میکروفون‌های بی‌سیم، سیم‌دار و رومیزی: حرفه‌ای‌ترین بررسی تفاوت + کاربرد

میکروفون

قبل از هر چیز به شما بگویم، انتخاب میکروفون برای محتوایی که می‌خواهید تولید کنید، اهمیت بسیاری دارد. تفاوتی ندارد بخواهید پادکست یا محتوای آموزشی تهیه کنید یا مشغول صدابرداری‌های حرفه‌ای باشید؛ در هر صورت سروکار شما به میکروفون‌ها می‌خورد و اگر انتخاب درستی نداشته باشید، نتایج آن‌گونه که تصور می‌کردید، نخواهند شد.

میکروفوناما زمانی که به دنیای میکروفون‌ها نزدیک می‌شوید با وجود تنوعی که در این محصولات وجود دارد؛ کاملاً گیج خواهید شد! انواع میکروفون سیم‌دار، بی‌سیم، رومیزی، میکروفون‌های قلمی و شات گان، هدمیک و انواع دیگری که هر کدام برای کاری طراحی شده‌اند، در بازار دیده می‌شوند.

شاید در نگاه اول انتخاب از میان این تنوع گسترده گیج‌کننده باشد؛ اما اگر با کاربرد این محصولات آشنا شوید، انتخاب از میان آن‌ها دیگر آن‌قدر هم سخت نخواهد بود. در این بخش می‌خواهیم تفاوت انواع میکروفون‌ها را با توجه به کاربری آن‌ها بررسی کنیم.

همراه ما باشید تا بهترین میکروفون را برای پروژه‌تان انتخاب کنید.

میکروفون به شرط چاقو!

میکروفونمیکروفون یکی از مهم‌ترین ابزارها و تجهیزات برای انجام پروژه‌های مختلف است که اگر آن‌را به درستی انتخاب نکنید، کیفیت صدای ضبط شده روی کیفیت نهایی پروژه‌تان تاثیر می‌گذارد. اما موضوع این نیست که به دنبال گران‌قیمت‌ترین میکروفون بازار باشید تا پروژه شما با بهترین کیفیت آماده شود.

میکروفون‌ها با ویژگی‌های مختلفی طراحی و عرضه می‌شوند و هر کدام از آن‌ها بهترین کارایی را در انجام پروژه‌های مخصوص به خود دارند. با توجه به تنوعی که در دنیای این محصولات به چشم می‌خورد، ما ابتدا آن‌ها را به 3 دسته کلی تقسیم کرده‌ایم؛ بعد از آن بررسی می‌کنیم که هر کدام از این انواع چه مزایا و معایبی دارند، و در چه موقعیت‌هایی می‌توانند بهترین همراه ما باشند.

حتماً بخوانید: کدام میکروفون ضبط صدا؟ معرفی ۳ میکروفون فیلمبرداری عالی!

به دنیای میکروفون‌های سیم‌دار سلام کنید!

این میکروفون‌ها که در میان آن‌ها می‌توان قدیمی‌ترین و جدیدترین انواع را پیدا کرد، انتقال امواج را از طریق کابل‌های مسی انجام می‌دهند.

میکروفونمعمولاً زمانی که صحبت از میکروفون‌های سیم‌دار می‌شود، بیشتر افراد تصور می‌کنند که با دردسر تمام نشدنی سیم‌های بلند و دست‌وپاگیر مواجه خواهند بود. بله؛ شاید این یک عیب بزرگ میکروفون‌های سیم‌دار باشد، اما در مقابل این عیب نمی‌توان مزیت آن‌ها را نادیده گرفت.

هر چقدر هم دنیای گجت‌های وایرلس پیشرفت کند؛ احتمال اختلال در امواج و کیفیت پایین در دریافت آن‌ها وجود دارد؛ مشکلی که میکروفون‌های سیم‌دار از آن مبرا هستند. یک میکروفون سیم‌دار می‌تواند با توجه به مشخصات خود یک کیفیت واقعی از ضبط صدا را تولید کند.

میکروفونبگذارید با یک مثال ساده موضوع را روشن کنیم. تصور کنید دو میکروفون با ویژگی‌های کاملاً مشابه انتخاب کرده‌اید؛ که یکی وایرلس و دیگری باسیم است. کیفیت خروجی شما در زمان ضبط با میکروفون سیم‌دار بیشتر خواهد بود! چرا؟! چون با تداخلات امواج مختلف و هر گونه اختلال ناشی از انتقال امواج مواجه نیست.

اما فراموش نکنید که «هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد!» مزایای این میکروفون‌ها را در قبال معایب آن باید تحمل کرد.

حالا بیایید ببینیم این میکروفون‌ها در چه مواردی بیشترین کاربرد را دارند.

بهترین و بدترین کاربری‌ها برای میکروفون‌های سیم‌دار

میکروفون‌های سیم‌دار را معمولاً با انواع میکروفون دستی این گروه می‌شناسند که در اجراهای مختلف در دست افراد قرار می‌گیرد. با این حال انواع دیگری از میکروفون‌های سیم‌دار هم وجود دارد که در دسته میکروفون‌های یقه‌ای، قلمی و مدل‌های دیگر قرار می‌گیرند. شاید بتوان بیشترین کارایی این میکروفون‌ها را برای اجراهای زنده دانست.

از آنجایی که در اجراهای زنده نمی‌توان ریسک تداخل امواج را در نظر نگرفت؛ به خصوص اگر برای اجرا لازم باشد از چندین میکروفون استفاده کرد، این محصولات گزینه‌های بهتری هستند. از طرف دیگر نیازی به باتری ندارند و در حین اجرا شما را با مشکلات پیش‌بینی نشده رها نمی‌کنند!

میکروفونالبته میکروفون‌های سیم‌دار به خصوص انواع دستی آن‌ها نسبت به میکروفون‌های بی‌سیم، مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هستند. به همین دلیل در اجراهای زنده وکال که چندین خواننده و نوازنده وجود دارد معمولاً میکروفون‌های سیم‌دار را می‌بینیم.

اما در طرف مقابل برای اجراهای فردی یا همان solo که صحنه نباید شلوغ باشد، استفاده از این میکروفون‌ها را توصیه نمی‌کنیم. در حقیقت برای استفاده از این محصولات در نظر داشته باشید که صحنه شما با انبوهی از سیم‌ها پوشیده می‌شود؛ پس بهتر است افراد حرکت نداشته باشند یا حرکات افراد کاملاً با دقت انجام شود.

میکروفون

چند پیشنهاد فوق‌العاده برای خرید میکروفون‌های سیم‌دار

از میان محصولات مختلفی که در این دسته قرار می‌گیرند، چند نمونه از میکروفون‌های سیم‌دار را با کاربری‌های مختلف در این بخش به شما معرفی می‌کنیم. فراموش نکنید این میکروفون‌ها در دریافت صدا به شکل واضح و تبدیل امواج، عملکرد بسیار خوبی دارند.

میکروفوناگر به دنیای صدا پا گذاشته باشید، حتماً نام برند RODE را شنیده‌اید. این کمپانی میکروفون‌های فوق‌العاده‌ای برای ضبط انواع صداها دارد و بیشتر طرفداران آن از گروه نوازندگان سازهای مختلف محسوب می‌شوند. از میان میکروفون‌های سیم‌دار این کمپانی، میکروفن Rode NT6 یک انتخاب عالی برای ضبط با کیفیت و شفاف انواع صدای ساز است. این میکروفون کاندنسر با داشتن الگوی قطبی کاردیوئید، صدا را با جزئیات بالا از بخش جلویی کپسول خود دریافت کرده و آن را در نهایت کیفیت به امواج الکترونیک تبدیل می‌کند.

البته اگر بودجه بیشتری داشته باشید قطعاً میکروفن Rode NT4 با داشتن دو کپسول و امکان ضبط استریو انتخاب بهتری خواهد بود. یکی از شفاف‌ترین خروجی‌ها را با این میکروفون کاندنسر کاردیوئید تجربه می‌کنید که صدا را از دو کانال صوتی مجزا دریافت می‌کند. علاوه‌بر ضبط صدای انواع ساز، از این میکروفون می‌توان برای ضبط پادکست یا مصاحبه‌ها نیز استفاده کرد.

میکروفوناما اگر به دنبال یک میکروفون اقتصادی و باکیفیت هستید که برای وکال، اجراهای زنده، مصاحبه و کاربری‌های دیگر از آن استفاده کنید، میکروفن آدیو تکنیکا Audio-Technica MB3K می‌تواند مناسب باشد. این برند به‌نام چینی با تولید محصولات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در ایران طرفداران بسیاری دارد و در پروژه‌های مختلف از محصولات آن استفاده می‌کنند. این میکروفون با داشتن الگوی قطبی هایپرکاردیوئید و پاسخگویی فرکانسی وسیع برای باز تولید هرچه بهتر صداهای وکال، انتخاب خوبی برای ضبط صدا خواهد بود. برای مقایسه انواع میکروفون و یا پاسخ پرسش‌های خود به‌راحتی از مشاوران متخصص ما کمک بگیرید.

حالا برای دسته بعدی آماده هستید؟! میکروفون‌های بی‌سیم

حتماً بخوانید: راز ضبط صدای حرفه‌ای؛ برای ضبط پادکست یا مصاحبه کدام میکروفون بهتر است؟

در دنیای میکروفون‌های بی‌سیم چه خبر است؟!

در دنیای میکروفون‌های بی‌سیم، میکروفون‌های یقه‌ای با داشتن تنوع بالای خود بیشترین اعضای این دسته را تشکیل می‌دهند. اما بزرگ‌ترین مزیت این محصولات این است که به سوژه اجازه می‌دهند در زمان ضبط صدا بدون اینکه مراقب سیم‌های پهن شده روی زمین باشد، به راحتی حرکت کرده و پویایی بیشتری داشته باشد.

میکروفوناین موضوع برای ضبط انواع محتواهای ویدیویی و اجراهای زنده که حرکت در آن‌ها ضروری است، مزیتی غیر قابل چشم‌پوشی محسوب می‌شود. در این محصولات یک میکروفون و یک گیرنده وجود دارد، که سیگنال‌های صوتی را به امواج الکترونیک تبدیل می‌کند. گیرنده میکروفون می‌تواند کوچک و قابل حمل باشد؛ این قابلیت را در میکروفون‌های هاش اف می‌بینیم؛ یا گیرنده‌ای رومیزی و بزرگ که لازم است آن را جایی در نزدیکی میکروفون قرار داد.

شاید در میکروفون‌های بی‌سیم خبری از سیم‌های دست‌وپاگیر نباشد؛ اما آزادی حرکت افراد هم وابسته به قابلیت دریافت امواج گیرنده است. بیشتر گیرنده‌ها تا مسافت 100 متری را پوشش می‌دهند و البته باید در نظر بگیرید که هرچه از گیرنده دور باشید، امکان ضعیف شدن صدا وجود دارد.

در چه جاهایی میکروفون‌های بی‌سیم بهترین کاربری را دارند؟!

میکروفوناین روزها با توجه به اشتیاقی که افراد برای ضبط محتواهای آموزشی مختلف دارند، میکروفون بی‌سیم جزئی جدانشدنی از دنیای تصویر خواهد بود. این میکروفون‌ها که هم به صورت یقه‌ای و هم به صورت دستی تولید می‌شوند، در بسیاری از پروژه‌ها نسبت به میکروفون‌های سیم‌دار انتخاب بهتری هستند. از طرف دیگر فناوری‌های وایرلس روزبه‌روز پیشرفته شده و در محصولات جدید بی‌سیم، کمتر شاهد تداخلات امواجی و مشکلاتی از این دست هستیم.

ضبط مصاحبه، ضبط ویدیوهایی که اشخاص در آن به‌صورت انفرادی یا گروهی صحبت می کنند، ضبط محتواهایی که فرد نیاز دارد از دست‌های خود کمک بگیرد، انواع محتواهای صوتی و پادکست، اجراهای زنده همچون نمایش‌های موزیکال، وکال، سخنرانی و بسیاری از موارد دیگر از بهترین کاربری‌های میکروفون‌های بی‌سیم است.

با این حال برای تجربه بهترین خروجی از این میکروفون‌ها شاید لازم باشد کمی بیشتر هزینه کنید تا کیفیت صدای شما مطلوب شود.

میکروفون

چند پیشنهاد طلایی برای خرید میکروفون بی‌سیم

از آنجایی که میکروفون‌های بی‌سیم برای فعالیت نیاز به باتری دارند، حتماً باید قبل از شروع کار باتری‌ها را چک کرد و باتری اضافه همراه داشت تا در حین ضبط دچار مشکل نشوید. از میان برندهای مختلف، کمپانی چینی BOYA محصولات فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد که بیشتر آن‌ها به شکل یقه‌ای هستند.

میکروفونبه عنوان مثال میکروفون بویا مدل BOYA BY WM8 PRO K1 می‌تواند یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت باشد که امکان اتصال به دوربین‌های DSLR را نیز دارد. دامنه فرکانسی یکپارچه، پشتیبانی ازفاصله 100 متری و آماده به کار بودن برای 6 ساعت از ویژگی‌های بارز این محصول بوده که آن را در میان محصولات دیگر محبوب‌تر کرده است. اما اگر به دنبال یک کیفیت بی‌نظیر و تجربه‌ای فراموش نشدنی از ضبط با میکروفون‌های بی‌سیم هستید؛ باید به دنبال برندهای معتبرتری مثل سنهایزر باشید. میکروفون بی سیم یقه ای سنهایزر EW 112P G4 یک میکروفون کاندنسر با الگوی قطبی اومنی دیرکشنال است. سرعت بالا در زمان اتصال، هماهنگی با دوربین‌های مختلف، حمل و نقل ساده و سیستم کنترل از راه دور این محصول آن را در میان تنوع بالای میکروفون‌های بی‌سیم، منحصربه‌فرد کرده است. برای خرید این محصول می‌توانید به فروشگاه دیدنگار بروید و در کمترین زمان میکروفون خود را دریافت کنید.

میکروفون‌هایی باکیفیت اما از نوع رومیزی و کمتر شناخته شده!

میکروفون‌های رومیزی دسته‌ای دیگر از میکروفون‌ها هستند که شاید به دلیل کاربری محدودترشان کمتر شناخته شده و مورد استفاده قرار بگیرند. این میکروفون‌ها هم به‌صورت بی‌سیم و هم به‌صورت باسیم طراحی و عرضه می‌شوند و بیشترین کاربری را زمانی دارند، که فرد برای تولید محتوا یک مکان مشخص را انتخاب کرده باشد.

میکروفوناز این محصولات بیشتر برای ضبط پادکست، محتواهای صوتی، بازی‌های آنلاین، کنفرانس‌ها، ضبط‌های استودیویی و خوانندگی می‌توان استفاده کرد. از آنجایی که میکروفون روی پایه قرار می‌گیرد، درگیری برای ضبط کمتر است. اما برای اینکه کیفیت صدا متفاوت نباشد، باید زاویه سر و فاصله آن نسبت به میکروفون در حالتی ثابت قرار بگیرد.

در سال‌های اخیر برخی کمپانی‌ها مثل بویا انواع کیت میکروفون‌های رومیزی را برای تولید محتوای تصویری در خانه طراحی کرده‌اند. به عنوان مثال با خرید کیت صدابرداری بویا مدل BY-VG330 یک مجموعه کامل از سه پایه برای دوربین، میکروفون قابل نصب روی گوشی موبایل با لرزشگیر و تعدادی از وسایل دیگر را خواهید داشت که امکان تصویربرداری در هر محیطی را با یک گوشی هوشمند ساده هم به‌وجود می‌آورد. اما در کنار این کیت صدابرداری انواع حرفه‌ای‌تری هم از میکروفون‌های رومیزی وجود دارد که برای کنفرانس‌ها بهترین انتخاب هستند. در این میان کمپانی آدیوتکنیکا محصولات متنوعی را روانه بازار کرده که با توجه به بودجه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به عنوان مثال میکروفن آدیو تکنیکا Audio-Technica Pro49Q یکی از اقتصادی‌ترین میکروفون‌های رومیزی است که با قابلیت تنظیم گردن میکروفون و داشتن ارتفاع مناسب، کاربری‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

بهترین میکروفون به انتخاب شما!

برای انتخاب نوع میکروفون اولین و مهم‌ترین گزینه هدفی است که برای استفاده از آن تعیین کرده‌اید. با توجه به اطلاعاتی که در این بخش دیدنگار در اختیارتان قرار داد، می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. هر کدام از انواع میکروفون‌ها در کنار مزایای خود، معایبی هم دارند؛ این شمایید که با توجه به هدف‌تان تعیین می‌کنید کدام جنبه مثبت یا منفی محصول، بیشتر می‌چربد.

میکروفوناما تنها انتخاب میان میکروفون سیم‌دار یا بی‌سیم کافی نیست. در واقع این اولین قدم برای خرید میکروفون است. در مرحله بعد باید به ویژگی‌های مختلف میکروفون‌ها توجه کنید تا با توجه به چیزی که در ذهن دارید، بتوانید بهترین خروجی‌ها را به ثبت برسانید.

شما تجربه استفاده از کدام میکروفون‌ها را دارید؟! به نظر شما میکروفون‌های وایرلس بهتر عمل می‌کنند یا همچنان به میکروفون‌های سیم‌دار اعتماد می‌کنید؟! دیدگاه‌هایتان را با ما هم در میان بگذارید و اگر این مقاله را دوست داشتید آن‌را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را هم بخوانید

راهنمای خرید میکروفون دوربین

 

خریدانواع میکروفون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.