وام خرید کالا | شرایط دریافت وام انواع بانک‌ها در سال 1402 🫰​💸​🏦​

وام خرید کالا

تحریم‌ها، تورم‌ها و قیمت‌های نجومی بازار سبب شده تا خرید لوازم خانگی به یکی از دغدغه‌های بزرگ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شود. بسیاری از بانک‌ها برای تسهیل فرآیند خرید کالا وام‌هایی را تحت عنوان وام خرید کالا در اختیار خانواده‌های واجد شرایط قرار می‌دهند. وام خرید کالا به وام‌هایی گفته می‌شود که برخی از بانک‌ها برای تهیه‌ لوازم خانگی پرداخت کرده و معمولا امکان برداشت آن‌ها به شکل نقدی وجود ندارد. همچنین وام خرید کالا در بسیاری از بانک‌ها با سود 18 درصد به مشتریان پرداخت می‌شود و برای دریافت آن ضمانت‌هایی مثل فیش کسر از حقوق نیاز است.

در این مقاله قصد داریم شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت وام خرید کالا را مورد بررسی قرار داده و با بانک‌های ارائه‌دهنده‌ این تسهیلات و شرایط اختصاصی آن‌ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

وام خرید کالا

✅​شرایط دریافت وام خرید کالا

شرایط دریافت وام خرید کالا متناسب با بانک ارائه‌دهنده‌ تسهیلات متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال برای دریافت وام خرید کالا از بانک شهر باید حساب سپرده‌ بلند مدت در این بانک افتتاح شود. سقف وام، نرخ سود و تعداد اقساط آن نیز متناسب با بانک انتخابی متفاوت می‌باشد. با این حال کلیه‌ بانک‌ها برای پرداخت وام خرید کالا شرایط و ضوابط مشترکی دارند که از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وام خرید کالا به اشخاص حقیقی بالای 18 سال ارائه می‌شود.
  • فرد متقاضی دریافت وام خرید کالا نباید سابقه‌ چک برگشتی یا قسط عقب افتاده در سیستم بانکی کشور داشته باشد.
  • وام خرید کالا تنها مخصوص خرید محصولات و تولیدات داخلی می‌باشد.
  • جهت دریافت وام باید پیش ‌فاکتور خرید از فروشگاه طرف قرارداد بانک ارائه شود.
  • بازپرداخت اقساط حداکثر 3 ساله بوده و دارای سود 15 درصد می‌باشد.

✅​مدارک مورد نیاز برای دریافت وام خرید کالا

افرادی که دارای شرایط دریافت وام خرید کالا هستند باید مدارک مورد نیاز را به بانک مورد نظر خود ارائه دهند که از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اصل شناسنامه‌ فرد دریافت‌کننده‌ وام به همراه کپی تمامی صفحات
  • اصل کارت ملی فرد متقاضی وام به همراه کپی پشت و روی کارت ملی
  • پرینت گردش حساب تمامی حساب‌های بانکی متقاضی در 3 ماه اخیر
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کد پستی معتبر
  • احراز هویت محل سکونت با ارائه‌ اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند و یکی از قبوض
  • گواهی اشتغال به کار فرد متقاضی وام به همراه فیش حقوقی با سربرگ و مهر شرکت
  • پرینت آخرین نسخه از گواهی کسر از حقوق ضامن به همراه کپی
  • اصل شنا اصل و کپی صفحات اول و دوم شناسنامه‌ ضامن
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی ضامن
  • چک صیادی از سمت ضامن (ارائه‌ چک به قوانین و شرایط بانک بستگی دارد)
وام خرید کالا

کدام بانک‌ها ارائه‌دهنده تسهیلات خرید کالا هستند؟

وام خرید کالا

بانک‌های مختلفی در زمینه‌ ارائه‌ وام خرید کالا فعال هستند که از جمله این بانک‌ها می‌توان به بانک‌ سامان، بانک آینده، بانک صادرات، بانک ایران زمین، بانک انصار، بانک پارسیان، پست بانک ایران، بانک دی، بانک حکمت ایرانیان، بانک تجارت، بانک سپه، بانک قوامین، بانک ملی، بانک ملت، بانک رسالت، بانک شهر، بانک گردشگری، بانک پاسارگاد، بانک رفاه، بانک اقتصاد نوین، بانک سینا و بانک کارآفرین اشاره کرد. بدیهی است که مبلغ وام خرید کالا در بانک‌های مختلف متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال برای دریافت وام‌هایی با هر یک از مبالغ زیر باید به بانک‌های مشخص شده رجوع شود.

  • وام خرید کالای 8 میلیون تومانی: بانک قوامین، بانک سامان، بانک گردشگری، بانک آینده، بانک حکمت ایرانیان و بانک ایران‌زمین
  • وام خرید کالای 10 میلیون تومانی: بانک سپه و بانک تجارت
  • وام خرید کالای 20 میلیون تومانی: بانک سپه، بانک رفاه کارگران و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
  • وام خرید کالای 30 میلیون تومانی: بانک پارسیان، بانک دی، بانک پاسارگاد و بانک مهر اقتصاد
  • وام خرید کالای 48 میلیون تومانی: موسسه اعتباری ملل (عسکریه)
  • وام خرید کالای 50 میلیون تومانی: بانک پاسارگاد، موسسه مالی اعتباری کوثر، بانک سپه، بانک دی، بانک صادرات، بانک آینده، بانک ملت، بانک گردشگری، بانک انصار و موسسه مالی اعتباری نور
  • وام خرید کالای 80 میلیون تومانی: بانک شهر
  • وام خرید کالای 100 میلیون تومانی: بانک سینا
  • وام خرید کالای 200 میلیون تومانی: بانک صادرات، بانک ملی و بانک دی

در میان تمامی بانک‌های ذکر شده، دریافت وام خرید کالا از بانک ملی، بانک تجارت و بانک مهر ایران رایج‌تر است. در ادامه به بررسی شرایط و ضوابط وام خرید کالا از این بانک‌ها می‌پردازیم.

وام خرید کالا

✔️​وام خرید کالا بانک ملی

با افتتاح حساب در بانک ملی می‌توان از وام خرید کالای 200 میلیون تومانی آن که در قالب کارت اعتباری اعطا می‌شود استفاده کرد. وام 200 میلیون تومانی خرید کالای بانک ملی یک وام با سود 23 درصد بوده و دریافت آن نیازمند سپرده قرض‌الحسنه است. در ضمن 10 درصد از مبلغ وام نیز نزد بانک مسدود می‌شود. برای دریافت این وام معرفی ضامن رسمی الزامی است که برای سقف 200 میلیون تومان باید سه ضامن با فیش کسر از حقوق معرفی شود.

دریافت این وام منوط به مسدودی سپرده در بانک بوده که مدت زمان این مسدودی 60 ماه و تا زمان تسویه کامل وام می‌باشد. وام خرید کالای ارائه شده توسط بانک ملی از حداقل زمان بازپرداخت 12 ماه و حداکثر زمان بازپرداخت 60 ماه برخوردار بوده و قسط وام آن هر ماه معادل 5,638,094 تومان می‌باشد. با توجه به سود 23 درصدی وام، کل سود وام معادل 138,285,653 تومان بوده که مجموع رقم وام و سود آن به 340,335,653 تومان می‌رسد. هزینه فرصت مسدودی نیز معادل 33,919,403 می‌باشد. در ضمن توجه به این نکته ضروری بوده که وام گیرنده و ضامن‌های معرفی شده نباید سابقه‌ قسط عقب افتاده یا چک برگشتی در سیستم نظام بانکی را داشته باشند.

✔️​وام خرید کالا بانک مهر ایران

از دیگر بانک‌های ارائه‌دهنده‌ وام خرید کالا می‌توان به بانک قرض‌الحسنه‌ مهر ایران اشاره کرد. این بانک ارائه‌دهنده‌ کالا کارت بانک مهر ایران بوده که تسهیلاتی را با سود 4 درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. کالا کارت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تنها در فروشگاه‌های طرف قرارداد با این بانک قابل استفاده می‌باشد. وام خرید کالای بانک مهر ایران دارای سقف 150 میلیون تومان و کف مبلغ 500 هزار تومان بوده و همان‌طور که گفته شد جزو وام‌های قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد می‌باشد.

برای دریافت این وام ارائه‌ ضامن رسمی و داشتن حساب سپرده قرض‌الحسنه در این بانک الزامی است. اما نیازی به سپرده‌گذاری جداگانه با مسدودی سپرده وجود ندارد. حداکثر زمان بازپرداخت وام خرید کالای بانک مهر ایران 24 ماه بوده که البته مدت زمان بازپرداخت می‌تواند به انتخاب وام‌گیرنده 6 ماهه، 9 ماهه، 12 ماهه یا 18 ماهه نیز در نظر گرفته شود. قسط هر ماه این وام معادله 6,513,738 تومان بوده و کل سود آن در حدود 6,329,720 تومان می‌باشد. بر این اساس مجموع رقم وام و سود آن به 157,889,720 تومان می‌رسد.

اگرچه برای دریافت این وام نیاز به سپرده‌ جداگانه وجود ندارد، با این حال جهت تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه باید مبلغ 1 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت شود. لازم به ذکر است که دریافت این وام مشروط به آن است که وام‌گیرنده هیچگونه بدهی به بانک‌ها و همچنین چک برگشتی نداشته باشد. در ضمن همانطور که گفته شد از این وام تنها برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک مهر ایران می‌توان استفاده کرد.

✔️​وام خرید کالا بانک تجارت

بانک تجارت نیز از دیگر بانک‌های ارائه‌دهنده‌ وام خرید کالا بوده که سقف وام پرداختی آن مانند بانک ملی 200 میلیون تومان و سود آن 23 درصد می‌باشد. برای دریافت وام خرید کالای بانک تجارت معرفی سه ضامن رسمی الزامی می‌باشد. همچنین برای دریافت این وام باید یک حساب سپرده‌ قرض‌الحسنه در این بانک افتتاح شود که مبلغ موجود در این حساب قرض‌الحسنه تا زمان تسویه کامل وام نزد بانک مسدود می‌شود. علاوه بر آن 15 درصد از مبلغ وام نیز نزد بانک مسدود می‌گردد.

وام خرید کالای بانک تجارت یک وام با بازپرداخت 36 ماهه بوده که اقساط آن در حدود 7,741,944 تومان می‌باشد. کل سود وام نیز معادل 78,709,995 تومان بوده که به این ترتیب مجموع وام و سود آن به مبلغ 280,767,995 تومان می‌رسد. علاوه بر این امر در حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان هزینه‌ تشکیل پرونده و آبونمان سالیانه بوده و هزینه‌ فرصت مسدودی نیز 24,393,913 تومان در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که برای دریافت این وام، وام‌گیرنده نباید به بانک بدهکار بوده و همچنین نباید چک برگشتی داشته باشد.

وام خرید کالا

شما تجربه دریافت وام خرید کالا را داشته‌اید؟

از آن‌جایی که خرید لوازم خانگی نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی است، بسیاری از بانک‌ها برای کمک به خانواده‌ها تسهیلاتی را تحت عنوان وام خرید کالا در اختیار آنان قرار داده است. شرایط دریافت وام خرید کالا و مبلغ و سود آن متناسب با بانک انتخابی متفاوت می‌باشد اما تمامی بانک‌ها برای پرداخت این وام شرایط یکسانی را در نظر گرفته‌اند که از جمله مهم‌ترین این شرایط سن بالای 18 سال وام‌گیرنده و نداشتن سابقه قسط عقب افتاده و چک برگشتی در نظام بانکی است.

آیا تا به حال تجربه دریافت وام خرید کالا را داشته‌اید؟ به نظرتان بهترین وام در حال حاضر کدام است؟ کدام بانک را به عنوان مناسبترین بانک با شرایط بهره کم می‌شناسید؟ اگر تجربه دریافت تسهیلات از بانک‌ها را داشته‌اید، حتما سوریتو و خوانندگان این متن را از شرایط و چالش‌های خود مطلع کنید. همچنین اگر دوست داشتید این مقاله را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *