اصول عکاسی در تعطیلات عید

چگونه در تعطیلات عید عکس بهتری بگیریم

عکاسی در تعطیلات عید

به جرات می‌توان گفت با رعایت چند نکته ساده تحولی شگرف در عکس‌ها به وجود خواهد آمد و لازم نیست حتما یک دوربین گران قیمت بخریم تا عکس‌های خوب بگیریم.
در زیر به این نکات ساده ولی مهم اشاره خواهد شد.

خط افق :

عکاسی در تعطیلات عید

 

خط افق عبارت است از حد فاصل زمین و آسمان که باعث اهمیت پیدا کردن حسی در زمین یا آسمان می شود. اگر خط افق را در نیمه بالای کادر قرار دهیم سهم زمین در کادر بیشتر می‌شود و باعث می‌شود وزن و سنگینی در کادر وجود داشته باشد؛ همچنین نگاه بیننده شروع به بررسی اجزا کادر می‌کند و به سمت آسمان اوج می‌گیرد.

 

عکاسی در تعطیلات عید

اگر خط افق در نیمه پایین باشد، سهم آسمان در کادر بیشتر می‌شود و بیننده با نگاهی سریع از زمین به سمت آسمان اوج می‌گیرد. در شرایطی سهم آسمان را بیشتر در نظر می‌گیریم که در آسمان عناصری مانند ابر، پرندگان و یا خورشید باشد.

عکاسی در تعطیلات عید

 

معمولاً عکاسان حرفه‌ای خط افق را در وسط کادر قرار نمی‌دهند، دلیل این امر این است که وزن معنایی آسمان و زمین یکی نیست.
شاید بتوان گفت ایجاد قرینگی محدود به موارد خاصی می‌شود. مثل انعکاس یک بنا در آب.
دقت کنید تراز کادر را حفظ کنید و کادر شما کج نباشد.

کادر بندی طلایی :

وسط قرار دادن سوژه اصلی باعث می شود بینده تمام توجهش در وسط کادر باقی بماند و به پس زمینه دقت نداشته باشد. پس بهتر است سوژه را از وسط کادر دور کنیم و روی یکی از نقاط مانند تصویر نمونه قرار دهید، تا بیننده ضمن دیدن کادر اصلی به سوژه مورد نظر هم دقت و توجه نماید.

عکاسی در تعطیلات عید

 

در بعضی دوربین‌ها می‌توان این خطوط راهنما را روی صفحه نمایش فعال کرد و راحت‌تر برای جای‌گیری سوژه در کادر تصمیم گرفت.

امتداد دید و حرکت چشم :

عکاسی در تعطیلات عید

 

هر سوژه‌ای که عکاسی می‌کنید، جلو و پشت دارد. بهتر است جلوی سوژه به داخل کادر گرایش داشته باشد تا نگاه بیننده را به داخل هدایت کند.
استفاده از خطوط قطری که باعث کشش چشم به داخل کادر میشود می تواند در این زمینه کمک مناسبی باشد، تا جهت حرکت چشم در داخل کادر به خوبی به حرکت در آید. این حرکت چشم برای جذب بیننده و زیبایی کادر بسیار لازم است.

 

تغییر زوایای دید :

عکاسی در تعطیلات عید

 

سعی کنید هیچ وقت از بالا به پایین از کودکان عکس نگیرید؛ این زاویه باعث تحقیر کودکان می‌شود. بهتر است برای ارزش قایل شدن و شخصیت دادن به کودکان کنار آن‌ها بنشینید و عکس بگیرید. در مورد هر سوژه‌ دیگری به جای کودکان که کوچک‌تر از شما باشد، می‌توانید از این ترفند استفاده کنید تا نگاهی حرفه‌ای در عکاسی داشته باشید.
گاها استفاده از یک صندلی یا چهارپایه کمک می‌کند تا نگاهی مشرف به سوژه داشته باشید و کادری متفاوت به دست آورید، مثلا کاملاً عمود به سفره هفت سین عکاسی کنید.

نیاز نیست تمام عناصر موجود در هفت سین را در کنار هم عکاسی کنید، در بعضی مواقع می‌توانید فقط از یکی از نمادهای هفت سین عکس بگیرید و حس خوش آیند تری را بدست آورید. مثلا عکس گرفتن از کودکی که سبزه را بدست گرفته و لبخند می‌زند.

چیدمان :

سعی کنید در فضاهایی که امکان دارد، عناصر اضافی را از کادر خارج کنید و تا آنجا که می‌توانید ساده به موضوع بپردازید؛ کادر را شلوغ و پر از عناصر متفاوت نکنید. سعی کنید برای زیبایی بهتر در پشت سوژه یک پرده یکدست با رنگی ساده بگسترانید تا دیوارها و نماهایی از اتاق در کادر دیده نشود.

عکاسی در تعطیلات عید

 

از گل‌ها و شکوفه‌ها عکاسی کنید:

در اوایل بهار با تحولات عظیمی در اطرافمان رو به رو هستیم مانند گل‌های بهاری و شکوفه‌ها و حتی زمانی که مسافرت می‌روید دشت‌هایی پر از سر سبزی و شکوفایی پیش رو خواهید داشت، که زیبایی بهار را با خود به همراه دارند. عکاسی از این مناظر طبیعی حس خوبی را برای عکاس به همراه دارد.

 

عکاسی در تعطیلات عید

 

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.