احتمالا توجه کرده‌اید که با نزدیک شدن به سال نوی میلادی همه جا صحبت از رنگ سال جدید می‌شود. امسال نیز با نزدیک شدن به ماه دسامبر صحبت درباره‌ رنگ سال 2024 زیاد شده است. موسسه‌ پنتون هر سال وظیفه دارد رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب کند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی رنگ سال 2024 پرداخته و پس از بررسی این رنگ و علت انتخاب آن، نحوه ست کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم به مد و زیبایی اهمیت می‌هید، حتما تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

فلسفه رنگ سال چیست؟

همانطور که گفته شد موسسه‌ پنتون وظیفه‌ معرفی رنگ سال جدید را بر عهده دارد. فعالیت موسسه‌ پنتون در حوزه‌ رنگ و نامگذاری رنگ‌های مختلف بوده و فرآیند انتخاب رنگ برای هر سال بیش از 20 سال است که توسط این موسسه انجام می‌شود.

تیم تحقیقاتی موسسه‌ پنتون هر ساله زمان زیادی را صرف کرده تا یک رنگ را متناسب با شرایط سال جامعه به عنوان رنگ سال معرفی کنند. در انتخاب رنگ 2024 فاکتورهای متعددی مد نظر قرار می‌گیرند که از جمله این فاکتورها می‌توان به سیاست، سلامت، اقتصاد و شرایط اجتماعی جامعه اشاره کرد.

معرفی رنگ 2024 به شکل ویژه بر صنعت مد تاثیر می‌گذارد و از آن‌جایی که رنگ انتخابی معمولا دربردارنده‌ مفاهیم مختلفی می‌باشد بسیار مورد توجه افراد و به ویژه سلبریتی‌ها قرار می‌گیرد.

رنگ سال 2024 چه رنگیست؟

موسسه‌ پنتون رنگ سال 2024 را رنگ هلویی مخملی و ملایم معرفی کرده است. برای ساخت این رنگ از ترکیب رنگ‌های صورتی و نارنجی کم‌رنگ استفاده شده است. انتخاب این رنگ نیز از کلماتی مانند مخملی، ملایم، پرورش‌دهنده، معاصر و… الهام گرفته شده است. برای درک بهتر رنگ سال 2024، در ذهن خود این رنگ هلویی مخملی را بر روی پارچه‌های ابریشم و ساتن تصور کنید.

رنگ سال

علت انتخاب رنگ هلویی برای سال 2024

رنگ سال 2024

موسسه‌ پنتون با انتخاب رنگ هلویی به عنوان رنگ سال 2024 تلاش کرده تا مفاهیمی مانند سلامت ذهن، بدن و روح را به مخاطب منتقل کند. در واقع این موسسه بر این اصل تاکید داشته است که قدرت، استقامت، سلامتی و لذت بردن از زندگی بوده که می‌تواند یک زندگی خوب را تشکیل دهد. از طرفی این موسسه قصد داشته با انتخاب این رنگ بر این اصل تاکید کند که در دنیایی که همه به دستاوردهای مادی اهمیت می‌دهند، لازم است به درون، معنویات و پرورش ذهن نیز توجه شود.

رنگ هلویی انرژی زیادی داشته و معمولا ست کردن آن بسیار آسان است. استفاده از این رنگ در طراحی لباس و دکوراسیون داخلی سبب می‌شود تا احساسات خوبی مانند حس گرما و انرژی به مخاطب منتقل شود. این رنگ همچنین سرشار از آرامش بوده و دربرگیرنده‌ مفاهیمی مانند امنیت نیز می‌باشد. اگر بخواهیم به بررسی آثار روانشناختی رنگ 2024 بر افراد بپردازیم، لازم است به موارد زیر اشاره شود.

✅جلوگیری از استرس

همانطور که گفته شد رنگ هلویی رنگی سرشار از آرامش بوده که همین امر سبب می‌شود از استرس و نگرانی جلوگیری کند. در واقع این رنگ می‌تواند محافظ شما در برابر استرس‌های روزانه بوده و سبب شود تا حس آرامش و امنیت در شما افزایش یابد.

✅افزایش احساسات عاشقانه

رنگ هلویی را می‌توان نماد عشق دانست که به کارگیری آن می‌تواند تقویت‌کننده‌ احساساتی مانند اتحاد، دوستی و احساسات عاشقانه باشد. رنگ هلویی افزایش‌دهنده‌ حس دوست داشتن و علاقه بوده و می‌تواند برانگیزاننده‌ احساسات عاشقانه نیز ‌باشد.

✅ایجاد احساس آرامش و تعادل

رنگ هلویی را می‌توان رنگی بسیار آرامش بخش دانست. از آن‌جایی که این رنگ ترکیبی از رنگ‌های نارنجی و صورتی بوده، تناژی گرم داشته و همین گرما تقویت‌کننده‌ احساساتی مانند تعادل و آرامش می‌باشد. همانطور که گفته شد استفاده از رنگ هلویی در دکوراسیون داخلی یا لباس می‌تواند سبب افزایش آرامش و کاهش استرس گردد.

✅افزایش خلاقیت و نوآوری

از دیگر تاثیرات روانشناختی رنگ هلویی می‌توان به تاثیر آن بر افزایش نوآوری و خلاقیت اشاره کرد. استفاده از این رنگ می‌تواند به شکوفا شدن خلاقیت کمک کرده و سبب شود تا ایده‌های نوآورانه و جذابی در ذهن افراد ایجاد گردد.

✅افزایش انرژی

از آن‌جایی که رنگ هلویی در طیف رنگ نارنجی قرار گرفته و رنگ نارنجی یکی از رنگ‌های بسیار پرانرژی می‌باشد، استفاده از رنگ هلویی می‌تواند به افزایش انرژی افراد کمک کند. در واقع زمانی که از رنگ هلویی در لباس یا دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، احساساتی مانند شادمانی و مثبت‌اندیشی در فضا افزایش می‌یابد.

رنگ سال

ست کردن رنگ هلویی با دیگر رنگ‌ها

رنگ سال 2024

از آن‌جایی که رنگ هلویی از ترکیب رنگ‌های صورتی و نارنجی ایجاد می‌شود، می‌توان آن را با سایر رنگ‌های پرانرژی ست کرد. از جمله بهترین ترکیب رنگ‌ها با رنگ هلویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✔️ترکیب رنگ هلویی و سفید

رنگ سفید از جمله رنگ‌هایی بوده که می‌توان آن را به راحتی با سایر رنگ‌ها ست کرد. در واقع استفاده از رنگ سفید برای ست کردن همراه با رنگ هلویی بسیار هوشمندانه بوده و می‌تواند استایلی پرانرژی و دکوراسیونی آرامش‌بخش و متعادل را ایجاد کند.

✔️ترکیب رنگ هلویی به سرمه‌ای

یکی از منحصربه‌فردترین رنگ‌هایی که می‌تواند با رنگ هلویی ست شود رنگ سرمه‌ای می‌باشد. به عنوان مثال برای ست کردن لباسی با رنگ هلویی می‌توان از شلوار جین‌های سورمه‌ای استفاده کرده و یا بر روی شومیز یا بافت‌های هلویی از کت‌های سرمه‌ای استفاده کرد. ترکیب رنگ هلویی و سرمه‌ای بسیار جسورانه و خیره‌کننده خواهد بود.

✔️ترکیب رنگ هلویی و نارنجی روشن

از آن‌جایی که رنگ هلویی زیر مجموعه‌ رنگ نارنجی بوده می‌تواند با سایر طیف‌های رنگ نارنجی به سهولت ست شود. به عنوان مثال رنگ هلویی را می‌توان با رنگ نارنجی روشن ست کرد. در واقع استفاده از رنگ هلویی به همراه رنگ نارنجی روشن سبب می‌شود تا یک سایه روشن دو رنگ در ترکیب لباس شما ایجاد شده که می‌تواند بسیار جذاب باشد. ترکیب رنگ هلویی و نارنجی روشن به ویژه برای استایل‌های پاییز و زمستان گزینه‌ مطلوبی خواهد بود.

✔️ترکیب رنگ هلویی با طوسی روشن

طوسی نیز مانند سفید جزو رنگ‌های خنثی بوده که می‌توان آن را در استایل‌های مختلف به کار برد. ترکیب رنگ هلویی با طوسی روشن نه تنها برای استایل و ست کردن لباس گزینه‌ مناسبی به شمار آمده بلکه در دکوراسیون داخلی نیز می‌تواند فضای جذاب و گرمی را ایجاد کند.

رنگ سال

سایر رنگ‌های سال 2024

رنگ سال پنتون

لازم است بدانید که تنها موسسه‌ پنتون نبوده که انتخاب‌کننده‌ رنگ سال است، بلکه برخی از کمپانی‌های مختلف نیز رنگ‌هایی را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده که در یک پالت رنگی می‌توانند با یک‌دیگر سازگار باشند. از جمله سایر رنگ‌هایی که در کنار رنگ هلویی به عنوان رنگ سال 2024 انتخاب شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅رنگ آبی آپوارد

رنگ آبی آپوارد توسط یکی از کمپانی‌های معروف آمریکایی که در زمینه‌ تولید رنگ، رزین‌های صنعتی و مصالح ساختمانی فعال است انتخاب شده است. آبی آپوارد رنگی ملایم داشته و ته‌مایه آن به سمت خاکستری می‌باشد. از نظر کمپانی شروین ویلیامز که انتخاب‌کننده‌ رنگ آبی آپاورد به عنوان رنگ سال 2024 می‌باشد، این رنگ بسیار آرامش‌بخش و بهشتی بوده و توناژ ملایمی دارد.

از این رو به راحتی می‌تواند با سایر رنگ‌ها ست شود. این کمپانی بر این باور است که دیدن این رنگ ملایم می‌تواند در داشتن یک روز خوب تاثیرگذار بوده و تا حد زیادی استرس‌ها را کاهش دهد. از نظر کمپانی شروین ویلیامز رنگ آبی آپوارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ حرکت ملایم به سمت جلو باشد.

✅رنگ سبز ویریدیس

از دیگر کمپانی‌هایی که در زمینه‌ دکوراسیون داخلی فعال بوده کمپانی گراهام و براون بوده که رنگ سبز ویریدیس را به عنوان رنگ سال 2024 انتخاب کرده است. از نظر این کمپانی، این رنگ سبز حس گرما و آرامش را به مخاطب منتقل می‌کند. استفاده از رنگ سبز ویریدیس به ویژه در فضاهای کوچک و دنج می‌تواند فضای آرامش‌بخشی را ایجاد نماید.

✅رنگ آبی نوا

از کمپانی‌هایی که در زمینه‌ تولید رنگ و پوشش‌های روی سطوح فعال است می‌توان به کمپانی بنجامین مور اشاره کرد که رنگ آبی نوا را به عنوان رنگ سال 2024 انتخاب کرده است. رنگ آبی نوا تناژی شبیه به بنفش داشته و به عنوان یک رنگ الهام‌بخش به شمار می‌آید.

رنگ آبی نوا می‌تواند القاکننده‌ احساساتی مانند حس زندگی، اصالت، حرکت رو به جلو و مدرنیته را در کنار یکدیگر باشد. لازم به ذکر است که رنگ آبی نوا را می‌توان به خوبی با رنگ‌هایی مانند گلبهی، عسلی، سفید کبوتری و پریستین ست می‌شود.

✅رنگ خرمالویی

کمپانی HGTV Home که یک شرکت طراحی داخلی بوده رنگ خرمالویی را به عنوان رنگ سال 2024 انتخاب کرده است. استفاده از این رنگ که رنگی مشابه با سفال خاکی داشته می‌تواند فضاهای خشن را از بین برده و فضایی راحت را ایجاد کند. ترکیب رنگ خرمالویی با رنگ‌های آبی تیره، رنگ خزه بلوطی و زرد بسیار جذاب خواهد بود.

✅رنگ سبز تیره

کمپانی پسر هلندی نیز به انتخاب رنگ سال 2024 پرداخته و رنگ سبز آیرونساید را برای سال 2024 انتخاب کرده است. این رنگ سبز تناژی تیره داشته و با رنگ‌های مات، گرم و طبیعی به خوبی ست می‌شود.

✅رنگ آبی خلیجی

از دیگر کمپانی‌هایی که در زمینه‌ تولید رنگ فعالیت می‌کنند می‌توان به کمپانی مین‌وکس اشاره کرد که انتخاب‌کننده‌ رنگ آبی خلیجی به عنوان رنگ سال 2024 می‌باشد. رنگ آبی خلیج ترکیبی از رنگ‌های سبز و آبی بوده که می‌تواند القاکننده‌ احساساتی مانند سلامتی، طراوت، آرامش و تعادل باشد. ترکیب این رنگ با رنگ طبیعی چوب بسیار منحصربه‌فرد است.

✅رنگ مشکی ملایم

از دیگر رنگ‌های سال 2024 که توسط کمپانی دیزاین داخلی بهر انتخاب شده است می‌توان به رنگ مشکی ملایم اشاره کرد. به این رنگ، رنگ فلفل ترک خورده نیز گفته می‌شود. رنگ مشکی ملایم می‌تواند فضای لوکس و دلپذیری را ایجاد کرده و سایه روشن منحصربه‌فردی را به فضا القا کند.

✅رنگ سبز آبی

از دیگر کمپانی‌های طراحی داخلی و خارجی و تولیدکننده‌ رنگ می‌توان به کمپانی والسپار اشاره کرد که انتخاب‌کننده‌ رنگ سبز آبی به عنوان رنگ 2024 می‌باشد. رنگ سبز آبی احساساتی مانند سادگی و آرامش را القا کرده و با رنگ‌های گرم می‌تواند به خوبی ست شود. این رنگ نیز القاکننده‌ حس آرامش به دکوراسیون داخلی می‌باشد.

✅رنگ نخودی

یکی از برندهای آمریکایی تولیدکننده‌ رنگ برند گلیدن بوده که انتخاب کننده‌ رنگ زرد متمایل به نخودی به عنوان رنگ 2024 می‌باشد. این رنگ جزو رنگ‌های خنثی بوده که ته مایه‌ای شبیه به رنگ زرد دارد. از این رو می‌تواند با فضاهای سرد و گرم به خوبی ست شود. رنگ نخودی می‌تواند حس تعادل را به فضا القا کند.

رنگ سال

رنگ مورد علاقه شما کدام است؟

بیش از 20 سال است که یک موسسه‌ تولید رنگ تحت عنوان موسسه‌ پنتون متناسب با شرایط اقتصادی، سلامتی، اجتماعی، سیاسی و… جهان رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب می‌کند. موسسه‌ پنتون برای سال 2024 رنگ هلویی ملایم را به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است. البته علاوه بر این موسسه برخی از کمپانی‌هایی که در زمینه‌ دکوراسیون داخلی و تولید رنگ فعالیت می‌کنند نیز انتخاب‌کننده‌ رنگ‌هایی به عنوان رنگ سال بوده که می‌توانند در کنار رنگ اصلی سال یک پالت رنگ جذاب را ایجاد کنند.

از نظر شما زیباترین رنگ از پالت رنگ‌های سال 2024 کدام است؟ آیا شما هر ساله با توجه به رنگ سال دست به انتخاب لباس و اکسسوری و … می‌زنید؟ به نظرتان رنگ هلویی برای امسال مناسب است؟ اگر در این زمینه اطلاعات مفیدی دارید، حتما برای ما و سایر خوانندگان این مطلب بنویسید، همچنین این مقاله از سوریتو را برای دوستانتان بفرستید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *