آموزش عکاسی ماکرو با موبایل : چگونه تصاویر کلوزآپ ثبت کنیم ؟

در این مقاله قصد دارم به شما تکنیک عکاسی ماکرو با موبایل را آموزش دهم و برخی از تجهیزات لازم و ارزان قیمت را هم معرفی کنم.

اگر تا به حال در اینستاگرام یا فلیکر چرخیده باشید، حتما یکسری عکس کلوزآپ باورنکردنی از گل‌ها، حشرات و یا حتی جواهرات را مشاهده کرده‌اید. شاید از خودتان پرسیده باشید که چگونه می‌توانید عکس‌هایی مشابه ثبت کنید، به خصوص اگر دوربین حرفه‌ای و لنز مناسب این سبک را نداشته باشید.

خوشبختانه برای ثبت این نوع عکس‌ها نیازی به خرید یک دوربین DSLR و یک لنز ماکرو گران قیمت نیست. تمام آنچه شما نیاز دارید یک گوشی موبایل ، برخی از لوازم جانبی و تجهیزات ساده و ارزان و کمی کنجکاوی است

در این مقاله، نکاتی را به شما خواهم گفت تا بتوانید با استفاده از آنها و با تنها یک گوشی هوشمند، تصاویر ماکرو فوق‌العاده جذابی را ثبت کنید. پس همراه من باشید …

 

لنزها

تعداد دوربین‌ها در گوشی‌های هوشمند جدید روز به روز در حال افزایش است و حالا دیدن چهار لنز روی یک ماژول دوربین اصلا چیز عجیبی به حساب نمی‌آید ! در همین بین برخی از کمپانی‌ها به عنوان دوربین چهارم از یک لنز ماکرو استفاده می‌کنند که عموما رزولوشن 2 یا 5 مگاپیکسلی دارند.

البته کیفیت آنها در حدی نیست که بتوان خیلی حساب ویژه‌ای باز کرد، اما باز هم یک ویژگی نسبتا کاربردی به حساب می‌آید. با این حال هنوز هم بهترین راه برای عکاسی ماکرو با موبایل خرید لنزهای ماکروی ارزان قیمت ( یا یک مجموعه لنز ) است که به طور خاص با گوشی هوشمند شما سازگاری داشته باشد.

لنزهای ماکرو یک بزرگنمایی اپتیکال را ارائه می‌دهند که به معنی نقاط یا همان پیکسل‌های بیشتر موجود در عکس است. بزرگنمایی دیجیتال، پیکسل‌های موجود در عکس را به طور موثری می‌گیرد و یک پیکسل را به چند برابر همان داده تبدیل می‌کند که باعث نزدیک‌تر شدن عکس می‌شود. زوم کردن می‌تواند باعث شود عکس شما به صورت پیکسل پیکسل، لکه دار و غیر واضح به نظر برسد.

من از یک آیفون 5s برای عکاسی استفاده می‌کنم و برای آن یک مجموعه‌ی Olloclip 4-in-1 را خریده‌ام که شامل لنزهایی با زاویه دید گسترده، فیش آی، ماکرو 10 برابری و ماکروی 15 برابری می‌شود.

من به سرعت متوجه شدم که لنز مورد علاقه‌ی من ماکروی 10 برابری است، چرا که با اکثر گوشی‌های هوشمند هماهنگ است و کاربری بسیار آسانی هم دارد. اما اگر کمی پیشرفته‌تر بخواهید عکاسی ماکرو را دنبال کنید، Olloclip Macro 3-in-1 نیز گزینه‌ی خوبیست که شامل لنزهای ماکروی 7x ، 14x و 21x می‌شود. این مدل‌ها هودی‌های مخصوصی برای پخش بهتر نور داشتند.

البته سایر برندهای تولید کننده‌ی لنزهای کلیپسی نیز لنزهایی مشابه با قیمت‌ها و کیفیت‌های مشابه دارند. انواع لنزهای کلیپسی برای عکاسی ماکرو با گوشی موبایل را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

یکی دیگر از لنزهای ماکرو که برای اکثر شرایط عملکرد بسیار قابل قبولی دارد، لنزهای 7 برابری هستند، چرا که می‌توانند منطقه‌ای نسبتا بزرگ را پوشش دهند و در عین حال جزئیات بسیار زیادی را هم ثبت کنند. شما نیز می‌توانید انواع لنزها را با ضریب‌های بزرگنمایی مختلف امتحان کنید تا به لنز دلخواهتان برسید.

کدام برند را انتخاب کنیم ؟

قطعاً برندهای دیگری هم لنزهای ماکرو را تولید می‌کنند، اما بهتر است خودتان اطمینان حاصل کنید که لنزی را خریداری کنید که برای گوشی هوشمند شما مناسب باشد و مانعی در عکس گرفتن نداشته باشد. چرا که گاهی ابعاد کلیپس این لنزها می‌تواند مشکل ساز باشد، برای مثال آنقدر کوچک باشد که به لنز اصلی نرسد.

توجه داشته باشید که بیشتر لنزها برای بدنه‌ی گوشی‌های هوشمند بهینه می‌شوند، بنابراین معمولا استفاده از آنها با قاب همیشه جواب نخواهد داد. لنزهای Olloclip طراحی خاصی دارند که می‌توانند بر روی هر قسمت از بدنه‌ی گوشی هوشمند شما قرار بگیرند، جدایی از آن می‌توانید لنزها را بدون کیس تهیه کنید.

عکاسی ماکرو یک سبک کاملا غیر قابل پیش بینی است، چرا که آن چیزی را که با این تکنیک مشاهده می‌کنید، با چشم غیر مصلح نمی‌توانید ببینید. من پیشنهاد می‌کنم همیشه این لنزها را با خود همراه داشته باشید، معمولا به همراه آنها یک کیف کوچک مخصوص درون جعبه قرار دارد که حمل و نقل را بسیار آسان می‌کنید. با این کار شما می‌توانید سوژه‌های مختلفی را در هر شرایطی شکار کنید.

یک باغ پر از گل یا منطقه‌ای با حشرات مختلف مثل پروانه‌ها می‌توانند مکانی عالی برای تمرین مهارت‌های عکاسی ماکرو با موبایل باشند. اگر هم زمستان است، سوژه‌های دیگر مثل تنه‌ی درختان و یا حتی دانه‌های ریز برف را در دستور کار خود قرار دهید !

نورپردازی

مانند تمام سبک‌های عکاسی، در عکاسی ماکرو با موبایل نیز نورپردازی یکی از مهمترین عوامل است. نور روز احتمالاً بهترین و آسان‌ترین راه است، اما نور شدید آفتاب می‌تواند سایه‌های شدیدی را ایجاد کند که باعث می‌شود کارتان خراب شود.

برای اینکه بهترین حالت نور را داشته باشید، می‌توانید در جهت مخالف خورشید و در کنار سوژه‌ی خود یک کاغذ سفید را قرار دهید تا نور بازتاب شده سایه‌های شدید را نرم کند.

همچنین می‌توانید از بدن و یا دست خود برای جلوگیری از تابش نور مستقیم آفتاب و کاهش تابش خیره کننده‌ی آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید در هنگام طلوع و یا غروب آفتاب با نور خورشید بازی کنید و حتی از آن به عنوان پس زمینه‌ی تصویرتان استفاده کنید. البته لنزهایی نیز تولید شده‌اند که خودشان می‌توانند نورپردازی در عکاسی ماکرو را با یک نور حلقه‌ای به خوبی انجام دهند. این نور در لبه‌ی بیرونی لنز قرار می‌گیرد.

توجه : می‌توانید خودتان هم به صورت دستی نورپردازی کنید، و یا از وسایلی مثل میز نور بهره ببرید.

فوکوس و ترکیب بندی

در عکاسی ماکرو با موبایل و به طور کلی عکاسی کلوزآپ، روش‌های بی شماری برای ترکیب بندی سوژه وجود دارد، اما از نظر عمق میدان و محدوده‌ی فوکوس شده محدودیت خواهید داشت و باید به آن توجه داشته باشید. بسته به نوع سوژه‌‍ای که دارید، باید آن را تا حدی در ناحیه‌ای قرار دهید که به درستی فوکوس شده و شارپ به نظر می‌رسد.

هرچه بزرگنمایی لنزتان بیشتر باشد، منطقه‌ی فوکوس شده و شارپ تصویر نیز کوچکتر خواهد بود. این می‌تواند منجر به ثبت عکس‌های شگفت آور و زیبایی شود که قطعا انتظار نداشتید آن را با استفاده از گوشی هوشمندتان ثبت کنید.

گاهی اوقات سوژه مورد نظر شما برای ثبت کامل، حتی با بزرگنمایی‌های کوچکتر ( مثل لنز 7 برابری ) خیلی بزرگ خواهد بود، بنابراین ممکن است مجبور شوید فقط روی بخشی از سوژه مانند مرکز گل یا چند گلبرگ تمرکز کنید. این قسمت جالب عکاسی ماکرو با موبایل است ! می‌توانید سوژه را از بالا، از پهلو و یا حتی از پایین عکاسی کنید. با یک زاویه‌ی متفاوت و خلاقانه را برای سوژه‌تان آزمایش کنید.

سایر نکات

هنگام عکاسی ماکرو با موبایل ، هر حرکتی دشمن شماست. حتی حرکات اندک هنگام عکاسی منجر به تیرگی تصویر می‌شوند. باید سعی کنید کاملا بی حرکت بمانید و هر کاری که می‌توانید بکنید تا سوژه‌ی شما هم حرکت نکند. یک سه پایه برای گوشی شما می‌تواند کمک خوبی باشد، اما استفاده از آن الزامی نیست. فقط موقعیتی را پیدا کنید که در آن راحت باشید تا دستتان کمتر تکان بخورد، تا آنجا که ممکن است ساکن باشید و گوشی هوشمند خود را با دو دستتان ثابت نگه دارید.

گاهی اوقات ثابت نگه داشتن سوژه به هیچ عنوان کار سختی نیست، اما گاهی تبدیل به یک کابوس می‌شود؛ مانند زمانی که می‌خواهید از گلی روی یک شاخه‌ی نازک عکاسی کنید و باد هم به شدت می‌وزد، یا حتی در هنگام عکاسی از حشرات که دائما در حال تکان خوردن هستند.

یک نکته‌ی مفید برای این شرایط استفاده از حالت عکاسی پیاپی در گوشی هوشمند شما است، با اینکار تصاویر بسیار زیادی را ثبت می‌کنید و در پایان کار می‌توانید بهترین مورد را انتخاب کنید. در بیشتر گوشی‌های هوشمند، این حالت از طریق تنظیمات اپلیکیشن دوربین فعال شده و با نگه داشتن دکمه‌ی شاتر کار می‌کند.

فرقی ندارد از آیفون استفاده کنید یا گوشی‌های اندرویدی، بالاخره یک راه برای استفاده از این حالت وجود خواهد داشت. من خودم حتی هنگامی که می‌خواهم از سوژه‌های ثابت عکاسی کنم از این حالت استفاده می‌کنم، چرا که بعدا و در شرایطی بسیار بهتر می‌توانم بهترین موارد را انتخاب کرده و ادیت کنم.

ویرایش تصویر نهایی ( مخصوصاً برای کاربران اینستاگرام )

از آنجا که بسیاری از افرادی که از گوشی‌های هوشمند خود برای عکاسی استفاده می‌کنند، همانطور از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام نیز برای به اشتراک گذاشتن آنها استفاده می‌کنند، در اینجا چند نکته‌ی اضافی برای کاربران اینستاگرام ارائه شده است، با من همراه باشید …

1. برای ثبت عکس‌های عالی نیازی به استفاده از فیلترهای آماده‌ی اینستاگرام ندارید

کمی تنظیم رنگ یا دما می‌تواند عکس‌های شما را بیشتر شبیه زندگی واقعی جلوه دهد. در تصویر زیر، تنها تغییری که اعمال کردم کراپ بوده است.

2. Lux را افزایش دهید

بعد از انتخاب عکس وقتی که به صفحه فیلترهای اینستاگرام می‌روید، یک گزینه light / dark کوچک در بالای صفحه نمایش شما قرار دارد ( Lux – یک آیکون شبیه به خورشید). روی آن بزنید و اسلایدر را به سمت راست بر روی 50 و یا حتی 100 قرار دهید.

این قابلیت ویرایش اینستاگرام ( Lux ) عکس‌هایی که نوردهی خوبی نداشته و یا کنتراست آنها خیلی مطلوب نیست را بهبود می‌بخشد. این کار عکس را کمی از حالت کم رنگ و محو شده در می‌آورد، که اگر در یک روز بسیار روشن عکس گرفته باشید می‌تواند بسیار مفید باشد. در عکس زیر، این گزینه کمی زیاد شده و عمق بیشتری به گلبرگ‌ها بخشیده است.

3. تصویر را شارپ کنید

با استفاده از ویرایشگر داخلی اپلیکیشن اینستاگرام بهتر است تصویرتان را تا حدی شارپ کنید تا جزئیات بیشتری را از تصویر ماکروی ثبت شده به دست بیاورید. در تصویر زیر، این مورد تنظیم شده است و جزئیات را در مرکز عکس نشان می‌دهد.

حالا نوبت شماست !

در آخر باید بگویم که یادتان نرود، تمرین و تجربه مهم‌ترین عامل برای ارتقاء مهارت عکاسی شماست. پس در این کار خلاقیت، صبر و پشتکار داشته باشید تا به مرور ترفندهای بیشتری را یاد بگیرید.

آیا نکات دیگری می‌دانید که در عکاسی ماکرو با موبایل به درد بخورد و یا تجهیزاتی را می‌شناسید که هزینه‌ای کمتر داشته باشند ؟

امیدوارم مقاله‌ی ” آموزش عکاسی ماکرو با موبایل : چگونه تصاویر کلوزآپ ثبت کنیم ؟ “ برایتان مفید و جذاب بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید، همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

۱ نظر در “آموزش عکاسی ماکرو با موبایل : چگونه تصاویر کلوزآپ ثبت کنیم ؟

  1. وحیدرضا گفت:

    من پوکو ام ۳ دارم
    تازه با دوربین ماکرو آشنا شدم
    واسم خیلی جالبه
    اما دوربین ماکروی گوشیم کیفیت زیاد خوبی نداره
    در واقع خیلی سخته که فاصله گوشی تا سوژه رو تنظیم کنیم چون فاصله ای که دوربین میگیره خیلی باید دقیق باشه
    اگه یکم از چیزی که دوربین میخاد عقب یا جلو تر باشه عکس تار و خراب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.