راهنمای برگزاری عروسی کم هزینه ✅​👰‍♀️​🤵​

عروسی کم هزینه

جشن عروسی یکی از به یاد ماندنی‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی هر فردی می‌تواند رخ دهد. مراسم عروسی به همان اندازه که می‌تواند جشنی خاطره‌انگیز و مفرح باشد، به همان اندازه نیز می‌تواند هزینه‌بر بوده و برای خانواده‌ها گران تمام شود. البته راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حد زیادی در هزینه‌های مراسم صرفه‌جویی کرده و یک مراسم درخور و مفرح و در عین حال یک عروسی کم هزینه را برگزار کرد.

در این مقاله قصد داریم راهکارهای برگزاری یک مراسم عروسی کم هزینه را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم با بودجه محدود قصد برگزاری مراسم عروسی دارید، اما نمی‌دانید چه کاری انجام دهید، با سوریتو همراه باشید.

چطور مراسم عروسی کم هزینه برگزار کنیم؟

راهنمای برگزاری عروسی کم هزینه

شاید خیال کنید که داشتن یک عروسی کم هزینه به معنای آن است که باید بسیاری از فاکتورها و ضروریات مراسم را حذف کرد. حال آن که این باور غلطی بوده و تنها با چند انتخاب هوشمندانه می‌توان تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش داد. از جمله راهکارهای کم کردن هزینه عروسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عروسی کم هزینه

زمان عروسی

بسیاری از افراد تمایل دارند مراسم عروسی خود را در تعطیلات آخر هفته یا روزهای خاصی مانند اعیاد یا تاریخ‌های رند برگزار کنند. این افراد باید بدانند که قیمت تالارها و باغ‌ها و همچنین برخی از خدمات مراسم عروسی در این روزهای خاص بیشتر است.

بنابراین برای داشتن یک عروسی کم هزینه بهتر است مراسم در روزهای وسط هفته و روزهای عادی برگزار شود.

همچنین باید به این نکته توجه شود که برگزاری مراسم در فصل تابستان معمولا گران‌تر از برگزاری مراسم در فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد.

✅​مکان عروسی | برگزاری عروسی کم هزینه

اگر چندان اهل تشریفات و برگزاری مراسمهای لوکس نیستیدT می‌توانید به جای برگزاری مراسم در تالارها و باغ تالارها مراسم عروسی خود را در ویلاها یا خانه شخصی برگزار کنید. البته این امر در صورتی امکان‌پذیر است که در منزل شخصی خود فضای کافی برای برگزاری مراسم داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید به سراغ تالارهای خوش قیمت بروید.

برای برگزاری مراسم عروسی لزومی به رزرو تالارهای بسیار لوکس و مدرن نیست؛ چرا که در این تالارها تمامی خدمات ملزم به پرداخت هزینه‌های کلان است. برای برگزاری مراسم خود می‌توانید متناسب با تعداد مهمانان از یک تالار زیبا و در عین حال ارزان قیمت استفاده کنید.

در ضمن در هنگام بازدید از تالار می‌توانید از میان خدمات و تشریفات تالار تنها موارد مهم و اصلی را انتخاب کنید.

✅​تعداد مهمانان

برای آن که مراسم عروسی کم هزینه‌تری داشته باشیدT بهتر است تعداد مهمانانتان را تا جای ممکن کم کنید. لزومی ندارد تمامی افراد فامیل و اشخاصی که شاید در طول زندگی‌تان تنها یک بار آن‌ها را دیده‌اید در مراسم عروسی شما حضور داشته باشند.

در انتخاب مهمانان بهتر است اقوام درجه یک، دوستان و اشخاصی که با آن‌ها رفت و آمد دارید را دعوت کنید. در ضمن حتما از مهمانان بخواهید که آمدن یا نیامدنشان را به شما اطلاع دهند تا نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای افرادی که قصد حضور در مراسم را ندارند نباشد.

عروسی کم هزینه

✅​غذا و نوع پذیرایی | برگزاری عروسی کم هزینه

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند به طور مستقیم بر هزینه‌های یک عروسی تاثیرگذار باشد، نوع غذا و پذیرایی انتخابی است. توجه کنید که منوهای سلف سرویس همواره گران قیمت‌تر هستند. بنابراین به جای آن که غذا را به صورت سلف سرویس سرو کنید، می‌توانید یک یا دو غذای محبوب را برای پذیرایی از مهمانان در نظر بگیرید.

انتخاب شیرینی، میوه و نوشیدنی مراسم نیز باید به شکلی معقولانه انجام شود. در برگزاری مراسم عروسی لزومی به سفارش چندین مدل شیرینی و میوه گران قیمت نیست و تنها با یک یا دو مدل شیرینی همه پسند و انتخاب سه یا چهار مدل از میوه‌های فصل می‌توان مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کرد.

در ضمن توجه به این نکته ضروری بوده که غذا، شیرینی و میوه باید متناسب با تعداد مهمانان تهیه شده تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها از اسراف جلوگیری شود.

✅​اجاره لباس عروس به جای خرید

اگر می‌خواهید تا حدی از هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی کم کنید، بهتر است به جای خرید لباس عروس، لباس مورد نظر خود را اجاره کنید. چرا که لباس عروس لباسی نیست که بتوان در مراسم‌های دیگر استفاده کرد و عملا به جز شب مراسم دیگر استفاده نمی‌شود. بنابراین لزومی به خرید آن نمی‌باشد.

در انتخاب لباس داماد نیز توجه کنید که کت و شلواری انتخاب کنید که همه جا قابل استفاده باشد. همچنین در انتخاب لباس داماد بهتر است به سراغ رنگ‌هایی مانند مشکی، سرمه‌ای یا طوسی بروید که همواره مد بوده و همه جا قابل استفاده است.

✅کارت دعوت ساده یا بهره‌مندی از کارت دعوت دیجیتال

برای آن که تا حدی از هزینه‌های مراسم عروسی کم شود بهتر است دوستان صمیمی و اقوام درجه یک خود را به شکل تلفنی یا حضوری دعوت کرده و برای آن‌ها کارت دعوت در نظر نگیرید. همچنین طبق آن چه در چند سال اخیر رواج یافته است، می‌توانید از کارت عروسی‌های مجازی استفاده کنید.

فرستادن کارت دعوت دیجیتال برای مهمانان نه تنها می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد، بلکه در زمان صرف شده برای دعوت از مهمانان نیز صرفه‌جویی می‌شود. البته بهتر است علاوه بر ارسال کارت دعوت مجازی در شبکه‌های اجتماعی به شکل تلفنی نیز مهمانان را دعوت کنید.

چنانچه تمایل به استفاده از کارت دعوت‌های فیزیکی دارید نیز می‌توانید به سراغ نمونه‌های ساده رفته و یا خودتان کارت دعوتتان را درست کنید.

عروسی کم هزینه

✅​ماشین عروس | برگزاری عروسی کم هزینه

در چند سال اخیر باب شده است که عروس و دامادها برای ماشین عروس خود به سراغ ماشین‌های لوکس یا کلاسیک اجاره‌ای می‌روند که رزرو این ماشین‌ها می‌تواند هزینه‌بر باشد. برای کاهش هزینه‌های عروسی می‌توان از ماشین شخصی یا ماشین یکی از اقوام به عنوان ماشین عروس استفاده کرد.

همچنین برای تزیین ماشین عروس نیازی به استفاده از گل‌های گران قیمت نبوده و با گل‌آرایی‌های ساده و ارزان قیمت نیز می‌توان ماشین عروس زیبایی در اختیار داشت.

چنانچه مراسم عروسی در روزهای بارانی یا روزهای گرم تابستانی برگزار می‌شود نیز بهتر است از گل زدن ماشین عروس چشم‌پوشی کنید. چرا که گرمای هوا یا بارش باران سبب از بین رفتن گل‌های ماشین عروس می‌شود.

✅آرایشگاه

حتما می‌دانید که برخی از آرایشگاه‌ها به واسطه تبلیغات زیادی که انجام داده‌اند در میان مردم محبوبیت یافته و همین محبوبیتشان سبب می‌شود تا خدمات را با قیمت‌های بالاتری ارائه دهند. برای انتخاب آرایشگاه بهتر است به آرایشگاه‌های مختلف سر زده و آرایشگاهی را انتخاب کنید که میکاپ مد نظر شما را با قیمت اقتصادی‌تری انجام می‌دهد.

همچنین بسیاری از آرایشگاه‌ها زمانی که عروس یا داماد با عنوان عروس و داماد به آن‌ها مراجعه می‌کنند هزینه‌های اضافه‌تری را دریافت می‌کنند. بنابراین عروس و داماد می‌توانند به آرایشگر خود نگویند که مراسم عروسی خود آن‌هاست تنها می‌توانند از آرایشگر خود بخواهند که برای عروسی یکی از اقوام نزدیکشان بهترین میکاپ را برای آنان اجرا کنند.

از دیگر فاکتورهایی که می‌تواند در کاهش هزینه آرایشگاه به شما کمک کند آن است که برخی از خدماتی که به آن‌ها احتیاجی ندارید را حذف کنید. به عنوان مثال اگر پوست خوبی دارید نیازی به فیشیال‌های قبل از میکاپ، پیلینگ پوست، لایه‌برداری و ماسک ندارید و یا اگر لباس عروستان پوشیده است نیازی به استفاده از کرم‌های یک‌دست‌کننده رنگ بدن نخواهید داشت.

خدماتی مانند کاشت ناخن، کاشت مژه، رنگ مو و… نیز می‌تواند حذف شود.

✅​نوع گل‌آرایی‌ها | برگزاری عروسی کم هزینه

علاوه بر گل‌آرایی ماشین عروس برای تالار، باغ و میزهای سرو غذا نیز گل‌آرایی‌هایی انجام می‌شود که همین گل‌آرایی‌ها می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های عروسی گردد. برای کاهش هزینه‌ها می‌توان تا جای ممکن از گل‌های ارزان قیمت برای دیزاین استفاده نمود.

همچنین بهره‌مندی از گل‌های مصنوعی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. در نظر داشته باشید که می‌توانید دسته گل عروس را نیز از میان گل‌های مصنوعی انتخاب کنید تا در طول مراسم خراب نشده و برایتان به یادگار بماند.

عروسی کم هزینه

✅​کیک کوچک

بارها پیش آمده است که در مراسم عروسی کیک‌های بزرگی سفارش داده شده است و بسیاری از مهمانان کیک را نخوردند. بنابراین شما می‌توانید یک کیک کوچک برای مراسم عروسی خود سفارش دهید.

همچنین اگر دوست دارید کیک مراسمتان بزرگ و خیره‌کننده باشد از ماکت‌های کیک استفاده نمایید. در ماکت‌های کیک تنها یک طبقه از کیک واقعی بوده و بقیه طبقات ماکت هستند. به این ترتیب هزینه تهیه کیک کمتر می‌شود.

همچنین استفاده از کیک‌های دارای تزیین خامه نسبت به کیک‌های تزیین شده بود با فوندانت به صرفه‌تر است.

✅​خدمات عکاسی و فیلمبرداری | برگزاری عروسی کم هزینه

خدمات عکاسی و فیلمبرداری جزو خدماتی است که بهتر است آن را حذف نکنید؛ چرا که تنها عکس‌ها و فیلم‌های مراسم عروسی برایتان به یادگار می‌ماند. با این حال می‌توانید به سراغ پکیج‌های اقتصادی‌تر عکاسی و فیلمبرداری بروید.

اگر بودجه کافی برای عکاسی و فیلمبرداری مراسم عروسی ندارید، بهتر است از تجهیزات ساده برای فیلمبرداری استفاده کرده و خدماتی مانند فیلمبرداری با پهپاد، پخش کلیپ در مراسم، فرمالیته و… را حذف کنید.

در ضمن می‌توانید به جای استفاده از لوکیشن‌های خاصی مانند عمارت‌ها از لوکیشن‌های طبیعی برای عکاسی خود بهره ببرید. نوع آلبوم انتخابی و تعداد عکس‌ها نیز بر قیمت عکاسی و فیلمبرداری تاثیرگذار است.

چند راهکار دیگر برای عروسی کم هزینه در یک نگاه

راهنمای برگزاری عروسی کم هزینه

از دیگر اقداماتی که سبب کاهش هزینه‌های عروسی می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عروسی کم هزینه
  • مراسم عقد و عروسی را در یک شب برگزار کنید.
  • از فکر تهیه یادبود و گیفت عروسی بیرون بیایید.
  • خریدهای پیش از عروسی مانند خرید لوازم آرایشی و بهداشتی و… را تا حد زیادی کم کرده و تنها لوازم مورد نیازتان را خریداری کنید.
  • پیش از انتخاب هر یک از خدمات ابتدا از جاهای مختلف قیمت گرفته و بهترین خدمات را با اقتصادی‌ترین قیمت انتخاب کنید.
  • برای موسیقی عروسی به جای دی‌ جی یا ارکستر از تجهیزات صوتی باکیفیت و فلشی از آهنگی‌های مورد علاقه‌تان استفاده کنید.
  • برای خدمات عکاسی و فیلمبرداری از هنرجویان عکاسی که باانگیزه‌تر بوده و با هزینه کمتری کار می‌کند بهره ببرید.
  • برنامه‌های غیر ضروری مانند آتش‌بازی، دعوت از گروه‌های رقص، میز فینگرفود، بادکنک‌آرایی، مشعل‌آرایی، شمع‌آرایی و… را حذف کنید.

شما چه پیشنهادی برای برگزاری عروسی کم هزینه دارید؟

مراسم عروسی یکی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات زندگی هر فردی است. علی‌رغم شادی و نشاطی که مراسم عروسی به همراه دارد برگزاری آن می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. در بالا راهکارهایی را بررسی کردیم که می‌تواند در کاهش هزینه‌های مراسم عروسی تاثیرگذار باشد.

به نظر شما چه کارهایی می‌تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد؟ آیا شما تجربه برگزاری مراسم اقتصادی را داشته‌اید؟ از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *