19 نکته برای عکاسی حرفه ای

عکاسی حرفه ای

_ آموزش عکاسی حرفه ای

از نظر بسیاری از افراد، عکاسی یک رشته هنری آسان است و از نظر برخی دیگر دشوار !

فهرست محتوا پنهان کردن

اما واقعا با خرید دوربین عکاسی و تجهیزات مناسب، می‌توان به یک عکاس حرفه ای تبدیل شد؟

در پاسخ این سوال باید چنین بیان کرد که در مسیر حرفه ای شدن در عکاسی، باید با کسب تجربه، آزمون و خطای بسیار و به کارگیری خلاقیت به یک عکاس ماهر تبدیل شد. اگر در این مسیر تجهیزاتتان حرفه ای باشد، کار شما کمی آسان تر می‌شود اما به یاد داشته باشید که نگاه خلاق، مهم‌ترین رکن پیشرفت در دنیای عکاسی می‌باشد. اگر عکاسی را تازه شروع کرده‌اید، ممکن است سوالاتی ذهنتان را درگیر کرده باشد که در ادامه این مطلب به پاسخ بسیاری از سوالاتتان خواهید رسید، پس با ما تا آخرین خط مقاله همراه باشید.

« سوالات پرتکرار در زمینه عکاسی حرفه ای »

 

عکاسی حرفه ای

 از چه سوژه‌هایی عکس بگیریم؟

 چطور به‌صورت منوال دوربین را تنظیم کنیم؟

 بهترین روش ویرایش فایل‌های (raw) چیست؟

 

« 19 نکته ارزشمند درباره تجهیزات عکاسی حرفه ای »

 

1 : داشتن حداقل یک باتری و یک کارت حافظه اضافی برای دوربین‌

یک عکاس حرفه ای همه‌ی جوانب را در نظر می‌گیرد و به‌خوبی می‌داند که ممکن است در حین عکاسی، به باتری و کارت اس دی اضافی نیاز داشته باشد. برای مشاهده انواع کارت حافظه دوربین و انواع باتری دوربین ، کافیست روی نام دسته کلیک کنید.

2: چک کردن تجهیزات عکاسی و تنظیمات دوربین 

حتما کیف تجهیزات خود را دقیق برسی کنید تا چیزی را از قلم نیندازید. در خاطرات بسیاری از عکاسان معمولا چند وجه اشتراک وجود دارد که آن‌ها را با شما در میان می‌گذاریم:

 1_ برنداشتن درپوش لنز موقع عکاسی و دقیقه ها عصبانی بودن برای رفع مشکل!

 2_ فراموش کردن فیلم که شاید قدیمی‌ترها بیشتر با این مشکل دست و پنجه نرم کرده باشند…

3 _ نداشتن شارژ باتری و دغدغه گرفتن تصویر شاخص در موقعیت‌هایی که شاید هرگز تکرار نشوند!

3: بند و کیف دوربین عکاسی حرفه ای

 داشتن یک کیف و بند مناسب می‌تواند در حمل راحت‌تر تجهیزات عکاسی به شما کمک شایانی کند. یک کیف مناسب دوربین دیجیتال، علاوه بر سهولت در جابه جایی، تاثیر به‌سزایی در حفظ و نگهداری لوازم عکاسی شما دارد. عواملی که پیش‌تر ذکر شد، دلایلی هستند که برای موفق شدن در مسیر عکاسی حرفه ای باید به آن‌ها توجه کنید. برای مشاهده انواع مدل های بند دوربین عکاسی کلیک کنید.

professional photography

4: آیا داشتن تجهیزات گران‌ به معنای عکاسی حرفه ای تر می‌باشد؟!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خرید یک دوربین عکاسی حرفه ای (دوربین DSLR)، تضمین می‌کند که تمامی تصاویری که ثبت می‌کنید،  شگفت انگیز خواهند شد!

داشتن یک لنز مناسب در شرایط متفاوت، می‌تواند باعث بالارفتن کیفیت تصاویر شود. به‌طور مثال، برای عکاسی از سوژه های ریز مثل یک قطره شبنم روی برگ گل، بهتر است از لنزهای ماکرو هنگام تصویربرداری استفاده کنید و یا هنگام عکاسی از ساختمان های بلند و سر به فلک کشیده، لنزهای واید می‌توانند تاثیر فوق‌العاده ای در بهبود اعوجاج تصویر داشته باشند. برای مطالعه و شناخت بیشتر لنز های مناسب عکاسی معماری کلیک کنید.

5: داشتن یک سه پایه مناسب برای عکاسی حرفه ای

یکی از تجهیزاتی که همواره یار و یاور عکاس در بسیاری از مراحل عکسبرداری می‌باشد سه پایه ها می‌باشند. این محصولات تقریباً از زمان اختراع دوربین عکاسی با عکاس همراه بوده‌ و هر روز از روز قبل کامل‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند. سه پایه ( Tripod ) وسیله‌ای است که دوربین روی آن قرار گرفته می‌گیرد و از لرزش دست و نوسان دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر و ثبت عکس جلوگیری می‌کند. بی‌شک عکاسان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که نوردهی طولانی، بدون سه پایه تقریباً غیرممکن است.

 

آموزش عکاسی حرفه ای

 

6: چراغ قوه و عکاسی در شب

هنگام عکاسی در شب، توصیه می‌کنیم که یک چراغ دستی یا چراغ قوه تهیه کنید؛ ترجیحاً یک چراغ قوه با سر چرخان، که به هنگام راه رفتن در تاریکی مسیرتان را روشن کنید.

7 : بیمه دوربین عکاسی را جدی بگیرید

عکاسی محدود به عکسبرداری از یک منظره باز و پرتره نگاری نیست؛ لذا ممکن است هنگام بالا رفتن از یک قله برای رسیدن به یک کادر وسیع، دوربینتان از دستانتان رها شود و …

تصور کنید سه پایه خود را برای عکاسی از غروب آفتاب، کنار ساحل تنظیم کرده‌اید؛ ناگهان موجی با سرعت شما و تجهیزاتتان را در برمی‌گیرد!

همه این مثال‌ها دلایلی برای اهمیت داشتن بیمه دوربین است و شما به عنوان یک عکاس حرفه ای باید به تجهیزات گران قیمت خود بها دهید و آن‌ها را مثل سایر سرمایه‌های زندگیتان بیمه کنید.

« توصیه هایی ساده برای عکاسی حرفه ای »

 

professional photography

آموزش عکاسی حرفه ای

 

8: الزاماً بهترین زاویه دید برای عکاسی، کادر روبروی شما نیست!

پس سعی کنید پشت سرتان، بالای سرتان و اطرافتان را خوب نگاه کنید. برای ثبت تصاویری خاص و متمایز، تلاش کنید تا روش های متفاوتی را در عکاسی امتحان کنید.

9: ترکیب بندی طلایی

برای تحقیق و یادگیری ترکیب بندی در عکاسی ، زمان قابل توجهی را صرف کنید. (به روش‌هایی که عناصر مختلف یک تصویر درون یک کادر قرار می گیرند ” ترکیب بندی در عکاسی” می‌گویند). هنگام عکاسی، گزینه‌ها و حالت‌ های مختلف ترکیب بندی را امتحان کنید. بسیاری از افراد، فقط و فقط ایستاده عکس می‌گیرند. می‌توانید بر روی زمین دراز بکشید؛ در این حالت با داشتن زاویه دید متفاوت، می‌توانید یک عکس کاملاً متفاوت بگیرید. با تنظیم دوربین در حالت پرتره (portrait mode) یا حالت منظره (landscape mode) می‌توانید با کیفیت بالاتری عکاسی کنید.

 

عکاسان مبتدی , نکات عکاسی

آموزش عکاسی حرفه ای

 

10: در لحظه و زمان مناسب عکس بگیرید

 گاهی اوقات شما امکان این را ندارید که دوباره به یک مکان برگردید. بنابراین در عکاسی مهم است یاد بگیرید که نور را چطور کنترل کرده و حالت های مختلف را برای گرفتن بهترین تصویر ممکن با نور موجود امتحان کنید.

11: دوربین یک همراه همیشگی

که هر موقع که خواستید دوربین‌تان را دربیاورید و عکس بگیرید. یک عکاس حرفه ای حتی زمانی که برای خرید ملزمات روزمره تا سر خیابان برود، همواره دوربین عکاسی خود را به‌همراه دارد تا مبادا سوژه ای را از دست بدهد!

 

عکاسان مبتدی , نکات عکاسی

آموزش عکاسی حرفه ای

 

« نکاتی درباره تنظیمات دوربین عکاسی »

 

 

12: چشم بسته، دوربین و دکمه های روی آن را از حفظ باشید

یک نقشه ذهنی از دوربین، دکمه‌ها و تنظیمات آن در ذهنتان داشته باشید. گاهی هنگام عکاسی، لازم است که بتوانید سریع و بدون تفکر بیش از حد، دوربین تان را تنظیم کنید و به‌سرعت عکاسی کنید.

13: “حالت دستی” یا Manual mode

هیچ قاعده‌ای وجود ندارد که بگوید از حالت دستی استفاده کنید، هر چند که در این مورد بحث‌های زیادی شده است. اگر فکر می‌کنید که استفاده از حالت دستی شما را کلافه می‌کند، هیچ ایرادی ندارد اگر در ابتدا از آن استفاده نکنید!

14: دکمه ” back focus”

دکمه ” back focus” یکی از گزینه‌های مناسب برای بسیاری از عکاسان حیات وحش و پرندگان است. هنگامی که از سوژه‌های متحرک عکاسی می‌کنید، این گزینه سریع‌تر و مناسب‌تر است.

 

عکاسان مبتدی , نکات عکاسی

« عکاسی و ویرایش عکس »

15: چاپ عکس

 در چاپ عکس باید حواستان به این موارد باشد:

کالیبراسیون مانیتور، نمایه‌های رنگی چاپگر و کاغذ، soft proofing و انواع متفاوت کاغذها و انواع خروجی ها

 

عکاسی حرفه ای

آموزش عکاسی حرفه ای

 

16: ذخیره اطلاعات و بکاپ گیری از آن‌ها را فراموش نکنید

 اگر شما به فرمت raw عکاسی می‌کنید؛ (فایل raw، خروجی فایل های تصویری با حجم بالا است) معمولاً یک هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات شما کافی نیست. در کل به بکاپ گیری از داده‌های خود عادت کنید تا بعدها اظهار پشیمانی نکنید…

17: از کراپ کردن عکس نترسید

کراپ کردن عکس به‌صورت خلاقانه، می‌تواند یک ابزار ترکیب‌بندی قدرتمند باشد و می‌تواند عکس شما را بهبود بخشد یا اصلاح کند. توجه داشته باشید که کراپ تصویر، پیکسل ها و داده‌های عکس شما را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد محدودیت هایی در چاپ نهایی عکس باشد.

 

عکاسان مبتدی , نکات عکاسی

« ایده هایی ساده برای حرفه ای شدن در عکاسی »

 

18: عکس های خود را به اشتراک بگذارید

از دیگران بخواهید که درباره عکس‌های شما بحث کنند و کامنت بگذارند. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و …، راه‌هایی آسان برای به اشتراک گذاری تصاویر هستند.

19: از محدودیت های خود فراتر روید

شاید برخی از سبک های عکاسی برای شما آسان‌تر، لذت بخش‌تر و مفرح‌تر باشند. خوب است که در سبک‌هایی که مسلط‌تر هستید، وقت بیشتری بگذارید و هنر عکاسی خود را بهبود ببخشید. با این حال، امتحان کردن سبک های عکاسی جدید می‌تواند یک ابزار یادگیری قدرتمند برای شما باشد. از اینکه چیز جدیدی را امتحان کنید، نهراسید!

 

آموزش عکاسی حرفه ای

آموزش عکاسی حرفه ای

 

کلام نهایی

مانند هر کار و سرگرمی جدید، هنگامی که شروع به عکاسی می کنید، همیشه و همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد؛ حتی بیشتر از آنچه انتظار دارید. بعضی از درس‌ها و نکات عکاسی فقط می‌توانند از طریق تجربه شخصی و با تلاش بسیار به دست بیاید. اشتباه کردن، یک تجربه یادگیری قدرتمند است که به وسیله شما و دوربین و لوازم عکاسی‌تان به دست می‌آید.

 

 «  به یاد داشته باشید که برای موفقیت باید از پله ها بالا بروید؛ هیچ آسانسوری وجود ندارد  »

 

اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.