استفاده از تنظیمات وایت بالانس دوربین، در جهت ایجاد تنالیته رنگی سرد

وایت بالانس در دوربین

مقدمه : وایت بالانس در عکاسی اهمیت بسزایی دارد. به کمک آشنایی با این فاکتور و تنظیمات وایت بالانس در دوربین عکاسی ، شما می‌توانید تغییرات مهمی در نوع و جنس نوردهی خود ایجاد کنید. در دهمین پرونده از کارگاه آموزش نورپردازی نیکون که توسط دیوید تجادا ( David Tejada ) عکاس پرتره و متخصص برجسته‌ی نورپردازی برگزار می‌گردد، این بار به سراغ تاثیر وایت بالانس در عکاسی خواهیم رفت.

همان‌طور که تا بدین جا با این پرونده آشنا شده‌اید، ما به بررسی پشت‌صحنه‌ی 12 عکس برگزیده‌ی این کارگاه پرداخته‌ایم. دیوید تجادا در هر کدام از این 12 عکس از تکنیک‌هایی بهره برده است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند به سرعت باعث ارتقاء سطح کیفی عکاسی‌های پرتره‌ی شما شود. در این آموزش‌های کوتاه، دیوید تجادا هر بار سبکی از نورپردازی را به خدمت می‌گیرد و ما را به‌صورت دقیق با تنظیمات دوربین و ساختار چیدمان نورپردازی‌اش آشنا می‌کند.

وایت بالانس در عکاسی و اهمیت آشنایی با آن

تراز سفیدی یا وایت بالانس یکی از فاکتورها و تنظیمات مهم در عکاسی است. آشنایی با این مبحث و تبحر در آن می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت عکاسی شما داشته باشد. به‌طور مثال در عکس همین مقاله همان‌طور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، هیچ نور یا بک گراند آبی رنگی وجود ندارد و دیوید تنها با تغییر تنظیمات وایت بالانس توانسته است به نوری زیبا در این عکس پرتره دست یابد.

آگاهی شما به کارکرد وایت بالانس در عکاسی می‌تواند درک بهتری در نورسنجی و درنهایت عکاسی شما ایجاد کند.

عکاسی پرتره

عکاسان آماتور به‌صورت پیش فرض تنظیمات وایت بالانس در دوربین را بر روی گزینه‌ی خودکار تنظیم می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا دوربین با توجه به شرایط نوری محیط، عمل تراز سفیدی را انجام دهد. اما دیوید تجادا به شاگردان خود توصیه می‌کند که با آشنایی با کارکردهای این تنظیم پر اهمیت، بتوانند به عکس‌های خود، عمق و دمای رنگی گوناگون بدهند.

جهت آشنایی بیشتر با موضوع وایت بالانس و تنظیمات وابسته به آن، به شما توصیه می‌کنیم که مقالات زیر را مطالعه کنید.

مقالات پیشنهادی
وایت بالانس یا تراز سفیدی چیست؟
ایزو ، وایت بالانس و نورسنجی در عکاسی

عکاسی پرتره

در ثبت این پرتره از کدام تجهیزات نورپردازی و چگونه استفاده شده است؟

عکس پرتره‌ی این مقاله ( اولین عکس مقاله ) با دوربین، تجهیزات و تنظیمات زیر به ثبت رسیده است :

  • دوربین نیکون D850
  • لنز نیکون Nikkor AF-S 105mm f/1.4E ED
  • تنظیمات : 1/150 ثانیه – f/4.5 – ایزوی 100 – نورسنجی دستی

در روز ثبت این عکس در کارگاه آموزش نورپردازی دیوید تجادا، او در رابطه با استفاده از دیفیوزرهای عظیم صحبت کرد. این دیفیوزرها می‌توانند از هر متریال و یا در هر موقعیتی مورد استفاده قرار بگیرند. به‌طور مثال دیوید در چند عکس در این پرونده از پارچه‌های سایز بزرگی، البته با جنس و متریال مختلف استفاده کرده است. در برخی از مواقع آن‌ها را در قاب درب نصب کرده و یا همچون این عکس، در پشت یک درب شیشه‌ای. یک پارچه‌ی 2 متری بسیار نرم در کنار آشنایی او به امکانات وایت بالانس در دوربین عکاسی خود، به‌وجود آورنده‌ی این پرتره‌ی زیبا هستند. البته نباید از تاثیر چیدمان دقیق فلاش نیز بی‌توجه گذشت.

یک نکته‌ی جالب در رابطه با این عکس، چیدمان اولیه با دو فلاش بود که پس از بررسی چند عکس ابتدایی، تنها از فلاش سمت چپ که از دیفیوزر پارچه‌ای عبور می‌کرد، استفاده شد. همان‌طور که می‌بینید آگاهی به یک تکنیک همچون وایت بالانس در عکاسی و همین‌طور یک منبع نور و چند متر پارچه می‌تواند این پرتره‌ی شگفت‌انگیز را به‌وجود آورد.

در نتیجه، تمرین و تکرار و همچنین آشنایی شما با ماهیت و کارکرد تجهیزات نورپردازی می‌تواند از هر لوکیشن عادی و با حداقل امکانات، پرتره‌هایی ارزشمند بیافریند.

وایت بالانس در عکاسی

در پشت این پارچه از یک فلاش SB-5000 نیکون استفاده شده که با گذر از دیفیوزر، نوری نرم و فراگیر را به سوژه می‌تاباند. بر روی فلاش فیلتر رنگی نارنجی نصب شده تا دمای رنگی صورت سوژه افزایش یابد و در نقطه‌ی مقابل با تنظیمات وایت بالانس در دوربین ، فضای رنگی سردی در بک گراند سوژه به‌وجود آمده است که تضاد این دو، یکی از زیبایی‌های این پرتره است.

همان‌طور که گفتیم، SB-5000 موجود در سمت راست عکس پشت صحنه‌ی پرتره، در ثبت عکس نهایی بی‌تاثیر بوده است. بسیاری ممکن است با دیدن عکس نهایی حس کنند که بک گراند آبی وجود داشته است و یا نوری مصنوعی به رنگ آبی به بک گراند تابیده شده؛ اما اهمیت وایت بالانس در عکاسی همین‌جا است. شما با کمترین تجهیزات و آشنایی با تنظیمات وایت بالانس در دوربین می‌توانید عکس‌هایی در تنالیته رنگی گرم یا سرد به‌وجود آورید.

تنظیم تراز سفیدی در عکاسی پرتره

نور طبیعی روز که در بک گراند سوژه وجود دارد، به آن علت آبی رنگ شده است که تنظیمات وایت بالانس در دوربین بر روی حالت نوری گرم یا لامپ رشته‌ای ( Incandescent ) تنظیم شده بود و به همین راحتی و کمی دست‌کاری دستی تنظیمات وایت بالانس، می‌توان به این بک گراند رسید. حالا سوال این جا است که چرا باید این تضاد نوری به‌وجود می‌آمده است؟

دیوید در پاسخ به این سوال می‌گوید : « ما در جهانی سه بعدی زندگی می‌کنیم. یک عکاس می‌تواند کمی از این احساس دنیای واقعی را در عکس‌های دو بعدی‌اش به کمک سایه‌ها و رنگ‌ها ایجاد کند. با جایگیری تنالیته‌های رنگی گرم در جلو، و تن‌های سرد در پشت سوژه، عمق بیشتری در عکس نمایان می‌شود. این احساس، تجربه‌ی حقیقی‌تری از عکس پرتره به مخاطبتان می‌دهد. »

از طریق مقاله‌ی زیر می‌توانید به سایر عکس‌ها و تکنیک‌های معرفی شده در این پرونده دسترسی داشته باشید.

عکاسی پرتره با تنالیته رنگی

مطالعه مقاله
کارگاه آموزش نورپردازی نیکون

برای مطالعه‌ی یادداشت کوتاهی از دیوید تجادا در رابطه با روش‌های نورسنجی و چیدمان تجهیزات نورپردازی، مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

مطالعه مقاله
نورپردازی حرفه‌ای به کمک تجهیزات نورپردازی نیکون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.