زمانی که صحبت از ازدواج و خریدهای پیش از مراسم عقد می‌شود، اولین موردی که به آن توجه می‌شود خرید حلقه ازدواج است. حلقه ازدواج نمادی از یک پیوند بوده و از این رو اهمیت زیادی برای زوجین دارد. حلقه ازدواج معمولا از جنس طلاست که ماندگاری و ارزشمندی عشق عروس و داماد را تداعی می‌کند. شکل گرد آن نیز نمایانگر آن است که انتهایی وجود نداشته و علاقه‌ای که میان عروس و داماد به وجود آمده است تا همیشه ادامه خواهد داشت.

به طور کلی در دست انداختن حلقه ازدواج می‌تواند تعهد زوجین را بیان کند. اهمیت بالای حلقه ازدواج سبب می‌شود تا عروس و دامادها برای انتخاب آن وسواس زیادی به خرج داده و تلاش کنند تا زیباترین حلقه از نظر خود را انتخاب نمایند. در این مقاله قصد داریم تمامی آنچه در حین خرید حلقه ازدواج باید مد نظر قرار گیرد را بررسی کنیم. البته قبل از آن بعد نیست با تاریخچه حلقه ازدواج آشنا شویم. با سوریتو همراه باشید.

خرید حلقه ازدواج

تاریخچه استفاده از حلقه ازدواج

تاریخ استفاده از حلقه ازدواج به دوران مصر باستان و به حدود 4800 سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان مصریان از پاپیروس و نی حلقه‌هایی می‌ساختند و به عنوان نمادی از تاهل و تشکیل خانواده استفاده می‌کردند. به باور مصریان باستان استفاده از حلقه ازدواج وفاداری، تعهد، علاقه و عشق طرفین به یک‌دیگر را نشان می‌دهد.

در فرهنگ ایرانیان نیز احتمالا اولین حلقه به آیین مهر میترائیسم برمی‌گردد. اگرچه در فرهنگ‌های مختلف سنت استفاده از حلقه ازدواج متفاوت است، با این حال معنا و مفهوم پشت آن یکسان می‌باشد.

خرید حلقه ازدواج

نکات مهمی که در هنگام خرید حلقه ازدواج باید رعایت شود

راهنمای خرید حلقه ازدواج

همانطور که گفته شد انتخاب حلقه ازدواج یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی بوده که می‌تواند یادگاری از یک پیوند باشد. از این رو در هنگام انتخاب آن باید دقت لازم به خرج داده شده و نکات مهمی مد نظر قرار گیرد. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرید حلقه ازدواج

✅​انتخاب حلقه متناسب با بودجه

در هنگام خرید حلقه ازدواج در ابتدا بودجه مد نظر خود را تعیین کرده و سپس متناسب با بودجه دست به انتخاب بزنید. برای این امر بهتر است انواع مختلف حلقه ازدواج را در داخل اینترنت سرچ کرده و قیمت حدودی هر یک را بررسی کنید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که برای خرید حلقه مد نظر خود به چه مقدار بودجه‌ای احتیاج دارید.

در ضمن توجه کنید که برای خرید حلقه ازدواج به هیچ عنوان به سراغ قرض کردن و وام گرفتن نروید و تا جای ممکن از همان بودجه‌ای که در اختیار دارید برای خرید حلقه استفاده نمایید.

✅​رنگ حلقه ازدواج

حلقه‌های ازدواج در رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و رزگلد طراحی می‌شوند. اگر طرفدار طلاهای کلاسیک و سنتی هستید طلای زرد گزینه مناسب‌تری برای شما می‌باشد. طلاهای سفید نیز جزو پرطرفدارترین گزینه‌ها بوده که از یک روکش پلاتینیوم بر روی طلای زرد استفاده می‌شود. همین امر نیز سبب می‌شود تا در اثر استفاده مداوم رنگ نقره‌ای آن کمی از بین رفته و نیاز به آبکاری داشته باشد.

در چند سال اخیر استفاده از رنگ رزگلد نیز در طراحی طلاها بسیار رواج داشته است که می‌توانید در خرید حلقه ازدواج خود به سراغ این رنگ نیز بروید. اما پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن از طلاهای زرد یا سفید استفاده کرده و در صورت علاقه به رنگ رزگلد، حلقه‌هایی را انتخاب کنید که از رنگ رزگلد به عنوان زینت طلای زرد یا سفید استفاده شده باشد.

خرید حلقه ازدواج

✅​جنس حلقه‌ ازدواج

در ساخت حلقه‌های ازدواج معمولا از فلز طلا استفاده می‌شود که همانطور که در بالا اشاره شد عروس و دامادها می‌توانند از انواع طلای سفید یا طلای زرد استفاده نمایند. البته این روزها فلز دیگری نیز در ساخت حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود. این فلز که تحت عنوان پلاتین شناخته می‌شود فلزی سخت و سفید رنگ بوده که بسیار مقاوم است.

فلز پلاتین به رنگ سفید بوده و به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی‌دهد. از این رو می‌تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که به طلای سفید علاقه‌مندند. برای افرادی که با محدودیت بودجه مواجهند و یا آقایانی که تمایلی به استفاده از حلقه طلا ندارند نیز انواع حلقه‌های نقره در بازار موجود است.

✅​اختصاص زمان کافی برای خرید حلقه ازدواج

زمانی که می‌خواهید برای خرید حلقه به بازار بروید، حتما نیمی از روز یا کل روز خود را برای این امر خالی کنید تا زمان کافی برای گشتن و پیدا کردن حلقه مد نظر خود داشته باشید. هرگز با ورود به اولین طلا فروشی حلقه ازدواج خود را انتخاب نکنید و حتما قبل از انتخاب نمونه کارهای طلا فروشی‌های مختلف را بررسی کنید.

خرید حلقه ازدواج

✅​خرید حلقه ازدواج از فروشگاه‌های معتبر

برای انتخاب حلقه ازدواج خود حتما به سراغ طلا فروشی‌های معتبر بروید. خرید از طلا فروشی‌های معتبر سبب می‌شود تا شما از جنس حلقه و عیار آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در هنگام خرید از فروشنده وزن طلا، قیمت هر گرم طلا، مالیات و مقدار دستمزد را بپرسید و هزینه پرداختی برای حلقه را محاسبه نمایید.

در ضمن حتما در هنگام خرید فاکتور حلقه‌ها و تمامی اطلاعات مربوط به آن را از فروشنده دریافت نمایید.

✅عیار حلقه ازدواج

همانطور که گفته شد باید خرید حلقه از فروشگاه‌های معتبر صورت گیرد تا از عیار حلقه خریداری شده مطمئن شوید. برای استفاده روزمره و دائمی بهترین گزینه استفاده از حلقه‌های ساخته شده از طلای 18 عیار است؛ چرا که طلاهای 18 عیار حاوی فلزات مقاوم‌تری بوده و به این ترتیب در اثر استفاده روزمره آسیب کمتری می‌بیند.

خرید حلقه ازدواج

✅​توجه به سبک زندگی

حلقه ازدواج از جمله زیورآلاتی بوده که قرار است به طور مداوم استفاده شود. بنابراین در هنگام انتخاب آن باید سبک زندگی خود را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال اگر دائما با شوینده‌ها سر کار دارید بهتر است از حلقه‌های مقاوم طلا استفاده کنید. همچنین اگر ورزشکار هستید و یا با ابزار سنگین سر و کار دارید بهترین انتخاب برای شما حلقه‌هایی با لبه‌های گرد و ترجیحا حلقه‌های باریک است.

برای استفاده روزمره بهتر است از حلقه‌هایی که دارای سنگ‌های زینتی و نگین‌های درشت هستند استفاده نشود.

✅​جواهرات و نگین‌های کار شده بر روی حلقه ازدواج

در صورتی که با محدودیت بودجه مواجه هستید، بهتر است به سراغ حلقه‌هایی که دارای جواهرات هستند نروید؛ چرا که این حلقه‌ها قیمت بالاتری نسبت به حلقه‌های بدون نگین دارند. با این حال اگر به حلقه‌های نگین‌دار علاقه‌مندید باید در هنگام خرید از کیفیت نگین‌های استفاده شده بر روی حلقه اطمینان حاصل کنید.

اگر حلقه دارای نگین الماس است، باید آن را در مقابل نور گرفته و برق و میزان انعکاس آن را مشاهده کنید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در هنگام خرید حلقه‌های نگین‌دار به سراغ حلقه‌هایی بروید که نگین‌ها در قالب‌هایی از طلا قرار داده شده و با چسب بر روی حلقه قرار نگرفته‌اند؛ چرا که نگین‌هایی که با چسب بر روی حلقه کار شده‌اند به مرور زمان از حلقه جدا می‌شوند.

خرید حلقه ازدواج

✅​سایز حلقه ازدواج

در هنگام انتخاب حلقه ازدواج به سراغ حلقه‌هایی بروید که نه آنقدر گشاد هستند که از انگشتتان در می‌آیند و نه آنقدر تنگ هستند که به انگشتتان فشار آورده و به سختی از انگشت خارج می‌شوند. در هنگام انتخاب حلقه ازدواج حتما سایز انگشت خود را چندین بار اندازه‌گیری کرده و ترجیحا حلقه خود را یک سایز بزرگتر انتخاب کنید؛ چرا که امکان تنگ کردن حلقه ازدواج وجود داشته دارد و از طرفی اگر قدری چاق شدید همچنان حلقه ازدواجتان قابل استفاده خواهد بود.

برای انتخاب صحیح سایز حلقه بهترین زمان خرید حلقه بعد از ظهر می‌باشد که دستان به اندازه کافی گرم بوده و در سایز واقعیشان هستند. لازم به ذکر است که زمانی که دست‌ها سرد باشند انگشت‌ها کوچکتر از سایز اصلیشان خواهند بود.

✅​توجه به رنگ پوست و مدل انگشتان

از دیگر فاکتورهایی که در هنگام انتخاب حلقه ازدواج باید به آن توجه شود، انتخاب حلقه ازدواج متناسب با فرم انگشتان و رنگ پوست است. افرادی که انگشتان کشیده و باریکی دارند بهتر است از حلقه‌های ظریف و ساده استفاده کنند؛ چرا که حلقه‌های بزرگ و پرنگین بر روی انگشتان باریک جلوه چندان زیبایی ندارد.

از طرفی در هنگام خرید حلقه باید به رنگ پوست نیز توجه شود. افرادی که پوست تیره دارند بهتر است به سراغ طلاهای زرد رنگ رفته و افرادی با پوست سفید بهتر است از طلای سفید، پلاتین یا نقره استفاده کنند.

خرید حلقه ازدواج

✅​خرید حلقه ست

بهتر است در هنگام انتخاب حلقه ازدواج به سراغ حلقه‌های ست بروید؛ چرا که انتخاب حلقه ست نه تنها سبب می‌شود تا یک یادگاری مشترک و هم شکل داشته باشید، بلکه می‌تواند انتخابی به صرفه‌تر نیز باشد.

البته باید توجه کنید که در هنگام انتخاب حلقه ست حتما عروس و داماد هر دو حلقه را در دست کرده و هر دو از راحتی و زیبایی حلقه در انگشتشان اطمینان حاصل کنند.

خرید حلقه ازدواج

آماده خرید حلقه ازدواج هستید؟

مهمترین خریدی که پیش از برگزاری مراسم عقد انجام می‌شود خرید حلقه ازدواج است. حلقه ازدواج نمادی از یک پیوند بوده و عشق، فاداری و تعهد میان زوجین را نشان می‌دهد. از آن‌جایی که حلقه ازدواج قرار است به شکل مداوم استفاده شود، باید در هنگام خرید آن نکاتی مد نظر قرار گیرد تا بتوان بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشت.

به نظر شما بهترین رنگ برای حلقه ازدواج کدام است؟ آیا تجربه خرید حلقه داشته‌اید؟ شما طرفدار حلقه‌های ست هستید؟ از نظرات و تجربیات خود برای ما بنویسید و اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *