ترفند ساخت خیمه عکاسی با کمترین هزینه

ساخت خیمه عکاسی

خیمه عکاسی خانگی

در این ترفند عکاسی قصد دارم، به شما نحوه‌ی ساخت خیمه عکاسی ارزان را آموزش دهم. اگر شما هم مثل من باشید، هر چیزی که بتوانید خودتان بسازید را، نمی‌خرید! یک روز که در دفتر عکاسی‌ام بودم، یکی از این تبلیغات پاپ آپ خیمه‌های عکاسی را دیدم. این خیمه از یک جعبه‌ی پارچه‌ای سفید و قابل انعطاف به همراه سه چراغ تشکیل شده بود. این خیمه، مناسب عکاسی سوژه‌های کوچک در استدیوهای عکاسی بود. ( مانند تصویر زیر – شکلاتی که به شکل گوزن است. ) تا زمانیکه بر چسب قیمت 1 میلیونی آن را دیدم قصد خریدش را داشتم! قطعا من بابت یک تکه پارچه و سه چراغ 1 میلیون پرداخت نمی‌کنم؛ در صورتی که مطمئنم متریال‌های تشکیل دهنده‌ی آن بسیار ارزان قیمت‌تر از این است. برای همین شروع کردم به ساخت آن و نتیجه قابل قبول بود.

اقلام مورد نیاز برای ساخت خیمه عکاسی ارزان

یک جعبه: این جعبه می‌تواند در هر سایزی باشد، تنها باید به این نکته توجه کنید که، بتوانید بصورت کامل آن را نوردهی کنید. من جعبه‌ای را که تا حد امکان به شکل مربع باشد را انتخاب کردم. شما این جعبه را می‌توانید بصورت مجانی پیدا کنید. این جعبه را که می‌بینید من از محل کاری که دیگر به آن نیاز نداشتند، برداشتم. شما می‌توانید این جعبه‌ها را از سوپر مارکت یا فروشگاه‌های بزرگ بگیرید. حواستان باشد هر چقدر جنس مقوای آنها زخیم‌تر باشد، بهتر است.

✓ پارچه: پارچه هم می‌تواند از هر جنسی باشد. من در ساخت خیمه عکاسی خودم از پارچه سفید و ارزان قیمت کتان استفاده کردم که، براحتی در هر فروشگاهی قابل تهیه است. به قدری پارچه تهیه کنید که بوسیله‌ی آن بتوانید تمامی جهت‌های جعبه‌ی خود را پوشش دهید. برخی دیگر در ساخت خیمه عکاسی خود از پارچه‌های نایلونی و یا پشمی سفید استفاده کرده‌اند، که تفاوت چندانی ندارد.

✓ چسب کاغذی: از چسب برای اتصال پارچه به جعبه استفاده می‌کنیم. برای اینکه ممکن است از پارچه متفاوتی نسبت به من استفاده کرده باشید، در انتخاب چسب نواری مناسب دقت کنید. من در ساخت خیمه عکاسی خودم از چسب کاغذی استفاده کردم.

✓ چسب مایع: شما می‌توانید برای اتصال پارچه و در اصطلاح تودوزی داخلی خیمه از چسب‌های ماتیکی و یا اسپری‌های چسب فوری استفاده نمائید.

مقوای طراحی یا ماکت سازی سفید: از این مقوا برای پوشش سطح داخلی جعبه استفاده می‌کنیم. با توجه به سایز جعبه‌ی خود به چند مقوا نیاز خواهید داشت. معمولا چند مقوا برای دیواره‌ها و یک مقوا برای کف استفاده می‌شود. توجه داشته باشید مقوای طراحی را که انتخاب می‌کنید دارای ضخامت کافی باشد. اگر زمینه رنگی متفاوتی می‌خواهید می‌توانید از مقواهائی با رنگ‌های دیگر استفاده کنید.

✓ نورها: پرهزینه‌ترین بخش ساخت خیمه عکاسی ، نوردهی به باکس‌تان است. از نظر من این، مهمترین بخش از ساخت خیمه عکاسی است. بدون نوردهی مناسب ، شما تصاویر مورد نظرتان را دریافت نخواهید کرد. برای اینکار شما می‌توانید براحتی از چراغ‌های حبابی با نور آبی که با عنوان چراغ‌های (Day Light) نیز شناخته می‌شوند، استفاده نمائید. از خریداری و استفاده از لامپ‌های معمولی که نور زرد دارند، پرهیز کنید. من لامپ‌های کم مصرف فلورسنت 90 وات را برای ساخت خیمه عکاسی خودم انتخاب کرده‌ام. بصورت معمول هر لامپِ دارای طیف رنگی کامل (Full Spectrum) می‌تواند کاربردی باشد. شما می‌توانید از چراغ مطالعه و یا لامپ‌هایی که دارای رفلکشن مجزا هستند نیز استفاده کنید.

سایر وسائل مورد نیاز: چسب نواری، خطکش، قیچی و چاقو

حالا که تمامی تجهیزات مورد نیاز را تهیه کرده‌اید، نوبت به آموزش گام به گام ساخت خیمه عکاسی می‌رسد. با این ترفند عکاسی یک خیمه آماده برای عکاسی تمیز و بی‌نقص محصولات خواهید داشت.

روند گام به گام ترفند ساخت خیمه عکاسی:

از هر کدام از کُنج‌های جعبه خود به میزان تقریبی 5 سانتی‌متر از هر دو جهت، علامت گذاری کنید. حالا همچون شکل زیر علامت‌ها را بهم وصل کنید تا در مرکز چهار وجه جعبه خود، مربع‌هایی منظم با حاشیه‌ی 5 سانتی در هر طرف داشته باشید. این عمل را در چهار طرف جعبه انجام دهید اما با کف و سقف جعبه فعلا کاری نداشته باشید.

حالا چهار مربعی را که در چهار طرف جعبه ایجاد شده است همچون تصویر نمونه بریده و جدا نمائید. سپس به سراغ قسمت بالایی جعبه رفته و زبانه‌های بسته شدن جعبه را نیز از آن جدا کنید. حواستان باشد کف جعبه همچنان سالم و دست نخورده باقی بماند.

در این مرحله از مقوای طراحیتان 16 نوار با عرض 5 سانتی‌متر و با طول هر ضلع جعبه‌تان ببرید.

حالا بوسیله‌ی چسب ماتیکی یا چسب فوری این نوارها را همچون تصویر زیر در داخل جعبه بچسبانید و حواستان باشد که تمامی فضای داخلی، پوشش داده شده و جای علامت‌های برش مشخص نباشد.

یک تکه‌ی دیگر از مقوای طراحیتان را بردارید. این مقوا را بصورتی که عرض آن هم عرضِ داخل جعبه‌تان باشد و طول آن تقریبا دو برابر آن، ببرید.

حالا این مقوا را در داخل جعبه قرار دهید. همچون تصویر زیر مقوا در کف جعبه دارای انحنا است. حتما حواستان باشد که این تکه از مقوا در هنگام نصب، دچار چین و چروک نشود؛ زیرا تاثیرات آن در عکس‌هایتان مشخص خواهد بود. مقوا باید بصورت شکل زیر در جعبه قرار گرفته باشد.

خیمه عکاسی خانگی

در این مرحله از ساخت خیمه عکاسی ، از پارچه‌ای که تهیه کرده‌اید، برش‌هایی برای پوشش سوراخ‌های ایجاد شده در جداره‌ی جعبه‌تان جدا کنید. سپس یک پارچه بزرگ‌تر برای پوشش سقف جعبه ببرید.

حالا بجز سوراخی که در مقابل بک‌گراند و کاغذ داخلی‌تان قرار دارد، تمامی سوراخ‌ها را با پارچه و بوسیله چسب کاغذی پوشش دهید. سپس سقفتان را نیز به همین روش ببندید. جعبه شما باید در این مرحله، همچون شکل زیر باشد.

آموزش ساخت خیمه عکاسی

تبریک می‌گم، تقریبا به انتهای کار نزدیک شده‌اید.حالا تنها باید نورها را در بالای جعبه نصب کنید و کار عکاسی‌تان را آغاز کنید. ( چیزی شبیه به تصویر زیر )

ساخت خیمه عکاسی

برای دریافت عکس‌های با کیفیت مورد نظرتان، شما می‌توانید از ترفندهای مختلفی استفاده کنید. بطور مثال در صورتیکه با سایه‌های ایجاد شده مشکل دارد، می‌توانید از کناره‌ها نیز نوردهی کنید. اگر هم تصویر نهایی شما دارای رنگ مُردگی و کنتراست پایین بود می‌توانید از هود لنز استفاده کرده و یا کمی دوربین و لنز را به داخل جعبه برده و به سوژه نزدیک‌تر کنید. ضمنا شما همیشه می‌توانید بر روی همکاری فتوشاپ حساب کنید! از طریق فتوشاپ شما می‌توانید علاوه بر تنظیم نور، لکه‌هایی که بعلت تمیز نبودن لنز و دوربین در تصویر نهایی ایجاد شده است را نیز رفع نمائید.

در تصویر بالا نحوه قرار گیر نور، محل ثابت شدن دوربین و وضعیت آن، بصورت کامل مشخص است.

نتایج عملی عکاسی در خیمه‌ای که با این روش ساخته‌ام.
یکی دیگر از نتایج عکاسی با ترفند ساخت خیمه عکاسی خودم.

فیلم آموزشی ساخت خیمه عکاسی


.
دیگر ترفندها:ترفند عکاسی بوکه خانگی
.
? مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ? 

با مجله دیدنگار همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریافت کنید.

مقاله ترفند ساخت خیمه عکاسی با کمترین هزینه برای شما مفید بود؟

اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

دیدگاهی در مورد “ترفند ساخت خیمه عکاسی با کمترین هزینه

  1. امیر گفت:

    عالی بود
    ممنونم از شما

    1. مهدی داوودی گفت:

      سلام
      مبارکتون باشه

  2. سجاد گفت:

    سلام استاد
    من میخوام این موضوع رو توی ابعاد بزرگتر پیاده کنم
    ممنونم اگه راهنماییم کنید

  3. مائده گفت:

    عالی بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.