معرفی 10 محصول شگفت انگیز دنیای عکاسی در CES 2020

مقوله عکاسی در نمایشگاه CES 2020 بر خلاف چیزی که مشاهده می‌شد بسیار پیچیده بود و گجت‌های زیادی در این زمینه معرفی شدند.

CES 2020 ، نمایشگاهی فوق العاده در حوزه فناوری و اولین رویداد مهم سال 2020 ، هم اکنون برای ثبت در کتاب‌های تاریخ آماده است ! تخمین زده می‌شود که بیش از 170،000 بازدید کننده در سالن‌های نمایشگاه امسال در لاس وگاس حضور داشته و از محصولات بازدید کرده‌اند و تمام فناوری‌های پیشرفته‌ای که در آن عرضه شد را دیده‌اند.

شاید عمده محصولاتی که در نمایشگاه CES معرفی شده باشند در حوزه تلویزیون، تکنولوژی رباتیک، لپ تاپ، گوشی هوشمند و تبلت باشد، اما در کنار آنها این یکی از مهمترین نمایشگاه‌ها برای دوربین‌های دیجیتال و کمپانی‌های بزرگی مثل کانن، نیکون و سونی نیز محسوب می‌شود.

بنابراین، اکنون که این نمایشگاه به ایستگاه پایانی خود رسیده و همه در حال بازبینی اتفاقات آن و بررسی محصولات معرفی شده در آن هستند، چه چیزهایی مرتبط با دنیای عکاسی بودند که ما را تحت تأثیر قرار داد ؟ در این مقاله به معرفی 10 محصول شگفت انگیز دنیای عکاسی در CES 2020 خواهم پرداخت. پس همراه من باشید …

1) کانن 1DX Mark III، پرچمدار جدید ژاپنی‌ها

کانن به طور رسمی جزئیات کاملی از دوربین EOS-1D X Mark III، جدیدترین دوربین پرچمدار DSLR  منتظر کرد. این دوربین به طور خاص مخصوص عکاسان حرفه‌ای ورزشی و حیات وحش و همچنین روزنامه نگاران عکاس طراحی شده که در این زمینه‌ها واقعا فوق العاده است.

سنسور تصویر 20.1 مگاپیکسلی و سیستم فوکوس خودکار جدید EOS-1D X Mark III، این دوربین را به یک تلفیق واقعی و بی نظیر از فناوری تولید دوربین‌های بدون آینه و DSLR تبدیل می‌کند که عکاسان را قادر می‌سازد تجربه استفاده از هر دو دنیای کاملا متفاوت را در یک بدنه داشته باشند. امکان ضبط ویدیوهای RAW 12 بیتی، کنترل کننده هوشمند جدید، پشتیبانی از عکس‌های HDR و استانداردهای ویدیویی به همراه پشتیبانی CFexpress، از بسیاری جهات آینده را برای این دوربین تضمین می‌کند.

البته ممکن است یک سنسور 20.1 مگاپیکسلی که کمتر از سونی A9 II و حتی کانن EOS-1D X Mark II است کمی برایمان جالب نباشد، اما کانن ادعا می‌کند که این دوربین توانایی ثبت وضوحی برابر با یک سنسور 24 مگاپیکسلی را دارد.

کانن EOS-1D X Mark III از پایان ماه فوریه با مبلغ 6،499 دلار / 6،499 پوند در دسترس خواهد بود. با آگاهی از اینکه کارتهای CFexpress در حال حاضر مشکل دارند، کانن همچنین با تولیدکنندگان همکاری می‌کند تا یک بسته نرم افزاری برای مشخصات دقیق‌تر این کارت‌ها را ارائه دهد که تاریخ انتشار نهایی را به زودی تعیین می‌کند.

کانن همچنین برنامه Photo Culling را در CES معرفی کرد که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بهترین عکس‌های ثبت شده را پیدا کند تا هنگام استفاده از آنها برای ادیت در Lightroom، زمان ویرایش را کاهش دهد. به نظر من این دوربین جذاب‌ترین فناوری معرفی شده درباره دنیای عکاسی در نمایشگاه CES 2020 بود.

2) نیکون D780

نیکون در نمایشگاه CES 2020 دوربین D780 DSLR را معرفی کرد که جانشین مدل D750 محسوب شده و به گفته نیکون محبوب‌ترین دوربین فول فریم DSLR این کمپانی است.

نیکون D780 از حسگر ۲۴ مگاپیکسلی فول فریم برخوردار است؛ اما اکنون به لطف قابلیت Backside Illumination، عملکرد دوربین در محیط های کم نور افزایش یافته است. حساسیت ISO بین ۵۱۲۰۰ تا ۲۰۴۸۰۰ متغیر است.

عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی و ۷ فریم بر ثانیه با شاتر مکانیکی، ۲۷۳ نقطه فوکوس خودکار و پردازشگر تصویر Expeed 6 از دیگر ویژگی های این دوربین هستند.

دوربین D780 توانایی فیلمبرداری ۴K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه و ۱۰۸۰p با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه با عمق رنگ ۱۰ بیتی با پروفایل رنگی N-Log یا HLG HDR را دارد. نمایشگر ۳٫۲ اینچی لمسی و تاشو بوده و بدنه در برابر شرایط سخت آب و هوایی مقاوم شده است. امکان شارژ دوربین ار طریق درگاه USB-C وجود داشته و از وای فای و بلوتوث نیز پشتیبانی می کند.

دوربین نیکون D780 از اواخر ماه جاری میلادی با قیمت ۲۲۹۹ دلار ( بدنه ) و ۲۷۹۹ دلار ( همراه با لنز ۱۲۰-۲۴ میلیمتری f/4 ) روانه بازار خواهد شد.

نیکون علاوه بر دوربین مورد بحث، از لنز ۲۰۰-۷۰ میلیمتری f/2.8 مانت Z با قیمت ۲۵۹۹ دلار و لنز ۳۰۰-۱۲۰ میلیمتری f/2.8 مانت F با قیمت ۹۴۹۹ دلار رونمایی کرد. این شرکت همچنین دوربین Coolpix P950 با لنز ۲۰۰۰-۲۴ میلیمتری با قیمت ۷۹۹ دلار را معرفی کرد که همگی از ماه آینده میلادی ( فوریه ) به بازار عرضه می شوند.

3) دوربین فیلم برداری پاناسونیک با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه

اگر Panasonic S1H برای فیلم برداری برای شما کافی نبوده و راضیتان نمی‌کرد، کمپانی سازنده در جریان نمایشگاه CES 2020 از دوربین فیلم برداری جدید خود با رزولوشن خارق العاده 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه رونمایی کرد. HC-X1500 ، HC-X2000 و AC-CX10 جزو کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین‌های فیلم برداری هستند و با قابلیت ضبط ویدیوهای 4: 2: 2 10 بیتی، زوم اپتیکال 24 برابری ( 25-600 میلی متر )، 32 برابر زوم دیجیتال در حالت فیلم برداری 4K ( یا بزرگنمایی 48 برابر در 1080p) ،یا 120 فریم بر ثانیه فوق العاده آهسته با رزولوشن 1080p، تثبیت کننده تصویر ترکیبی، دو حلقه دستی، فیلتر ND، نور ویدیوی داخلی، و صدای صوتی PCM خطی با وضوح 24 بیتی از ویژگی‌های فوق العاده آن ها هستند.

Wi-Fi داخلی نیز بدون نیاز به تجهیزات اضافی از پخش زنده HD پشتیبانی می‌کند، و این یک ترکیب فوق العاده برای پوشش رویدادهای زنده به صورت کامل است. هر سه دوربین در اواخر ماه مارس در دسترس خواهند بود.

4) Autel Evo II 8K، درون 48 مگاپیکسلی !

یکی دیگر از مهمترین گجت‌های دنیای عکاسی در CES 2020 یک پهباد بود. Autel Evo II یک پهباد بی نظیر و فوق العاده است که در نمایشگاه CES 2020 معرفی شد و در هر دو حالت عکاسی و فیلم برداری مشخصات خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد. این پهباد با قابلیت ضبط ویدئوهای 8K و عکاسی 48 مگاپیکسلی ( با 8 گیگابایت حافظه داخلی برای تهیه پشتیبان از اسلات کارت SD )، زمان پرواز 40 دقیقه‌ای آماری چشمگیر داشته و وزن آن نیز 1،127 گرم است.

اگر کیفیت تصویر خوبی را برای عکاسی یا فیلم برداری در شرایط کم نور می‌خواهید، Autel Evo II Pro دارای سنسور بزرگتر یک اینچی ( چهار برابر بزرگتر از سنسور 1/2 اینچی در مدل استاندارد )، قادر به وضوح تصویری 6K و تصاویر 20 مگاپیکسلی.

اگر واقعاً می‌خواهید از پیشرفته‌ترین فناوری موجود برای پهبادها استفاده کنید، Autel Evo II Dual یک دوربین حرارتی را در کنار دوربین استاندارد 8K 48MP نیز قرار داده است. این پهباد در مرحله تولید قرار گرفته و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد عرضه آن خواهیم بود، اما هیچ قیمتی برای آن مشخص نشده است.

5) خودروی Vision-S سونی با دوربین ToF ( Time-of-Flight )

به نوعی همه نا امید شدند از این که سال 2020 اتومبیل‌های پرنده که تمام فیلم‌های علمی تخیلی میبینیم معرفی نشدند، اما سونی از خودرویی مفهومی با دوربین زمان پرواز پرده برداشته است. Sony Vision-S از 33 سنسور تصویر CMOS و فناوری اندازه گیری فاصله برای ارائه بهترین ایمنی و راحتی بهره می‌برد، از یک سنسور زمان پرواز یا ToF نیز در داخل کابین استفاده می‌کند که می‌تواند افراد و اشیاء داخل وسیله نقلیه را شناسایی کرده و تشخیص دهد.

آیا ترجیح می‌دادید سونی A7S III را در CES 2020 ببینیم ؟ البته این نیز ممکن بود. با این حال، ایده سونی برای فیلم برداری از اتوموبیل در جاده‌ها، مطمئناً یک قدم جالب برای سازندگان مختلف است، حتی اگر طراحی آن شبیه به ماشین‌های تسلا باشد ( هر چند حداقل سونی حس خوبی را برای خنثی کردن طراحی Cybertruck نداشت ).

6) نیکون P950 با 83 برابر زوم اپتیکال

شرکت نیکون از نسخه به‌ روز شده دوربین Coolpix P900 با نام Coolpix P950 رونمایی کرد. هرچند این دوربین به اندازه زوم ۳۰۰۰ میلی متری P1000 خوب نیست، اما از قابلیت بزرگ‌نمایی ۸۳ برابری برخوردار است که در دوربین‌های ۳۵ میلی متری معادل زوم ۲۰۰۰ میلی متری در نظر گرفته می‌شود. این میزان از زوم برای تصویربرداری از هواپیماهایی که از جلوی ماه می‌گذرند یا درخشش چشم پرندگان در فواصل دور کافی است.

با وجود این که Coolpix P950 از همان سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۲.۳ اینچی استفاده می‌کند، اما مقدار نقاط EVF آن ۲.۴ میلیون است که دو برابر رزولوشن مدل قبلی به حساب می‌آید. این دوربین حالا می‌تواند فیلمبرداری ۴K انجام دهد و در نتیجه توانایی ضبط آن از فواصل دورتر ارتقا می‌یابد. چنین قابلیتی به منظور عکاسی از حیات وحش یا ورزش بسیار مفید خواهد بود.

Coolpix P950 می‌تواند با نرخ ۷ فریم بر ثانیه و در شرایط کم‌نور با ISO 6400 تصویربرداری کند. این دوربین از قابلیتی اختیاری به نام DF-M1 بهره‌مند است که به شما در پیدا کردن سوژه‌ها و عکاسی از فواصل دور کمک می‌کند. Coolpix P950 از ماه فوریه با قیمت ۸۰۰ دلار وارد بازار می‌شود.

7) SSD پورتابل سن دیسک با حافظه 8 ترابایت !

چندی پیش، SSD های قابل حمل با ظرفیت یک ترابایت معرفی شدند و چنین ظرفیتی می‌توانست برای افراد بسیاری کافی باشد. خوشبختانه، کمپانی SanDisk وسترن دیجیتال نمونه اولیه‌ای از یک SSD قابل حمل را در بسته بندی 8TB (EIGHT TERABYTES!) با ظرفیت باور نکردنی 8 ترابایت ذخیره کرده است. برای درک این موضوع، فضای کافی برای ثبت 280،000 عکس با میانگین حجم 30 مگابایت و فرمت RAW یا حدود 280 ساعت فیلم 4K با نرخ 500 مگابایت در دقیقه را در نظر بگیرید !

نمونه اولیه SanDisk 8TB SSD از طریق رابط USB فوق العاده سریع 20 گیگابیت بر ثانیه به رایانه شما متصل می‌شود، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که حتی بزرگترین پرونده‌ها نیز می توانند در سریعترین زمان ممکن منتقل شوند. هنوز هیچ سخنی در مورد خرده فروشی یا قیمت گذاری آن ارائه نشده است، اما می‌توان فرض کرد که نخستین بار در بازار با چنین درایو قابل حمل و با ظرفیت بالایی، احتمالا برچسب قیمتی نیز به همان اندازه متحیر کننده و گران خواهد بود !

8) لنز 120-300 میلی متری f/2.8 نیکون

لنزهای Nikon 120-300mm f / 2.8 FL ED SR VR برای عکاسان حرفه‌ای ورزشی و حیات وحش که نیاز به فاصله کانونی طولانی، با حداکثر دیافراگم بسیار خوب f/2.8، طراحی شده است.

نیکون قبلاً لنز تله فوتو پرایم با دیافراگم ثابت AF-S Nikkor 180-400mm f / 4E TC1.4 FL ED VR را معرفی کرده بود، اما با اینکه فاصله کانونی طولانی‌تری را ارائه می‌داد، به جای f/2.8 از دیافراگم بسته‌تری استفاده می‌کرد. این لنز جدید هم عملکرد فوق‌العاده دیافراگم f/2.8 را دارد و هم مثل یک لنز 70-200 میلی متری با کیفیت است که اکثر عکاسان ورزشی در کیف خود قرار می‌دهند. همچنین برای عکاسی ورزشی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به 300 میلی متری f/2.8 دارد.

لنز 120-300 میلی متری f/2.8 نیکون همچنین با teleconverters 1.4x و 2x نیکون نیز سازگار است ( برای دست یابی به فواصل کانونی 168-420 میلی متری با دیافراگم f/4 یا 240-600 میلی متری با دیافراگم f/5.6 به ترتیب ). این لنز در اوایل بهار 2020 و برای فروش آماده خواهد شد. قیمت اعلام شده آن نیز حدود 9،499 دلار / 9،499 پوند می‌باشد.

9) مدل اولیه گوشی تاشو 500 دلاری TCL

شرکت TCL قصد دارد از جریان گوشی‌های تاشو عقب نیفتد و در نمایشگاه CES 2020 هم از مدل اولیه یک گوشی تاشو رونمایی کرد. البته گوشی‌های تاشو مفهومی جدید نیستند. در سال 2007 سامسونگ با طرح مفهومی گوشی Youm وارد این عرصه شد و در سال 2013 از با معرفی آن موج جدیدی را از فناوری‌های گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد. این گوشی از نمایشگر ۷.۲ اینچی بهره می‌برد ولی مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند که مشغول بررسی ۳۰ تا ۴۰ طرح مختلف گوشی تاشو هستند تا در انتها یکی از این طرح‌ها برای گوشی تاشو رسمی این شرکت انتخاب شود.

در این میان به نظر می‌رسد گوشی‌های تاشو عمودی توجهات زیادی را جلب کرده‌اند و شاید TCL هم گجت مبتنی بر چنین طرحی را روانه‌ی بازار کند. این گوشی قیمت کمی نسبت به رقبا داشته و با هزینه حدود 500 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

این کمپانی سال گذشته در جریان نمایشگاه MWC از چند گوشی تاشو مبتنی بر طراحی‌های مختلف رونمایی کرد و همین موضوع نشان می‌دهد این فناوری اهمیت زیادی برای TCL دارد. به همین خاطر با توجه به اینکه به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ بالاخره شاهد عرضه نخستین گوشی تاشو TCL خواهیم بود، این شرکت به احتمال زیاد گوشی تاشو جذابی را روانه‌ی بازار می‌کند.

10) دوربین اکشن ماژولار Insta360

کمپانی Insta360 سازنده دوربین‌های اکشن و ۳۶۰ درجه‌ای، بالاخره با ترکیب این دو ویژگی در دوربین جدیدی به نام One R در نمایشگاه CES 2020 از محصولی رونمایی کرد که بسیاری از نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد. اگرچه در حال حاضر تمام جزئیات مربوط به این دوربین منتشر نشده، اما طراحی ماژولار این دستگاه کمک زیادی به افزایش قابلیت‌های آن می‌کند.

دوربین Insta360 One R به شکلی طراحی شده که می‌توانید قطعات و لوازم آن را به صورت جداگانه تهیه و روی دستگاه سوار کنید. با این حال، مدلی پایه از این دستگاه وجود دارد که مجهز به لنز عریض ۴K و لنز ۳۶۰ درجه‌ای است. لنز عریض قادر به ضبط ویدیو با کیفیت ۴K و با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه است و می‌تواند اسلوموشن ۸x ضبط کند. علاوه بر این، کنار آن ماژولی لمسی قرار گرفته که می‌توانید از آن در جلو یا عقب دستگاه استفاده کنید.

این ماژول برای نمایش دقیق و با دامنه بالای تصاویر از فناوری Color Plus استفاده می‌کند که دارای HDR و دقت رنگ زیادی است. Insta360 در لنز ۳۶۰ درجه‌ای خود هم مجهز به همین فناوری است. این لنز در واقع لنزی دوگانه است که می‌تواند در عقب و جلو تصویربرداری داشته باشد.

دوربین One R به جز مدل پایه دارای در دو بسته دیگر روانه بازار می‌شود. اولی با همکاری شرکت Leica ساخته شده که شامل یک لنز عریض ۱ اینچی است و می‌تواند ویدیوهای ۵٫۳K یا تصاویر ۱۹ مگاپیکسلی تهیه کند. دیگری ماژولی برای اتصال به درون‌هاست که به منظور تصویربرداری‌های هوایی استفاده می‌شود و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.

قیمت این دوربین بسته به مدل‌ها و قطعاتی که روی آن سوار می‌شود، بسیار متفاوت خواهد بود. مدل پایه این دستگاه با قیمت ۴۷۹ دلار از ماه ژانویه به بازار می‌آید. البته این مدل لنز ۱ اینچی ندارد، ولی در صورتی که خواستار خرید مدل مربوطه باشید باید ۷۰ دلار بیشتر یعنی ۵۵۰ دلار پول بپردازید.

شما همچنین می‌توانید مقالات مرتبط با CES 2020 را در بخش پایین مشاهده کنید.

امیدوارم از مقاله ” معرفی 10 محصول شگفت انگیز دنیای عکاسی در CES 2020 “ لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.