مقایسه کانن 6D Mark II و 7D Mark II

مقایسه دوربین کانن 6D Mark II و 7D Mark II

در این مقاله قصد دارم به مقایسه کانن 6D Mark II و 7D Mark II بپردازم؛ در واقع یکی از مقرون به صرفه‌ترین فول فریم‌ها و پرچم‌دار‌ کراپ فریم‌های کانن.

اخیرا کمپانی کانن مقرون به صرفه‌ترین دوربین فول فریم خود را بروز کرده و نسخه دوم آن را تحت عنوان EOS 6D Mark II معرفی کرده است.

فول فریم‌ها به طور کلی بهترین و کامل‌‍ترین نوع دوربین‌های DSLR به حساب می‌آیند، اما مقایسه مقرون به صرفه‌ترین آنها با پرچم‌دار دوربین‌های کراپ فریم یا APS-C کانن یعنی EOS 7D Mark II چه نتیجه‌ای خواهد داشت ؟

البته جالب اینجاست که کمپانی کانن هر دو مدل را به عنوان دوربین‌های میان‌رده معرفی کرده است و این دو دوربین در طبقه پرچمدارهایش قرار نگرفته‌اند. بنابراین ما هر دو مدل را که بزرگترین تفاوت آنها در سایز سنسورشان است، در کنار هم قرار داده‌ایم تا عملکرد آنها را بررسی کنیم.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد
اولین دوربین من : چه چیزهایی را باید بدانم ؟

در اصل می‌خواهیم بدانیم که هر فرمت سنسور چه مزیت‌هایی دارد و فناوری ساخت دوربین‌های کانن طی سه سال گذشته چه تغییری کرده و چه ارتقا‌هایی داشته است. پس با من تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به پاسخی مناسب برای همه‌ی این سوال‌ها برسیم…

مقایسه کانن 6D Mark II و 7D Mark II

سنسور و پردازشگر؛ برگ برنده در دستان 6D Mark II!

  • کانن EOS 6D Mark II : سنسور 26.2 مگاپیکسلی CMOS فول فریم – محدوده ایزو از 100 تا 40.000 ( قابل ارتقا از 50 تا 102.400 ) – پردازشگر DIGIC 7
  • کانن EOS 7D Mark II : سنسور 20.2 مگاپیکسلی CMOS APS-C – محدوده ایزو از 100 تا 16.000 ( قابل ارتقا تا 51.200 ) – پردازشگر DIGIC 6

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های 6D Mark II و 7D Mark II در بخش سنسور تصویر است.

دوربین کانن 6D Mark II از یک سنسور CMOS فول فریم و دوربین کانن 7D Mark II از یک سنسور APS-C CMOS برخوردار است؛ و در واقع دوربین 7D Mark II یک ضریب کراپ 1.6 برابری را بر روی لنزهای نصب شده اعمال می‌کند.

EOS 6D Mark II از سنسور جدید 26.2MP برخوردار است و ابعاد تصویری معادل 6240 در 4160 پیکسل را ارائه می‌دهد. این مورد خیلی تفاوت عجیبی با سایز تصویر 5472 در 3648 پیکسل در EOS 7D Mark II ندارد، اما هنگامی که بخواهید تصاویرتان را در سایزهای بزرگ چاپ کنید، این تفاوت حتما به چشم خواهد آمد.

اما با وجود تعداد پیکسل‌های بیشتر در EOS 6D Mark II، وجود سنسور بزرگتر آن است که عملکرد بهترش در نور کم را تضمین می‌کند. همچنین سنسور بزرگتر باعث می‌شود تصاویرتان محدوده داینامیکی بسیار بهتری هم داشته باشند.

پردازنده digic 6

6D Mark II علاوه بر وضوح بالاتر و پیکسل‌های بزرگتر، دامنه حساسیت ISO بیشتری نیز دارد. محدوده ایزوی آن بین 100 تا 40.000 است که می‌توان آن را به محدوده 50 تا 102.400 هم ارتقا داد؛ در حالی که محدوده ایزو EOS 7D Mark II تنها از 100 تا 16.000 است و می‌توان حداکثر آن را تا 51.200 نیز ارتقا داد.

با توجه به این موارد می‌توان نتیجه گرفت 6D مارک 2 حدود 1.5 استاپ نور بیشتری را نسبت به رقیب خود جذب می‌کند.

اگر مزایای فرمت بزرگتر سنسور را در نظر نگیریم، رزولوشن و وضوح بیشتر، پیکسل‌هایی با سایز بزرگتر، محدوده داینامیکی بیشتر و همچنین محدوده ایزو گسترده‌تر، باعث می‌شود تا EOS 6D Mark II در این بخش بهتر از EOS 7D Mark II باشد.

از نظر قدرت پردازش نیز، 7D مارک 2 از پردازنده سری DIGIC 6 کانن استفاده می‌کند که خیلی جدید نیست و در دوربین‌های چند نسل قبل هم می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. اما 6D مارک 2 دارای یک پردازنده سری DIGIC 7 است که قدرت پردازشی فوق‌العاده بیشتری دارد.

صفحه نمایش کانن 7D Mark II
دوربین کانن 7D Mark II

فیلم برداری

  • کانن EOS 6D Mark II : رزولوشن 1080p Full HD با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • کانن EOS 7D Mark II : رزولوشن 1080p Full HD با نرخ 60 فریم بر ثانیه

مشخصات ویدیو در هر دو دوربین بسیار مشابه است. هر دو فیلم‌هایی با کیفیت 1080p Full HD و با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند. و البته لازم به ذکر است که قابلیت فیلم برداری اسلوموشن در هیچ یک از این دو مدل وجود ندارد.

شاید تعجب آور باشد که EOS 6D Mark II فاقد ضبط فیلم 4K است. این برای EOS 7D Mark II که اکنون سه ساله است قابل درک بوده، اما بسیاری انتظار دارند این ویژگی را در دوربینی که در سال 2017 معرفی شده است ببینند.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد
مقایسه کانن 77D با 80D : جدال بهترین کراپ فریم‌ها

با این حال، در 6D Mark II شاهد وجود تثبیت کننده تصویر پنج محوره دیجیتال هستیم؛ امکانی که در EOS 7D Mark II وجود نداشته و نبود آن به شدت احساس می‌شود. البته هر دو دوربین از لنزهایی که لرزشگیر داخلی دارند، پشتیبانی می‌کنند.

رابط کاربری زیبا و کاربرپسند، جک میکروفون 3.5 میلی‌متری و خروجی HDMI نیز از ویژگی‌های مشترک هر دو دوربین است، اما جک هدفون تنها در 6D مارک 2 وجود دارد.

دوربین کانن 6D Mark II
دوربین کانن 6D Mark II

عکاسی پیاپی؛ 7D Mark II پیروز جدال است!

  • کانن EOS 6D Mark II : با نرخ 6.5 فریم بر ثانیه
  • کانن EOS 7D Mark II : با نرخ 10 فریم بر ثانیه

حالت عکاسی پیاپی دوربین کانن 7D Mark II به طرز قابل توجهی نسبت به EOS 6D Mark II برتر است.

این دوربین می‌تواند با نرخ حداکثر 10 فریم بر ثانیه عکاسی کند که ظرفیت بافر آن برای عکس‌هایی با فرمت JPEG نامحدود و برای تصاویر خام RAW به 31 عدد محدود می‌شود؛ در حالی که 6D Mark II می‌تواند با نرخ 6.5 فریم بر ثانیه عکاسی کند که ظرفیت بافر آن برای تصاویر JPEG به 150 و برای تصاویر خام RAW به 21 شات محدود می‌شود. بنابراین، در اینجا EOS 7D Mark II پیروز جدال است.

کانن 6D Mark II
دوربین کانن 7D Mark II

فوکوس خودکار

  • کانن EOS 6D Mark II : فوکوس خودکار 45 نقطه‌ای Dual Pixel CMOS AF
  • کانن EOS 7D Mark II : فوکوس خودکار 65 نقطه‌ای Dual Pixel CMOS AF

به نظر می‌رسد فوکوس خودکار این دو دوربین نیز بسیار شبیه به هم عمل می‌کند.

EOS 7D Mark II سیستم فوکوس خودکار 65 نقطه‌ای از نوع Dual Pixel CMOS AF را داراست که نقاط آن در یک منطقه وسیع پخش شده‌اند. در حالی که EOS 6D Mark II از سیستم فوکوس خودکار 45 نقطه‌ای از نوع Dual Pixel CMOS AF استفاده می‌کند که بیشتر نقاط آن در مرکز کادر متمرکز شده‌اند.

هر دو سیستم می‌توانند محدوده EV یا نورسنجی را از -3 تا +18 شناسایی کنند که در شرایط عکاسی در نور کم بسیار مفید است.

همچنین لازم به ذکر است که در کنار سیستم Dual Pixel CMOS AF، از یک سیستم فوکوس اتوماتیک تشخیص فاز نیز استفاده شده که در هنگام فیلم برداری یا عکاسی با Live View به شما کمک می‌کنند.

به طور کلی سیستم فوکوس هر دو دوربین عکاسی و عملکرد آنها بسیار مشابه هستند، اما برای EOS 7D Mark II کمی بهتر و دقیق‌تر است.

صفحه نمایش و منظره‌یاب

  • کانن EOS 6D Mark II : نمایشگر 3 اینچی لمسی چرخان از نوع LCD با 1.04 میلیون نقطه، ویزور با ضریب بزرگنمایی 0.71x و پوشش 98 درصدی
  • کانن EOS 7D Mark II : نمایشگر 3 اینچی ثابت از نوع LCD با 1.04 میلیون نقطه، ویزور با ضریب بزرگنمایی 1x ( موثر 0.63x ) و پوشش 100 درصدی

در فاصله سه سال، به نظر می‌رسد فناوری ساخت نمایشگر‌های LCD پیشرفت داشته باشد.

دوربین کانن 6D مارک 2
صفحه نمایش کانن 6D Mark II به صورت چرخان طراحی شده است، در حالی که این مورد در 7D Mark II ثابت است.

صفحه نمایش هر دو دوربین 3 اینچی بوده و رزولوشن برابری دارد، اما آنچه باعث برتری صفحه نمایش دوربین 6D Mark II می‌شود، لمسی بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود بتوانید با لمس کردن صفحه، نقطه فوکوس را تعیین کنید و یا حرکت در منوهای تنظیمات یا حرکت بین تصاویر را از طریق لمس کردن صفحه نمایش انجام دهید.

علاوه بر این، صفحه نمایش EOS 6D Mark II طراحی چرخان داشته و می‌توانید آن را به صورت 360 درجه و در زوایای مختلف بچرخانید، تا عکاسی از زوایای متفاوت نیز آسان شود. در مقابل، صفحه نمایش EOS 7D Mark II در جای خود ثابت است. هر دو دوربین نیز از صفحه نمایش LCD دوم که در بالای بدنه قرار می‌گیرد، بهره می‌برند.

صفحه نمایش دوم کانن 7D Mark II
صفحه نمایش دوم کانن 7D Mark II

در مورد منظره‌یاب می‌توانم بگویم که عملکرد آنها تا حدودی مشابه است، اگرچه مقایسه مشخصات منظره‌یاب هنگام مقایسه بین فرمت‌های متفاوت سنسور می‌تواند گیج کننده باشد.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد
آموزش استفاده از اپلیکیشن Camera Connect کانن

EOS 7D Mark II از بزرگنمایی 1 برابری برخوردار است که نسبت به بزرگنمایی 0.71x در EOS 6D Mark II به ظاهر بهتر است، اما این زمانی عملی خواهد بود که فرمت‌های سنسور یکسان باشد. در این مورد به دلیل ضریب کراپ 1.6x سنسور، نتیجه بزرگنمایی ویزور معادل 0.63x خواهد بود. این مورد را می‌توانید با قرار دادن هر دوربین در کنار یکدیگر مشاهده کنید و متوجه خواهید شد که باز 6D Mark II برنده میدان است.

با این حال، دوربین 6D Mark II تقریباً 98٪ صحنه را نشان می‎دهد؛ آن هم برخلاف پوشش تقریبی 100٪ منظره‌یاب EOS 7D Mark II.

البته هم عملکرد منظره‌یاب و هم صفحه نمایش ال سی دی بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما در هر دو مورد EOS 6D Mark II کمی بهتر است.

بدنه دوربین کانن 7D Mark II
بدنه دوربین کانن 7D Mark II

بدنه و کیفیت ساخت

  • کانن EOS 6D Mark II : سایز 144 در 110.5 در 74.8 میلی‌متر، وزن 765 گرم ( به همراه باتری و کارت حافظه )
  • کانن EOS 7D Mark II : سایز 148.6 در 112.4 در 78.2 میلی‌متر، وزن 910 گرم ( به همراه باتری و کارت حافظه )

هر دو دوربین در دسته‎ی DSLR‌هایی با سایز متوسط طبقه‌بندی می‌شوند و ابعاد تقریبا یکسانی دارند. با این حال EOS 7D Mark II از نظر وزن 145 گرم سنگین‌تر است. کنترل‌های هر دو نیز طرحی مشابه دارند و اگر با نسل‌های قبلی هر یک از آنها کار کرده باشید، به راحتی با نسل جدید نیز ارتباط برقرار خواهید کرد.

از بسیاری جهات دیگر، دوربین EOS 7D Mark II یک دوربین حرفه‌ای است و البته لازم به ذکر است که از آلیاژ منیزیم برای ساخت شاسی بدنه و بخش‌های بیرونی استفاده شده است. اما طبیعی است که سایز سنسور و کیفیت دوربین برای انتخاب، گزینه‌های بسیار مهم‌تری نسبت به کیفیت ساخت بدنه هستند.

دوربین کانن 6D Mark II بدنه‌ای از آلیاژ آلومینیوم و پلی کربنات دارد که بخش‌های عمده آن با پلی کربنات ساخته شده است، همچنین هر دو دوربین بدنه‌ای نسبتا مقاوم در برابر آب و هوای بد را دارا هستند.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد
بهترین لنزهای کانن برای دوربین‌های DSLR

EOS 7D Mark II دارای اسلات کارت حافظه دوقلو ( یکی CompactFlash و دیگری SDHC / SDXC ) و همچنین اتصال USB 3.0 است، در حالی که EOS 6D Mark II تنها دارای یک اسلات کارت حافظه از نوع SDHH / SDXC و یک اتصال USB 2.0 است.

ویژگی دیگری که فقط در 7D Mark II یافت می‌شود، فلاش داخلی یا پاپ‌آپ آن بوده که دارای برد 11 متری در ISO 100 است؛ اگرچه هر دو کفشک مربوط به اتصال فلاش‌های اکسترنال را دارند.

مقایسه کانن 6D Mark II و 7D Mark II

قابلیت‌های دیگر

  • کانن EOS 6D Mark II : وای فای داخلی، اسلات کارت حافظه SD تکی
  • کانن EOS 7D Mark II : فاقد وای فای داخلی، اسلات کارت حافظه دوقلو ( یکی CompactFlash و دیگری SDHC / SDXC )

با توجه به قدیمی‌تر بودن EOS 7D Mark II، می‌‎توان نبود وای فای داخلی در آن را توجیه کرد؛ چرا که استفاده از این ویژگی تقریبا بعد از تاریخ معرفی این دوربین بود که رایج شد.

به همین ترتیب، EOS 6D Mark II با اتصال بی سیم Wi-Fi، بلوتوث و NFC همراه است، که این بسیار عالیست. به دلیل وجود وای فای داخلی، کاربران از طریق اپلیکیشن Canon Camera Connect می‌توانند دوربین را با گوشی هوشمندشان کنترل کنند و تصاویر را به راحتی بارگذاری کرده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

از ویژگی‌های مشترک هر دو دوربین نیز می‌توان به GPS داخلی و حالت عکاسی با زمان سنج اشاره کرد که برای ضبط تایم لپس بسیار عالیست.

تفاوت کوچک دیگر این است که حداکثر سرعت شاتر EOS 7D Mark II به 1/8000 ثانیه می‌رسد، در حالی که EOS 6D Mark II دارای حداکثر سرعت شاتر 1/4000 ثانیه است.

در این بخش هر دوربین ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که به طور کلی نمی‌توان گفت کدام یک بهتر است، چرا که همه‌ی آنها کاربردی هستند. اما بدون شک EOS 6D Mark II از فناوری جدیدتری استفاده می‌کند.

باتری گریپ دوربین کان 6D Mark II
هر دو مدل از گریپ باتری پشتیبانی می‌کنند

باتری

  • کانن EOS 6D Mark II : حدود 1,200 شات
  • کانن EOS 7D Mark II : حدود 670 شات

هر دو دوربین از همان باتری LP-E6N استفاده می‌کنند. این باتری که نسبت به نسل قبل خود تا حد زیادی بهینه شده است، دارای ظرفیت 1865 میلی‌آمپر ساعت بوده و ولتاژی معادل 7.2 ولت دارد.

EOS 6D Mark II تقریباً دو برابر EOS 7D Mark II می‌تواند برای عکاسی انرژی ذخیره کند. به نظر می‌رسد که کانن توانسته طی سه سال ارتقاهای زیادی بر روی بحث باتری انجام دهد و حالا EOS 6D Mark II از انرژی بسیار کمتری برای ثبت هر عکس استفاده می‌کند.

شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد
آشنایی با علائم لنزهای کانن

در صورت نیاز به نیروی اضافی، می‌توانید یک باتری جداگانه نیز در کنار دوربینتان تهیه کنید. همچنین لازم به ذکر است که هر دو مدل از گریپ باتری پشتیبانی می‌کنند که ویژگی بسیار خوبی است.

کانن 6D Mark II
کانن 6D Mark II

نتیجه نهایی و جمع‌بندی

همانطور که در ویژگی‌های اصلی EOS 6D Mark II می‌بینیم، سه سال از نظر پیشرفت فناوری دوربین‌های دیجیتال، مدت بسیار زیادی است.

دوربین جدید کانن حالا دارای سنسور بزرگتر، تصاویری با وضوح بالاتر و محدوده حساسیت ایزوی بیشتری است. همچنین ویژگی‌های ارتباطی بی سیم و صفحه نمایش لمسی به آن اضافه شده که واقعا کاربردی هستند. منظره‌یاب پنج وجهی آن نیز بزرگتر است.

یکی دیگر از مزایای بارز EOS 6D Mark II ، عمر باتری برتر آن است که تقریباً دو برابر بیشتر از رقیب خود می‌باشد. 670 شات برای دوربین EOS 7D Mark II واقعا ناامید کننده است.

اما آیا EOS 7D Mark II نیز نسبت به EOS 6D Mark II برتری دارد ؟ بله؛ حالت عکاسی پیاپی آن بطور قابل توجهی سریعتر است و می‌تواند برای عکاسان ورزشی یا خبری مناسب‌تر باشد. این دوربین همچنین دارای سیستم فوکوس خودکار با نقطه‌های AF فعال بیشتر است و البته شیار کارت حافظه‌ی آن دوقلو است. علاوه بر این، کیفیت ساخت بهتر نیز از ویژگی‌های مثبت آن است.

در نهایت اما بحث قیمت به میان می‌آید؛ EOS 7D Mark II سه سال قدیمی‌‍تر از EOS 6D Mark II بوده و در بازار جهانی، در حال حاضر حدود یک سوم قیمت پایین‌تری دارد. در ایران نیز اختلاف قیمت قابل توجهی دارند.

امیدوارم نکاتی که در مقاله ” مقایسه کانن 6D Mark II و 7D Mark II “ برایتان گفتم مفید بوده باشد. آیا شما تجربه استفاده از این دو دوربین را دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی داشتید، در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.