پذیرایی خواستگاری یکی از وظایف خانواده عروس است. مراسم خواستگاری یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که پیش از مراسم ازدواج برگزار می‌شود. این مراسم با هدف آشنایی بیشتر خانواده‌ها با یک‌دیگر صورت گرفته و از آنجایی که یک مراسم رسمی به شمار می‌آید باید آداب و رسومی در آن رعایت گردد. اولین رسمی که برای برگزاری مراسم خواستگاری باید رعایت شود تعیین زمان خواستگاری از سمت خانواده داماد است. در واقع خانواده داماد باید زمان خواستگاری را متناسب با آمادگی خانواده عروس هماهنگ و تعیین کنند.

زمانی که خانواده داماد زمان خواستگاری را با خانواده عروس هماهنگ کردند، خانواده عروس باید خود را برای برگزاری مراسم به بهترین شکل ممکن و به جا آوردن پذیرایی خواستگاری مناسب آماده سازند. پذیرایی خواستگاری دارای آداب و رسومی بوده که در این مقاله قصد داریم به بررسی این آداب بپردازیم. با سوریتو همراه باشید.

آداب پذیرایی خواستگاری

فاکتورهای مهم برای پذیرایی خواستگاری

آداب پذیرایی خواستگاری

مهمترین فاکتور پذیرایی خواستگاری چای است که از دیرباز رسم بوده عروس برای ورود به مجلس خواستگاری با یک سینی چای وارد شود. البته در چند سال اخیر این سنت دستخوش تغییراتی شده و معمولا عروس پیش از آن که با چای از مهمانان پذیرایی کند در همان ابتدا به همراه خانواده خود به پیشواز داماد و خانواده او می‌رود. حتی در برخی موارد شخص دیگری وظیفه پذیرایی با چای را عهده‌دار می‌شود.

در شب خواستگاری علاوه بر چای موارد دیگری نیز برای پذیرایی استفاده می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به شیرینی، میوه‌های متناسب فصل و شربت اشاره کرد. در ادامه آداب پذیرایی خواستگاری را مفصل توضیح می‌دهیم.

آداب پذیرایی خواستگاری

✅پذیرایی خواستگاری از مهمانان با چای 

همانطور که گفته شد مهمترین فاکتور پذیرایی خواستگاری چای است. چایی که قرار است در مراسم خواستگاری سرو شود با چای‌های معمولی متفاوت بوده و لازم است در دم کردن و تهیه آن دقت بالایی به خرج داده شود.

از جمله نکاتی که برای آماده‌سازی چای شب خواستگاری باید به آن پرداخته شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️​مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای بین 20 تا 30 دقیقه است. بنابراین لازم است در زمان دم کردن چای دقت کنید تا چای دم نکشیده یا چای کهنه جوش به مهمانان تعارف نکنید.

✔️​حتما از یک چای مرغوب برای مراسم خواستگاری استفاده کنید که از عطر و طعم مطلوب آن اطمینان دارید.

✔️​متناسب با تعداد مهمانان به مقدار کافی چای دم کنید تا مجبور به دوباره دم کردن چای در حین مراسم نشوید.

✔️​برای ریختن چای در استکان‌ها چای را از فاصله کم و به آرامی بریزید تا کف نکند. در صورت کف کردن چای نیز می‌توانید کف را با قاشق از روی چای بردارید.

آداب پذیرایی خواستگاری

✔️​برای آن که چای بهتر دم بکشد، بهتر است از قوری چینی استفاده کنید.

✔️​استکان‌ها را بیش از اندازه پر نکنید تا در هنگام پذیرایی چای در سینی نریزد.

✔️​پیش از آن که چای را در سینی سرو قرار دهید، ابتدا استکان‌ها را در سینی جداگانه گذاشته و پس از خشک کردن ته استکان‌ها با پارچه تمیز، آن را به سینی اصلی منتقل کنید.

✔️​بهتر است تا جای ممکن چای مراسم خواستگاری را در استکان‌ها یا فنجان‌های شفاف بریزید تا رنگ چای دیده شود.

✔️​زمانی که چای را تعارف کردید برای هر دو نفر قندان جداگانه‌ای در نظر بگیرید.

✔️​قندان‌هایی که برای پذیرایی خواستگاری استفاده می‌شود باید از قندهای متوسط پر شده باشد. برای زیباتر ساختن قندان‌های پذیرایی می‌توان از آبنبات‌های مختلف و قندهای رنگی نیز استفاده کرد.

✔️​برای معطر و زیبا ساختن قندان‌های پذیرایی می‌توانید از گل محمدی در قندان‌ها استفاده کنید.

آداب پذیرایی خواستگاری

✔️​در مراسم خواستگاری بهتر است از چای‌های طعم‌دار استفاده نکنید؛ چرا که برخی از افراد به این چای‌ها حساسیت داشته و یا دوست ندارند. به جای این کار می‌توانید در سینی چای ظرفی حاوی گل محمدی یا چوب دارچین قرار دهید.

✔️​حتما پیش از سرو چای از تمیز بودن استکان‌ها، سینی و قاشق چای‌خوری اطمینان حاصل کنید. توجه کنید که هیچ لکی بر روی آن‌ها نباشد.

✔️​برای آن که ظروف پذیرایی عاری از هرگونه لک باشد پیش از سرو چای ظروف را شسته و با پارچه‌های بدون کرک و تمیز خشک کنید.

✔️​برای زیباتر ساختن سینی چای می‌توان از یک شاخه گل در کنار استکان‌ها استفاده کرد.

✔️​توجه کنید که در هنگام تعارف کردن چای سینی را با فاصله کم در زیر سینه قرار دهید تا مهمانان بتوانند به راحتی چای را بردارند.

آداب پذیرایی خواستگاری

✅پذیرایی خواستگاری از مهمانان با شیرینی

شیرینی از دیگر فاکتورهای پذیرایی مراسم خواستگاری می‌باشد که معمولا زمانی که عروس و داماد با یک‌دیگر صحبت کرده و به توافق رسیده‌اند سرو می‌شود. در واقع رسم است زمانی که دختر پاسخ بله را می‌دهد از شیرینی برای مبارک باد استفاده شود. همین باور نیز سبب می‌شود تا برخی از خانواده‌ها در مراسم اولیه خواستگاری از سرو کردن شیرینی صرف نظر کنند و پذیرایی با شیرینی را به جلسات بعدی و زمانی که قصد دارند پاسخ مثبت دهند موکول نمایند.

با این حال اگر تمایل دارید در مراسم خواستگاری شیرینی سرو کنید، بهتر است به سراغ شیرینی‌های کوچک و زیبایی بروید که خوردن آن‌ها آسان است. شیرینی‌های خشک برای مراسم خواستگاری گزینه‌های بهتری هستند.

آداب پذیرایی خواستگاری

✅پذیرایی خواستگاری از مهمانان با شربت

در فصل‌های گرم سال می‌توان از شربت برای پذیرایی استفاده کرد. البته این به این معنا نیست که صرف چای به طور کلی حذف شود، بلکه می‌توان علاوه بر صرف چای از شربت‌های مختلف و همه‌پسندی مانند شربت پرتقال، شربت آبلیمو، شربت زعفران و… استفاده نمود.

آن چه اهمیت دارد این است که شربت را پیش از رسیدن مهمانان آماده کرده و مقدمات آن را نیز فراهم کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در لیوان‌ها یخ بریزید حتما پیش از آمدن مهمانان این کار را انجام دهید تا مهمانان صدای ریختن یخ در لیوان‌ها را نشنوند.

همچنین می‌توانید روز قبل از مراسم مکعب‌های یخی کوچک و زیبایی را فراهم نمایید. برای این امر می‌توانید تخم شربتی را در قالب‌های یخ ریخته و از این مکعب‌های یخی در لیوان‌های شربت استفاده کنید. تهیه مکعب‌های یخی زعفرانی یا استفاده از گل در مکعب‌های یخ نیز جذاب خواهد بود.

آداب پذیرایی خواستگاری

✅پذیرایی خواستگاری از مهمانان با میوه

از دیگر مواردی که برای پذیرایی شب خواستگاری استفاده می‌شود، میوه است. البته میوه جزو تشریفاتی بوده که معمولا در بسیاری از مراسمات برای پذیرایی استفاده می‌شود. میوه‌ای که برای مراسم خواستگاری استفاده می‌شود بهتر است جز میوه‌های فصل باشد. البته باید به این نکته نیز توجه شود که خوردن آن توسط مهمانان نیز آسان باشد.

به عنوان مثال میوه فصل پاییز و زمستان انار است؛ اما خوردن آن در یک مراسم رسمی مانند خواستگاری قدری دشوار می‌باشد. بنابراین بهتر است از آن به عنوان میوه اصلی پذیرایی استفاده نشود.

همچنین میوه‌هایی که برای پذیرایی خواستگاری استفاده می‌شوند باید دارای سایز متوسطی بوده و کاملا بدون لک و عاری از خوردگی باشد. در ضمن به این نکته نیز باید توجه شود که میوه‌ها به گونه‌ای در ظرف چیده شوند که مهمانان بتوانند به تمامی میوه‌ها به سهولت دسترسی داشته باشند تا برای برداشتن یک میوه کل ظرف پذیرایی به هم نریزد.

آداب پذیرایی خواستگاری

چند نکته مهم پیرامون پذیرایی خواستگاری

آداب پذیرایی خواستگاری

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا نکات دیگری نیز وجود داشته که رعایت هر یک می‌تواند در اجرا کردن هر چه بهتر پذیرایی خواستگاری تاثیرگذار باشد. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آداب پذیرایی خواستگاری

☑️​سعی کنید تا جای ممکن استرس خود را کم کنید تا در هنگام پذیرایی دستپاچه نشوید.

☑️​در هنگام پذیرایی فاکتورهای مختلف پذیرایی را به شکل پشت سر هم و با عجله سرو نکنید و اجازه دهید مهمانان به راحتی از خود پذیرایی کنند.

☑️​در هنگام پذیرایی اولویت را رعایت کرده و پذیرایی را از بزرگتران خانواده داماد آغاز کنید.

☑️​زمانی که در حال تعارف کردن چای یا شیرینی هستید، اجازه دهید مهمانان به طور کامل چای و شیرینی خود را برداشته و سپس به سراغ مهمان بعدی بروید.

☑️​در هنگام پذیرایی تلاش کنید تا جای ممکن پشتتان به سایر مهمانان نباشد.

آداب پذیرایی خواستگاری

☑️​در هنگام پذیرایی از یک مهمان با سایر مهمانان صحبت نکنید.

☑️​از کودکان نیز مانند بزرگتران پذیرایی کرده و به آنان نیز مانند بزرگتران اهمیت دهید.

☑️​در صورتی که چای برخی از مهمانان سرد شد، از آنان بپرسید که آیا مایل به عوض کردن چای خود هستند یا نه و در صورت تمایل برایشان چای داغ بیاورید.

☑️​تفاوتی ندارد در مراسم پذیرایی شیرینی سرو کرده‌اید یا نه. در هر صورت حتما شیرینی که خانواده داماد آورده‌اند را باز کرده و به مهمانان تعارف کنید.

☑️​بهتر است عروس خانم از یکی از افراد خانواده مانند خواهر یا برادر خود بخواهد در هنگام پذیرایی به او کمک کند تا به این ترتیب عروس خانم استرسی کمتری داشته باشد.

☑️​حتما بر روی میزهای پذیرایی دستمال کاغذی قرار دهید.

☑️​در مراسم خواستگاری از لباسی استفاده کنید که در حین پذیرایی دست و پاگیر شما نباشد.

آداب پذیرایی خواستگاری

آماده پذیرایی خواستگاری از خانواده آقا داماد هستید؟

مراسم خواستگاری یکی از مهمترین رسوماتی بوده که پیش از مراسم ازدواج برگزار می‌شود. از آن‌جایی که خواستگاری یک مراسم رسمی است لازم است در اجرای آن آداب و رسومی رعایت گردد. در بالا مهم‌ترین آداب پذیرایی خواستگاری را بررسی کردیم. امیدواریم با رعایت نکاتی که به آن اشاره کردیم یکی از زیباترین شب‌های زندگی‌تان را سپری کنید.

شما تجربه حضور در مراسم خواستگاری را داشته‌اید؟ آیا برای پذیرایی خواستگاری خود آماده می‌شوید؟ به نظرتان مهمترین نکات در پذیرایی از مهمان کدام موارد هستند؟ از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مطلب را دوست داشتید، آن را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *