راه‌های از بین بردن جوش صورت ✨​👌​💆‍♀️​

راه‌های از بین بردن جوش صورت

یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از نوجوانان و جوانان به ویژه در سنین بلوغ و خانم‌ها و آقایان پیش از عروسی با آن مواجه هستند، جوش صورت است. اگرچه جوش‌هایی که در این سنین روی پوست ظاهر می‌شود، اغلب طبیعی بوده و به جوش غرور جوانی شناخته می‌شود، با این حال افراد به دنبال راه‌های از بین بردن جوش صورت برای کاهش یا از بین بردن کامل این جوش‌ها هستند.

در برخی موارد نیز پیش می‌آید که جوش صورت تا سال‌ها پس از دوران نوجوانی همراه افراد می‌ماند. در این مقاله قصد داریم تا با انواع جوش صورت آشنا شده و راهکارها و روش‌های درمانی برای کاهش و از بین بردن هر نوع جوش را بشناسیم. برای پوستی سالم‌تر و زیباتر با ما همراه باشید.

انواع جوش صورت و راهکار درمانی

راه‌های از بین بردن جوش صورت

جوش صورت که به آن آکنه نیز گفته می‌شود، دارای مدل‌های مختلفی بوده که هر یک به دلایل خاصی بر روی پوست ظاهر می‌شود. در برخی موارد جوش‌ها خفیف بوده و به مرور زمان خود جوش و جای آن برطرف می‌گردد. اما گاهی اوقات آکنه‌های شدید باعث ایجاد اسکار یا جای جوش می‌گردد.

به طور کلی جوش صورت به واسطه بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شود. چرا که زمانی که منافذ پوست بسته شود، چربی پوست نمی‌تواند از پوست خارج شده و تجمع آن بر زیر پوست سبب ایجاد برآمدگی و تکثیر باکتری‌های مولد آکنه می‌شود. اگر بخواهیم انواع جوش صورت را بشناسیم باید به چهار دسته کلی زیر اشاره کنیم.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅جوش‌های سرسفید

جوش‌های سر سفید جزو شایع‌ترین جوش‌های صورت بوده و به عنوان خفیف‌ترین جوش‌ها نیز شناخته می‌شود. این جوش‌ها به کومدون نیز معروف بوده که در اثر بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شود. در واقع این جوش‌ها در اثر تولید بیش از حد چربی در پوست و مخلوط شدن آن با سلول‌های مرده پوست ایجاد شده که سبب مسدود شدن منافذ پوست می‌گردد.

گاهی اوقات افزایش ترشح چربی به دلیل تغییرات هورمونی صورت می‌گیرد. از این رو نیز جوش‌های دوران بارداری، دوران قاعدگی، دوران بلوغ و دوران یائسگی از نوع سر سفید است.

✔️بهترین راهکار درمانی جوش سر سفید

برای آن که جوش‌های سر سفید در مدت زمان کوتاه‌تری از بین بروند بهتر است نکات زیر رعایت شود.

  • صورت و به ویژه ناحیه T باید با پاک‌کننده‌های ضد جوش شسته شود.
  • از مالیدن پوست که سبب تحریک پوست می‌شود جلوگیری شود.
  • به هیچ عنوان جوش‌های سر سفید ترکانده یا فشار داده نشوند که سبب التهاب و ایجاد اسکار نگردد.
  • استفاده از یک لایه‌بردار ملایم در درمان جوش سر سفید موثر است.
  • محصولات درمانی حاوی سالسیلیک اسید برای درمان این نوع جوش کاربردی هستند.

✅جوش‌های سر سیاه

جوش‌های سر سیاه جزو رایج‌ترین انواع آکنه بوده که به واسطه فرآیندهای طبیعی پوست ایجاد می‌شود. در این نوع جوش چربی اضافه که به آن سبوم گفته می‌شود و سلول‌های مرده پوست با هم ترکیب شده و در خود منافذ باقی می‌ماند. از آن‌جایی که پوست روی این ترکیب را نمی‌پوشاند و جوش‌ها با هوا در تماسند رنگ آن‌ها تیره می‌شود.

جوش‌های سر سیاه با بسته شدن فولیکول مو ایجاد می‌شود. یکی از دلایل اصلی ایجاد جوش‌های سر سیاه تغییرات هورمونی بدن بوده که بر تولید چربی تاثیر می‌گذارد. از این رو جوش‌های سر سیاه در دوران بلوغ بیشتر دیده می‌شود. جوش‌های سر سیاه ممکن است در هر قسمتی از صورت و بدن ایجاد شود.

✔️بهترین راهکار درمانی جوش سر سیاه

برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه ‌روش‌های زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

  • استفاده از محصولات موضعی حاوی سالیسیلیک اسید سبب تمیز شدن منافذ پوست شده و جوش سر سیاه را برطرف می‌کند.
  • هرگز از اسکراب دائمی برای از بین بردن جوش سر سیاه استفاده نکنید؛ چرا که اسکراب زیاد سبب خشک شدن پوست، تولید چربی بیشتر و بدتر شدن وضعیت آکنه می‌شود.
  • از فشار دادن و خارج کردن جوش‌های سر سیاه خودداری کنید؛ چرا که سبب التهاب پوست و بزرگتر شدن منافذ می‌گردد.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی

زمانی که جوش‌ها قدری شدیدتر باشد به آن‌ها جوش قرمز یا پاپول و جوش چرکی یا پاسچول گفته می‌شود. جوش‌های قرمز برآمدگی‌های قرمز یا صورتی رنگی بر روی پوست بوده که دارای شکل‌های مختلفی هستند. گاهی تعداد این جوش‌ها در کنار یک‌دیگر به اندازه‌ای بوده که شبیه به یک ضایعه پوستی دیده می‌شود.

جوش‌های چرکی نیز در واقع جوش‌های قرمزی بوده که حاوی یک ماده چرکی زرد یا سفید رنگ هستند. جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی به واسطه افزایش چربی پوست، تکثیر باکتری‌های مولد آکنه و بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده ایجاد می‌شود. التهاب ایجاد شده نیز سبب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن برای رفع التهاب به ناحیه جوش حمله کرده و عفونت ایجاد شود.

✔️راهکارهای درمانی جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی

برای درمان و بهبود جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی نکات زیر باید مد نظر قرار گیرد.

  • برای از بین بردن این جوش‌ها باید یک روتین پوستی مناسب پوست خود داشته باشید.
  • پوست صورت را با ملایمت شسته و از مالیدن پوست اجتناب کنید.
  • بر روی ناحیه مبتلا به آکنه از مواد آرایشی استفاده نکرده و جوش‌ها را با آرایش نپوشانید.
  • از آب ولرم و شوینده مخصوص پوست برای شستشوی صورت استفاده کنید.

✅آکنه ندولار و آکنه کیستیک

شدیدترین حالت جوش صورت آکنه ندولار یا آکنه کیستیک بوده که می‌تواند سبب زخم‌های دائمی یا عوارض پوستی شدید شود. آکنه‌های ندولار و آکنه‌های کیستیک با درمان‌های رایج برطرف نشده و بهبودی آن‌ها ممکن است به چندین هفته یا چندین ماه زمان نیاز داشته باشد.

جوش‌های نودلار برآمدگی‌های بزرگ و دردناکی بوده که ممکن است همرنگ پوست یا قرمز رنگ باشند. آکنه‌های کیستیک نیز جوش‌های بزرگی بوده که با چرک پر شده‌اند و دردناکند. این مدل جوش‌ها می‌تواند سبب ایجاد اسکار شوند.

جوش‌های ندولار و آکنه‌های کیستیک زمانی ایجاد می‌شود که عفونت و التهاب ایجاد شده توسط آکنه به عمق پوست نفوذ کند. احتمال بروز این نوع جوش‌ها در اثر عوامل ژنتیکی نیز وجود دارد.

✔️راهکارهای درمانی آکنه‌های ندولار و آکنه‌های کیستیک

همانطور که گفته شد آکنه‌های ندولار و آکنه‌های کیستیک نوع شدید آکنه بوده که درمان آن‌ها نیازمند صرف زمان طولانی می‌باشد. از این رو برای درمان این نوع جوش باید حتماً به متخصص پوست مراجعه شود.

برای درمان جوش صورت چه کنیم؟

لیست بهترین عطر بهاری زنانه

زمانی که نوع جوش و شدت آن مشخص شد می‌توان نسبت به درمان آن اقدام کرد. درمان‌های مختلفی برای جوش‌ها وجود داشته که از جمله این درمان‌ها می‌توان به درمان دارویی، درمان گیاهی، استفاده از تکنیک‌های پزشکی، انواع ماسک و… اشاره کرد.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅درمان دارویی جوش صورت | راه‌های از بین بردن جوش صورت

داروهای مختلفی برای درمان جوش صورت وجود داشته که متناسب با نوع جوش، علت ایجاد آن و شدت جوش تجویز می‌شود. از جمله داروهای تجویز شده برای درمان جوش صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️انواع آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌های متنوعی برای درمان جوش‌های التهابی وجود داشته که استفاده از آن‌ها نیازمند تجویز پزشک متخصص است. بعضی از این آنتی بیوتیک‌ها خوراکی بوده و برخی به شکل موضعی استفاده می‌شود.

برای جوش‌های التهابی خفیف استفاده رتینوئیدها و آنتی بیوتیک‌های موضعی مانند بنزوئیل پروکساید تجویز شده و برای انواع متوسط تا شدید آن قرص‌های آنتی بیوتیک خوراکی مانند آزیترومایسین 250، داکسی سایکلین و آموکسی سیلین تجویز می‌شود.

✔️قرص راکوتان

از درمان‌های رایج برای جوش‌های متوسط تا شدیدی که به سایر روش‌های درمانی پاسخ نداده‌اند استفاده از قرص‌های راکوتان می‌باشد.

قرص‌های راکوتان دارای مشتقات ویتامین A بوده که به علت عوارض زیادی که دارند معمولا توصیه نمی‌شوند. با این حال اگر درمان جوش نیازمند مصرف راکوتان بود باید به طور منظم آزمایشات لازم انجام شده و مصرف دارو زیر نظر پزشک باشد.

✔️داروهای هورمونی

اگر علت ایجاد جوش‌های صورت عوامل هورمونی باشد، باید از قرص‌های هورمونی برای درمان استفاده شود. یکی از انواع داروهای هورمونی قرص اسپیرونولاکتون بوده که در درمان جوش‌های کیستیک و جوش‌های چرکی موثر است.

استفاده از این دارو برای بانوان بین 20 تا 30 سال و یا بانوانی که در دوران یائسگی یا پیش از قاعدگی جوش می‌زنند می‌تواند موثر باشد.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅درمان سنتی خانگی | راه‌های از بین بردن جوش صورت

برای درمان انواع جوش صورت روش‌های گیاهی و خانگی زیادی نیز وجود داشته که معمولا برای جوش‌های غیر کیستیک موثر هستند. از جمله این روش‌های درمانی می‌توان به مصرف عرق کاسنی، شستشوی صورت با گلاب، شستشوی صورت با عصاره نعنا، استفاده از مخلوط خاک رس و روغن جوجوبا بر روی جوش صورت، استعمال عصاره رزماری بر روی آکنه، استفاده از ترکیب عسل آبلیمو و پیاز بر روی جوش‌ها، شستشوی نواحی جوش با چای سبز، اسکراب صورت با تفاله قهوه برای باز کردن منافذ پوست و جلوگیری از ایجاد جوش و استفاده از یخ بر روی جوش‌های ملتهب اشاره کرد.

همچنین استفاده از ماسک خیار، ماست و جو دوسر، استفاده از ماسک عسل و دارچین، استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ، روغن درخت چای و آلوئه‌ورا، استفاده از ماسک پوست پرتقال، استفاده از ماسک شیر بادام و سفیده تخم مرغ و… نیز موثر است. نحوه تهیه انواع ماسک صورت را می‌توان از سایت‌های معتبر یافت.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅درمانی سنتی تخصصی | راه‌های از بین بردن جوش صورت

در میان روش‌های سنتی درمان جوش صورت برخی روش‌های موثرتری وجود داشته که البته انجام آن‌ها باید توسط افراد ماهر و متخصص در این زمینه انجام شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان آکنه صورت با استفاده از طب سوزنی و درمان جای جوش با زالو اشاره کرد.

این روش‌ها سبب بهبود گردش خون شده و می‌تواند به درمان اختلالات زمینه‌ای که سبب ایجاد جوش می‌شود نیز کمک کند.

راه‌های از بین بردن جوش صورت

✅درمان جوش با تکنیک‌های پزشکی | راه‌های از بین بردن جوش صورت

روش‌های پزشکی زیادی وجود داشته که برای از بین بردن آکنه و جای جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این تکنیک‌های پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️میکرونیدلینگ

در تکنیک میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز زخم‌های کوچکی روی پوست ایجاد شده که سبب تحریک تولید کلاژن و الاستین می‌شود. کلاژن و الاستین سبب سرعت بخشیدن به بهبود پوست و پر شدن جای جوش‌ها می‌‌گردد.

✔️لیزر

لیزر عموما برای درمان جای جوش استفاده می‌شود. لیزر میزان باکتری‌های موجود روی پوست که سبب ایجاد آکنه شده را کاهش داده و با تحریک کلاژن‌سازی به درمان جای جوش‌ها می‌پردازد.

✔️تخلیه جوش‌ها

از دیگر روش‌های پزشکی درمان جوش‌ها می‌توان به تخلیه جوش‌های چرکی و دردناک اشاره کرد. در این روش یا چرک موجود در جوش تخلیه شده و یا انواع آنتی بیوتیک به جوش صورت تزریق می‌گردد. در روش دوم احتمال ایجاد اسکار کمتر است.

✔️میکرودرم اوبریژن

میکرودرم آبریژن نیز جزو روش‌های جوانسازی پوست بوده که در درمان جای جوش موثر است. البته این روش درمانی می‌تواند به درمان آکنه‌های کومدون و جوش‌های خفیف نیز کمک کند. میکرودرم اوبریژن برای درمان آکنه‌های التهابی مناسب نمی‌باشد. این روش یک روش کم تهاجمی برای بهبود رنگ و بافت پوست است.

✔️لایه‌برداری به روش شیمیایی

از دیگر روش‌های پرطرفدار رفع آکنه می‌توان به لایه‌برداری پوست با روش‌های شیمیایی اشاره کرد. یکی از این درمان‌های شیمیایی استفاده از دستگاه آر اف فرکشنال بوده که علاوه بر درمان آکنه، برای درمان تعریق، رفع چروک‌های صورت و جوانسازی پوست نیز موثر است.

از دیگر روش‌های لایه‌برداری نیز می‌توان به پاکسازی چند مرحله‌ای پوست شامل لایه‌برداری، استفاده از ماسک صورت، پاکسازی صورت، ماساژ صورت، بخور صورت و استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها اشاره کرد.

بهترین راه از بین بردن جوش صورت از نظر شما چیست؟

جوش صورت یکی از مشکلاتی بوده که بسیاری از افراد از دوران نوجوانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. جوش‌های صورت شامل مدل‌های مختلفی بوده که به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شود. بسته به نوع جوش و علت ایجاد آن نیز درمان آن متفاوت می‌باشد. در بالا انواع روش‌های درمان جوش‌های صورت شامل روش‌های دارویی، استفاده از تکنیک‌های پزشکی، درمان‌های سنتی و درمان‌های گیاهی مورد بررسی قرار گرفت.

شما چه روش‌هایی را برای از بین بردن جوش و لک صورت و پاکسازی پیشنهاد می‌کنید؟ به نظرتان بهترین راه حل و درمان فوری چیست؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، برای ما بنویسید. همچنین این مطلب از سوریتو را برای آشنایانتان که از جوش صورت رنج می‌برند، بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *