آیا با طلاق اموال نصف می‌شود؟ | نحوه تقسیم اموال بعد از طلاق ❗​🧑‍⚖️​📚​

اموال پس از طلاق

احتمالا افراد متاهل و یا افرادی که قدری با دنیای وکالت آشنایی دارند، عبارت تنصیف اموال را شنیده‌اند. حق تنصیف اموال یکی از شروط ضمن عقد بوده که بر اساس آن با طلاق زوجین نیمی از اموال زوج به همسرش تعلق می‌گیرد. البته وقوع این امر شروط و نکات متعددی را دربر می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم با حق تنصیف اموال پس از طلاق آشنا شده و نحوه تقسیم اموال طلاق را بشناسیم. با ما همراه باشید.

 

حق تنصیف اموال چیست؟

تنصیف به معنای نصف کردن است و منظور از تنصیف اموال یا تنصیف دارایی در زمان طلاق آن است که در زمان طلاق اموال زوج با زوجه تقسیم شده و نصف آن به زوجه تعلق می‌گیرد. البته این حق تنها مربوط به اموالی بوده که زوج پس از عقد به دست آورده و اموال پیش از ازدواج زوج را شامل نمی‌شود. وقوع شرط تنصیف اموال پس از طلاق اموال نکات متعددی داشته و به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی این عوامل و نکات می‌پردازیم.

اموال پس از طلاق

تنصیف اموال بعد از طلاق به چه عواملی بستگی دارد؟

تقسیم اموال زوج پس از طلاق به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅​وضع مالی زن در هنگام طلاق

✅​وضع مالی مرد

✅​مقدار مهریه زن و توجه به توانایی مرد در پرداخت آن

✅​مدت زمان ازدواج

✅​سن زوجین

✅​وضعیت جسمانی زوجین

✅​اعطا یا عدم اعطای مال به زن توسط مرد در طول زندگی زناشویی

با توجه به عوامل ذکر شده در بالا می‌توان به این نتیجه رسید که وقوع شرط تقسیم اموال پس از طلاق پیچیدگی‌های زیادی داشته و تصمیم‌گیری برای آن از طرف قاضی امری دشوار است. همچنین به واسطه ترفندهای مختلفی که ممکن است از طرف زوج یا زوجه برای عدم وقوع شرط تنصیف اموال یا وقوع آن انجام شود، بهتر است در طی فرآیند طلاق و درخواست برای حق تنصیف اموال هر دو نفر از دانش و تجربه وکلای خبره‌ای استفاده نمایند.

اموال پس از طلاق

شروط تنصیف اموال و نکات آن | اموال پس از طلاق

تقسیم دارایی‌ها پس از طلاق دارای شروط ویژه‌ای بوده و تحقق آن به عوامل متعددی بستگی دارد. در ادامه شروط و نکات مربوط به تقسیم اموال پس از طلاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

☑️​حق تنصیف اموال به شکل کلی در قانون جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و تحقق آن نیازمند توافق زوجین می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان چنین گفت که از نظر قانونی زوج مکلف به پرداخت نصف دارایی خود به زوجه پس از طلاق نمی‌باشد.

☑️​شرط تقسیم اموال پس از طلاق در سند یا قباله ازدواج ذکر شده است که اگر زوج و زوجه آن را امضا کرده باشند زوجه پس از طلاق می‌تواند نسبت به دریافت این حق اقدام کند. اما اگر زوجین و به ویژه زوج این شرط را در سند ازدواج امضا نکرده باشد، نسبت به پرداخت نصف دارایی خود پس از طلاق تکلیفی ندارد.

☑️​چنانچه زوج شرط تنصیف اموال در سند ازدواج را امضا کرده باشد، در زمان طلاق نمی‌تواند با ادعای متوجه نشدن شرط تنصیف یا نفهمیدن آن خود را از اجرای این شرط معاف کند.

☑️​شرط تنصیف دارایی در شرایطی قابل اجرا بوده که طلاق از جانب زوج مطرح شده باشد. به عبارت دیگر اگر درخواست طلاق از جانب زوجه بوده و یا طلاق به شکل توافقی صورت گیرد، شرط تقسیم اموال باطل است.

☑️​اگر زوج ثابت کند که طلاق در اثر سو معاشرت زوجه و یا عدم تمکین او در قبال شوهر بوده است، شرط تقسیم اموال اجرا نمی‌شود.

☑️​شرط تقسیم دارایی پس از طلاق تنها شامل دارایی‌هایی می‌شود که زوج پس از تاریخ عقد به دست آورده باشد.

☑️​شرط تقسیم اموال پس از طلاق با عبارت «تا نصف دارایی موجود» در سند ازدواج مطرح شده است. بنابراین نصف اموال زوج می‌تواند از 1 تا 50 درصد دارایی او را تشکیل دهد. تشخیص مقدار دارایی تعلق گرفته به زن بر عهده قاضی است.

☑️​اگر مرد پیش از طلاق عمدا اموال خود را منتقل کرده باشد و به عبارتی مالی برای تقسیم کردن با زوجه نداشته باشد، جرم نبوده و می‌تواند مانع از اجرای شرط تقسیم اموال شود.

☑️​چنانچه مرد شرط تنصیف اموال را در سند ازدواج امضا کرده باشد و دادخواست طلاق نیز از جانب وی باشد، زوجه باید در جلسه دادرسی علاوه بر اشاره به شرط تنصیف اموال، لیست اموال زوج را به دادگاه ارائه دهد. بهتر است درخواست تقسیم دارایی به شکل جداگانه و قبل از جلسه دادرسی به دادگاه تحویل داده شود.

☑️​اجرای شرط تقسیم اموال تنها در صورتی که طلاق ثبت شود امکان‌پذیر بوده و به صدور حکم ارتباطی ندارد. به عبارت دیگر اگر درخواست طلاق از سمت زوج بوده و دادگاه حکم تقسیم اموال را صادر کند، اما زوج پس از آن همسر خود را طلاق ندهد تنصیف اموال اجرا نمی‌شود.

☑️​در شرط تنصیف اموال به جای واژه اموال از واژه دارایی استفاده می‌شود که این امر به معنای آن است که شامل بدهی‌های زوج نیز می‌شود. از این رو در اجرای شرط تقسیم دارایی باید بدهکاری‌های زوج نیز مد نظر قرار گیرد.

☑️​سهم‌الاثی که بعد از عقد به زوج تعلق گرفته است، شامل حق تنصیف اموال نمی‌شود؛ چرا که به دست آوردن آن بدون هیچ گونه کوششی در دوران ازدواج بوده است.

☑️​امکان تغییر شرط تقسیم دارایی به هر شرط معقول و مشروعی در زمان عقد وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان شرط تنصیف دارایی را به شکلی نوشت که بر اساس آن حتی اگر دادخواست طلاق از جانب زوجه باشد نیز این شرط اجرا شود. حتی می‌توان شرط را به شکلی تغییر داد که در زمان طلاق علاوه بر آن که نصف اموال زوج به زوجه تعلق می‌گیرد، نصف اموال زوجه نیز به زوج تعلق گیرد.

اموال زن بعد از طلاق

طبق قانون مدنی زن نسبت به تمامی اموال خود استقلال کامل داشته و تمامی اموالش متعلق به خودش می‌باشد. در نتیجه هیچ مردی نمی‌تواند اموالی که متعلق به همسرش است را تصاحب کند. البته این قانون در رابطه با مردان نیز صدق کرده و آقایان نیز نسبت به دارایی‌ها و اموال خود استقلال کامل دارند. اما اگر شرط تنصیف اموال را در سند ازدواج امضا کرده باشند و مشمول یکی از شروط ذکر شده در بالا باشند موظف به پرداخت بخشی از دارایی خود به همسرشان هستند.

سوالات متداول

  1. اجرای شرط تقسیم دارایی در طلاق توافقی چگونه است؟

همانطور که گفته شد در صورتی که طلاق به شکل توافقی صورت گیرد شرط تقسیم دارایی اجرا نمی‌شود. اما اگر زوجین در طلاق توافقی نسبت به اجرای این شرط نیز توافق کنند می‌‌توان آن را اجرا کرد.

  1. آیا وسایل منزل شامل شرط تقسیم اموال می‌شود؟

خیر. شرط تقسیم دارایی‌ تنها شامل اموال و دارایی‌هایی بوده که زوج پس از ازدواج به دست آورده است. بنابراین وسایل منزل شامل آن نمی‌شود.

  1. آیا حق تقسیم دارایی پس از فوت زوج محفوظ می‌ماند؟

خیر. شرط تنصیف اموال پس از فوت زوج فاقد اعتبار بوده و نمی‌تواند اجرا شود. اما همچنان برخی از حقوق زوجه حفظ می‌شود. از جمله این حقوق می‌توان به نفقه و مهریه اشاره کرد که باید از ماترک باقی مانده از زوج پرداخت گردد.

  1. چنانچه زوج خانه‌ای که پیش از ازدواج داشته را در مدت زمان ازدواج فروخته و خانه دیگری خریداری کند، آیا خانه خریداری شده شامل حق تقسیم اموال می‌شود؟

این شرایط بستگی به نظر دادگاه رسیدگی دارد، اما برای تصمیم‌گیری درست قاضی باید به این نکته توجه کند که آیا خانه دومی که خریداری شده از لحاظ مالی با خانه اول در یک سطح بوده یا خیر. به عبارت دیگر قاضی باید به این نکته توجه کند که آیا پس از عقد، مالی به دارایی‌های زوج اضافه شده است یا خیر. اگر بهای خانه دوم بیشتر از خانه اول باشد مابه‌تفاوت بهای دو خانه شامل حق تنصیف اموال می‌شود.

تجربه شما از تقسیم اموال پس از طلاق چیست؟

حق تقسیم دارایی پس از طلاق یکی از شروط مهم ضمن عقد بوده که در سند ازدواج نیز ذکر شده است و اگر زوجین آن را امضا کرده باشند با در نظر گرفتن شرایطی خاص ملزم به اجرای آن هستند. بر اساس حق تنصیف اموال پس از طلاق تا نصف دارایی زوج به زوجه تعلق می‌گیرد. همانطور که گفته شد اجرای این شرط به شرایط ذکر شده در بالا بستگی دارد.

به نظر شما قوانین حاکم تا چه حد مدافع حقوق زنان است؟ آیا شما به عنوان خانم حق تنصیف اموال را دارید؟ اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید، از چالش‌ها و تجربیات خود برای ما و سایر خوانندگان بنویسید. همچنین خوشحال می‌شویم این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *