سیستم کمیاب

۵ تکنیک نورپردازی با اکتاباکس

1069
۵ تکنیک نورپردازی با اکتاباکس

در این مقاله قصد دارم به شما ۵ تکنیک متفاوت برای نورپردازی با اکتاباکس ، مخصوص عکاسی پرتره معرفی کنم که قطعا به شما در شناخت بهتر نور کمک خواهد کرد.

انتخاب یک جهت دهنده نور همیشه دشوار است، چرا که تمام آنها محدودیت‌هایی دارند. آیا به دنبال یک جهت دهنده نوری بزرگ برای منبع نورتان هستید تا نور نرم تولید کند و یا نور مستقیم می‌خواهید تا سوژه کنتراست زیادی داشته باشد؟ آیا اصلا تمایلی به استفاده از جهت دهنده‌ها دارید؟ اکتاباکس یکی از این جهت دهنده‌‌های نوری است که بسیار بزرگ بوده و در عین حال محدودیت‌هایی نیز دارد.

[post_in_paragraph post_list=”58468″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

شما می‌توانید آن‌ها را در هر جایی در منطقه‌ای در اطراف سوژه خود قرار دهید و عکسی قابل قبول ثبت کنید. من حتی شنیده‌ام بعضی مواقع استفاده از این روش را ” نورپردازی ابلهانه ” می‌نامند. چرا که در هر حالتی خوب کار می‌کند و لازم نیست برای استفاده از آن خیلی باهوش و با خلاقیت باشید. این واقعا یک توهین نیست! تنها بازتابی در مورد نحوه استفاده از اکتاباکس می‌باشد.

اکتاباکس

اما این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید دقیق‌تر و خلاقانه‌تر از آن‌ها استفاده کنید. این چیزی است که ما می‌خواهیم در این مقاله به آن نگاهی بیاندازیم. حالت‌های ابتدایی و پیش‌فرض همان‌هایی است که اغلب مبتدیان استفاده می‌کنند. این چیز خوبیست و به شما کمک می‌کند بهتر اکتاباکس و شیوه‌های استفاده از آن را شناخته و خلاقانه‌تر از آن استفاده کنید. اما قبل از شروع، بیایید درباره کیفیت نور صحبت کنیم.

کیفیت نور

به طور کلی وقتی درباره کیفیت نور صحبت می‌کنید، به موضوع سختی یا نرمی نور اشاره دارید.

با این حال، دو بخش وجود دارد. اول، نور میزان مشخصی دارد و نرمی یا سختی آن به سایز منبع تولید کننده بستگی دارد. هر چه منبع بزرگتر باشد نور نرم‌تری را تولید خواهد کرد، و متقابلا هر چه کوچک‌تر باشد، نوری متمرکزتر و سخت‌تر ایجاد می‌کند.

نورم نرم در عکاسی پرتره
نور نرم

مورد دوم، فاصله سوژه تا منبع نور است. وقتی اکتاباکس دور از سوژه شما قرار گرفته باشد، به عنوان یک منبع کوچک‌تر ظاهر خواهد شد و نوری نسبتا سخت تولید خواهد کرد. همچنین به قدرت بیشتری برای رسیدن به سوژه نیاز دارد، چرا که شدت نور کم خواهد شد. این مساله ما را به مفهوم اندازه نسبی منبع نور می‌رساند.

اندازه نسبی منبع نور

هر چه منبع نور بزرگتر باشد نور نرم‌تری را بر روی سوژه تابانده و ارتباط بیشتری با آن خواهد داشت. البته یک منبع نور متوسط نزدیک به سوژه، نور نرم‌تری را نسبت به یک منبع بزرگ ایجاد خواهد کرد. پس چگونه می‌شود نور یک منبع بزرگ نزدیک به سوژه را نرم کرد؟ خیلی آسان، آن را به بدون اینکه وارد قاب شود، به سوژه خود نزدیک کنید.

کدام اکتاباکس؟

من در حال حاضر سه اکتاباکس برای خودم دارم؛ یکی Elinchrom صد و سی و پنج سانتی‌متری، یکی Godox صد و بیست سانتی‌متری و یکی هم  Elinchrom Deep Octa هفتاد سانتی‌متری. برای این مقاله، من از اکتاباکس گران‌تر استفاده کردم، یعنی نمونه ۱۳۵ سانتی‌متری. شما می‌توانید از گودوکس که بسیار ارزان‌تر است استفاده کنید. اکتاباکس‌های ارزان‌تر نور را به اندازه نمونه‌های گران‌تر به صورت دقیق نرم نمی‌کنند. در واقع کیفیت پایین‌تری دارند، اما هنوز هم مقداری نور را نرم کرده و قابل استفاده هستند.

خب، از این قسمت مقاله ” ۵ تکنیک نورپردازی با اکتاباکس “ به تکنیک‌هایی در مورد استفاده از اکتباکس خواهیم پرداخت.

تکنیک ۱ : موقعیت نور از روبرو و کناره‌ها

عکاسی پرتره با اکتاباکس
اکتاباکس در این حالت هم سوژه و هم پس زمینه را با نوری نرم روشن می‌کند.

این یکی از ساده‌ترین راه‌های نورپردازی ، استفاده از اکتاباکس است که توسط تنها یک منبع نور انجام می‌شود. در این حالت منبع نور باید با زاویه‌ای در حدود ۴۵ درجه نسبت به سوژه شما قرار داشته باشد. شما کافیست منبع نور را در روبرو و کناره‌ی سوژه قرار دهید که برای مثال من در این عکس، سمت راست سوژه را انتخاب کرده‌ام، ولی شما می‌توانید به صورت دلخواه در سمت راست و یا چپ سوژه آن را قرار دهید.

سوژه شما می‌تواند مستقیما روشن باشد، یا از دو جهت نورگیری کند و همچنان روشن و قابل قبول باشد. همچنین می‌توانید از یک نورسنج برای تعیین دیافراگم خود استفاده کنید. کافی است آن را به سمت بک‌گراند گرفته و دیافراگم را بخواهید. از آنجایی که تنها یک منبع نور در این حالت وجود دارد، می‌توانید به پشت دوربین عکاسی برای تعیین دقیق نور نگاه کنید.

[post_in_paragraph post_list=”58301″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

بسته به ترجیح شما و نتیجه دلخواهی که می‌خواهید بدست بیاورید، می‌توانید از دیافراگم f/4 تا f/11 استفاده کنید که همه موارد در این بازه به خوبی جواب خواهند داد. فقط این نکته را نیز فراموش نکنید که قدرت نور را مطابق با آنچه می‌خواهید تغییر دهید. روزنه‌های دیافراگم‌ بزرگتر f/4 به طور کلی به سوژه نگاه کرده و آن را نرم می‌کنند؛ در حالی که دیافراگم‌های کوچک‌تر از f/11 نیز فوکوس را بر روی کل سوژه حفظ کرده و حالت نه چندان جالبی به سوژه و بک‌گراند می‌دهند.

این تنظیمات را باید بدون گفتن انجام دهید. به جای اینکه به مسائل تئوری بپردازید، بهتر است از روی چشم خود تمرکز کنید که نزدیک‌ترین دید را به دوربین دارد.

پشت صحنه حالت اول نورپردازی با اکتاباکس
پشت صحنه حالت اول نورپردازی با اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس

تکنیک ۲ : موقعیت نور از پشت و کناره‌ها

با حرکت اکتاباکس به اطراف سوژه، نورپردازی حالت دراماتیک می‌گیرد. چرا که نور بر روی سوژه وجود دارد، اما بک‌گراند تاریک است.

برای تشکیل این حالت نورپردازی با اکتاباکس ، کافی است منبع نور را از مقابل پرده بک‌گراند به صورت ۹۰ درجه بچرخانید. این بار باید نسبت به موقعیت سوژه خود محتاط تر باشید. بهتر است سوژه بیشتر متمایل به منبع نور باشد.

این نوع نورپردازی با اکتاباکس یک الگوی دراماتیک به وجود می‌آورد. اگر در مورد نورپردازی به شیوه دراماتیک اطلاعاتی داشته باشید می‌دانید که سوژه را لاغرتر از حالت عادی نمایش می‌دهد. این برای عکاسی پرتره عالی است.

همچنین احتمالا متوجه شدید که پس زمینه نسبت به تکنیک قبل تاریک‌تر است. از آنجا که نور زاویه‌دار می‌تابد، مقدار بسیار کمی از آن ممکن است به پس زمینه برسد و در نتیجه آن را بسیار تاریک خواهد کرد. در این دو عکس سوژه هیچ حرکتی نداشته و تنها نور تغییر کرده است.

پشت صحنه حالت دوم نورپردازی با اکتاباکس
پشت صحنه حالت دوم نورپردازی با اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس

تکنیک ۳ : موقعیت نور از پشت ( نور پس زمینه )

نور پس زمینه پرتره با اکتابکس

این حالت کمی عجیب و غریب است، چرا که اجازه می‌دهید نور تمام سوژه شما را فرا بگیرد. به منظور انجام این تکنیک می‌بایست سوژه را در مقابل اکتاباکس قرار دهید. اجازه دهید نور اطراف سوژه را فرا بگیرد تا حاشیه‌های سوژه پنهان شده یا در نور فرو برود.

پشت صحنه حالت سوم نورپردازی با اکتاباکس
پشت صحنه حالت سوم نورپردازی با اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس

نکته طلایی:

همچنین می‌توانید یک نور ثانویه دیگر در این حالت نیز اضافه کنید تا یک پرتره با نور زیاد ( High Key ) داشته باشید. از لحاظ فنی در تصاویر High Key تمام خاکستری‌ها بالاتر از خاکستری میانی هستند. بنابراین از اکتاباکس تنها برای ایجاد پس زمینه روشن استفاده می‌کنید.

[post_in_paragraph post_list=”57858″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

حالا باید سوژه را کمی از اکتاباکس دور کنید. مطمئن شوید شدت نور تا حدی نیست که سوژه حالت اصلی خود را از دست داده و در نور محو شود. اگر از نورسنج برای تشخیص میزان دیافراگم خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید دیافراگم پیشنهادی تا حدی زیاد نباشد که به هدفمان در حفظ حالت اصلی سوژه نرسیم.

عکاسی های کی با اکتاباکس
اضافه کردن دومین منبع نور، نمای پس‌زمینه سفید را ایجاد می‌کند که در حال حاضر در بین عکاسان بسیار محبوب است. از لحاظ فنی در تصاویر High Key، همه عناصر بالای صفر هستند، پس در این تصویر سیاه بودن لباس سوژه الزاما به معنی کیفیت بالای رنگ سیاه آن نیست، بلکه در تصاویر High Key ، این امکان به وجود می‌آید که کیفیت رنگ مشکی بیشتر از حد عادی به نظر برسد.
حالت نورپردازی با اکتاباکس و رفلکتور
در این حالت از دو منبع نور به همراه اکتاباکس و یک رفلکتور استفاده می‌شود.

 

پشت صحنه نورپردازی با دو منبع نور و اکتاباکس
پشت صحنه نورپردازی با دو منبع نور و اکتاباکس

تکنیک ۴ : موقعیت نور از بالای میز

این یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های نورپردازی برای ژانرهای عکاسی مد و فشن و عکاسی مجلات است. در این حالت اکتاباکس باید موازی با زمین و در بالای سر سوژه قرار گیرد.

بهتر است سوژه در این حالت در لبه اکتاباکس قرار گیرد یا حتی کمی عقب‌تر از آن برود. این کار باعث می‌شود که نور پایین و اطراف بدن را پوشش دهد. برای نورپردازی بهتر بر روی صورت سوژه و همچنین پر کردن سایه‌ها، بهتر است از یک رفلکتور استفاده کنیم.

پشت صحنه حالت چهارم نورپردازی با اکتاباکس
پشت صحنه حالت چهارم نورپردازی با اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس

تکنیک ۵ نورپردازی با اکتاباکس : موقعیت نور از روبرو و بدون استفاده از دیفیوزر

برای داشتن نگاهی متفاوت نسبت به سوژه می‌توانید پانل پخش کننده نور جلوی اکتاباکس را جدا کنید. اکتاباکس من مدل ۱۳۵ سانتی‌متری Elinchrom است که پانل پخش کننده سفید رنگی دارد و من آن را تغییر دادم.

نورپردازی پرتره با اکتاباکس

در مقابل اکتاباکس ایستاده و اطمینان حاصل کنید که مرکز نور درست به سوژه برخورد می‌کند تا نور در هر نقطه دیگری به حداقل برسد. با انجام این تکنیک کنتراست در سوژه افزایش پیدا می‌کند.

[post_in_paragraph post_list=”57416″ title=”شاید مطالعه این مقاله نیز برای شما جالب باشد”]

هنوز منبع نور شما بزرگ است، اما هایلایت‌های بیشتری بر روی پوست به دست می‌آورید. در واقع این‌کار مثل یک حلقه نور بزرگ عمل می‌کند. بنابراین در تمام اطراف سوژه سایه‌های پراکنده ایجاد می‌کنید که نگاه سردی را به سوژه می‌بخشد.

نورپردازی با اکتاباکس
موقیت قرارگیری سوژه، دوربین و منبع نور به همراه اکتاباکس

حالا وقت عکاسی است !

حتی اگر شما تنها از یک فلاش اسپیدلایت و یک اکتاباکس Godox استفاده می‌کنید، این پنج تکنیکی که برایتان گفتم می‌تواند حالت‌های جالب‌تر و خلاقانه‌تری از نورپردازی را برایتان به ارمغان بیاورد.

به یاد داشته باشید که مرکز نور خود را بر روی سوژه نگه دارید. حالا وقت آن است که شما عکاسی با اکتاباکس را امتحان کنید! نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مقاله ” ۵ تکنیک نورپردازی با اکتاباکس “ با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی تصاویری که با اکتاباکس ثبت کرده‌اید را با ما به اشتراک بگذارید. در صورت وجود هر گونه پرسش، آن را در قسمت نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

عکاسی با اکتاباکس
حتی می‌توان از اکتاباکس در زوایای پایین‌تر ( Low Angle ) استفاده کرد.

[cat_shop cats=”octabox” tedad=”4″ title=”برخی از انواع اکتاباکس در فروشگاه دیدنگار”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوره عکاسی مناسب شما در 10 ثانیه
1