آشنایی با بادی دوربین عکاسی

بادی دوربین عکاسی

معرفی بادی دوربین عکاسی

بادی دوربین عکاسی چیست ؟ سوالی که هر فرد علاقه‌مند به عکاسی ، پس از آشنایی اجمالی با دوربین های عکاسی در ذهن خود دارد.

عکاسی هنری پرطرفدار است و امروزه افراد بسیاری به صورت حرفه‌ای و حتی مبتدی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اصلی‌ترین وسیله برای انجام فعالیت در زمینه عکاسی، دوربین عکاسی است. دوربین‌های دیجیتال در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. از انواع این دوربین‌‌ها می‌توان به دوربین‌های DSLR  ، بدون آینه، کامپکت و … اشاره کرد. هر دوربین دیجیتال از دو بخش عمده تشکیل شده است. بادی (بدنه) دوربین و لنز. بخش عمده تجهیزات و امکانات دوربین در قسمت بدنه (بادی) قرار دارد. لنز دوربین‌های DSLR و بدون آینه قابل جداسازی است. به همین سبب لنز و بدنه آن‌‌ها با هم و یا به صورت جداگانه به فروش می‌رسد. امروزه بسیاری از افراد فعال در زمینه عکاسی، بدنه دوربین را به صورت جداگانه و سپس لنز دلخواه خود را برای آن‌‌ تهیه می‌کنند.

دوربین 1300d

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی بیشتر بدنه دوربین، مشخصات آن‌‌ها را به شما ارائه کنیم. جهت آشنایی بیشتر با این تجهیزات، توصیه می‌کنیم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

انواع بادی دوربین عکاسی

همانطور که گفتیم، بادی دوربین عکاسی دیجیتال انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌‌ها می‌پردازیم.

دوربین DSLR : دوربین‌های دیجیتال DSLR یا تک لنز انعکاسی، رایج‌ترین دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای موجود در بازار هستند. دوربین‌های DSLR از تنوع تجهیزات و لنزهای بسیاری برخوردارند. این دوربین‌‌ها معمولا دارای وزن بیشتری نسبت به دوربین‌های بدون آینه هستند. عمر زیاد باتری نیز، یکی از ویژگی‌های این دوربین هاست. قطع سنسور این دوربین‌‌ها دارای انواع مختلفی (نظیر فول فریم ، APS-C و … ) است.

بادی دوربین بدون آینه: دوربین های بدون آینه ، جدیدترین دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای هستند. این دوربین‌‌ها همانطور که از نامشان پیداست، فاقد آینه داخلی (جهت رساندن تصویر به منظره یاب) هستند. این دوربین‌‌ها امکان ثبت تصاویری با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهند. سرعت شاتر بیشتر، ضبط ویدیو‌های Full HD و 4K، ابعاد سبک‌تر و کوچک‌تر، کنترل آسان‌تر و … از قابلیت‌های دوربین های عکاسی بدون آینه هستند. در نظر داشته باشید که بسیاری از افراد به سبب بیشتر بودن تنوع لنز دوربین‌های DSLR ، این دوربین‌‌ها را بر دوربین‌های بدون آینه ترجیح می‌دهند. همچنین بدون آینه ها دارای عمر باتری بسیار کمتری نسبت به دوربین‌های DSLR هستند و همانند دوربین‌های DSLR ، دارای سنسور‌های قطع Full frame و Crop می‌باشند.

سنسور و پردازشگر بادی دوربین عکاسی

سنسور بادی دوربین، اصلی‌ترین بخش آن محسوب می‌شود. دقت سنسور دوربین، در کیفیت تصاویر و فیلم‌های نهایی نقش مهمی دارد و آن را بر حسب مگاپیکسل بیان می‌کنند. دقت سنسور دوربین‌های امروزی بین 16 مگاپیکسل تا 42 مگاپیکسل است. البته دقت سنسور‌های بالاتر نیز وجود دارد که مربوط به دوربین‌های حرفه‌ای تر است.

پردازشگر دوربین‌های دیجیتال نیز یکی از قسمت‌های مهم آن‌هاست که وظیفه پردازش اطلاعات خام تصاویر ثبت شده را بر عهده دارد. هر کدام از شرکت‌های مختلف مانند کانن، نیکون و … ، پردازنده‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال پردازشگر به کار رفته در دوربین‌های شرکت کانن معمولا سری DIGIC و پردازنده‌های به کار رفته در دوربین‌های نیکون ، سری EXPEED هستند.

 

دوربین D850

سرعت شاتر و حساسیت بادی دوربین

حساسیت (ISO) دوربین، یکی دیگر از ویژگی‌های مربوط به تصاویر است. حساسیت دوربین‌های دیجیتال DSLR و بدون آینه به صورت یک بازه بیان می‌شود. این محدوده می‌تواند از ISO 50 تا ISO 204800 باشد. هر چه میزان محدوده حساسیت دوربین بیشتر است، در شرایط نوری مختلف، آسان‌تر می‌توان نور مناسب تصاویر را تنظیم کرد.

سرعت شاتر دوربین نیز یکی دیگر از مشخصه‌های مهم بادی دوربین‌های دیجیتال است. این مشخصه در تصویر‌برداری سوژه‌های پرتحرک اهمیت دارد. هر چه سرعت شاتر دوربین بیشتر باشد، می‌توان سوژه هایی با حرکت سریع تر را فریز (ثبت بدون کشیدگی) کرد.

نمایشگر و منظره‌یاب بادی دوربین

اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی دارای صفحه نمایش می‌باشند. بادی‌ های دوربین‌ موجود در بازار، معمولا دارای صفحه‌نمایش LCD هستند. این صفحه‌نمایش‌‌ها دارای ابعاد مختلفی نظیر 3 اینچ و 3.2 اینچ هستند. قابلیت تحرک صفحه‌نمایش، یکی از ویژگی‌های کاربردی دوربین‌های دیجیتال است که به شما این امکان را می‌دهد تا نمایشگر دوربین را در زاویه دلخواه تنظیم کنید. همچنین بهره‌گیری از قابلیت لمسی (touch)، یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتال است؛ این قابلیت، کنترل دوربین را بسیار آسان‌تر می‌کند.

منظره‌یاب نیز یکی دیگر از ویژگی‌های بادی دوربین هاست. به کمک منظره‌یاب می‌توانید به آسانی عمل کادر‌بندی تصویر را انجام دهید. منظره یاب ها در دوربین های دیجیتال DSLR توسط آینه بازتابنده تصویر را دریافت می‌کنند و در دوربین های بدون آینه نیز این فرآیند دریافت تصویر در منظره یاب به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

 

دوربین عکاسی کانن Canon

سایر ویژگی‌های بادی دوربین

بادی دوربین علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، دارای ویژگی‌های دیگری نیز می‌باشد که در ادامه به معرفی آن‌‌ها می‌پردازیم.

فلاش داخلی:

یکی از ویژگی‌های کاربردی دوربین‌های دیجیتال، فلاش داخلی است. فلاش داخلی در حقیقت چراغی است که بر روی دوربین نصب می‌شود و با استفاده از ایجاد یک نور کمکی، وظیفه تنظیم نور دوربین را در محیط‌های کم نور بر عهده دارد.

باتری:

شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال ، انواع مختلفی از باتری‌‌ها را با ظرفیت‌های گوناگون در دوربین‌های خود به کار می‌برند. عمده این باتری‌‌ها نوع لیتیوم یونی هستند و با هر بار شارژ، بین 300 تا 1200 تصویر را ثبت می‌کنند.

حافظه ذخیره‌ساز :

بادی دوربین‌های موجود در بازار معمولا از کارت حافظه SD برای ذخیره‌سازی عکس‌‌ها و فیلم‌های ثبت شده استفاده می‌کنند. البته در برخی دوربین‌ها نیز از دیگر کارت حافظه ها مانند CF استفاده می‌شود.

قابلیت‌های ارتباطی:

دوربین‌های دیجیتال معمولا از دو نوع قابلیت ارتباطی باسیم و بی‌سیم بهره می‌گیرند. قابیلیت‌های ارتباطی بی‌سیم این دوربین‌‌ها معمولا شامل wifi ، Bluetooth ، NFC و … می‌شوند. همچنین دوربین‌‌ها معمولا دارای اتصالات باسیم نظیر HDMI و USB هستند. به وسیله قابلیت‌های باسیم و بی‌سیم دوربین ، می‌توانید دوربین خود را از راه دور کنترل کنید.

 

دوربین کنون 1DX

معرفی 2 بادی دوربین عکاسی مدرن

حال که با ویژگی‌های کلی بادی دوربین‌‌ها آشنا شدید، می‌خواهیم به معرفی دو بادی دوربین مدرن موجود در بازار بپردازیم.

دوربین عکاسی کانن Canon 6D Mark II Body

شرکت کانن یکی از مشهورترین شرکت‌های تولید کننده دوربین‌های دیجیتال، یکی از دوربین‌های خود را با نام Canon 6D Mark II Body در تاریخ 29 ژوئن 2017 به بازار عرضه کرد. این دوربین در رنگ مشکی به بازار عرضه شده است و ابعادی در حدود 144*111*75 میلی‌متر دارد. وزن این بادی دوربین به همراه باتری، 765 گرم است. شرکت کانن بادی دوربین عکاسی Canon 6D Mark II Body را به یک سنسور نوع CMOS با دقت 26 مگاپیکسل مجهز کرده است که می‌تواند تصاویری با حداکثر رزولوشن 4160*6240 پیکسل را به ثبت برساند.

دوربین کانن 6d Mark II

این سنسور فول فریم، تجربه یکی عکاسی حرفه‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. ضمنا نسبت تصاویر این دوربین می‌توانند 1:1, 3:2, 4:3, 16:9 باشند. پردازشگر قدرتمند DIGIC 7 نیز، وظیفه پردازش اطلاعات این دوربین را بر عهده دارد.

دوربین عکاسی کانن 6D Mark II

حساسیت این بادی دوربین در محدوده 100 تا 40000 می‌باشد که امکان ارتقا این محدوده به 50 تا 102400 نیز وجود دارد. بادی دوربین Canon 6D Mark II ، دارای 6 حالت تراز سفیدی است که امکان تنظیم دستی نیز در آن تعبیه شده است. سرعت شاتر این دوربین نیز در حداقل مقدار 30 ثانیه و در حداکثر مقدار خود به 1/4000 ثانیه می‌رسد.

ذوربین کنون 6d مارک 2

نمایشگر 3 اینچی این دوربین به طور کامل قابلیت چرخش دارد و شما می‌توانید آن را در زوایای دلخواه تنظیم نمایید. این صفحه نمایش دارای رزولوشن 1040000 پیکسل است و از قابلیت نمایش زنده نیز بهره می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش می‌توان به قابلیت کنترل لمسی اشاره کرد.

در این بادی دوربین عکاسی ، یک باتری لیتیوم یونی مدل LP-E6N مورد استفاده قرار گرفته است که با هر بار شارژ کامل، قادر است تا 1200 تصویر را برای شما ثبت کند.

سیستم موقعیت یاب، منظره یاب اپتیکال، قابلیت ثبت تصاویر تایم لپس و … از دیگر قابلیت‌های کاربردی این دوربین است.

دوربین بدون آینه سونی Sony Alpha a7 III Mirrorless Body

شرکت سونی یکی دیگر از شرکت‌های سازنده دوربین‌های دیجیتال است که با عرضه دوربین‌های مختلف به صورت بدنه (بادی) و کیت (بدنه به همراه لنز) ، توانسته است نظر طیف وسیعی از کاربران را به خود جلب کند. یکی از دوربین‌های این شرکت Sony Alpha a7 III است. این دوربین که به صورت بدنه تنها (بادی) عرضه شده است، از سری دوربین های بدون آینه این شرکت به شمار می‌آید. این دوربین به یک سنسور نوع Exmor R BSI CMOS با دقت 24 مگاپیکسل مجهز شده است. شرکت سونی در دوربین Sony Alpha a7 III خود، پردازنده مدل BIONZ X را تعبیه کرده است که اطلاعات دوربین را با سرعت بالایی پردازش می‌کند.

دوربین سونی a7 III

این دوربین همچنین از یک نمایشگر 3 اینچی نوع TFT-LCD بهره می‌گیرد که به صورت عمودی قابلیت چرخش دارد و با دارا بودن رزولوشن 921600 پیکسل از قابلیت کنترل لمسی و نمایش زنده نیز بهره می‌گیرد. منظره‌یاب الکترونیکی این دوربین عکاسی ، امکان کادر‌بندی تصویر را برای شما فراهم می‌کند. حساسیت دوربین Sony Alpha a7 III در محدوده 100 تا 51200 قرار دارد و می‌توان آن را به محدوده 50 تا 204800 نیز ارتقا داد. سرعت شاتر دوربین Sony Alpha a7 III نیز در کمترین حالت 30 ثانیه و در بیشترین مقدار 1/8000 ثانیه است.

دوربین Alpha a7 III

ابعاد این دوربین حدود 74*96*127 میلی‌متر است و 650 گرم نیز وزن دارد. این دوربین عکاسی نیز همانند بسیاری از دوربین‌های دیجیتال موجود در بازار در رنگ مشکی به بازار عرضه شده است. به علاوه باتری لیتیوم یونی مدل NP-FZ100 آن می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا 710 تصویر را برای شما به ثبت برساند.

دوربین عکاسی Sony a7 III

با مجله دیدنگار همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالاتتان را دریافت کنید.

اگر در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

⭐️ مشاهده فروشگاه اینترنتی دوربین و لوازم عکاسی دیدنگار ⭐️

خریدانواع دوربین عکاسی

دیدگاهی در مورد “آشنایی با بادی دوربین عکاسی

  1. مهیا صالحی گفت:

    سلام
    بدنه ۸۰D دارید ؟

    1. علیرضا شریفی گفت:

      سلام، بله در فروشگاه ما موجود هست. به صورت حضوری و یا آنلاین میتونید تهیه کنید.
      https://www.didnegar.com/shop/%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a8%db%8c%d9%86-%d8%b9%da%a9%d8%a7%d8%b3%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%86%d9%86-80d-body/
      ۰۲۱-۷۷۶۱۶۴۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.