راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟

در مقاله‌ی راهنمای خرید لنز قصد دارم به بررسی تمامی فاکتورهایی که لازم است در هنگام انتخاب و خرید یک لنز خوب در نظر داشته باشید بپردازم.

وقتی صحبت از دوربین‌های DSLR و بدون آینه می‌شود، یکی از مزایای مهم این دسته از دوربین‌ها، امکان تعویض لنز است. لنزهای متنوعی برای انتخاب وجود دارند که هر کدام در نوع خود می‌توانند عالی باشند.

اما اگر در عکاسی تازه کار باشید، احتمالا پس از اینکه برای اولین بار به لیست لنزها و مشخصات فنی‌شان نگاهی بیندازید، کاملا سردرگم و آشفته خواهید شد !

پس چه باید کرد ؟ چگونه باید از بین این همه تنوع لنزی را انتخاب کرد که بهترین گزینه برای من باشد ؟

بیشتر دوربین‌های دیجیتال هنگام خرید یک لنز کیت زوم ساده هم همراه خود دارند، اما این لنز کیت‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند از تمام قابلیت‌های دوربین شما استفاده کنند. اهمیت لنز حتی آنقدر زیاد است که بیشتر عکاسان معتقدند که به جای سرمایه گذاری روی بدنه‌ی دوربین، باید روی لنز سرمایه گذاری کرد.

پس اگر شما دوربینتان را خریدید یا انتخاب کردید و حالا به دنبال یک لنز متناسب با نیازهایتان هستید، حتما مقاله‌ی ” راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟ ” را تا انتها همراه من باشید.

البته اگر هم هنوز دوربین مد نظرتان را انتخاب نکردید، پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید :

پیشنهاد نویسنده : راهنمای خرید دوربین : چه دوربینی برای من مناسب است ؟

ویژگی‌های اصلی لنز

سازگاری

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام لنز دوربین را خریداری کنید، ابتدا مطمئن شوید که لنز به طور فیزیکی با دوربین شما سازگار باشد.

برای دوربینی که به یک لنز کراپ فریم یا همان APS-C مجهز شده است، شما می‌توانید از بین طیف گسترده‌ای از لنزهای مخصوص دوربین‌های فول فریم و APS-C انتخاب کنید. بیشتر دوربین‌های DSLR و بدون آینه‌ی سطح مبتدی یا متوسط با با حسگر کراپ فریم طراحی شده‌اند.

لنزهای APS-C معمولاً مقرون به صرفه‌تر از لنزهای فول فریم هستند. آنها همچنین از نظر ابعاد اندکی کوچکتر و سبک‌تر نیز هستند. سری نیکون DX و کانن EF-S دو نمونه از لنزهای APS-C هستند.

اما اگر صاحب یک دوربین با سنسوری فول فریم هستید، فقط لنزهای فول فریم برای دوربین شما مناسب خواهند بود و سایر لنزها روی آن سوار نخواهند شد و یا به درستی کار نخواهند کرد.

اگر در حال حاضر از لنزهای قدیمی یا آنالوگ استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید از آنها در دوربین دیجیتال جدید خود نیز استفاده کنید. لنزهای کانن که در اواخر دهه‌ی 1980 میلادی ساخته شده‌اند، به شکلی کاملا بی عیب و نقص با دوربین‌های DSLR جدید امروزی نیز کار می‌کنند.

در مورد لنزهای نیکون نیز، مواردی که در تقریبا 50 سال گذشته طراحی شده‌اند با دوربین‌های امروزی کاملا سازگار هستند. از آنجا که یک لنز ممکن است بسیار بیشتر از یک دوربین دوام داشته و سالم بماند، بنابراین این استراتژی برای صرفه جویی در هزینه‌ها بسیار کارآمد خواهد بود.

همچنین در صورتی که شما تعدادی لنز که مناسب کارتان باشد را داشته باشید، می‌توانید با باقی پول‌هایتان به فکر ارتقای بدنه‌ی دوربین باشید.

اما علاوه بر لنزهایی که توسط تولید کنندگان دوربین‌های دیجیتال، مثل کانن، نیکون، سونی و … تولید می‌شوند، کمپانی‌های شخص ثالثی نیز وجود دارند که کار آنها تنها تولید لنز برای دوربین‌های سایر کمپانی‌هاست؛ مواردی مثل سیگما، تامرون، زایس و …. این لنزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با بیشتر دوربین‌های مدرن و پیشرفته‌ی امروزی سازگار باشند.

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های اکشن

فاصله کانونی ( Focal length )

این مورد زاویه دید لنز یا اندازه‌ی قاب تصویر در دوربین شما را مشخص می‌کند. فاصله‌ی کانونی کوتاه‌تر یا کمتر ( مثلا 16 میلی متر )، تصویر گسترده‌تری را به شما می‌دهد، در حالی که یک فاصله کانونی طولانی‌تر یا بلندتر ( مثلا 135 میلی متر ) به شما امکان می‌دهد تا زوی سوژه‌هایی که خیلی از شما دور هستند زوم کنید.

هرچه فاصله کانونی لنز طولانی‌تر باشد، ‌می‌توانید زوم بیشتری نیز داشته باشید. بسیاری از دوربین‌های DSLR سطح مبتدی دارای یک لنز کیت 18-55 میلی متری در بسته بندی خود هستند که به عنوان یک لنز با فاصله کانونی معمولی شناخته می‌شود. برای قدرت بیشتر در زوم، به یک لنز تله فوتو احتیاج خواهید داشت که به طور معمول در محدوده‌ی 55 تا 300 میلی متر قرار می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید که اگر دوربین شما کراپ فریم باشد، زاویه دید محدودتری را خواهید داشت. برای مثال یک لنز با فاصله کانونی 50 میلی متری، روی یک دوربین کراپ فریم فاصله کانونی برابر حدودا 80 میلی متر به شما خواهد داد.

برای محاسبه‌ی این عدد از عبارت ضریب فاصله کانونی یا ضریب بزرگنمایی لنز یا چیزی شبیه به آن استفاده می‌شود. این عدد می‌تواند با توجه به نوع و ابعاد سنسور متفاوت باشد. برای محاسبه‌ی آن نیز باید عدد ضریب فاصله کانونی را با عدد فاصله کانونی لنز در هم ضرب کرد. به نمونه‌ی زیر توجه کنید :

50 ( فاصله کانونی لنز ) × 1.5 ( ضریب بزرگنمایی لنز در دوربین‌های نیکون ) = 75 ( فاصله کانونی به دست آمده روی دوربین )

البته این به کمپانی سازنده‌ی دوربین ارتباط دارد. برای مثال دوربین‌های کراپ فریم نیکون ضریب فاصله کانونی 1.5 برابری و دوربین‌های کراپ فریم کانن ضریب فاصله کانونی 1.6 برابری دارند. این مورد در مشخصات فنی دوربین نوشته شده است.

دیافراگم ( f-stop )

هر لنز محدوده‌ی دیافراگم مشخصی دارد. دیافراگم که به صورت f-stop یا همان عدد f نیز نامیده می‌شود، به شما امکان می‌دهد میزان تاری صحنه‌ی مورد نظر را کنترل کنید. در واقع عدد کوچکتر دیافراگم به معنای این است که بخش کوچکتری از صحنه در محدوده‌ی فوکوس قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهم به طور واضح بگویم، فرض کنید صحنه‌ی دارید که شامل یک سوژه و یک بک گراند می‌شود و فاصله بین آن دو نیز حدودا ده متر است ( اعداد فرضی اهمیتی ندارند ). اگر شما دیافراگم را روی f/32 تنظیم کنید پس زمینه‌تان کاملا واضح خواهد بود.

اما در صورتی که دیافراگم روی f/2.8 یا f/1.8 باشد پس زمینه‌تان کاملا محو خواهد شد. این همان چیزی است که احتمالا همه‌ی شما در تصاویر پرتره‌ی حرفه‌ای دیده‌اید. همچنین لازم به ذکر است که هر چه عدد دیافراگم کوچکتر باشد، بوکه‌هایی که در تصویرتان تشکیل خواهند شد هم بزرگتر خواهند بود.

اما علاوه بر عمق میدان یا همان میزان تاری پس زمینه، دیافراگم به صورت مستقیم روی نوردهی دوربین نیز تاثیر دارد. در واقع هر چه عدد دیافراگم شما کوچکتر شود، نور بیشتری می‌تواند از لنز عبور کرده و به سنسور تصویر برسد.

بنابراین در صحنه‌هایی که نور کمتری دارند، می‌توانید عکس‌های روشن‌تر با نویز کمتر ثبت کنید. اما اگر خودتان به چگونگی تنظیم دیافراگم مسلط نیستید و نمی‌دانید کدام حالت برای عکاسی مد نظر شما بهتر است، آن را به خود دوربین بسپارید. حالت خودکار دوربین به خوبی عمل خواهد کرد.

انواع لنزها

برخی از لنزها برای عکاسی پرتره مناسب هستند، برخی دیگر نیز برای عکاسی از مناظر و بعضی دیگر برای ثبت جزئیات کوچک. وقتی نوبت به انتخاب نوع مناسبی از لنزها برای شما می‌رسد ، ابتدا باید از خودتان بپرسید که : ” چه نوع عکس‌هایی را می‌خواهم ثبت کنم ؟ ” پاسخ به این سؤال به شما کمک می‌کند تا ساده‌تر بتوانید لنز مد نظرتان را پیدا کنید.

در مقاله‌ی راهنمای خرید لنز برای شما این موضوع را تشریح کرده‌ام …

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های کامپکت

زوم در برابر پرایم

اگر دوربین DSLR یا بدون آینه‌ی شما دارای یک لنز کیت باشد، به احتمال زیاد این لنز از نوع زوم است. لنزهای زوم به دلیل انعطاف پذیر بودن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و به شما امکان می‌دهند بدون نیاز به حرکت کردن فیزیکی یا تعویض لنز، عکس‌هایی از فاصله‌ی نزدیک یا دور ثبت کنید.

از طرف دیگر لنزهای پرایم در یک فاصله کانونی ثابت، ثابت هستند. آنها دامنه دیافراگم وسیع‌تری را ارائه می‌دهند، و در بسیاری موارد، عکس‌های واضح‌تری را نیز نسبت به لنزهای زوم ثبت می‌کنند.

چرا باید لنزهای زوم را انتخاب کرد ؟

لنزهای زوم طیف وسیعی از فواصل کانونی را ارائه داده و این امکان را به شما می‌دهند تا بدون حرکت دادن پاهایتان، سوژه‌ها را در مسافت‌های مختلف ثبت کنید. آنها معمولاً بهترین انتخاب برای عکاسان چند منظوره یا عکاسان مسافرتی به حساب می‌آیند، چرا که باعث می‌شوند از حمل چندین لنز در کیف خود جلوگیری کنید.

اگرچه در بسیاری موارد لنزهای زوم با لنزهای تله فوتو اشتباه گرفته می‌شوند، در واقع آنها دو نوع لنز جداگانه هستند، اما گاهی هم از یک خانواده به حساب می‌آیند. لنز زوم به هر لنزی گفته می‌شود که طیف‌های مختلفی از فواصل کانونی را پوشش بدهد، مثل 10-18 میلی متری، 18-55 میلی متری یا 70-200 میلی متری.

یک لنز 10-18 میلی متری واید زوم و یک لنز 70-200 میلی متری تله فوتوی زوم به حساب می‌آید.

چرا باید لنزهای پرایم را انتخاب کرد ؟

لنزهای پرایم یا فاصله کانونی ثابت، لنزهایی هستند که به شما قابلیت زوم را ارائه نمی‌دهند، اما در عین حال کوچکتر، جمع و جورتر و سبک‌تر هستند. این لنزها عموما قیمتی پایین‌تر از لنزهای زوم دارند، اما از نظر کیفیت چند پله‌ای جلوتر هستند.

در واقع تصاویری که توسط لنزهای پرایم ثبت می‌شوند شارپنس بهتر و نور بهتری خواهند داشت. معمولا دیافراگم این لنزها بسیار گسترده‌تر از سایر لنزها است، این باعث می‌شود کنترل بهتری روی نوردهی داشته باشید. اگرچه فاصله کانونی ثابت باعث می‌شود شما برای ترکیب بندی مناسب روی یک سوژه خودتان مجبور به حرکت کردن باشید.

لنز 50 میلی متری با دیافراگم f/1.8 یکی از معروف‌ترین و ارزان‌ترین لنزهای پرایم است که توسط تمامی کمپانی‌ها نیز تولید شده است. به عبارتی می‌توان آن را یک لنز واجب برای تمامی عکاسان تازه کار دانست.

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless )

لنزهای عادی

علاوه بر دسته‌های زوم و پرایم، لنزها با روش‌های دیگری نیز طبقه بندی می‌شوند. در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای خرید لنز نگاهی گذرا به نوع دوم دسته بندی برای لنزها خواهم داشت …

زاویه باز ( Wide )

این دسته از لنزها می‌توانند بخش بزرگی از یک منظره را پوشش بدهند و به همین دلیل برای عکاسی منظره و طبیعت بسیار عالی هستند. البته باید در نظر داشته باشید که تاکید آنها بیشتر بر پیش زمینه بوده و همین باعث می‌شود پس زمینه کمی دورتر از حالت عادی به نظر برسد.

فاصله کانونی : برای دوربین‌های کراپ فریم 18 میلی متر یا کمتر و برای دوربین‌های فول فریم 28 میلی متر یا کمتر.

مزایا : کل یک صحنه را می‌توانند پوشش دهند.

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسی از مناظر، ساختمان‌ها، فضای داخلی، عکس‌های گروهی در فضاهای کوچک


استاندارد

این لنزها نزدیک‌ترین تصویر را به چشم انسان می‌توانند مشاهده کنند و کمترین میزان تحریف را دارند. در واقع شما با استفاده از این لنزها همه چیز را، از جمله پرسپکتیو در بهترین حالت ممکن و نزدیک‌ترین حالت به چشم انسان مشاهده خواهید کرد.

فاصله کانونی : لنزهای 50 میلی متری واقعی‌ترین نما را ارائه می‌دهند. 28 میلی متر تا 35 میلی متر برای دوربین‌های کراپ فریم نیز استاندارد در نظر گرفته می‌شود، همچنین 35 تا 70 میلی متر نیز ممکن است در محدوده‌ی استاندارد در نظر گرفته شود.

مزایا : به عنوان یک لنز روزمره و همچنین برای عکاسی از افراد بهترین عملکرد را می‌تواند داشته باشد

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسان تازه کار، استفاده‌ی عمومی، عکاسی پرتره


تله فوتو

لنزهای تله فوتو زاویه دید بسیار محدودی دارند و باعث می‌شوند بتوانید دورترین سوژه‌ها را نیز کاملا واضح مشاهده کنید.

فاصله کانونی : از 85 میلی متر تا 100 میلی متر برای تله‌های متوسط؛ 135 میلی متر تا 300 میلی متر برای تله؛ 400 میلی متر تا 800 میلی متر برای سوپر تله

مزایا : عکس‌های بسته از سوژه‌های دور ثبت می‌کند

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : پرتره ( تله‌ی متوسط )، عکاسی از مناظر، عکاسی از حیات وحش، عکاسی از رویدادهای ورزشی


ماکرو

این دسته از لنزها دو نوع کاربرد دارند؛ اولی به عنوان لنزی که می‌تواند کوچکترین سوژه‌ها را از فواصل بسیار نزدیک، برای مثال 2 سانتی متری ثبت کند؛ و حالت دوم برای استفاده‌ی معمولی به عنوان یک لنز با کیفیت و عالی.

مزایا : عکس‌هایی با جزئیات بسیار دقیق را در مقیاس بزرگتر ثبت می‌کند

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسی از گل‌ها، حشرات، جواهرات، اشیاء کوچک و ثبت جزئیات بسیار دقیق


فیش آی

این دسته از لنزها از لنزهای واید کمی وایدتر هستند، در واقع می‌تواند یک تصویر دایره‌ای شکل با زاویه دید حدود 180 درجه را ثبت کنند، البته اعوجاج در آنها فوق‌العاده زیاد است.

مزایا : تصویری پانوراما از همه چیز در اطراف شما ثبت می‌کند

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسی از معماری داخلی ساختمان‌ها، عکاسی از طبیعت، عکس‌های هنری


لنزهای خاص

دسته‌ای دیگر از لنزها هستند که تنها در شرایطی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده‌ی عمومی ندارند، همچنین قیمت آنها معمولا فوق‌العاده زیاد است. این لنزها می‌توانند خلاقیت شما را در عکاسی گسترش بدهند. در اینجا فقط چند نمونه از آنها را برایتان ذکر خواهم کرد …

پیشنهاد نویسنده : بهترین دوربین‌های DSLR


تیلت شیفت ( Tilt-shift )

لنزهای تیلت شیفت بیشتر برای عکاسی معماری و یا عکاسی مینیاتوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند شیب صحنه و همچنین میزان تاری و شکل آن را تغییر دهند.

مزایا : اعوجاج تصویر را به صورت اپتیکال تصحیح می‌کنند، بنابراین تصاویر به صورت متقارن و خوشایندتر به نظر می‌رسند

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسی از معماری، عکاسی از منظره و همچنین سایر عکاسی‌های هنری و خلاقانه


مبدل زوم ( Teleconverter )

مدل زوم در واقع یک نوع لنز زوم است که بین بدنه‌ی دوربین و لنزهای شما قرار می‌گیرد، البته باید سازگاری هر مدل را با لنزهایی که دارید پیش از خرید بررسی کنید. همچنین لازم است توجه داشته باشید که استفاده از تله کانورتورها می‌تواند کیفیت تصویر و شارپنس را تا حدی تغییر دهد.

مزایا : فاصله کانونی لنزهای موجود را افزایش می‌دهد ( بعضی اوقات ممکن است سرعت و شارپنس تصویر را نابود کند )

برای چه سبک عکاسی توصیه می‌شود ؟ : عکاسی از حیات وحش و به طور کلی برای دستیابی به بزرگنمایی بیشتر ( تله کانورتورها در دو مدل 1.4 برابری و 2 برابری وجود دارند )

فناوری‌های پیشرفته در ساخت لنز

اگر قبلاً به دنبال لنزها گشته باشید و مشخصات و قیمت آنها را بررسی کرده باشید، احتمالا متوجه اختلاف بعضی موارد در آنها شده باشید. این تفاوت‌ها می‌تواند در یک اصطلاح در نام یا یک نماد روی بدنه باشد. اما این نمادها و اسامی به چه معنی هستند ؟

اگر چه ممکن است برای دو لنز فاصله کانونی و دیافراگم کاملا یکسان باشد، اما الزاما نمی‌تواند تکنولوژی ساخت آنها و فناوری به کار رفته نیز یکسان باشد. لنزهای گران قیمت‌تر معمولا به ویژگی‌هایی مثل لرزشگیر یا همان تثبیت کننده‌ی تصویر، کیفیت اپتیکی بیشتر، استانداردهای مهندسی دقیق‌تر و جنس بدنه‌ی بهتر و مقاوم‌تر مجهز شده‌اند.

اگر از لنز خود انتظاری بیشتر از موارد اولیه ندارید، احتمالا بعضی از این ویژگی‌ها برایتان ناکارآمد خواهند بود. بیایید با هم آنها را بررسی کنیم …

پیشنهاد نویسنده : سه اشتباه بزرگ در مورد نحوه نگاه به قیمت گذاری دوربین‌ها

تثبیت کننده‌ی تصویر ( Image stabilization )

این ویژگی باعث می‌شود بتوانید عکس‌هایی شارپ‌تر و بدون لرزش‌تری را در تاریکی ثبت کنید، حتی با استفاده از لنزهای تله فوتو. در واقع کار سیستم لرزشگیر این است که عناصر اپتیکی و عدسی‌های داخلی لنز را به حرکت در می‌آورد تا لرزش‌های اندک دست شما را خنثی کند.

این ویژگی به خصوص برای افرادی که با دوربینشان فیلم برداری می‌کنند یا عادت دارند دوربین را روی دستشان کنترل کنند بسیار ضروری است. سازندگان مختلف برای معرفی این ویژگی از عبارت‌های مختلفی در نام لنز استفاده می‌کنند، برای مثال IS در لنزهای کانن یا SteadyShot در لنزهای سونی.

سیستم فوکوس خودکار

بیشتر لنزها با قابلیت فوکوس خودکار دوربین شما کار می‌کنند. برخی نیز به لطف یک موتور فوکوس داخلی ( مانند موتور اولتراسونیک در دوربین‌های کانن یا موتور Silent Wave  در دوربین‌های نیکون ) که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بی سر و صدا و سریع‌تر روی سوژه‌های شما تمرکز کنند، این کار را انجام می‌دهند.

لنزهای بدون موتور فوکوس بی صدا معمولا در حین فوکوس کردن طولشان بیشتر یا کمتر خواهد شد. همچنین صدای تولید شده توسط آنها ممکن است برای فیلم برداران بسیار آزاردهنده باشد.

بسیاری از لنزهای سطح بالا تقریبا فوراً می‌توانند فوکوس کنند، این به شما کمک می‌کند تا در عکاسی ورزشی سرعت و دقت بسیار بیشتری داشته باشید. اگرچه مشخصات خاصی برای این ویژگی وجود ندارد، اما برخی از کمپانی‌های شخص ثالث آن را در لیست مشخصات قید می‌کنند.

اگر قصد دارید با دوربین خود فیلم برداری کنید، باید لنزی را انتخاب کنید که به یک موتور فوکوس خودکار ویدئویی مجهز شده باشد، مانند موتور STM در دوربین‌های کانن. با استفاده از چنین فناوری می‌توانید حتی در حین استفاده از فوکوس خودکار مداوم هم کمترین صدا و بیشترین سرعت را داشته باشید.

فوکوس دستی

تقریباً در همه‌ی لنزها یک حلقه‌ی فوکوس دستی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد به جای تکیه بر فوکوس خودکار دوربین، فوکوس را خودتان به صورت دستی تنظیم کنید. برخی از لنزها همچنین برای کنترل دقیق‌تر دارای سیستم فوکوس دستی هستند.

این امر به شما امکان می‌دهد بدون اینکه از حالت فوکوس خودکار خارج شوید، بتوانید با استفاده از حلقه‌ی فوکوس دستی آن را بهتر تنظیم کنید تا شارپنس بهتری داشته باشید.

پیشنهاد نویسنده : دوربین‌های DSLR هنوز نمردند : نبرد اصالت و مدرنیسم !

کیفیت و متریال ساخت لنز

به عنوان یک قاعده‌ی کلی، هرچه لنز گران‌تر باشد، کیفیت و متریال ساخت آن نیز بهتر خواهد بود. لنزهای حرفه‌ای معمولا کیفیت اپتیکی بسیار بهتر دارند و در آنها از عدسی‌های بهتری استفاده شده است، اما جدایی از عناصر داخلی، کیفیت بدنه و مقاومت آنها نیز بسیار بهتر است.

معمولا عناصر داخلی هر چه بهتر باشند می‌توانند باعث افزایش وضوح تصویر، به حداقل رساندن بازتاب و همچنین کاهش اعوجاج در تصویر شوند.

رنگ و وضوح دو ویژگی مهم یک لنز با کیفیت بالا است. ویژگی‌هایی مانند فلوریت و عناصر پراکندگی بسیار کم در لنزهای کانن یا عناصر پراکندگی فوق العاده کم در لنزهای نیکون از صحت نمایش رنگ و تصاویر شارپ برخوردار هستند. عناصر آسفریک مانع از تار شدن تصاویر ناشی از اعوجاج می‌شوند، در حالی که پوشش‌های ویژه باعث می‌شود اثر انگشت نتواند تصاویر شما را لکه دار کند و تمیز کردن لنزها را راحت‌تر باشد.

مقاومت در برابر شرایط محیطی

بیشتر لنزهای سطح پایین از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و در لنزهای ارزان قیمت‌تر این پلاستیک می‌تواند خیلی هم با کیفیت نباشد. لنزهای پیشرفته‌تر و بهتر اما ممکن است همچنان جنس پلاستیکی داشته باشند، اما مواد به کار رفته در آن بسیار با کیفیت‌تر و سنگین‌تر است و همین باعث می‌شود مقاومت خیلی بیشتری هم داشته باشد.

همچنین لنزهای رده بالا معمولا در برابر شرایط سخت محیطی، مانند باران، رطوبت زیاد، گرد و غبار و دمای خیلی زیاد یا خیلی کم مقاوم هستند. با توجه به ژانر عکاسی مد نظرتان باید ببینید که آیا لازم است لنزتان در برابر همچین شرایطی مقاومت داشته باشد یا خیر.

کدام لنز مناسب شما است ؟

این که آیا می‌خواهید تنها از کودک خود عکاسی کنید یا در مسافرت‌ها دوستانتان را شکار کنید، با حالتی که بخواهید جزئیات پیچیده را در یکی از سبک‌های عکاسی ثبت کنید بسیار متفاوت است.

عکس‌هایی که شما معمولا آنها را دوست دارید ( از عکاس محبوبتان ) یا ژانری که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، می‌تواند برای شما تعیین کند که باید چه مدلی را با چه مشخصاتی خرید کنید.

در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای خرید لنز چندین مورد را برایتان بررسی کردم تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید …

عکاسی چند منظوره ( عکاسی از همه چیز ! )

بیشتر لنزهای کیت تنها از نظر کیفیت مصرف کننده خوب هستند، به این معنی که حتی اگر از دیافراگم و فاصله کانونی لنز خود راضی باشید، ارتقاء به لنزهای با کیفیت بالاتر می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه‌ی نمایش تصاویر شما ایجاد کند.

دلیل آن هم این است که کیفیت یک تصویر تا حد بسیار زیادی به لنز، و نه به بدنه‌ی دوربین بستگی دارد. اگر عکس‌هایی که ثبت می‌کنید وضوح یا رنگ‌های دلخواهتان را ندارند، به احتمال بسیار زیاد این مشکل از لنز شما است، و نه از دوربینتان.

پس با خرید یک لنز بهتر و سرمایه گذاری روی آن به جای بدنه‌ی دوربین، می‌توانید تصاویر بسیار بهتری را ثبت کنید.

پیشنهاد نویسنده : عکاسی خلاقانه با تکنیک لانگ اکسپوژر : با نوردهی ۵ ثانیه‌ای عکس‌های متفاوتی را ثبت کنید !

توصیه : لنزهایی با محدوده‌ی فاصله کانونی مشابه لنز کیت خودتان، ولی با دیافراگم بهتر نیز می‌توانند بسیار بهتر باشند، مثل لنز زوم 17-55 میلی متری با دیافراگم f/2.8.

عکاسی مسافرتی

اگر زیاد مسافرت می‌کنید و همیشه سعی می‌کنید چمدانتان را سبک‌تر ببندید، اینجاست که لنزهای زوم به کمک شما می‌آیند، البته لنزهای زوم با فاصله کانونی بسیار گسترده. شما با یک لنز زوم خوب می‌توانید از عکاسی پرتره گرفته تا عکاسی از منظره را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

یک لنز با فاصله کانونی 18-200 میلی متری می‌تواند برای شما به عنوان یک عکاس مسافرتی ایده‌آل باشد. اگر هم مایلید لنزتان وزن کمتر و ابعاد کوچکتری داشته باشد و البته بیشتر دوست دارید از مناظر و طبیعت عکاسی کنید، لنزهای زوم با فاصله کانونی واید یا اولترا واید می‌توانند بسیار خوب باشند، مثل 10-22 میلی متری یا 10-24 میلی متری.

توصیه : لنزهای زوم با فاصله کانونی طولانی را برای استفاده‌ی چند منظوره، لنزهای زوم اولترا واید را برای عکاسی از مناظر و طبیعت و لنزهای اصلی استاندارد را برای عکاسی از فواصل نزدیک انتخاب کنید.

عکاسی از کودکان

بسیاری از والدینی که به تازگی بچه دار شده‌اند، دوست دارند از کودکشان عکس‌های بسیار خوب و با کیفیتی را ثبت کنند، برای همین هم یک دوربین DSLR یا بدون آینه را تهیه می‌کنند. در صورتی که بخواهید از لنزهای کیت استفاده کنید، احتمالا بخش بزرگی از کیفیت و سرعت را از دست خواهید داد.

ممکن است کودکتان در حیاط باشد و شما بخواهید از فاصله‌ی دور تصویری از او ثبت کنید، بهتر است لنزتان هم فاصله کانونی طولانی را پوشش دهد و هم سرعت خیلی خوبی هم داشته باشد. بنابراین اینجاست که باید به موتور فوکوس لنزتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اما در صورتی که قصد دارید عکس‌های پرتره‌ی حرفه‌ای از کودکتان ثبت کنید، شاید یک لنز 50 میلی متری استاندارد با دیافراگم کم بتواند بهترین گزینه برایتان باشد. این لنز می‌تواند نسبت به لنزهای زوم کیفیت بسیار بهتری از نظر شارپنس و رنگ‌های ثبت شده داشته باشد.

توصیه : لنزهایی با بزرگنمایی استاندارد و دیافراگم حداقل f/2.8 و لنزهای 50 میلی متری برای عکاسی پرتره را در نظر داشته باشید.

عکاسی ورزشی

اگر شما یک عکاس ورزشی هستید باید به سرعت و فاصله کانونی لنزتان توجه بیشتری داشته باشید. بهترین انتخاب برایتان لنزهای تله خواهند بود، تا بتوانید تصاویر کلوزآپ از بازیکنان داخل زمین ثبت کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که سرعت فوکوس خودکار لنزتان بسیار زیاد باشد.

بهترین لنز آنی است که حدود فاصله کانونی 200 میلی متری داشته باشد، البته که یک لنز پرایم تله فوتو می‌تواند خوب باشد، اما در نظر داشته باشید که لنزهای زوم انعطاف پذیری بیشتری را در ترکیب بندی به شما می‌دهند.

از آنجایی که لنزهای تله، چه زوم و چه پرایم بسیار سنگین هستند، بهتر است از لنزهایی استفاده کنید به لرزشگیر داخلی مجهز شده باشند. همچنین برخی از لنزها پایه‌های مخصوصی را در زیر خود دارند که آنها را روی سه پایه یا مونوپاد قرار دهید تا هم سرعتتان در عکاسی بیشتر شود و هم لرزش دستتان کمتر.

هرچه دیافراگم لنزتان بیشتر باشد، می‌توانید عکس‌هایی با سرعت سریع‌تر نیز بگیرید. دیافراگم‌هایی مثل f/2.8 به شما امکان می‌دهند در شرایطی که نور محیط خیلی کم است تصاویر واضح و خوبی را ثبت کنید.

پیشنهاد نویسنده : ۱۰ دوربین دیجیتال فراموش شده در تاریخ !

توصیه : لنزهایی با حدود فاصله کانونی 200 میلی متری یا بیشتر را در نظر بگیرید ( لنز 55-200 یا 50-250 میلی متری می‌تواند یک انتخاب ارزان قیمت و خوب باشد، لنزهایی مثل 70-300 نیز خوب هستند )

عکاسی عروسی و پرتره

وقتی نوبت به عکاسی از مراسم عروسی و یا عکاسی پرتره می‌رسد، مردم می خواهند به بهترین شکل خود ظاهر شوند. فاصله کانونی کمی طولانی‌تر با نرم شدن خطوط تیز یا چین و چروک و ایجاد یک تاری نرم در پس زمینه برای ثبت یک چهره‌ی رویایی، می‌تواند ویژگی‌های اصلی لنزتان باشد.

فاصله کانونی 85 میلی متری عموماً نقطه‌ی شیرینی برای عکاسی پرتره محسوب می‌شود، اگرچه لنزهایی با فاصله کانونی از 50 میلی متر تا 135 میلی متر نیز بسیار محبوب هستند. برای داشتن بهترین کیفیت تصویر، سعی کنید از لنزهای پرایم استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید در عکاسی عروسی عکس‌های خوبی را ثبت کنید احتمالا به بیش از یک لنز نیاز خواهید داشت و این عموما در این ژانر عکاسی یک مشکل محسوب نمی‌شود، پس ثبت کنید چند لنز پرایم با دیافراگم باز و فاصله کانونی استاندارد تهیه کنید تا حتی در نور کم هم مشکلی از بابت نوردهی تصویرتان نداشته باشید.

توصیه : لنز 50 میلی متری برای عکاسی پرتره؛ لنز 24-70 میلی متری f/2.8 نیز برای عکاسی صادقانه در عروسی

عکاسی لند اسکیپ و منظره

اگر شما یک عکاس منظره و طبیعت هستید، حتما لازم است که روی خرید یک لنز با زاویه دید گسترده سرمایه گذاری کنید. علاوه بر اینکه لنزهای واید می‌توانند بخش بزرگتری از منظره را در کادر جای دهند، باعث می‌شوند تمرکز بیننده روی مرکز تصویر باشد و همچنین فاصله‌ی بین پس زمینه و پیش زمینه را بیشتر جلوه می‌دهند.

اما علاوه بر لنزهای واید، لنزهایی مثل 70-200 میلی متری نیز برای عکاسی منظره مناسب هستند، چرا که حس فشردگی بیشتری را روی عکس اعمال می‌کنند و همین باعث می‌شود عناصر موجود در منظره بسیار بیشتر جلوه کنند. در واقع شما اینگونه منظره‌ای حقیقی‌تر و یا صمیمی‌تر را می‌توانید به تصویر بکشید.

توصیه : لنزهایی با زاویه دید عریض ( مانند لنزهای 10 تا 22 میلی متری برای یک دوربین کراپ فریم یا لنزهای 17-40 میلی متری برای دوربین‌های فول فریم ). استفاده از لنزهای تله برای فشرده نشان دادن مناظر.

عکاسی از گل، حشرات و جزئیات ریز

عکاسی ماکرو یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ژانرهای عکاسی به حساب می‌آید. در واقع سوژه‌های خیلی کوچک گاهی وقتی در ابعاد زندگی واقعی به تصویر کشیده می‌شوند جذابیت بسیار زیادی دارند. گل، حشرات، جزئیات خیلی ریز و بافت‌ها از سوژه‌هایی هستند که برای ثبت عکس از آنها به یک لنز ماکرو نیاز خواهید داشت.

این نوع لنزها به شما اجازه می‌دهند تا از فاصله‌ی بسیار کم، حتی شاید چند میلی متری روی سوژه مد نظرتان فوکوس کنید. البته این لنزها نسبتا گران هستند و اگر می‌خواهید از روش‌های ارزان‌تری استفاده کنید، به دنبال تکنیک ریورس لنز باشید.

توصیه : تمامی لنزهای ماکرو

عکاسی از حیات وحش

برای عکاسی از حیات وحش لازم است یک لنز تله فوتو داشته باشید تا مجبور نباشید به حیوانات نزدیک شوید. این در واقع به دلیل حفظ ایمنی بیشتر است. با استفاده از یک لنز تله فوتو یا سوپر تله می‌توانید از فاصله‌ای بسیار زیاد، روی سوژه مد نظرتان قاب را ببندید.

پیشنهاد نویسنده : سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز ( PDAF ) چیست و چگونه کار می‌کند ؟

فاصله کانونی حداقل 200 میلی متر یا حتی 300 میلی متر می‌تواند نتیجه بسیار خوبی برایتان داشته باشد.

توصیه : لنزهای تله فوتو یا سوپر تله

عکاسی خلاقانه و هنری

اگر به دنبال اکتشاف هستید و از عکس‌های عادی و همیشگی خسته شدید، باید به دنبال لنزهایی باشید که بتوانند دنیا را از زاویه‌ای متفاوت برای شما به تصویر بکشند. برای مثال لنزهای فیش آی یا تیلت شیفت می‌توانند همه چیز را برایتان تغییر دهند.

با استفاده از همچین لنزهایی می‌توانید ترکیب بندی متفاوتی داشته باشید، یا همه چیز را در مقیاس جدیدی ثبت کنید. لنزهای فیش آی معمولا زاویه دیدی نزدیک به 180 درجه به شما می‌دهند، همین باعث می‌شود همه چیز گرد و دایره‌ای شکل به نظر برسد.

لنزهای تیلت شیفت نیز اعوجاج تصویر را به کمترین حالت ممکن رسانده و در واقع شیب تصویر را اصلاح می‌کنند. روش دیگری که می‌توانید به صورت خلاقانه عکاسی کنید، استفاده از لنزهایی متفاوت برای ژانر عکاسی مد نظرتان است.

برای مثال می‌توانید با استفاده از یک لنز ماکرو به عکاسی منظره و طبیعت بپردازید. یا اگر از یک لنز زوم استفاده می‌کنید، فاصله کانونی آن را روی کمترین حد ممکن تنظیم کرده و به جای استفاده از زوم، خودتان جلو و عقب بروید.

آنچه به شما کمک می‌کند تا عکس‌های خلاقانه و جذابی ثبت کنید، تنها ایده‌های ذهنی خودتان است. از روش‌های نامتعارف و عجیب و غریب استفاده کنید و مطمئن باشید که نتایج خوبی را به دست خواهید آورد.

توصیه : لنزهای Fisheye یا Tilt-shift

تجهیزات جانبی

فیلترها

تا به حال از خودتان پرسیدید که چرا اصلا باید از فیلترها استفاده کنیم ؟ بعضی اوقات خود لنزها به تنهایی کافی نیستند. هم آماتورها و هم حرفه‌ای‌ها به دلایل زیادی از فیلترها استفاده می‌کنند. چند مثال از آنچه فیلتر می‌تواند انجام دهد را در ادامه برایتان آورده‌ام …

• فیلتر از لنز در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند
• بازتاب‌ها را از بین می‌برد
• مه را کاهش می‌دهد
• میزان ورود نور به لنز را کاهش می‌دهد

انواع فیلترها

فیلترهای مختلف زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها در جاهای مختلف استفاده کنید. در ادامه‌ی مقاله‌ی راهنمای خرید لنز نگاهی گذرا به چند مورد از محبوب‌ترین فیلترها خواهم داشت …

فیلتر UV / محافظ لنز

این نوع فیلتر از لنز شما در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. تعویض فیلتر بسیار ارزانتر از جایگزینی لنزهای نابود شده است. یک فیلتر شفاف با کیفیت بالا، تاثیری در کیفیت تصویر نخواهد داشت. ساده‌ترین تعریف برای این نوع فیلتر هم همین است، یک عدسی شفاف که از لنز شما محافظت کرده و هیچ تغییری در عکستان ایجاد نمی‌کند.

تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که فیلترهای دیگر را روی فیلترهای UV سوار نکنید، چرا که ممکن است لبه‌های تصویرتان را مخدوش کرده، باعث کاهش کیفیت تصویر شده و یا رنگ بندی این بخش‌ها را نابود کند.

پیشنهاد نویسنده : اشکال، الگوها، بافت‌ها و خطوط در عکاسی : با کمی صبر و تمرین تصاویر بی نظیری را ثبت کنید !

استفاده برای : محافظت از لنز

فیلتر پلاریزه

اگر می‌خواهید در عکاسی از مناظر مختلف رنگ‌هایی شفاف‌تر، بهتر، دقیق‌تر، آسمانی آبی‌تر، پوشش گیاهی سبزتر و کنتراست رنگ بیشتر داشته باشید، باید از فیلترهای پلاریزه استفاده کنید. این فیلتر بازتاب را از بین برده یا کاهش می‌دهد و در عین حال باعث افزایش غلظت رنگ‌ها در تصویر نیز می‌شود.

البته لازم است در استفاده از این فیلتر روی لنزهای واید یا اولترا واید توجه بیشتری داشته باشید، چرا که می‌تواند باعث شود رنگ‌های تصویرتان بیش از حد تاریک یا غیر عادی به نظر برسند.

استفاده برای : عکاسی از مناظر، آبشارها، مناظر مرطوب با پوشش گیاهی سرسبز

فیلتر کاهنده‌ی نور یا ND ( Neutral density )

حتی بعد از تنظیم دیافراگم، گاهی اوقات نوری که وارد لنز می‌شود هنوز خیلی زیاد است. یک فیلتر کاهنده‌ی نور می‌تواند میزان ورود نور به لنز را کاهش دهد، در نتیجه می‌توانید از سرعت شاتر بیشتری استفاده کرده و سنسور را مدت زمان بیشتری در معرض نوردهی قرار دهید.

این نوع فیلتر می‌تواند در زمان‌هایی استفاده شود که بر فرض مثال می‌خواهید از یک آبشار عکاسی کنید و برای ابریشمی به نظر رسیدن بافت آب نیاز به کم کردن سرعت شاتر دارید، اگر در حالت عادی این کار را انجام دهید تصویرتان اوراکسپوز خواهد شد، اما با استفاده از فیلتر کاهنده‌ی نور، می‌توانید هر جقدر می‌خواهید سرعت شاتر را کاهش دهید، بدون اینکه تصویرتان نوردهی بیش از حد داشته باشد.

علاوه بر این، اگر به فیلم برداری یا مستند سازی از طبیعت هم علاقه دارید، بدون شک یک یا چند فیلتر کاهنده‌ی نور از ضروری‌ترین تجهیزات برای شما خواهند بود.

استفاده برای : عکاسی در زیر نور آفتاب یا عکاسی از طبیعت

کیف لنز

بهتر است زمان‌هایی که از لنزتان نمی‌خواهید استفاده کنید، آن را در یک پوشش مخصوص قرار دهید تا به طور کامل محافظت شود. دقت داشته باشید که همیشه استفاده از یک درپوش برای محافظت از لنز کافی نخواهد بود، بهتر است یک کیف جداگانه هم داشته باشید.

پیشنهاد نویسنده : تکنیک‌های عکاسی ورزشی : چگونه از دوچرخه سواری در طبیعت عکاسی کنیم ؟

این کیف‌ها عموما به صورت استوانه‌ای هستند، اما در صورتی که یک کوله‌ی عکاسی دارید، می‌توانید لنزتان را داخل بخش‌های مخصوص در خود کیف قرار دهید.

کیت تمیز کننده‌ی لنز

مراقبت از لنز باعث می‌شود تا سال‌ها نیازی به تعمیر یا تعویض آن نداشته باشید. اما باید توجه داشته باشید که لنز دوربین وسیله‌ای نسبتا حساس است و باید با دقت آن را تمیز کنید.

برای این منظور بهتر است کیت‌های مخصوص را داشته باشید. این کیت‌ها شامل یک پارچه‌ی میکرو فایبر نرم هستند که می‌توانند اثر انگشت را از روی شیشه‌ی لنز پاک کنند. توجه داشته باشید به غیر از آب از هیچ مایع دیگری استفاده نکنید.

آداپتورها

ممکن است شما بخواهید دوربین جدیدی بخرید که از برند همان دوربین قبلیتان نباشد، در این صورت یا باید تمامی لنزهایتان را مجدد بخرید، و یا از آداپتورهای مخصوص استفاده کنید. در واقع یک آداپتور می‌تواند لنزهای یک مانت را به مانت دیگر دوربین متصل کند.

حتی آداپتورهایی وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید لنزهای دوربین‌های DSLR را به دوربین‌های بدون آینه متصل کنید یا برعکس. این آداپتورها به انتهای لنز شما متصل شده و روی بدنه‌ی دوربین‌های سازگار قرار می‌گیرند.

اما این همه‌ی ماجرا نبوده و همه چیز همینقدر راحت نیست، در واقع ممکن است شما نوردهی یا فوکوس خودکار لنزتان را از دست بدهید. البته این به لنزی که استفاده می‌کنید، نوع آداپتور و نوع دوربینتان بستگی دارد.

دلیل این امر این است که لنز و دوربین هر دو توسط یک کمپانی طراحی نشده‌اند و ممکن است ناسازگاری‌هایی با یکدیگر داشته باشند. اما باز هم استفاده از آداپتورها یک روش خوب برای صرفه جویی در هزینه‌های شما خواهد بود تا لازم نباشد یک مجموعه لنز را مجدد از نو بخرید.

پیشنهاد نویسنده : فاصله کانونی لنز در عکاسی چیست و چه تاثیری دارد ؟

امیدوارم مقاله‌ی ” راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟ “ برایتان مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم. موفق باشید !

خریدانواع لنزدوربین

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید لنز : چه لنزهایی برای من مناسب است ؟

  1. فاطمه گفت:

    سلام وقتتون بخیر دوربینم nikon۳۵۰۰ هستش و میخوام در زمینه پرتره و تبلیغات کار کنم چه لنزی
    مناسب است؟

    1. امیرمحمد مشهدی فراهانی گفت:

      سلام دوست عزیز، برای عکاسی پرتره و عکاسی تبلیغاتی بهتون لنزهای پرایم با دیافراگم خیلی باز رو پیشنهاد می‌کنم، لنزهای پرایم شارپنس بهتری دارن و به خاطر دیافراگم خیلی بازی که دارن، می‌تونن بوکه‌های جذابی درست کنن که هم برای عکاسی پرتره و هم تبلیغاتی خیلی کاربردی و عالیه.
      ارزون‌ترین لنز پرایمی که می‌تونید پیدا کنید ۵۰ میلی متری f/1.8 هست که کیفیت به شدت خوبی داره، اگر هم می‌تونید بیشتر هزینه کنید ۵۰ میلی متری f/1.4 واقعا خارق‌العاده‌ست

  2. مجید حیدری گفت:

    سلام. من دوربین عکاسی نیکون D 7500 دارم با لنز AF-S 18-140 . به دلیل گرانی لنزهای دیجیتال میخوام از لنزهای آنالوگ استفاده کنم لنزهای مورد نظرم ماکرو.واید.نرمال و تله هست.میشه راهنماییم کنید که چه ابزاری نیاز دارم و چطور میتئنم تهیه کنم؟ و اگر حدود قیمت را مشخص کنید که خیلی عالی میشه. ممنون از شما

    1. امیرمحمد مشهدی فراهانی گفت:

      سلام دوست عزیز، لنزهای آنالوگ شرایط استفاده‌ی سخت‌تری نسبت به لنزهای دیجیتال دارن و بیشتر المان‌های اونا به صورت دستی و از روی خود لنز تنظیم میشه، همچنین برای اینکه بتونید به دوربینتون وصلشون کنید، متناسب با مانت لنز و مانت دوربینتون باید تبدیل هم بخرید. یه سری مشکلاتی هم در استفاده از اونها وجود داره، برای مثال بعضی از تنظیماتی که روی لنزهای دیجیتال دارید رو اونجا ندارید، مثل فوکوس خودکار. با این حال اگر می‌خواید از این لنزها استفاده کنید به نظرم لنزهای پرایم آنالوگ واقعا کیفیت فوق‌العاده‌ای دارن، اما حدود قیمتشون خیلی با لنزهای دیجیتال تفاوت چشمگیری نداره، خصوصا وقتی هزینه‌ی مانت تبدیل هم بهش اضافه بشه

  3. حسین گفت:

    دوربین d5300نیکون دارم با لنز کیت ۱۸ ۱۴۰ ولی ب نظرم شارپنس مد نظر رو نداره
    به نظرتون اینو بفروشم یکی ۵۰‌میلی بگیرم یا نه
    بیشتر کار عکاسی داخل منزل و پرتره میکنم تشکر

    1. امیر علی آقایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله لنز های فیکس مناسب ترین لنز ها برای عکاسی پرتره هست.

  4. ناشناس گفت:

    سلام مرسی خیلی هالی بود متشکرم

  5. ناشناس گفت:

    سلام مرسی خیلی عالی بود توضیحات متشکرم

  6. ناشناس گفت:

    سلام دوربین من D5600 هست برای عکاسی از محصول کفش لنز ۳۵ بگیرم خوبه یا ۵۰

    1. مهدی داودی گفت:

      سلام ، هر دو لنز مناسب برای کارتون هست ، فقط فاصله کانونی لنز ها با هم متفاوت است.

  7. لیلا گفت:

    سلام
    برای عکاسی شخصی از کودک و خانواده جهت چاپ و خاطره سازی با رنج قیمت تقریبا متوسط یا رو به پایین چه دوربین و لنزی را پیشنهاد میکنید؟

    دوربین کانن ۲۰۰۰D یا ۲۵۰D با لنز ۵۰ F1.8 مناسبه به نظرتون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.