آموزش عکاسی انتزاعی از مه

1038
آموزش عکاسی انتزاعی از مه

یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی من برای عکاسی، سطوح انتزاعی است، آنها یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی انتزاعی از مه هستند. شاید این کمی عجیب و غریب باشد، اما آب و هوای بد، ذرات باران و مه گزینه‌های بسیار خوبی برای عکاسی انتزاعی هستند. البته این یک موضوع غیر قابل اعتماد، غیر معمول و احتمالا خسته کننده نیز هست. این یکی از بهترین موضوعات برای عکاسانی است که در روزهای تعطیل یا در زمانی که آب و هوا مناسب نیست، به دنبال سوژه برای عکاسی می‌گردند.

با این وجود، سطح مرطوب شیشه که قطرات باران روی آن چکیده باشد، سوژه‌ای عالی و کم نظیر برای قرار دادن مقابل سوژه‌های مختلف و ثبت عکس‌های انتزاعی از آنها است. در این مقاله سعی شده است تا برای بهبود خوانش و سهولت شما، بجای استفاده از عبارت ” عکاسی انتزاعی از سطوح مه آلود ” از عبارت ساده‌تر ” عکاسی انتزاعی از مه ” استفاده شود و هدف این آموزش، استفاده از سطوح مه آلود برای ثبت یک عکس انتزاعی است.

[post_in_paragraph post_list=”58468″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

عکاسی انتزاعی از پشت شیشه اتوبوس

عکاسی انتزاعی با بخار روی شیشه

سطوح مه‌آلود چیست؟

اول از همه،سطوح مه‌آلود  ( یا سطوح مبهم ) اصطلاحی است که من برای در بر گرفتن یک مجموعه کامل از سطوح که تصاویر را به نرمی متمرکز می‌کنند، استفاده می‌کنم. درهای شفاف، شیشه‌ها، پنجره‌ها و بسیاری دیگر از سطوح شفاف یا مات هستند که وقتی قطرات باران یا مه روی آنها می‌نشیند، سطوح مه‌آلود را به وجود می‌آورند.

شیشه مات نیز سطحی مناسب برای عکس‌های انتزاعی است. البته اینها سطوحی مصنوعی هستند و یا عملکردشان با شیشه‌هایی که با قطرات مه، مه‌آلود شده تفاوت دارد. از این شیشه‌ها برای حفظ حریم شخصی در اتاق‌هایی استفاده می‌شود که پنجره‌ی رو به بیرون دارند. این سطوح نور را پراکنده و نرم می‌کنند تا سوژه متراکم و غیر مادی به نظر برسد. این سوژه‌ها به صورت مبهم نمایش داده می‌شوند که برای عکاسی انتزاعی بسیار عالی است.

عکاسی انتزاعی
عکاسی انتزاعی از سطوح مه آلود

عکاسی از پشت شیشه

سطوح مه‌آلود را از کجا پیدا کنیم؟

یکی از بهترین سطوح مه‌آلود، پنجره دفتر یا اتاق کاری شما است. شیشه‌های تزئینی یا مات نیز سطوحی خوب هستند که نور طبیعی به خوبی از آنها عبور می‌کند. عکاسی از طریق این سطوح اشیاء را به صورتی خلاقانه، متفاوت و جالب نشان می‌دهد که عکاسان انتزاعی به آنها علاقه زیادی دارند.

عکاسی از داخل این سطوح برگ‌های درختان را فشرده یا کشیده کرده و صندلی اداری را شبیه به یک اثر هنری نقاشی رنگ و روغن می‌کند. این واقعا شگفت آور است که بتوانید سوژه‌ها و اجسام اطرافتان را تنها از طریق یک شیشه به شکلی کاملا متفاوت و جدید ببینید.

عکاسی انتزاعی از پشت شیشه

عکاسی از پشت شیشه مات

یکی از زمان‌های مورد علاقه من برای گرفتن عکس‌های انتزاعی، در روزهای بارانی است. فضای سنگین، حرکت، تغییر رنگ و نور؛ همه چیز برای من جالب است و هیچ چیز این را بیشتر از دید از درون یک پنجره مرطوب و مه‌آلود جالب نشان نمی‌دهد.

[post_in_paragraph post_list=”58856″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

در روزهای سرد و بارانی رطوبت موجود در هوا سطح شیشه را متراکم کرده و آن را به یک سطح مه‌آلود تبدیل می‌کند. در داخل وسایل نقلیه، بخاری‌هایی مخصوص از بین رفتن بخار روی شیشه وجود دارند که با روشن کردن آنها در زمان‌های عادی تراکم روی شیشه جمع شده و آن را به یک سطح مه‌آلود تبدیل می‌کند. از این شیشه‌ها می‌توان به دو صورت استفاده کرد؛ حالت اول به صورتی که شیشه اجسام را منعکس کند و حالت دوم اینکه اجسام از آن‌سوی شیشه معلوم باشند و به شکلی انتزاعی دیده شوند. این یک ترکیب از هنر و علم است، و نتایج واقعا زیبا هستند. به نظرم این ژانر ارزش امتحان کردن دارد.

عکاسی از پشت شیشه بخار کرده

حالت بد سطوح مه‌آلود !

گشتن به دنبال سوژه‌ها در باران، همچنین می‌تواند منجر به مه‌آلود شدن لنز دوربین شود. معمولا شما به دنبال دوری از چنین شرایطی هستید که لنزتان مرطوب شود. انتقال ناگهانی دوربین از یک محیط گرم به یک محیط سرد نیز می‌تواند به همین صورت لنز دوربین را مه‌آلود کند. به یاد داشته باشید که چند قطره آب یا کمی مرطوب شدن دوربین آن را خراب نخواهد کرد، به همین شکل می‌توانید بدون داشتن یک شیشه جداگانه عکس‌هایی خلاقانه و انتزاعی بگیرید.

قبل از این که برای عکاسی انتزاعی از مه در یک روز بارانی بیرون بروید، این مساله را با قرار دادن دوربین در داخل یک کیسه پلاستیکی زیپ دار امتحان کنید تا دمای داخل کیف لنز آن را مرطوب کند. بسته به تفاوت در دما، ممکن است لازم باشد که لوازم خود را برای چند ساعت در کیف رها کنید. این کمی ناامید کننده است، اما برای سلامت تجهیزات عکاسی‌تان ممکن است نیاز باشد آنها را دور از مه نگه دارید.

عکاسی انتزاعی از قطرات بخار

عکاسی انتزاعی از پشت شیشه

عکاسی انتزاعی از مه : چگونه از سطوح مه‌آلود عکس‌های انتزاعی بگیریم؟

عکاسی از سطوح مات و مبهم تقریبا شبیه به عکاسی از سطوح شفاف و شیشه طور است. قدرت نور پشت سوژه، شرایط عکاسی شما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. همانطور که احتمالا فرصتی برای تنظیم نور پس‌زمینه ندارید، سعی کنید عکس‌هایی از سوژه‌ها در زمان‌های مختلف روز بگیرید. صبح ممکن است یک سوژه را با جزئیات به تصویر بکشید، اما در نور غروب بیشتر اثر سیلوئت خواهد داشت.

نتیجه یک تصویر گرفته‌شده از طریق شیشه به شدت به نزدیکی سوژه به خود شیشه وابسته است. با این حال، بیشتر سوژه‌ها باید در پشت یک پنجره یا یک شیشه مرطوب قرار گیرند. همانند ژانر عکاسی خیابانی، می‌بایست از آنچه دارید بهترین استفاده را ببرید.

عکاسی انتزاعی حرفه ای

نمای بیرونی اشیا نزدیک‌تر، یا حتی اشیائی که به شیشه تکیه دارند بهترین و واضح ترین سوژه شما خواهند بود. سوژه های دور از قبیل منابع نور دور، شبیه به سطوح ابری یا رنگ پریده نمایش داده می‌شوند. این به فوکوس کردن بر روی سوژه نیز مربوط است. سعی کنید زوایای مختلف را امتحان کنید و فاصله خود را نسبت به موضوع تغییر دهید.

سعی کنید به جای کلیات سوژه، بر روی جزئیات آن فوکوس کنید، به طوری که یک کادر کامل از اطلاعات را به جای یک کادر خالی، از صحنه‌ای در دوردست داشته باشید. در صورت امکان، سعی کنید از یک سه‌پایه دوربین استفاده کنید تا بتوانید از سرعت شاترهای آهسته‌تر برای ثبت تصویر استفاده کنید. با این حال، این نیز در همه شرایط ایده‌آل نخواهد بود.

[post_in_paragraph post_list=”58952″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

امیدوارم نکاتی که در مقاله آموزش عکاسی انتزاعی از مه گفتیم، برایتان مفید بوده باشد. آیا تاکنون تجربه عکاسی انتزاعی داشتید؟ آیا از سطوح مه‌آلود برای عکاسی استفاده کردید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. در صورت وجود پرسش آن را در قسمت نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

عکاسی انتزاعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1