجه نهایی و جمعبندی
بی شک دوربینهای بدون آینه برای افراد حرفهای، به خصوص در زمینه فیلم برداری امکانات فوق العادهای دارند. اما قیمت بسیار بالای لنزها و کمیاب بودن آنها ممکن است شما را کمی دو دل کند.
اگر شما عکاس حرفهای هستید و از بابت پرداخت هزینههای سنگین مشکلی ندارید، به شما پیشنهاد میکنم سونی a6500 را تهیه کنید.
اما اگر نمیتوانید هزینه آن را بپردازید، میتوانید بر روی رقبای DSLR آن فکر کنید. کانن 80D کاملا مناسب افرادی است که میخواهند به صورت حرفهای فیلم برداری کنند و لزوما نیازی به رزولوشن 4K ( مخصوصا با کراپ 2.25 ) ندارند.
برای افرادی که به عکاسی از رویدادهای سریع، مثل عکاسی حیات وحش، ورزشی و یا عکاسی از کودکان دارند و عکاسی با ویزور را نسبت به حالت لایو ویو ترجیح میدهند، نیکون D7500 با سرعت عکاسی پیاپی بالاتر، بافر با ظرفیت بیشتر، سیستم تشخیص فاز بهتر و سیستم ردیابی اتوفوکوس سه بعدی، گزینهی بهتری ( نسبت به رقیب DSLR خود، یعنی کانن 80D ) محسوب میشود.
میتوانید مقایسه این سه دوربین را از طریق وبسایت معتبر DXO در اینجا مطالعه کنید.
امیدوارم نکاتی که در مقاله ” مقایسه نیکون D7500 و سونی a6500 و کانن 80D : جدال کراپ فریمها “ برایتان گفتم مفید بوده باشد. آیا شما تجربه استفاده از این سه دوربین را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی داشتید، در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.
ممنون
مقایسه خوبی بود
علیرغم مزایای سونی، به خاطر دسترسی بیشتر به تجهیزات و قیمت معقولتر، من نیکون رو انتخاب میکنم.
تشکر از مطالب مفیدتون
اگه لطف کنید تو یه لول بالاتر مثل کنن ۶ مارک ۲ و سونی ۷ و نیکون ۸۱۰ هم مطلبی بزارین ممنون میشم
سلام دوست عزیز
بله حتما، به زودی بررسی برای دوربینهای ذکر شده انجام میگیره.
بسیار عالی و مفید
لطفا یه مقایسه هم بین دوربینهای سطح پایینتر مثل کانن ٨٠٠d و نیکون d۵۶٠٠ بذارید. ممنون
سلام دوست عزیز
ممنون از توجهتون، دوربینهای پیشنهادیتون رو به زودی بررسی و مقایسه میکنم
سلام. ممنون بابت مطالب عالی تون. همیشه به این فکر می کردم که dxomark باید یه مشایه ایرانی داشته باشه.
سوال من اینه که من هنرجوی کارگردانی ام و برای قوی تر شدنم نیاز به یه دوربین حرفه ای علاوه لنزش دارم. هم فیلمبرداری خوب ( برای ساخت فیلم نه برای مثلا کارای ورزشی یا…. پس ۴ k هم نشد مشکلی نداره.) و هم عکسبرداری خوب ( عکس های پرتره بیشتر) قیمتشم هر چی پایین تر بهتر و فکوس خوب معیار های منه. سوال من اینه که پیشنهاد شما بین کانن ۸۰d و نیکون d7200 و نیکون d7500 کدوم یکیش هست.
سلام محمد عزیز
عمق میدان و میزان محو شدن پس زمینه به بدنه دوربین ارتباطی نداره و یه لنز خوب میتونه برای شما مفید باشه
برای مثال لنزهای پرایم ۵۰ یا ۸۵ میلی متری هر کمپانی که با دیافراگمهای خیلی باز ساخته میشه تا برای عکاسی پرتره مناسب باشن
بین این سه تا دوربینی که گفتید برای کار فیلم برداری ۸۰D کنون خیلی بهتره، به دلیل سیستم فوکوس قویتر و البته صفحه نمایش بهتر
اما فراموش نکنید که حتما بخش بیشتر سرمایتون رو برای خرید لنزهای با کیفیت کنار بذارید
دوربینهای بدون آینه این رده هم میتونن انتخابهای خوبی باشن، مثل M50 کنون
موفق باشید …