تکنیک‌های ذخیره و نگهداری کت شلوار داماد پس از مراسم ✅​🤵​👌​

نگهداری کت شلوار داماد پرزگیر کت سرمه‌ای

کت شلوار به عنوان رسمی‌ترین لباس مردانه شناخته می‌شود. از این رو برای یکی از مهمترین مراسمات زندگی هر فرد یعنی مراسم عروسی نیز کت شلوار به عنوان لباس اصلی استفاده می‌گردد. از آن‌جایی که کت شلوارها معمولا از پارچه‌های گران قیمت تهیه شده و دارای دوختی بسیار ظریف هستند، لازم است تا برای نگهداری کت شلوار داماد طولانی مدت و افزایش طول عمر آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

استفاده هر روزه از کت شلوار و عدم رعایت نکات مراقبتی سبب می‌شود تا تار و پود کت شلوار به مرور زمان شل شده و به عبارتی کت شلوار از حالت شیک و رسمی اولیه خود خارج شود. در این مقاله قصد داریم نحوه شستن صحیح و نگهداری درست از کت شلوار داماد را بررسی کنیم. با سوریتو همراه باشید.

نکات مهم شستن کت شلوار داماد

اولین اقدامی که برای نگهداری از کت شلوار داماد باید انجام شود، شستن صحیح آن است. برای این امر لازم است از شوینده‌های ملایم استفاده شده و نکات شستشو و اتو کردن صحیح کت شلوار رعایت گردد. به این ترتیب طول عمر کت شلوار افزایش می‌یابد.

نگهداری کت شلوار داماد و نظافت کت و پیراهن

شستشو

بهترین گزینه برای شستن کت شلوار سپردن آن به یک خشکشویی معتبر است. چرا که در هنگام شستشوی کت شلوار در منزل به دلیل آن که افراد تبحر کافی در این امر ندارند، ممکن است به بافت پارچه کت شلوار یا فرم آن آسیب برسانند. با این حال اگر قصد شستن کت شلوار در منزل را دارید، حتما باید توجه کنید از شوینده مناسب و ملایم استفاده کرده و از چنگ زدن‌های بی‌ مورد کت شلوار بپرهیزید.

برای لکه‌های روغنی نیز می‌توان از مواد چربی‌گیر یا پودر صابون استفاده نمود. نکته مهمی که در هنگام شستن کت شلوار باید به آن توجه شود رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی پارچه است. کت شلوارها با پارچه‌هایی مانند پشم، کتان، پلی‌ استر و… دوخته می‌شوند که هر پارچه دارای دستورالعمل‌های ویژه خود برای شستشو می‌باشد. بنابراین پیش از شستشو باید نکات ذکر شده در این لیبل‌ها رعایت گردد. به عنوان مثال اگر کت شلوار شما از جنس کتان است نباید آن را با آب بسیار داغ بشویید. همچنین برای خشک شدن آن باید آن را آویزان کنید.

اتوکشی

پس از شستشو نیز باید کت شلوار درون چوب آویز قرار گرفته تا خشک شود و پس از آن از اتو بخار برای رفع چروک‌ها استفاده گردد. توجه داشته باشید که برای اتو کردن کت شلوار نباید از اتوهای فلزی قدیمی که گرمای زیادی تولید می‌کنند استفاده شود. چرا که این امر سبب می‌شود به بافت پارچه آسیب رسیده و روی لباس برق بیفتد. برای اتو کردن کت شلوار باید از اتوهای سرامیکی دارای بخار استفاده شود. انواع اتوهای پرس نیز برای این امر مناسب هستند.

البته اگر کت شلوار را در منزل شسته‌اید، اما اتوی مناسب برای اتو زدن آن ندارید، می‌توانید آن را به یک خشکشویی معتبر بسپارید تا به بهترین شکل ممکن آن را اتو کند. در ضمن توجه کنید که نباید بیش از 4 یا 5 بار در سال فرآیند خشکشویی برای کت شلوار انجام شود.

نگهداری کت شلوار داماد بعد از مراسم عقد و عروسی

❗فراموش نکنید

بارها پیش آمده است که لکه‌های مختلفی اعم از لکه غذا، لکه ادکلن یا لکه عرق بر روی لباس باقی مانده است. نکته مهمی که در ارتباط با کت شلوارها باید رعایت شود آن است که لکه‌های ایجاد شده بر روی آن به موقع برطرف گردد؛ چرا که هر چه لکه برای مدت زمان بیشتری بر روی لباس بماند، مقاوم‌تر شده و به این ترتیب پاک کردن و شستن آن نیز سخت‌تر می‌شود. لکه‌های کوچک را می‌توان در منزل پاک کرد، اما برای لکه‌های بزرگ بهتر است کت شلوار را به خشکشویی بسپارید.

نحوه صحیح نگهداری کت شلوار داماد

بهترین روش نگهداری کت شلوار داماد

پس از شستن و اتو زدن کت شلوار نوبت به نگهداری درست از آن می‌رسد. اگر فرآیند شستن و اتو زدن به بهترین شکل ممکن انجام شود، اما نگهداری از کت شلوار به درستی انجام نشود، احتمال آسیب دیدن و کاهش طول عمر کت شلوار وجود دارد. در برخی موارد نیز حتی ممکن است نگهداری نادرست شکل ظاهری کت شلوار را تغییر داده و آن را غیرقابل استفاده کند. برای نگهداری صحیح از کت شلوار در کمد باید نکات زیر رعایت گردد.

نگهداری کت شلوار داماد برای پارچه‌های مختلف

​✅​آویزان کردن صحیح کت شلوار

برای آن که بتوانید از کت شلوارتان برای طولانی مدت استفاده کنید، لازم است پس از هر بار استفاده آن را ابتدا در هوای خنک قرار داده و سپس آن را آویزان کنید. نکته مهم در آویزان کردن کت شلوار آن است که نباید از چوب رختی‌های پلاستیکی و فلزی که سبب چروک و بد شکل شدن کت شلوار می‌شود، استفاده کرد. آویزهای چوبی و مخمل عریض بهترین گزینه برای کت شلوار هستند.

​✅​خالی کردن جیب‌ها

بدیهی است که پیش از آن که کت شلوار را به خشکشویی بسپارید یا اقدام به شستن آن کنید جیب‌های آن را خالی می‌کنید. اما اگر کت شلوار خود را پوشیده‌اید و پس از آن کت شلوار نیازی به شستشو نداشت یادتان باشد که حتما جیب‌های آن را خالی کنید. باقی ماندن اشیایی مانند کلید، کارت‌های بانکی و… در جیب کت شلوار می‌تواند سبب تغییر شکل و حالت آن شود.

​✅​جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر کت شلوار

زمانی که کت شلوار پوشیده می‌شود، در گذر زمان گرد و غبارهایی بر روی پارچه آن می‌نشیند که نفوذ این گرد و غبار به بافت کت شلوار می‌تواند به تار و پود آن آسیب برساند. از این رو باید تا جای ممکن از نشستن گرد و غبار بر روی کت شلوار جلوگیری شود.

اولین نکته آن است که پس از هر بار استفاده از کت شلوار یک برس ساده بر روی آن کشیده شود تا گرد و غبارها از سطح آن پاک شود. اهمیت دارد که برس استفاده شده مخصوص کت شلوار باشد. یک برس خوب باید از رشته‌های طبیعی و مصنوعی نرم تشکیل شده باشد تا با حرکت کردن بر روی کت شلوار به بافت آن آسیب نزند. پس از برس کشیدن اگر قرار است کت شلوار برای مدتی در کمد باقی بماند، حتما باید از روپوش محافظ بر روی آن استفاده گردد.

در دوخت روپوش‌های کت شلوار از چرم، پارچه و مواد ضد آب استفاده شده و معمولا برای آن‌ها زیپ نیز تعبیه می‌شود. استفاده از این روپوش‌ها نه تنها از نشستن گرد و غبار بر روی کت شلوار جلوگیری می‌کند، بلکه مانع از برخورد نور مستقیم خورشید به کت شلوار نیز می‌شود.

نگهداری کت شلوار داماد بعد از مراسم

​✅​نگهداری کت شلوار در کیسه‌های ضد رطوبت

همانطور که گفته شد روپوش‌های دوخته شده برای کت شلوارها معمولا با استفاده از پارچه‌های ضد رطوبت دوخته می‌شوند. حال اگر کاور کت شلوار شما فاقد این ویژگی است، بهتر است از کیسه‌های ضد رطوبت برای جلوگیری از رطوبت رسیدن به کت شلوار استفاده گردد. در کیسه‌های ضد رطوبت ماده‌ای به نام سیلیکاژل وجود داشته که می‌تواند رطوبت محیط را جذب کند. قرار دادن کت شلوار در این کیسه‌ها سبب می‌شود هیچ‌گونه رطوبتی به داخل پارچه نفوذ نکرده و به این ترتیب تار و پود لباس دچار پوستگی نشود.

​✅​نگهداری کت شلوار در جای خشک و به دور از نور مستقیم خورشید

کمد یا مکانی که قرار است کت شلوار در آن قرار داده شود باید محیطی خشک و به دور از نور مستقیم خورشید باشد. اگرچه قرار دادن کت شلوار درون کیسه‌های ضد رطوبت و کاورهای کت شلوار می‌تواند از نفوذ رطوبت جلوگیری کند، با این حال بهتر است کت شلوار را در محیط خشکی قرار دهید. همچنین باید تا جای ممکن از تابیدن نور مستقیم خورشید به کت شلوار جلوگیری کنید. بهترین مکان برای قرار دادن کت شلوار درون کمدهایی است که از پنجره‌های نورگیر فاصله دارند.

​✅​نگهداری کت شلوار در فضای جادار

توجه کنید که کت شلوارها حتی زمانی که در کاور قرار می‌گیرند نباید به شکل به هم فشرده و چسبیده به هم درون کمد جا گیرند. چرا که در این صورت احتمال چروک شدن کت شلوار وجود داشته و از آن‌جایی که حجم زیاد لباس‌ها مانند جریان هوا بین آن‌ها می‌شود، احتمال ایجاد رطوبت و آسیب رسیدن به بافت کت شلوار وجود دارد.

​✅​جلوگیری از بیدزدگی

کت شلوار و لباس‌هایی که از الیاف طبیعی مانند پشم دوخته شده‌اند، معمولاً در معرض بیدزدگی قرار می‌گیرند. اگر کت شلوار برای طولانی مدت در کمد قرار گیرد و از آن استفاده نشود احتمال بیدزدگی آن وجود دارد. برای جلوگیری از بیدزدگی لباس‌ها می‌توان از قرص بید و یا سرکه در کاور کت شلوار استفاده کرد. قرار دادن نفتالین نیز در دفع بید موثر است.

شما از نگهداری کت شلوار داماد چه می‌دانید؟

کت شلوار داماد معمولا با استفاده از پارچه‌های گران قیمت و نفیس دوخته می‌شود. از این رو اهمیت دارد تا فرآیند شستشو و نگهداری از آن‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شود تا از آسیب دیدن بافت کت شلوار جلوگیری گردد. برای شستن کت شلوار داماد بهتر است آن را به خشکشویی‌های معتبر بسپارید. پس از این امر نیز باید کت شلوار را در فضای کافی و به دور از نور خورشید و رطوبت قرار دهید تا از آسیب دیدن تار و پود پارچه آن جلوگیری شود.

به نظر شما بهترین روش برای نگهداری کت و شلوار داماد در درازمدت چیست؟ آیا تا به حال با لکه‌های پاک‌نشدنی مواجه شده‌اید؟ از نظرات و تجربیات خود برای ما بنویسید و این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *