راهنمای خرید دوربین عکاسی

راهنمای جامع خرید دوربین عکاسی
آنچه در این مطلب می خوانید ... پنهان کردن

راهنمای خرید دوربین عکاسی دیجیتال

نوشته: لورن لیم (LAUREN LIM)

درباره نویسنده:

 

لورن لیم به تعبیر خودش عکاسی است که به همراه همسرش دوست دارد یاد بگیرد و یاد بدهد. لورن لیم جکسون از کالج اورنج کانتی کالیفرنیا فارغ التحصیل شده و در زمینه های عکاسی تبلیغاتی و تجاری بسیار فعال است. او مقالات متعددی در زمینه عکاسی به رشته تألیف درآورده است.

شما قصد دارید که به یک سفر هیجان انگیز دست بزنید، یعنی یک دوربین نو بخرید!!

عالیست! اما ممکن است کمی هم ترسیده باشید…

انواع گوناگون دوربین های عکاسی کدام هستند؟ واقعاً به چه لوازم جانبی ای نیاز دارید؟ آن نوشته ها و اعداد عجیبی که بر روی دوربین حک شده است،  چه معنایی دارد؟

پیش از هر چیز، اگر شما هم اکنون در فروشگاه عکاسی هستید و در حیرتید که چه چیزی را بخرید، اینها بهترین ها به انتخاب ما هستند:

دسته بندی

مدل

تصویر

 

دوربین DSLR اقتصادی

Canon EOS 1300ِD

خرید دوربین 1300D


قیمت

دوربین کامپکت برای مصارف عمومی

Panasonic Lumix DC-ZS70

خرید دوربین zs70


قیمت

دوربین کامپکت پیشرفته

Canon PowerShot G7X Mark II

دوربین g7X mark II


قیمت

مناسب مشتاقان  DSLR

Nikon D810


قیمت

بهترین و گران ترین دوربین بدون آینه

Fujifilm X-T20

قیمت دوربین xt20
قیمت

آیا به دنبال راهنمای جامع تری می گردید؟ به جای درستی مراجعه کرده اید.

گزینه های بسیاری در دسترس ما هستند که می توانند محل آغاز جستجو را دشوار نمایند. نگران نباشید و با شجاعت به اکتشاف بپردازید.

راهنمای خرید دوربین عکاسی برای آموزش همه چیزهایی که شما برای خرید دوربین عکاسی به آنها نیاز دارید طراحی شده است، بنابراین می توانید در زمان خرید لذت بخشتان احساس اطمینان نمایید.

راهنمای خرید دوربین عکاسی مملو از اطلاعات کلی درباره دوربین های عکاسی، لنزها و سایر موارد است. اما اگر در جستجوی پیشنهادات تجهیزات خاص عکاسی هستید، بهتر است تا  آرام آرام به صفحه فوق العاده تجهیزات عکاسی پیشنهادی ما رفته و از دیدن آن موارد لذت ببرید!

فهرست

این مقاله مسلماً یک راهنمای دوربین عکاسی است. اگر شما در زمینه دوربین و عکاسی تازه کار هستید، به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب تجربه یادگیری در بالاترین حد، این مطلب را از آغاز تا انتها مطالعه نمایید.

مطالب راهنمای خرید دوربین عکاسی به شرح زیر است:

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید دوربین کارکرده

❂ انواع دوربین های عکاسی

انواع دوربین های عکاسی

انواع بسیار زیادی از دوربین های عکاسی شامل دوربین های کوچک (ببین و بگیر) تا انواع دوربین های DSLR  وجود دارند. اجازه بدهید به هر کدام نگاهی انداخته و بفهمیم که چه چیزی هر کدام از آنها را منحصر به فرد می سازد.

دوربین های حرفه ای یا DSLR

دوربین عکاسی حرفه ای

زمانی که شما به یک دوربین عکاسی گران، زیبا و بزرگ فکر می کنید، احتمالاً دارید به یک دوربین DSLR (دیجیتال تک لنزی انعکاسی) می اندیشید. این نوع دوربین ها از دو بخش عمده تشکیل شده اند: بدنه و لنز دوربین.

لنز دوربین قابلیت خارج شدن و تعویض را دارد (مشهور به قابل تعویض است). اما شما برای عکس گرفتن به هر دو بخش یعنی بدنه و لنز نیاز دارید. ویژگی DSLR ها آینه ای است که به شما اجازه می دهد در زمان خلق تصویرتان، از داخل لنز دوربین تصویر موردنظر را ببینید. این مطلب به شما این امکان را می دهد که ایده بسیار درستی از تصویر نهایی خود و اینکه عکس به چه صورت خواهد شد، داشته باشید.

حالا وقتی که دکمه شاتر را می فشارید، دوربین منظره را به صورت یک تصویر دیجیتال روی یک سنسور ثبت می نماید. در DSLR ها، این سنسورها بسیار عریض هستند (معمولاً به اندازه فیلم 35 میلیمتری یا کمی کوچکتر از آن). مزیت سنسور عریض در این است که عملکرد نویزهای ایجاد شده ناشی از نور کم و محوی پس زمینه (بوکه) را بهتر می سازد.

انواع دوربین عکاسی

اما زمانی که به مبحث کیفیت عکس می رسیم، بخش حائز اهمیت ماجرا لنز دوربین می باشد (مشهور به شیشه است). ببینید، لنز بخشی است که نور را از منظره شما جمع آوری می کند. هرچه کیفیت لنز دوربین شما بهتر باشد، در نتیجه کیفیت عکس نهایی نیز بهتر خواهد بود.

و خبر خوب اینجاست که: با دوربین های DSLR، انواع گوناگونی از لنزهای با کیفیت بالا در بازار هستند که می توانید برای ایجاد خلاقیت در عکاسی از آنها بهره ببرید. در ادامه بیشتر درباره لنزهای عکاسی صحبت خواهیم کرد!

اگر شما علاقمند هستید که عکاسی را به عنوان یک سرگرمی جدی یا به صورت حرفه ای دنبال نمایید، پس دوربین های عکاسی DSLR چیزی هستند که به دنبالش هستید.

دوربین های عکاسی DSLR از یک بدنه و یک لنز ساخته شده اند. این دوربین ها عملکرد خوبی در شرایط نور کم و محوی پس زمینه، از خود ارائه می دهند. امکان تغییر لنزها کنترل بهتری را روی تصویر نهایی به شما می دهد.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

مزیت خرید دوربین دست دوم

دوربین های بدون آینه (میکرو چهار سوم)

دوربین بدون آینه

در سال های اخیر، دوربین های بدون آینه به شدت عمومیت پیدا کرده اند. آنها شباهت های بسیاری با دوربین های حرفه ای دارند، اما دارای بدنه ای کوچکتر و فاقد آینه هستند.

(یک زیرمجموعه از دسته بندی بدون آینه ها، دوربین های میکرو چهار سوم هستند که این عنوان به اندازه سنسور آنها اشاره دارد.)

همانند دوربین های عکاسی حرفه ای، دوربین های عکاسی بدون آینه هم به صورت لنزهای قابل تعویض ارائه می گردند. در مجموع، کیفیت و امکان انتخاب لنز برای بدنه دوربین های بدون آینه با دوربین های DSLR یکسان نبوده، اما به طور قطع از این نظر بهبود خواهند یافت. در حال حاضر دوربین های بدون آینه ای که اندازه تمام فریم آنها افزایش یافته است، در اندازه مشابه دوربین DSLR های سطح حرفه ای یافت می گردد که این دسته از دوربین های عکاسی را حتی پرطرفدارتر نیز می نماید.

با همه چیزهایی که گفته شد، اکثر دوربین های بدون آینه دارای نکات منفی در مقایسه با دوربین DSLR ها هستند. با اینکه، هم اکنون تعداد کمی از مدل ها به صورت سنسورهای تمام فریم عرضه شده است. اکثریت دوربین های بدون آینه دارای سنسورهای کوچکتر از دوربین های عکاسی حرفه ای یا DSLR ها بوده، و بدین معناست که در زمینه ثبت عمق میدان یا عکاسی در شرایط با نور کم به خوبی آنها نخواهند بود.

اما دوربین های عکاسی بدون آینه مزایای خاص خود را نیز دارند. مهمترین آنها این است که دوربین های عکاسی بدون آینه بسیار بسیار کوچکتر و سبکتر از دوربین های DSLR هستند. این نوع دوربین برای هر کسی اعم از افرادی که برای سرگرمی عکاسی می کنند تا آماتورهای سطح بالاتر انتخاب خوبی است.

با اینکه دوربین های بدون آینه هنوز با دوربین عکاسی حرفه ای DSLR یکسان نیستند، اما آنها به سرعت در حال پیشرفت هستند. اندازه سنسورها در حال افزایش بوده و کیفیت لنز نیز بهبود می یابد. برای کسانی که عکاسی برای آنها سرگرمی جدی بوده (و برای کارهای شخصی حرفه ای)، این نوع دوربین یک جایگزین جذاب برای دوربین های حرفه ای حجیم تر هستند.

دوربین کامپکت (ببین و بگیر)

قیمت دوربین کامپکت

دوربین های عکاسی کامپکت، خانگی یا ببین و بگیر، کوچکترین دوربین های ارائه شده برای عکاسی هستند. بزرگترین مزیت دوربین های عکاسی کامپکت اندازه آنها می باشد. به دلیل اینکه ابعاد آنها بسیار کوچک است و امکان حمل و نقل آسانی دارند، ممکن است شما را نسبت به گرفتن عکس های بیشتر در مقایسه با یک دوربین حرفه ای یا  DSLR یا بدون آینه بزرگتر، بیشتر ترغیب نماید.

این نوع دوربین های عکاسی دارای لنزهای متصل دائمی هستند (غیرقابل تعویض) که به طور کلی دامنه وسیعی را تحت پوشش خود قرار می دهند. لنز به سمت عقب و داخل دوربین عکاسی بر می گردد تا اندازه کوچک و مناسب خود را حفظ نماید.

اما این نوع دوربین های عکاسی دارای معایب خاص خود نیز هستند.

معمولاً آنها دارای کوچکترین سنسورها هستند، به این معنی که کیفیت تصویر آنها به خوبی تصاویری که با دوربین سطح بالاتر گرفته می شود نخواهد بود. قسمتهایی از این نوع دوربین عکاسی در سال های اخیر کاملاً بهبود یافته، پس برای پیدا کردن یک دوربین کامپکت و خانگی با کیفیت خوب تصاویر، مشکل زیادی وجود ندارد.

به علاوه، برخی از مدل های این نوع دوربین های عکاسی فاقد کنترل های دستی برای تنظیمات کلید هستند (مانند سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو). در این دوربین ها سرعت فوکوس اتوماتیک معمولاً کمتر بوده و تاخیر زمانی میان فشردن دکمه شاتر و زمان ثبت عکس توسط دوربین بیشتر است.

پس به چه دلیل یک دوربین کامپکت یا خانگی بخریم؟ همانطور که اشاره کردیم، این نوع دوربین برای حمل نسبت به دوربین های بزرگتر راحت تر بوده، و بدان معنیست که شما ممکن است تمایل بیشتری به استفاده از دوربین خود داشته باشید.

البته موضوع قیمت نیز مطرح است. دوربین های کامپکت، معمولاً قیمت کمتری از دوربین های سطح بالاتر از خود دارند.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید و فروش دوربین دیجیتال دست دوم

اگر در جستجوی موارد متعدد کنترل خلاقانه یا فانتزی نیستید، شاید دوربین عکاسی کامپکت نقطه مناسبی برای آغاز به کار شما باشد. اما اگر نگاه شما به مقوله عکاسی جدی است، انتظار می رود به سرعت از دوربین های عکاسی کامپکت گذر نمایید.

اگر در مورد عکاسی جدی هستید، دوربین کامپکت را بسیار محدود کننده خواهید یافت. اما اگر همه آنچه که در جستجویش هستید، یک دوربین عکاسی سبک و قابل حمل است، بدون اینکه امکانات خاص یا کنترل های دستی داشته باشد، این نوع دوربین می تواند کار شما را راه بیاندازد.

دوربین های موبایل

عکاسی با موبایل

امروزه دوربین های تلفن همراه، پرکاربردترین دوربین های عکاسی هستند. مزیت های آنها قابل ملاحظه است: دوربینی که می توانید در جیب خود حمل نمایید، امکان باورنکردنی برای عکاسی درهر زمان و مکان، با حداقل زحمت را به شما می دهد. بسیاری از عکاسان مهارت های خود را با دوربین های موبایل به نمایش می گذارند، عکس های گوناگونی می گیرند و با این کار تمرین بیشتری انجام داده و مهارت های خود را بهبود می بخشند. بعضی حتی بر این باورند که دوربین های موبایل آنها باعث شده تا دوباره عاشق عکاسی شوند. چیزی که نمی شود از آن چشم پوشی کرد!

سپس امکان اشتراک گذاری عکس ها به میان می آید. دوربین موبایل اشتراک گذاری عکس را به موضوعی مهم تبدیل کرده است. امروزه گرفتن یک عکس و سپس (تقریباً بلافاصله) آن عکس را توسط اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام، در برابر چشمان هزاران نفر قرار دادن، از همیشه آسان تر شده است.

اما اغلب معایب دوربین های موبایل مغفول مانده است.

یکی از این موارد این است که، کیفیت عکس تلفن همراه پایین تر از همه انواع دوربین است. به دلیل اینکه دوربین های موبایل هر ساله با سنسورهای بهتر و بزرگتری عرضه می شوند، دوربین های کامپکت را به چالش کشیده اند، اما هنوز هم دوربین های عکاسی بدون آینه و DSLR ها، در زمینه کیفیت عکس بسیار جلوتر از اینها هستند. آنها دارای سنسورهای بزرگتر، لنزها و فوکوس اتوماتیک بهتر، کنترل بالاتر، زمان پاسخ بهتر و … هستند.

اما بزرگترین عیب یک دوربین موبایل این است که، لنز آن ثابت است. شما بدون کاهش کیفیت عکس نمی توانید بزرگنمایی انجام دهید، بنابراین تنها با یک گزینه فاصله کانونی سر و کار دارید. ممکن است این مطلب را به عنوان یک چالش خلاقانه در نظر بگیرید اما واضح است که این موضوع یک محدودیت هم می باشد.

اگر عکاسی برای شما جدی است، شما به چیزی بیش از یک دوربین موبایل نیاز دارید. این نوع دوربین ها برای ثبت خاطرات روزمره، تمرین مهارت های عکاسی و گرفتن عکس هایی در اینجا و آنجا مناسب هستند. اما نمی توانید کنترلی خلاقانه که از یک دوربین عکاسی بزرگتر کسب می گردد را انتظار داشته باشید.

دوربین های موبایل ثبت تصاویر از زندگی روزمره و اشتراک گذاری آن را بسیار آسان می سازد. اما سنسورهای کوچکتر آنها و فاصه کانونی ثابت به این معناست که این نوع دوربین ها به زودی نمی توانند با دوربین های بدون آینه یا DSLR جایگزین گردند.

دوربین های اکشن کمرا ( ورزشی )

دوربین ورزشی ، دوربین اکشن کمرا

این نوع دوربین عکاسی کوچک و قابل نصب، برای عکاسی ماجراجویی، ورزشی و همچنین برای عکاسانی که به دنبال قابلیت نصب دوربین، برای ایجاد نمایی منحصر به فرد در عکسهایشان هستند به کار می رود. برندهای گوپرو  Gopro و سونی محبوبترین دوربین های اکشن را به بازار ارائه می دهند اما برند چینی Yi 4K این نوع دوربین ها را با کیفیت عالی و قیمتی نزدیک به نصف به بازار عرضه می دارد! دوربین های عکاسی اکشن در درجه اول، برای ثبت ویدئو به کار می رفته اند، اما به شما اجازه ثبت تصویر و همچنین تصاویر با فاصله زمانی (تایم لپس) را نیز می دهند.

با این حال، دوربین های عکاسی اکشن مسیری طولانی را از زمانی که برای نخستین بار به بازار معرفی شدند پیموده اند، در نتیجه ما بر این باور نیستیم که آنها یک زیرمجموعه حقیقی از دوربین عکاسی به مفهوم واقعی کلمه باشند. تنظیمات دوربین عکاسی بسیار محدود بوده و توانایی شما برای تنظیم همین موارد نیز بسیار کم می باشد. بجز اینکه شما به صورت مشخص برای گرفتن عکس ها و ویدئوهای اکشن، به این نوع دوربین نگاه کنید، بیشتر به آنها به عنوان یک تجهیزات سرگرمی می توان فکر کرد، تا یک دستگاه پیشرو در زمینه عکاسی.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

بهترین لنز و دوربین مناسب عکاسی معماری

دوربین های اکشن به شما اجازه گرفتن تصاویر و ویدئو در جاهایی که دوربین های عکاسی حرفه ای DSLR نمی توانند بروند (مانند قرار گرفتن در جلوی دوچرخه) را می دهند. در زمینه کیفیت و کنترل بسیار محدود هستند که این موضوع آنها را به دوربین هایی برای مقاصد سرگرمی تبدیل می نماید تا آنکه به عنوان دوربینی اساسی مطرح شوند.

ما تا اینجای راهنمای خرید دوربین عکاسی انواع دوربین های عکاسی را معرفی کردیم ، حالا می خواهیم با شما همراه باشیم تا ویژگی های بنیادی دوربین های عکاسی را تشریح کنیم: 

❂ ویژگی های بنیادی دوربین های عکاسی

دوربین های عکاسی دارای تعداد بسیار زیادی از ویژگی ها هستند که برخی از آنها جزو ویژگی های ضروری محسوب شده و برخی دیگر با اینکه بسیار عالی به نظر می رسند، هرگز مورد استفاده شما قرار نخواهند گرفت. در اینجا یک نگاه گذرا به ویژگی هایی که در یک دوربین عکاسی بسیار با اهمیت هستند می اندازیم.

حالت دستی دوربین عکاسی

حالت دستی در دوربین عکاسی

حالت دستی به شما اجازه کنترلی کامل بر روی میزان نوردهی در یک تصویر را می دهد.

در حالت اتوماتیک، دوربین اندازه دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را برای شما انتخاب می نماید. در حالت دستی، شما هستید که این سه مورد را انتخاب نموده و این حالت به شما کنترل بسیار بیشتری می دهد تا مشخص نمایید، عکس چگونه گرفته شود.

حالت های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک (حالت های Av و Tv یا  S) به ویژه زمانی که شما تازه کار هستید می توانند مفید باشند. اما پیشتر از آنکه شما طریقه استفاده از حالت دستی را بیاموزید، یاد می گیرید که چطور عکس هایی بگیرید که به همان شکلی که می خواهید باشند.

حالت دستی معمولاً با M  نشان داده می شود. اکثریت دوربین های عکاسی حرفه ای یا  DSLR و میکرو چهار سوم حالت دستی را دارند، در حالی که تعداد کمتری از دوربین های کامپکت و خانگی دارای این ویژگی هستند. اگر یک دوربین عکاسی خانگی با قابلیت حالت دستی پیدا کردید، آن را امتحان کنید و مطمئن شوید که کار کردن با آن آسان است. به دلیل اندازه کوچکتر کنترل های آنها، تغییر در کنترل ها در این نوع دوربین دشوار بوده، و حالت دستی آن را برای استفاده کاملا بی فایده می کند.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

آشنایی با دوربین مناسب عکاسی خبری

ایزو در دوربین عکاسی

حالت ایزو در دوربین

ایزو میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را کنترل می نماید. با افزایش حساسیت سنسور، شما قادر خواهید بود در شرایط تاریک تر بدون استفاده از نور فلاش عکس بگیرید. در جستجوی دوربین هایی با ایزوی 1600 یا بیشتر باشید. برخی از دوربین ها می توانند به میزان بالای ایزوی 25000 تا 102000 عکس بگیرند!

ضمناً با برنامه های ویرایش عکس مانند ادوبی لایت روم می توانید از شر بسیاری از نویزهای دیجیتال خلاص شوید!

حالا، بهتر است این نکته را ذکر نماییم که در میزان استفاده از تنظیمات ایزوی بالا باید تعادل وجود داشته باشد. ایزوی بالاتر معمولاً به معنی نویز بیشتر (لکه های رنگی) بوده و تصاویری نقطه نقطه به شما می دهد.

خوشبختانه دوربین های عکاسی در مورد عملکرد نسبت به نویز در حال بهتر و بهتر شدن هستند، به این معنا که شما حتی با ایزوی بالاتر نیز می توانید عکس هایی مناسب بگیرید. اگر تصاویر حتی در ایزوی پایین مانند ایزوی 400 به صورت نقطه نقطه بوده و شما قصد دارید که از دوربین عکاسی خود در شرایطی که روشنایی و حالت آفتابی نیست هم استفاده نمایید، در این شرایط ممکن است بخواهید مدل دیگری را امتحان کنید.

مگاپیکسل در دوربین عکاسی

مگاپیکسل در دوربین

مگاپیکسل (MP) اندازه شفافیت (رزولوشن) یک دوربین عکاسی می باشد. آن را اینگونه تصور نمایید: هر چه عدد مگاپیکسل بیشتر باشد، می توانید چاپ بزرگتر و واضح تری با کیفیت بالاتر داشته باشید.

حالا، دانستن این نکته مهم است که احتمالاً شما نیاز به دوربین عکاسی ای که عدد مگاپیکسل عظیمی داشته باشد، ندارید. برای اندازه معمول چاپ 4 در 6 و 5 در 7 اینچ، شما تنها نیاز به 4 مگاپیکسل، برای یک نتیجه خوب دارید! و یک دوربین عکاسی 8 مگاپیکسلی به سادگی چاپی معادل 8 در 10 اینچ را به شما ارائه می کند. با یک دوربین 20 مگاپیکسلی، شما حتی قادر به خلق یک چاپ بسیار با کیفیت 12 در 18 اینچی خواهید بود.

حتی شما می توانید چاپی بزرگ داشته باشید و هنوز هم نتیجه خوبی به دست بیاورید، حتی زمانی که شما عدد مگاپیکسل بسیار زیادی ندارید و این کار به راحتی به وسیله کاهش رزولوشن (شفافیت) چاپ مقدور می گردد. ما به وسیله یک دوربین عکاسی 12 مگاپیکسل، یک بوم چاپی 40 در 60 اینچی بزرگ را چاپ کردیم! چاپ های در ابعادی بزرگتر، اغلب نیازمند فاصله دید بیشتر برای رویت کل تصویر می باشند، پس می توانید به وسیله رزولوشن پایین تر چاپ، به آن دست پیدا کنید (به ویژه اگر چاپ روی مواد با کیفیت پایین، مانند بوم انجام پذیرد).

مگاپیکسل تنها یک بخش از مقوله ای است که دوربین های عکاسی را متمایز می سازد، پس این مشخصه حواستان را پرت نکند! به این موضوع توجه نمایید که چه اندازه از رزولوشن را نیاز دارید (اگر برای بوم های عظیم عکس می گیرید، نیاز به حد بالاتری از مگاپیکسل در مقایسه با شرایطی که عمدتاً قصد دارید در ابعادی مانند 4 در 6 سانتیمتر کار کنید، دارید) و سایر موارد نیز به همین شکل است.

ارگونومی (کارایی) دوربین

ارگونومی دوربین عکاسی

مبحث مهمی که در زمان خرید یک دوربین عکاسی باید به آن توجه نمایید، این است که وقتی آن را در دست می گیرید چه احساسی پیدا می کنید. شما دوربینتان را برای مدت زیادی در دست نگه می دارید، پس پیش از تصمیم به خرید اطمینان حاصل نمایید که حس خوبی به شما منتقل می کند!

برای بحث ارگونومی باید به موضوعات زیر توجه کنید:

? اندازه

آیا به راحتی می توانید به همه دکمه ها دسترسی داشته باشید؟ قرارگیری دوربین در دست شما با حس راحتی همراه است؟ زمانی که دوربین عکاسی در نزدیکی صورت شما قرار دارد چه احساسی دارید؟ (نکته: برای درک این مسئله، به یک فروشگاه عکاسی رفته و واقعاً دوربینی که دوست دارید را به همین حالت نگه دارید!)

? وزن

به طور کلی دوربین های عکاسی در کلاس های مشابه هم، دارای وزن های یکسانی نیز هستند. اگر شما به تازگی کار عکاسی را آغاز نموده اید، دوربینی تهیه کنید که می توانید با خود به هر کجا ببرید. شما دوربینی کوچکتر و سبک تر را نسبت به یک دوربین عکاسی حجیم بزرگ، راحت تر می توانید حمل نمایید. این موضوع به معنی مصالحه بر سر کیفیت عکس است، اما حداقل با این شرایط می توانید عکس های بیشتری بگیرید. اگر دوربین عکاسی شما به حدی سنگین است که ترجیح می دهید آن را در خانه بگذارید، شما در عکاسی پیشرفت نخواهید کرد.

? دوام

برخی از دوربین های عکاسی از آلیاژ قوی منیزیم و آب بندی نسبت به شرایط آب و هوایی، نسبت به بقیه مقاوم تر هستند. دوام ممکن است از ویژگی های ضروری برای شما باشد  یا نباشند، که بستگی به کارهایی که در جریان عکاسی می خواهید انجام دهید دارد!

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

دوربین اینستکس مینی 9 یک فانتزی دوست داشتنی !

? سیستم منو

اطمینان حاصل نمایید که سیستم منوی دوربین عکاسی قابل فهم بوده و کار با آن آسان باشد. هر دوربینی با دیگری متفاوت است ، اما بهتر است که بتوانید سیستم منوی دوربین را به آسانی و بدون نیاز به استفاده از دفترچه راهنمای خرید دوربین، استفاده نمایید. منوی یک دوربین عکاسی نباید خیلی پیچیده باشد تا سبب جلوگیری از استفاده شما از دوربین نگردد!

 فرمت Raw

برخی از دوربین های عکاسی این امکان را دارند که عکس ها را در فرمت Raw یا jpeg ذخیره نمایند. سایر دوربین ها محدود به فرمت jpeg هستند.

تفاوت میان دو فرمت در این است که فرمت Raw همه اطلاعات ثبت شده به وسیله سنسور را نگهداری نموده و زمانی که در مرحله پردازش بعدی هستید (به ویژه زمانی که خطاها را اصلاح می نمایید!) به شما بیشترین حد انعطاف در کار را می دهد. در مقام مقایسه، فرمت jpeg اطلاعات را در زمانی که عکس را به فایلی کوچکتر فشرده می سازد حذف می نماید.

تقریباً همه دوربین های عکاسی DSLR، میکرو چهار سوم و بدون آینه می توانند با فرمت Raw عکاسی نمایند (و همچنین با فرمت jpeg). دوربین های عکاسی کامپکت یا دوربین های موبایل بسیار کمی دارای خصیصه عکاسی به فرمت Raw بوده و به جای آن محدود به فرمت jpeg هستند.

اگر شما مصمم به ادامه کار عکاسی هستید، مطمئناً نیاز به قابلیت Raw خواهید داشت.

فوکوس اتوماتیک

فوکوس در دوربین

ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی به بحث فوکوس می پردازیم: فوکوس بخش مهمی از عکاسی خوب است، زیرا چشم بیننده را بر روی عکس به صورتی دقیق، به نقطه ای که شما قصد داشتید دیده شود می کشاند. از دست رفتن فوکوس راهی آسان برای نابود کردن یک عکس عالی است!

زمانی که یک دوربین عکاسی را بررسی می نمایید، نیاز هست به طور جدی به کیفیت سیستم فوکوس اتوماتیک آن توجه نمایید. برای تست اتوفوکوس دوربین بهتر است تا این کارها انجام دهید:

دوربین را روشن کرده، و از منظره یاب یا صفحه نمایش LCD دوربین نگاه کنید. دکمه شاتر را برای فعال شدن سیستم فوکوس اتوماتیک تا نیمه بفشارید، و روی چیزی در فریم فوکوس کنید.

حالا توجه کنید: آیا دوربین به سرعت فوکوس می کند؟ آیا فوکوس آن بدون اشتباه انجام می شود؟ سعی کنید روی چیزی نزدیک به خود فوکوس کنید، سپس روی چیزی دورتر، و دوباره روی چیزی نزدیک فوکوس نمایید. اگر دوربین عکاسی در حالی که شما مناطق را تغییر می دهید در فوکوس شدن کند بوده، یا اینکه در فوکوس روی جسم موردنظر مشکل دارد، پس باید دنبال دوربین دیگری بگردید.

زمانی که شما چیزی را که ارزش عکاسی دارد  می بینید، نیاز است که بتوانید به سرعت و بدون اشتباه روی آن فوکوس نمایید. اگر دوربین عکاسی شما از پس آن برنیاید، شما تصویر مدنظرتان را از دست داده و از عکاسی زده می شوید.

ویژگی های اضافی

بیشتر دوربین های عکاسی دارای ویژگی های کمتر ضروری، اما مناسبی هستند. این موارد می توانند تجربه ای سرگرم کننده ایجاد نموده و یک دوربین را برای استفاده لذت بخش کنند، اما احتمالاً در تصمیم به خرید دوربین اثرگذار نخواهند بود.

در ادامه تعدادی از ویژگی هایی که در حال حاضر متداول هستند بیان شده است:

? حالت پانوراما در دوربین

حالت پاناروما در دوربین

این ویژگی به شما امکان می دهد تا با گرفتن چندین عکس از یک منظره و چسباندن آنها توسط دوربین عکاسی به یکدیگر، به یک تصویر پانوراما دست پیدا کنید. این ویژگی در برخی دوربین های عکاسی بدون آینه و خانگی متداول است و در دوربین های حرفه ای یا DSLR ها کمتر دیده می شود.

? تثبیت عکس ( لرزشگیر عکس ) دوربین

لرزشگیر تصویر

این ویژگی، لرزش و تکان در زمان عکس برداری را کاهش می دهد و باعث  کاهش محوی در شرایط عکاسی با نور کم می شود. گاهی اوقات بدنه یا لنز دوربین های عکاسی به تنهایی دارای مکانیزم تثبیت هستند که با عنوان لرزشگیر نوری عکس شناخته می شود. طبیعتاً لرزشگیر داخلی نسبت به لرزشگیرهایی که به صورت نرم افزاری در دوربین عمل می کنند کیفیت به مراتب بالاتری دارد. 

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

چه دوربینی برای رشته عکاسی بخریم؟

? ضبط ویدئو توسط دوربین عکاسی

حالت ضبط ویدئوی دوربین

در حال حاضر، تقریباً همه دوربین ها ویژگی ضبط ویدئو را دارند. استاندارد برای تصویربرداری HD (تصاویر با وضوح عالی) 1080 پیکسل است، که بسیاری از دوربین های خانگی ( و حتی دوربین های موبایل) به مانند DSLR، میکرو چهار سوم و بدون آینه ها دارای آن هستند. دوربین های پیشرفته تر(با توانایی بالاتر در محو پس زمینه ها) امکان کنترل نوردهی دستی و کیفیت بهتر ویدئو را نیز دارند . برخی از دوربین ها امکان 4K را ارائه می کنند که چهار برابر شفافیت (رزولوشن) 1080 پیکسل است!

? فریم بر ثانیه

فریم بر ثانیه در دوربین

به معنی تعداد عکس هایی است که دوربین در هر ثانیه می تواند بگیرد است. قابلیت بالاتر فریم بر ثانیه (fps)  برای زمانی که شما از صحنه های ورزشی یا دیگر فعالیت های سریع عکس برداری می کنید مفید می باشد.

? تمیز کردن اتوماتیک سنسور / سلف کلینینگ

پاکسازی اتوماتیک سنسور

بسیاری از دوربین های عکاسی ویژگی ای دارند که به وسیله لرزاننده های فراصوتی، غبار را از روی سنسور دوربین می زدایند. این یک ویژگی مفید بوده، اما بهتر است بدانید که همیشه در حذف غبار از سنسور به درستی عمل نمی کنند.

? صفحه نمایش کریستال مایع دوربین

صفحه نمایش دوربین

صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) نوعی متداول از صفحه نمایش در دوربین های عکاسی است. اما همه LCD ها به شکلی یکسان ساخته نشده اند! صفحات نمایش با رزولوشن بالاتر تصاویر شما را بهتر از صفحات با رزولوشنِ کمتر نشان می دهند. برخی از صفحات هم ممکن است از سایرین روشن تر بوده و یا کنتراست بهتری را ارائه نمایند. شما می توانید با نگاهی به صفحه نمایش دوربین های عکاسی گوناگون، متوجه شوید که کیفیت کدام یک بهتر است.

برخی سازندگان دوربین عکاسی صفحات نمایش مفصل دار متحرک (که به عنوان صفحات نمایش متحرک هم شناخته می شوند) را ارائه می نمایند که به شما اجازه می دهد تا موقعیت فیزیکی صفحه نمایش را به وسیله یک یا دو محور تعبیه شده در آن تنظیم نمایید. در اینجا ایده اصلی به کارگیری صفحه نمایش به جای منظره یاب است که اجازه می دهد در شرایطی که نمی توانید در منظره یاب دوربین نگاه کنید، ببینید از چه چیزی عکس می گیرید. 

? منظره یاب دوربین

منظره یاب دوربین

منظره یاب بخشی است که زمان گرفتن عکس به آن نگاه می کنید.

منظره یاب در دوربین های عکاسی  DSLR، به لطف آینه دستی، به شما اجازه می دهد که مستقیماً در لنز نگاه کنید.

دوربین های عکاسی بدون آینه و خانگی ممکن است دارای صفحه نمایش LCD در پشت دوربین، در قسمت منظره یاب باشند. برخی نیز ممکن است دارای منظره یاب الکترونیکی باشند.

منظره یاب الکترونیکی (EVF) تصویری الکترونیکی از منظره را آنطور که در عکس پدیدار خواهد شد، با کمک تنظیمات دوربین، نمایش می دهد.

مزیت منظره یاب الکترونیکی نسبت به یک صفحه نمایش LCD (که شکل نمایش عکس با تنظیمات جاری را به شما نشان می دهد) در این است که EVF در شرایط نور کم، کاربرد راحت تری دارد. همچنین برای عکاسی در شب عالی است.

یکی از معایب EVF، در برخی از مدل های دوربین عکاسی، این است که سبب سیاه شدن نمایشگر منظره یاب در جریان حالت عکاسی پیاپی می گردد. همین مسئله این امکان را برای عکاسی ورزشی یا اکشن نامناسب می سازد. در نتیجه بهتر است که شما این موضوع را پیش از هزینه کردن روی یک دوربین بررسی نمایید.

مطمئن شوید که به دقت درباره نوع منظره یابی که می خواهید، فکر کرده اید (مثل همیشه، به یک فروشگاه عکاسی رفته و چند دوربین را برای بررسی بخواهید).

? وای فای و امکان ارتباط با دیگر دستگاه ها

سیستم وای فای دوربین

در حال حاضر برخی دوربین های عکاسی می توانند به صورت بدون سیم به اینترنت متصل گردند که آپلود تصاویر به کامپیوترتان یا سایت های اشتراک گذاری به صورت مستقیم از دوربین را بسیار راحت می سازد. در بعضی از دوربین های عکاسی حتی این امکان را دارید تا اپلیکیشن هایی برای اتصال موبایلتان به دوربین دانلود کرده، کارهایی مانند تنظیم تایمر، فشردن دکمه شاتر، یا دیدن از منظره یاب دوربین عکاسی را از طریق گوشی موبایل خود انجام دهید.

برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها، دیگر گزینه ارائه شده بی سیم، برای برخی از مدل های جدیدتر دوربین عکاسی است. ارتباط با دستگاه های دیگر به شما این اجازه را می دهد تا عکس ها را از دوربینتان به دیگر دستگاه های بی سیم (مانند تلفن یا تبلت) به سادگی و تنها با لمس دستگاه ها انجام دهید. اگر قصد دارید فایل های زیادی را با دستگاه های بیسیم خود به اشتراک بگذارید، این امکان شاید چیزی ارزشمند در زمان انتخاب دوربین برایتان باشد.

سیستم موقعیت یابی جهانی دوربین

سیستم GPS دوربین

برخی دوربین های عکاسی دارای سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) هستند که ثبت مکان عکس ها را برای شما انجام می دهند (به ژئو تگ معروف هستند). این امکان زمانی که در سفر هستید (به ویژه اگر علاقه ندارید به خاطر بسپارید که هر عکس در کجا گرفته شده) یا وقتی که در حال گشت و گذار هستید و می خواهید به جایی که قبلاً بوده اید برگردید، ویژگی کاربردی و بی نظیری برای شما خواهد بود.

به خاطر داشته باشید بسیاری از این ویژگی های اضافی ” امتیازات فروش” هستند که فروشنده در زمان بحث درباره دوربین عکاسی به شما متذکر خواهد شد. این ویژگی ها به نظر عالی می رسند و می توانند بسیار سرگرم کننده باشند.

حالا این نکته را حتماً به خاطر بسپارید:

برند دوربین عکاسی شما تاثیر زیادی در کیفیت عکس هایی که می گیرید ندارد. همه چیز بستگی به شما، به عنوان عکاس دارد! اما برندها توجه بسیاری را در دنیای عکاسی به خود جلب می نمایند، پس اجازه بدهید درباره آنها گفتگو نماییم.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای جامع خرید دوربین مبتدی

  ❂ دوربین کانن یا دوربین نیکون

دو تولید کننده بزرگ دوربین های عکاسی کامپکت ، دوربین عکاسی حرفه ای یا  DSLR و دوربین عکاسی بدون آینه کانن و نیکون هستند. کانن بزرگترین سهم بازار یعنی در حدود 44% (2010) را داشته و نیکون به دنبال آن با سهمی 30% قرار گرفته است. هر دو سازنده، طیف وسیعی از دوربین های عکاسی موجود، از خانگی تا گران ترین دوربین های DSLR را می سازند. با انتخاب دوربین عکاسی کانن یا نیکون، شما گستره وسیعی از انتخاب های متناسب برای لنزها و تجهیزات جانبی (هر دو برند و شرکت های ثالث) به دست می آورید.

کانن و نیکون هر دو دوربین های عکاسی مستحکمی را می سازند که کارایی خوبی داشته و هریک دارای نکات منفی و مثبت خاص خود می باشند. به طور کلی پذیرفته شده است که دوربین های نیکون کیفیت ساخت بهتر و فوکوس مناسب تری دارند، در حالیکه دوربین های عکاسی کانن، امکان انتخاب لنزهای بهتری دارد. همچنین به نظر می رسد آنها رنگ را به شکلی مجزا به تصویر می کشند.

احتمالاً بهترین شرایط انتخاب شما با بررسی هر برند و اینکه ببینید کدام یک از این دو برند به شما احساس بهتری می دهند به دست می آید.

خود را تحت فشار قرار ندهید!

برندهای دیگر

سونی با سرعت زیادی در بازار دوربین های بدون آینه شتاب گرفته و خود را به عنوان یک رقیب جدی برای استیلای بر دوربین های عکاسی کانن و نیکون در بازار نشان می دهد. دوربین های عکاسی ای که شرکت سونی ارائه می نماید، برخی ویژگی های نوآورانه داشته که از کانن و نیکون جلوتر به نظر می رسد و با قیمت های پایین تری عرضه می گردند. همچنین آنها گستره ای از لنزهای دوربین قابل رقابت را نیز تولید نموده اند.

شرکت فوجی برند دیگری از دوربین های عکاسی بدون آینه با کیفیت عالی است (صف آرایی فعلی دوربین ها و لنزها همگی در اختیار فوجی می باشد!)

در بحث دوربین های عکاسی بدون آینه یا میکرو چهار سوم، پاناسونیک و الیمپوس تنها گزینه های شما هستند. در نهایت وقتی به دوربین های کامپکت یا خانگی می رسیم، به نظر می رسد که تقریباً همه سازندگان دستی در این بازار رقابتی دارند. اگر شما به این نوع دوربین علاقمند هستید، پس بهترین انتخاب شما یافتن دوربینی هست که بتوانید همه جا با خود ببرید. نام برند نمی تواند نقش بزرگی در تصمیم خرید دوربین عکاسی شما ایفا نماید.

هر دوربینی نیاز به یک لنز دارد که می تواند به صورت اتصال یافته دائمی و یا قابل تعویض باشد. 

بطور کلی لنز دوربین عکاسی شامل قطعاتی شیشه ای بوده که نور را به داخل سنسور دوربین شما متمرکز می سازد. بدون این نور، شما عکسی هم نخواهید داشت!

همه لنزها به صورت یکسان ساخته نشده اند و آنها تاثیر عظیمی بر نحوه دیده شدن تصاویر نهایی شما دارند.

❂ لنزهای دوربین

برای اینکه حس اطمینان در خرید لنز دوربین برای دوربین عکاسی خود داشته باشید، نخست بهتر است موارد اساسی را درباره لنزهای دوربین عکاسی بدانید! با ما در ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی همراه باشید:

فاصله کانونی لنز دوربین عکاسی

فاصله کانونی لنز دوربین عکاسی

فاصله کانونی لنز دوربین عکاسی (که با واحد میلیمتر اندازه گیری می شود) زاویه دیدی که یک لنز ثبت می کند را تعیین می نماید. یک لنز زاویه باز (واید) مناظر بسیاری را ثبت خواهد کرد و یک لنز تله فوتو تنها بخش کوچکی را ثبت می کند. لنزهای زاویه باز (واید) از 15 تا 35 میلیمتر متغیر هستند. لنزهای نرمال در حدود 50 میلیمتر بوده و بسیار شبیه به دید چشم شما می باشند. لنزهای تله فوتو از 85 تا بالای 200 میلیمتر متغیر هستند.

دیافراگم لنز دوربین عکاسی

دیافراگم لنز دوربین عکاسی

دیافراگم لنز، سوراخی درون لنز دوربین عکاسی است است که با باز و بسته شدن، میزان نور ورودی به دوربین عکاسی را کنترل می نماید، و با مقادیر f (مانند f/2.8  یا   f/5.6) معرفی می گردد. لنزها ی دوربین عکاسی به وسیله حداکثر دیافراگم خود، که بازترین حد ممکن برای لنز است تعریف شده اند. در نتیجه یک لنزدوربین ممکن است 50 میلیمتر f/1.4 باشد که به معنی فاصله کانونی 50 میلیمتر و حداکثر دیافراگم 1.4 می باشد.

حالا این مطلب ممکن است کمی گیج کننده باشد: حداکثر دیافراگم لنز دوربین عکاسی بزرگتر (بازتر)، با مقدار f کوچکتر و قیمت لنز دوربین با دیافراگم بازتر گران تر خواهد بود. این موضوع به این خاطر است که توانایی جمع آوری نور بیشتری را داشته، به شما امکان عکاسی در شرایط تاریکتری را می دهد و همچنین می تواند به شما پس زمینه محو بیشتری را بدهد که بسیار عالی است!

تثبیت عکس ( لرزشگیر لنز دوربین عکاسی)

لرزشگیر لنز دوربین عکاسی

لرزشگیر لنز دوربین عکاسی یا تثبیت عکس (IS) به کاهش محوی که می تواند در اثر حرکت دوربین موقع عکس برداری رخ می دهد کمک می کند. این موضوع برای زمانی که در شرایط کم نور (جایی که معمولاً از سرعت شاتر کمتر استفاده می کنید)، یا سایر مواردی که سرعت شاتر کم بوده و از سه پایه استفاده نمی شود و می خواهید از محوی جلوگیری کنید کاربرد دارد. لرزشگیر لنز دوربین عکاسی یا IS همچنین در شرایطی که لنز کمی سنگین بوده و بر اثر آن در حالت عکاسی حرکت دارد، می تواند مفید باشد.

قیمت لنزهای لرزشگیر دار با قابلیت تثبیت تصویر (معمولاً به عنوان لنز IS نامگذاری می شود) به شکل قابل ملاحظه ای از لنزی همسان و بدون این قابلیت گران تر است، پس توجه دقیق به اینکه از لنز IS سود می برید مهم می باشد.

لنز زوم

لنز زوم

یک لنز دوربین زوم دامنه ای از فواصل کانونی (24 میلیمتر تا 70 میلیمتر) را پوشش داده و به شما اجازه می دهد تا میان هر فاصله کانونی در این دامنه حرکت (زوم) نمایید. نکته منفی لنزهای زوم، در این است که معمولاً دیافراگم های حداکثری کوچکتری دارند. قیمت لنزهای زوم با دیافراگم های حداکثری بزرگتر (مانند f/2.8) بسیار گران هستند.

لنز پرایم

لنز پرایم

یک لنز پرایم، فاصله کانونی ثابتی (85 یا 50 یا 35 میلیمتر) دارد. اگر بخواهید چشم انداز را تغییر دهید باید جلوتر رفته یا از سوژه دورتر شوید و یا لنزهای دوربین عکاسی خود را تغییر دهید. در خرید لنزهای دوربین پرایم دقت کنید که این لنزها عمدتاً دیافراگم های حداکثری بزرگتری دارند، که محوی پس زمینه بهتر، عملکرد مناسبتر در نور کم و معمولاً کیفیت عکس بالاتری به شما می دهند!

لنزهای کیت دوربین (ارائه شده با دوربین)

اکثر دوربین های عکاسی حرفه ای یا DSLR، میکرو چهار سوم و بدون آینه، دارای گزینه خرید بدنه دوربین به همراه چیزی که به نام ” لنز کیت” شناخته می شود هستند. قیمت لنز کیت، معمولاً ارزان تر است و با زوم متوسط (که متداولترین آنها در دامنه 18 تا 55 میلیمتر هستند) می باشد. زمانی که شما به تازگی با دوربین عکاسی DSLR خود شروع به کار می کنید، یک لنز کیت می تواند به خوبی نیاز شما را برطرف سازد. اما همانطور که در عکاسی پیشرفت می نمایید، احتمالاً بخواهید با لنزهای گوناگون، مانند لنزهایی که پس زمینه را محوتر ساخته و به شما اجازه می دهند که به سوژه عکاسی نزدیکتر شوید و یا به شما کمک می کنند تا روی اشیایی که دورتر هستند زوم کنید به عکاسی بپردازید.

کیفیت لنزهای دوربین کیت هم کمتر از لنزهایی که در دوربین های DSLR عرضه نمی شوند است، بنابراین این نوع لنزها همیشه رنگ ها را به خوبی بازسازی نمی کنند و تصاویری با کیفیت را تولید نمی نمایند. اساساً شما می توانید انتظار داشته باشید که از یک لنز کیت سریعاً به سوی یک لنز دوربین بهتر حرکت نمایید!

لنزهای آماتور دوربین 

پیشنهاد ما همیشه شروع کردن با یک لنز پرایم با قیمت مناسب می باشد.

همانطور که پیشتر در راهنمای خرید دوربین عکاسی صحبت کردیم، یک لنز دوربین پرایم، لنزی با فاصله کانونی ثابت و تکی (به معنی اینکه نمی توانید زوم نمایید) می باشد. این موضوع شما را مجبور می کند که برای گرفتن عکس هایتان به اطراف حرکت کنید و باعث درگیر شدن شما در فرآیند عکاسی می گردد.

لنزهای دوربین پرایم در مقایسه با لنزهای زوم (که شامل لنزهای کیت هم می شود) تفاوتهایی دارند. معمولاً می توانید با لنزهای پرایم عکس هایی با کیفیت بهتر و امکان محو پس زمینه بالاتری داشته باشید.

انواع لنز دوربین عکاسی

به طور خلاصه، با لنزهای پرایم، شما عکس هایی با کیفیت بالاتری گرفته و زمان بیشتری را برای فکر کردن و یادگیری روند خلق یک عکس صرف می نمایید تا اینکه مشغول زوم کردن باشید.

لنزهای پرایم بزرگ برای شروع به کار شامل لنز 50 میلیمتر، f/1.8 و 28 میلیمتر، F/2.8 هستند. این لنزها در محدوده قیمت 100 تا 200 دلار توسط هر دو شرکت کانن و نیکون با قیمت های مناسب عرضه می گردند.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید دوربین نیکون و مقایسه 3 دوربین

لنزهای پیشرفته دوربین عکاسی

در نهایت ممکن است شما بخواهید لنزهای ساده خود را با مدل های دارای کیفیت بالاتر عوض نمایید.

همانگونه که قبل تر اشاره کردیم، کیفیت لنز دوربین عکاسی اثر زیادی بر کیفیت عکس شما خواهد داشت. با لنزهای گران تر، شما دیافراگم های سریعتر (برای عملکرد بهتر در نور کم و محو پس زمینه بیشتر)، کیفیت ساخت بالاتر (با احتمال آب بندی در برابر شرایط آب و هوایی) و شیشه بهتر که رنگ و وضوح بهتری را ایجاد می نماید به دست می آورید. البته لنزهای زوم ممکن است تثبیت عکس یا لرزشگیر را هم به شما ارائه نمایند.

فهمیدن اینکه چه زمانی باید پول زیاد (و گاهی مبالغ خیلی خیلی زیاد) برای این نوع لنزها پرداخت کرد آسان نیست و بستگی بسیار به اهمیت این تغییر بر روی عکس ها و در نهایت فعالیت شما خواهد داشت.

در مجموع به یاد داشته باشید که یک لنز بهتر به صورت خودکار عکس های بهتری نمی گیرد. این وسیله می تواند به شما در گرفتن عکس های با کیفیت تری کمک نماید، اما در نهایت این شما هستید که عکس را ثبت می کنید!

لنزهای تخصصی دوربین عکاسی

فراتر از لنزهایی که برای استفاده عادی طراحی شده اند، دنیایی از لنزهای دوربین تخصصی وجود دارد، به این معنی که اثراتی خاص ایجاد می نمایند یا برای شرایطی ویژه به کار می روند. ما به طور کلی این نوع از لنزها را به عنوان وسایل اضافی مورد توجه قرار می دهیم، اما بسته به آن که به چه نوعی از عکاسی علاقه مند هستید، این لنزها ممکن است جزو ضروریات شما نیز قرار بگیرند!

لنز ماکرو دوربین

لنز ماکرو

لنزهای ماکرو برای اینکه به شما اجازه دهند تا کاملاً به سوژه عکاسی خود نزدیک شوید و این سوژه بخش اعظمی از فریم را که به وسیله یک لنز دوربین نرمال مقدور نیست اشغال نماید طراحی شده اند. لنزهای ماکرو در تبلیغات و عکاسی از خوراکی ها کاربرد داشته و به همان میزان در عکاسی طبیعت نیز به کار می روند.

لنز دوربین ماکرو در جایی که عکاس نیاز دارد به سوژه عکاسی خود نزدیک تر شده تا جزییات آن را به تصویر بکشد کاربرد دارد. لنزهای ماکرو برای گستره ای از انواع دوربین عکاسی شامل: دوربین های عکاسی حرفه ای یا DSLR ها، دوربین های عکاسی بدون آینه، و حتی دوربین های موبایل و دوربین های خانگی ساخته شده اند.

لنزهای تیلت شیفت دوربین

لنز تیلت شیفت

لنزهای دوربین تیلت شیفت به شما امکان کنترل سطح صاف فوکوس در عکستان به وسیله خم کردن زاویه لنز وابسته به سنسور را فراهم می آورند (عالیه!). این نوع لنز عمدتاً برای کار با دوربین های عکاسی حرفه ای 35 میلیمتری و به همین شکل در دوربین های متوسط ساخته شده اند. این نوع لنز به شکل متداول در عکاسی خوراکی ها و معماری کاربرد دارد. در این نوع عکاسی ها ، کنترل سطح صاف فوکوس یا مشاهده به هم پیوستگی خطوط مهم بوده و همچنین لنز تیلت شیفت به عنوان یک ابزار هنری در عکاسی پرتره نیز معروفیت بیشتری نسبت به بقیه لنزها دارد.

قیمت لنزهای تیلت شیفت ارزان نیست و یادگیری نحوه استفاده درست از آن نیاز به تمرین بسیار دارد. در نتیجه ما پیشنهاد می کنیم که یک چنین لنزی را پیش از اقدام به خرید، اول قرض گرفته (یا اجاره نمایید)، تا مطمئن شوید که ارزش سرمایه گذاری برای خریدش را دارد.

لنز چشم ماهی دوربین ( لنز فیش آی )

لنز فیش آی

لنزهای دوربین فیش آی (چشم ماهی)، لنزهایی با زاویه خیلی باز هستند که انحنای قابل توجهی ایجاد نموده و عکس هایی به وجود می آورند که تقریباً نیمه منحنی به نظر می رسند. با این حال می توانید این نوع لنز دوربین عکاسی را در انواعی از موضوعات عکاسی شامل عکس هایی که بیشترین استفاده را از آن برای فوکوس روی مناظر  و عکاسی ورزشی یا تولید ویدئو انجام می دهید بکار ببرید. لنزهای دوربین چشم ماهی برای گستره ای از انواع دوربین های عکاسی شامل: DSLR ها، دوربین های عکاسی بدون آینه و حتی دوربین های موبایل و دوربین های خانگی ساخته شده اند.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید دوربین کانن

لنزهای سوپر تله فوتو دوربین

لنزهای سوپر تله فوتو

لنزهای دوربین سوپر تله فوتو، لنزهایی هستند که فاصله کانونی آنها به بیش از 300 میلیمتر توسعه یافته است. این نوع لنزها به شکلی کاربردی اجازه می دهند که به چیزهایی که از شما بسیار دور هستند، بدون جابجایی فیزیکی نزدیک شوید.

قیمت لنزهای سوپر تله فوتو بسیار بسیار گران است. به جز مواردی که شما یک عکاس حرفه ای و جدی در زمینه حیات وحش یا ورزشی باشید، احتمالاً هرگز نیازی به این نوع لنز نخواهید داشت.

لنزهای سوراخ سوزنی دوربین

لنزهای سوراخ سوزنی

لنزهای سوراخ سوزنی به شما اجازه می دهند تا با لنز دوربین قابل تعویض خود، تقلیدی از آثار هنری دوربین های سوراخ سوزنی کلاسیک را انجام دهید (حالت نقطه نقطه و رمز آلود تصاویر).

لنزهای دوربین ارزان سوراخ سوزنی برای گستره ای از دوربین های عکاسی موجود هستند، اما با یک جستجوی سریع در وب، متوجه می شوید که ساخت یک لنز دوربین سوراخ سوزنی به وسیله خودتان چقدر آسان است!

لنز دوربین بیبی

لنز بیبی

لنز دوربین بیبی، لنزی است که برای ایجاد جلوه های خاص ارزان روی دامنه ای از دوربین های عکاسی (DSLRها، دوربین های بدون آینه ، دوربین های موبایل و …) تولید شده است. این نوع لنزها می تواند برای ایجاد اثراتی مشابه با لنزهای چشم ماهی، دیافراگم باز و تیلت شیفت به کار رود.

کیفیت عکس های گرفته شده با این لنزهای عکاسی به طور کلی با لنزهای دوربین گران قیمت قابل مقایسه نیستند، اما این نوع لنز می تواند راهی سرگرم کننده برای ایجاد جلوه های متفاوت بدون صرف هزینه بسیار زیاد باشد. 

ما در ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی می خواهیم در مورد تجهیزات عکاسی صحبت کنیم. با ما همراه باشید:

تجهیزات دوربین عکاسی

تجهیزات ضروری دوربین عکاسی

برخلاف آنچه که فروشنده ممکن است به شما بگوید، شما واقعاً به بسیاری از تجهیزات برای دوربین عکاسی خود نیازی ندارید! برای خرید دوربین عکاسی تعداد زیادی از چیزهایی که به آنها نیازی ندارید، تحت فشار قرار نگیرید. قیمت ها را بررسی نموده و شروع به تهیه چیزهایی که به آنها واقعاً نیاز دارید بکنید. در حالیکه عکس های بیشتری می گیرید، همیشه می توانید اقدام به خرید وسایل و لوازم عکاسی بیشتری بکنید.

در اینجا موارد ضروری که شما برای دوربین عکسی تان نیاز دارید برشمرده می شوند.

کارت حافظه دوربین

کارت حافظ دوربین

شما به یک کارت حافظه دوربین برای ثبت عکس هایی که با دوربینتان می گیرید، نیاز دارید. برای خرید کارت حافظه دوربین سعی کنید از برندهای معتبری همچون (سان دیسک یا لکسار) استفاده نمایید. بنابر تجربه ما، کارت های حافظه برندهای مطرح، قابل اعتمادتر بوده و کمتر مستعد بروز خطا هستند. قیمت کارت حافظه دوربین سندیسک یا لکسار بیشتر است، اما به نظر ما ارزش این هزینه بیشتر را دارند!

کارت های حافظه دوربین به طور عمده به دسته بندی های گوناگونی تقسیم شده اند. این دسته بندی بستگی زیادی به توانایی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آنها دارد. کلاس اکستریم (Extreme) که قبلاً با نام اولترا عرضه و توسط شرکت سان دیسک عرضه می شد همیشه برای مقاصد ما (مثل عکاسی پرتره، عکاسی عروسی یا عکاسی سفر) مناسب بوده اند.

توجه داشته باشید که انواع دیگری از کارت حافظه ها مانند (SDHC, SDXC, CF و …) نیز وجود دارند. پیش از خرید کارت حافظه دوربین از هر مدل ، اطمینان حاصل نمایید که دوربین عکاسی شما با چه نوع کارتی کار می کند. در مورد ظرفیت کارت حافظه باید گفت که اگر شما عکس های فرمت RAW یا تعداد بسیار زیادی عکس در هر بار عکاسی خود می گیرید، نسبت به کسانی که عکس های با فرمت JPEG و یا تعداد کمتری عکس می گیرند به فضای حافظه بیشتری نیاز دارند.

زمانی که شما یک کارت حافظه را انتخاب می نمایید، به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات و ظرفیت ذخیره سازی توجه نمایید. و اینکه در مورد کیفیت کارت صرفه جویی نکنید، چون کارت های حافظه دوربین ارزان قیمت نسبت به بروز خطاهای وحشتناک مستعدتر هستند!

باتری های اضافی دوربین

باتری دوربین عکاسی

وقتی که باتری دوربین عکاسی شما درست در زمانی که قصد دارید یک عکس عالی بگیرید تمام می شود، واقعاً آزاردهنده است. اجازه ندهید که این اتفاق برایتان رخ بدهد! هر زمان که در حال عکاسی هستید، مطمئن شوید که حداقل یک باتری یدکی شارژ شده به همراه دارید.

امروزه بیشتر دوربین های عکاسی از باتری های خاصی استفاده می کنند که نمی توانید آنها را در یک فروشگاه پیدا کنید. اما در اینجا خبر خوبی داریم: باتری های مشابه دوربین عکاسی را می توانید به صورت آنلاین به یک چهارم قیمت باتری های اصلی تهیه کنید. ممکن است این نوع باتری های دوربین عمر طولانی نداشته باشند، اما بعضی اوقات صرفه جویی حاصله، آنها را به خریدی ارزشمند تبدیل می نماید.

در نهایت همه دوربین های عکاسی با شارژرهای دیواری عرضه نمی شوند. بدون داشتن یک شارژر دیواری دوربین، شما باید کل دوربین عکاسی خود را هر زمانی که قصد شارژ کردن باتری را دارید، (معمولاً به پورت کامپیوتر) متصل نمایید که خیلی راحت نخواهد بود. داشتن یک شارژر دیواری دوربین به شما اجازه خواهد داد تا از دوربین عکاسی خود (با باتری آماده) استفاده نمایید.

با سرمایه گذاری روی بعضی قطعات یدکی، اجازه ندهید که باتری دوربین خالی شده زمان عکاسی شما را کوتاه نماید! اکثریت دوربین های عکاسی از باتری های خاصی استفاده می نمایند، بنابراین دفترچه راهنمای دوربین عکاسی خود را برای آگاهی از بهترین نوع آنها بررسی کنید.

کیف دوربین عکاسی

کیف دوربین عکاسی

اگر معمولاً می خواهید دوربین عکاسی خود را خارج از خانه استفاده کنید، برای حفاظت از دوربین و حمل و نقل آسانتر آن، به یک کیف دوربین عکاسی نیاز دارید. در جستجوی کیف دوربینی باشید که به حد کافی کوچک (و همینطور شیک!) باشد که به راحتی بتوانید آن را به هر کجا ببرید.

پیش از خرید یک کیف دوربین، نظرات مطرح شده در سایت Didnegar.com را بررسی نمایید تا متوجه شوید که دیگر عکاسان در خصوص مدلی که موردنظر شماست چه نظری دارند. به کامنت های آنها در مورد راحتی استفاده توجه نمایید. اینکه آیا می توان به سرعت و سادگی در مواقعی که می خواهید عکس بگیرید، دوربین را از کیف خارج کرد؟ سایر قسمت ها به راحتی در دسترس هستند و جای کافی برای قرار دادن تجهیزات اضافی (مانند لنزهای دوربین یدکی، باتری های اضافی و کارت های حافظه) دارند؟

اگر در نظر دارید که عکاسی در محیط بیرون را زیاد انجام دهید، مطمئن شوید که کیف دوربین در مقابل باران مقاومت دارد و اینکه چگونه از دستگاه شما محافظت می نماید. گزینه دیگر جدا از کیف دوربین، یک ضمیمه است. ضمیمه، یک جای حفاظتی است که می توانید آن را داخل کوله پشتی یا کیف دوربین خود قرار دهید. ما از این مورد اغلب در زمان مسافرت استفاده می کنیم.

سخن را کوتاه کنیم، پیدا کردن یک کیف دوربین عکاسی عالی منطبق بر نیازهای شما یک چالش است، پس برای یافتن آن زمان بگذارید!

یک کیف دوربین عالی به حفظ دوربین عکاسی شما و راحتی در حمل آن کمک خواهد کرد. برای خرید کیف دوربین عکاسی خوب نظرات را بخوانید و اگر می توانید، پیش از خرید خودتان چند کیف را بررسی نمایید.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین دوربین های عکاسی برای دانشجویان

رم ریدر یا کارت حافظه خوان

رم ریدر

در ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی می خواهیم رم ریدر را به شما معرفی کنیم. بیشتر دوربین های عکاسی دارای یک کابل USB برای اتصال به کامپیوتر و آپلود تصاویر هستند. ما این روش را کمی دست و پاگیر دیدیم، بنابراین در حال حاضر از رم ریدر استفاده می کنیم. کامپیوتر و مانیتور خود را بررسی نمایید که رم ریدر و کارت خوان داخلی دارند یا خیر؟ اگر قصد خرید رم ریدر را دارید، یک مدل پایه فقط 15 تا 25 دلار قیمت دارد.

رم ریدرها انتقال عکس ها از کارت به کامپیوتر را در ازای مبلغی نازل تسهیل می نمایند.

کیت تمیز کننده دوربین عکاسی و لنز

تمیز نگه داشتن دوربین عکاسی بسیار مهم است! شما در نهایت نمی خواهید که زمان زیادی را برای حذف لکه های گرد و غبار از عکس های زیبایتان تلف نمایید. خوشبختانه شما به چند ابزار برای پاک نگه داشتن دوربین عکاسی نیاز دارید.

? لنز پن یا قلم لنز

یک قلم لنز دوربین به شما این امکان را می دهد تا لکه ها و غبار را از روی لنز دوربین تان بزدایید. لنز پن یک مورد ضروری برای عکاسی است! ما باید تعدادی از تجهیزات اضافی را همیشه در کیف دوربینمان داشته باشیم.

? دستمال میکرو فیبر

شما به یک دستمال میکرو فیبر برای پاک کردن هر چیزی از روی لنزها، LCD  و بدنه دوربین نیاز دارید. دستمال میکروفیبر ابزاری چند کاره، ارزان و راحت برای عکاسی شگفت انگیز است.

? فوتک

فوتک هم ابزاری عالی برای برداشتن گرد و غبار از روی لنزها و سنسورها می باشد.

تجهیزات و لوازم عکاسی

? محافظ صفحه نمایش

یک محافظ صفحه نمایش دوربیین ورقی است که روی LCD نصب می شود و می تواند جزو تجهیزاتی کوچک و عالی به شمار برود. ما در آغاز به کار عکاسی از این وسیله استفاده نکردیم و صفحه های نمایش دوربینمان به همین دلیل خش افتاد!

? سایر تجهیزات اختیاری عکاسی

این تجهیزات مطمئناً می توانند مفید باشند، اما اینطور احساس نکنید که شما حتماً باید نسبت به خرید تجهیزات عکاسی که در زیر به آنها اشاره می کنیم اقدام کنید!

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

بهترین دوربین‌ عکاسی از طبیعت سال 2017

سه پایه دوربین عکاسی

بسیاری از عکاسان تازه کار فکر می کنند که داشتن سه پایه دوربین ضروری است (ما هم زمانی که شروع به کار کردیم، چنین تصوری داشتیم!) و هزینه گزافی را برای خرید یکی از آنها پرداخت می کنند. سپس این وسیله در گوشه کمد در حال خاک خوردن رها می گردد!

جز در مواردی که شما قصد دارید عکاسی بسیار زیاد از مناظر و یا عکاسی با نوردهی طولانی مدت انجام دهید، به یک سه پایه گران قیمت نیازی ندارید.

اگر می خواهید عکاسی مناظر یا نوردهی طولانی مدت را امتحان نمایید، نسبت به خرید سه پایه دوربین ارزان اقدام کنید و ببینید اگر به اندازه کافی از آن استفاده می کنید، سپس برای یک مدل گران تر هزینه نمایید. گزینه دیگری سه پایه مفصلی است. سه پایه مفصلی قابلیت حمل بسیار بیشتری نسبت به مدل سه پایه استاندارد دارد.

طبق تجربه ما، سه پایه دوربین ها معمولاً برای زمان زیادی خاک می خورند. بنابراین جز در مواردی که قطعاً می دانید به یک سه پایه با کیفیت بالا نیاز دارید، نخست از یک مدل ارزان تر یا مدل مفصلی استفاده کنید.

باتری گریپ دوربین

باتری گریپ دوربین

می خواهیم در ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی به باتری گریپ دوربین بپردازیم: باتری گریپ به شما اجازه می دهد تا باتری دوربینتان در زمان فیلمبرداری و عکاسی طولانی مدت از چندین باتری نیرو بگیرد. همچنین این ابزار، شکل بدنه دوربین شما را نیز تغییر داده، و عکسبرداری با دوربین در حالت عمودی را نیز راحت تر می کند.

اما باتری گریپ ها گران قیمت بوده و دوربین شما را سنگین تر و حجیم تر می نمایند. پیشنهاد می کنم پیش از به کارگیری باتری گریپ، دوربین عکاسی را استفاده نمایید تا ببینید که واقعاً مورد نیاز شما هست یا خیر. از این روی، قبل از خرید باتری گریپ می توانید یکی از آنها را از دوستی قرض بگیرید تا در نهایت به جمع بندی برای خریدش برسید.

ما در آغاز به کارمان یک باتری گریپ خریداری کردیم، آن را امتحان نمودیم و به سرعت پس دادیم!

برخی افراد عاشق باتری گریپ هستند و برخی نیز از آن متنفرند. پیشنهاد می شود پیش از اقدام به خرید، یکی از آنها را اجاره کرده یا قرض بگیرید.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

بهترین دوربین عکاسی ورزشی و اکشن

فیلتر لنز یا یووی

فیلتر لنز

فیلتر لنز دوربین به جلوی لنز متصل شده و برای اهداف گوناگونی به کار می روند.

پیش از هرچیز، فیلتر لنز های دوربین  لنز شما را از خراش محافظت می نمایند. اما هدف واقعی از به کارگیری آنها، بهبود نمایش تصاویر شما، با تاثیر اولیه بر نور می باشد. متداولترین نوع از فیلتر دوربین، فیلتر یووی UV/Haze است که در کاهش تاری عکس های شما، به ویژه زمانی که از مناظر عکسبرداری می کنید نقش بسزایی دارد. دیگر فیلتر لنزهای دوربین متداول شامل خنثی ساز تراکم و فیلترهای پولاریزه (قطبی) هستند.

عیوب فیلتر لنزهای دوربین از این قرارند: در شرایطی که فیلترها بی کیفیت باشند، می توانند واقعاً کیفیت عکس های شما را کاهش دهند.  اگر قصد دارید پول خرج کنید، مطمئن شوید که اقدام به خرید یک فیلتر لنز با کیفیت کرده اید.  زمانی که ما آغاز به کار کردیم از فیلترها استفاده نمی کردیم. اما حالا ما از فیلتر لنزهای گران قیمت خصوصاً برای کاهش احتمال خراش افتادگی روی لنز استفاده می نماییم.

فیلتر لنزهای دوربین خوب می توانند حالت تار شدگی یا تابش نور را کاهش دهند، کنترل خلاقانه تری به شما داده و لنز دوربین شما را از آسیب محافظت می نمایند. بنابراین مطمئن شوید که از فیلترهای با کیفیت بالا استفاده می نمایید. محصولات ارزان تر ممکن است بیش از مزیت، باعث لطمه خوردن به کیفیت عکس هایتان شوند!

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

بهترین دوربین‌های ارزان قیمت

فلاش اکسترنال دوربین

فلاش اکسترنال

عکاسی تماماً مرتبط با نور است، بنابراین ممکن است که شما احساس کنید داشتن یک فلاش بیرونی لازم است.

اما اینکه به فلاش دوربین نیاز دارید یا نه، منوط به این موضوع است که کجا می خواهید عکاسی نمایید. نور در همه جا، اعم از نور خورشید تا نورهای داخلی وجود دارد و این موارد می توانند نتایج شگفت انگیزی را در تثبیت عکس ایجاد نمایند. در حقیقت، یادگیری به کار بردن نور در دسترس یکی از نخستین مهارت هایی است که یک عکاس تازه کار باید بسیار پیشتر از اینکه به فکر خرید فلاش اکسترنال بیفتد بیاموزد.

اگر شما معمولاً در شرایط بسیار تاریک (مانند جشن عروسی) عکاسی می کنید، خرید فلاش اکسترنال مفید خواهد بود. اما همیشه به گران ترین مدل نیاز ندارید. مهم است که درباره نور و چگونگی کنترل آن آموزش ببینید، تا اینکه یک فلاش اکسترنال درجه یک فانتزی تهیه کنید.

زمانی که بحث درباره عکاسی با فلاش دوربین می شود، مهمترین مطلب پیش از بحث های قیمت یا قدرت فلاش یا هر چیز دیگری، این است که شما بدانید چگونه از آن به درستی استفاده نمایید.

ریموت کنترل دوربین

ریموت کنترل دوربین

بحث بعدی مطرح در راهنمای خرید دوربین عکاسی ریموت کنترل دوربین است. ریموت کنترل دوربین عکاسی یا کنترل های راه دور می تواند به شما اجازه دهند تا دکمه شاتر را به صورت ارتباط بدون سیم بفشارید. این وسیله می تواند برای عکس گرفتن از خود، اتاقک های عکاسی اتوماتیک یا برای عکسبرداری متوالی به کار رود. این وسیله بسیار سرگرم کننده است اما واقعاً ضروری نیست، به ویژه که بیشتر دوربین های عکاسی جدید دارای تایمر داخلی هستند.

می توانید بررسی کنید آیا مدل دوربین عکاسی شما به کارگیری اپلیکیشن موبایل را به عنوان کنترل از راه دور مقدور می سازد یا خیر؟ اگردوربین عکاسی شما قابلیت اتصال با اپلیکیشن را داشته باشد نیازی به خرید ریموت کنترل دوربین ندارید.

ریموت کنترل ها می توانند به شما قابلیت انعطاف بدهند (در نهایت، دیگر برای عکس گرفتن از خود نیازی به دویدن ندارید!). همچنین آنها برای گرفتن عکس های متوالی و یا تعبیه شدن در اتاقک های عکسبرداری اتوماتیک مناسب هستند.

می خواهید یک سیستم بک آپ گیری که عکس های شما را در محیطی امن و آسان نگهداری می کند درست کنید؟ در ادامه حتما آموزش ما با نام بک آپ بگیر یا بمیر! را مشاهده نمایید.

هارد اکسترنال

هارد اکسترنال

اگر قصد دارید که عکس های با فرمت RAW بگیرید یا ویدئوهای زیادی را ضبط نمایید، احیاناً فضای ذخیره دیجیتالی شما به سرعت و بیشتر از آنچه کامپیوترتان در خود دارد افزایش خواهد یافت. اگر اینطور است، نیاز دارید تا یک یا دو هارد اکسترنال خرید نمایید. همچنین داشتن هارد اکسترنال ریسک پاک شدن عکس را کاهش می دهد.

هاردهای قابل حمل اکسترنال، نوعی بسیار کاربردی از هارد درایوها هستند. آنها کوچک هستند و حمل آنها در سفر راحت تر شده و گرفتن بک آپ در هر نقطه ای را مقدور می سازند.

حرفه ای تر ها و افرادی که عکاسی برایشان یک سرگرمی یا شغل جدی است، می خواهند برای خرید هاردهای اکسترنال به عنوان بخشی از سیستم بک آپ گیری مطمئن و بسیار امن خود هزینه نمایند.

نرم افزار ویرایش عکس

همانطور که شما در زمینه عکاسی جدی تر می شوید، احتمال اینکه بخواهید عکس هایتان را ویرایش نمایید نیز بیشتر می گردد. فرآیند ویرایش عکس به شما اجازه می دهد تا مواردی چون تنظیم نور، کنتراست، رنگ و دیگر عناصر را انجام دهید. این کار می تواند برای اثرات خلاقانه شگرف به کار رفته، یا می تواند شامل تنظیماتی طبیعی باشد که به شکلی ظرافتمندانه ظاهر و حس بینندگان را نسبت به عکس شما ارتقا دهد.

بیشتر دوربین های عکاسی به همراه برخی از نرم افزارهای رایگان ویرایش تصویر عرضه می شوند، اما این نرم افزارها قدرت کمتری داشته و در مقایسه با نرم افزارهای غیررایگان، کمتر کاربردی هستند. اگر قصد دارید که از سطح پایه به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کنید، در اینجا برخی از نرم افزارهای عکاسی که شاید برایتان جالب باشند معرفی خواهد شد:

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

بهترین دوربین حرفه‌ای کانن برای عکاسان مبتدی

نرم افزار لایت روم

بد نیست در راهنمای خرید دوربین عکاسی به نرم افزار لایت روم هم اشاره ای بکنیم. نرم افزار ادوبی فتوشاپ لایت روم (معمولاً به عنوان لایت روم شناخته می شود) یک برنامه مدیریت و ویرایش عکس است. لایت روم این اجازه را به شما می دهد تا گستره ای از تنظیمات را بر روی عکس های JPEG یا RAW به صورت غیر مخرب اجرا نمایید (یعنی تغییرات ناشی از ویرایش تصاویر، بر روی اطلاعات عکس اصلی ثبت نشده و شما همیشه می توانید به حالت اصلی عکس خود برگردید).

با لایت روم، اعمال تنظیمات به یک عکس خاص یا تعدادی از عکس ها در یک زمان به راحتی انجام می شود. برخلاف فتوشاپ (بیش از آنچه که در یک دقیقه بتوان انجام داد)، لایت روم امکان کار کردن بین لایه ها یا رتوش کردن پیشرفته را نمی دهد.

ویژگی کلیدی دیگر لایت روم، ظرفیت های مدیریتی آن است که به شما امکان دسترسی به کتابخانه کامل خود را داده و عکس های شما را براساس کلید واژه ها و امتیازات، سازماندهی می نماید.

همچنین لایت روم، امکان چاپ گرفتن یا آپلود تصاویر به صورت مستقیم از نرم افزار به سایت های اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر را فراهم می نماید.

فتوشاپ

نرم افزار ادوبی فتوشاپ (معمولاً به نام فتوشاپ خوانده می شود) یک ویرایشگر بر پایه پیکسل است. (پیکسل ها نقاط ریزی هستند که یک عکس را می سازند) فتوشاپ به شما اجازه می دهد تا ویرایش های اساسی روی یک عکس اعمال نمایید، اما قدرت واقعی آن به عنوان ابزاری برای رتوش قدرتمند (حذف انحراف ها، نرم کردن پوست، سفید کردن دندان)، ترکیب عناصر و ویرایش های خلاقانه می باشد.

دقت کنید که فتوشاپ یک ابزار مدیریت عکس نیست. برخلاف لایت روم، شما امکان مشاهده کتابخانه یا سازماندهی عکس ها را در فتوشاپ ندارید (با اینکه نرم افزارهای دیگری چون ادوبی بریج وجود دارند که می تواند برای سازماندهی و مرتب سازی عکس هایتان پیش از آوردن آنها به لایت روم، کمک نماید). همچنین فتوشاپ امکانات چاپ کردن یا اشتراک گذاری که در لایت روم هست را ندارد.

با توجه به موارد مذکور، اگر می خواهید ویرایش یا رتوش پیشرفته انجام دهید فتوشاپ یک ضرورت است.  لایت روم بخاطر کاربری آسان و چندمنظوره بودن خوب است، اما هیچ کجا در بحث رتوش، ترکیب بندی و دیگر دستکاری های شگفت انگیز تصاویر به پای فتوشاپ نمی رسد!

فتوشاپ المنت Photoshop Elements

برای عکاسانی که به همه امکانات قدرتمند فتوشاپ نیازی ندارند، شرکت ادوبی یک نسخه از نرم افزار را برای مشتریان علاقمند به نام Photoshop Elements ارائه کرده است. این نرم افزار با مبلغی بسیار پایین تر از فتوشاپ، تعدادی از ویژگی های ضروری رتوش و ویرایش فتوشاپ را در اختیار علاقمندان قرار می دهد. همچنین فتوشاپ المنتز شامل امکانات اشتراک گذاری و سازماندهی اولیه تصاویر می باشد. عکاسان تازه کار شاید بخواهند نخست از نرم افزارهای لایت روم و فتوشاپ المنتز استفاده نمایند و سپس نسبت به ارتقای نرم افزار فتوشاپ المنتز به فتوشاپ تصمیم گیری نمایند.

هر کسی که در جستجوی نرم افزاری قوی در زمینه رتوش پیشرفته است، احتمالاً نیاز به نسخه کامل فتوشاپ خواهد داشت. مقایسه امکانات فتوشاپ با فتوشاپ المنتز برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما مفیدتر است ارزشمند می باشد.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین دوربین های عکاسی برای سفر

❂ از کجا دوربین عکاسی بخریم

خرید آنلاین دوربین عکاسی

خرید آنلاین دوربین عکاسی

در ادامه راهنمای خرید دوربین عکاسی می خواهیم به شما در مورد نحوه خرید دوربین عکاسی اطلاعاتی بدهیم. امروزه اینترنت بازار بزرگی را برای مشتاقان عکاسی در سراسر جهان فراهم نموده است! 

می توانید علاوه بر جستجو در اینترنت دایره متنوعی از محصولات را در آن بیابید. همچنین در سایت ما  Didnegar.com  محصولات و لوازم زیادی از این صنعت موجود است که ضمن بررسی آنها می توانید نسبت به خرید اقدام کنید.

فروشگاه های دوربین عکاسی

در ایران فروشگاه های دوربین عکاسی حجم انبوهی از خریداران دوربین را به خود جذب می نمایند.

رفتن به یک فروشگاه دوربین عکاسی به منظور یادگیری درباره دوربین های عکاسی می تواند تجربه ای ترسناک باشد، به دلیل اینکه فروشندگان دوربین عکاسی تجربه زیادی در مورد عکاسی نداشته، یا برای دریافت پورسانت تلاش می کنند که یک محصول را به شما بفروشند. انتخاب ها نیز محدود هستند، به ویژه موقعی که در جستجوی لنزهای دوربین پیشرفته و بدنه های دوربین عکاسی باشید. به علاوه، سیاست های مربوط به عودت کالا نیز اغلب مطلوب مشتری است. اگر شما می دانید که چه چیزی می خواهید و فروشگاه مذکور نیز آن را موجود دارد، احتمالاً بهترین محل برای خرید دستگاه خواهد بود.

فروشگاه های تخصصی دوربین عکاسی

فروشگاه دوربین عکاسی

تقریباً در همه شهرها دارای یک یا چند فروشگاه تخصصی دوربین عکاسی وجود دارد. این فروشگاه ها به علاقمندان سطح بالاتر و عکاسان حرفه ای پاسخگو هستند. در اینجا می توانید در مقایسه با خرده فروشی ها، دوربین هایی گران تر یافته و انتخاب های بهتری برای لنزهای دوربین، داشته باشید. همچنین، دامنه وسیعتری از تجهیزات با کیفیت را نیز خواهید یافت.

تجربه ما در رابطه با فروشگاه های تخصصی دوربین عکاسی ، این است که قیمت ها کمی متغیرتر بوده (بعضی اوقات به ارزانی قیمت های آنلاین هست و گاهی اینطور نیست) و این موضوع می تواند شامل خدمات نیز باشد.

اما اگر شما یک فروشگاه تخصصی دوربین عکاسی در شهر خود دارید، حتماً از آن حمایت نمایید. پرداخت مبلغی بیشتر برای دوربین عکاسی ، زمانی که به کارکنان آشنا در زمینه عکاسی دسترسی دارید و امکان بررسی دوربین ها به صورت شخصی را دارید ارزشمند خواهد بود. 

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین دوربین های DSLR زیر ۲ میلیون تومان

خرید دوربین دست دوم

خرید و فروش دوربین عکاسی دست دوم

شما می توانید با خرید دوربین دست دوم، پول کمتری هزینه نمایید.

اجاره دوربین عکاسی

اگر در نظر دارید اقدام به خرید دوربین عکاسی جدید یا خرید لنز دوربین کنید، شاید بخواهید در ابتدا جهت کسب اطمینان از ارزش خرید، آن را اجاره نمایید. شما اغلب می توانید از فروشگاه های دوربین محلی، آن را اجاره نمایید.

گارانتی دوربین عکاسی و امکان بازگرداندن دوربین

گارانتی دوربین عکاسی

بیشتر دوربین های عکاسی با گارانتی (معمولاً) یکساله عرضه می شوند. این زمان برای احتمال بروز مشکلات جدی در دستگاه کافی است. مطمئن شوید که دوربین عکاسی شما چه نوع ضمانت نامه ای دارد و چه مواردی را دقیقاً پوشش می دهد. دفترچه راهنما یا فاکتور را بخوانید و یا از فروشنده بپرسید.

ضمانت های تکمیلی

بیشتر فروشگاه های دوربین عکاسی امکان خرید یک ضمانت نامه تکمیلی را نیز فراهم می آورند. اگر فکر می کنید که ارزش پرداخت این پول را دارد، این ضمانت نامه ها را بخرید. به اینکه چه میزان مراقب دستگاه خود هستید و اینکه در گذشته چقدر از ضمانت نامه ها استفاده کرده اید توجه نمایید. همچنین به هزینه تعویض وسیله توجه نمایید. ضمانت نامه تکمیلی بیشتر برای وسیله ای که شما قصد دارید آن را برای همیشه نگه دارید، در مقایسه با یک شیء کم ارزش که دو سال بعد قصد تعویضش را دارید منطقی می باشد.

اگر می خواهید گارانتی دوربین عکاسی بگیرید، ببینید که امکان خرید ضمانت نامه تکمیلی در هر زمانی در بازه یکساله وجود داشته باشد. اگر دوربین شما در طی سال اول شکست و به وسیله ضمانت اصلی پوشش داده شد، شاید بخواهید بدانید که گرفتن یک ضمانت نامه تکمیلی در شرایطی که دوربین بعد از انقضای مدت ضمانت یکساله باز هم دچار شکستگی شد چگونه خواهد بود.

اگر دوربین عکاسی را به وسیله کارت های اعتباری می خرید، بررسی نمایید که آیا شرکت صادرکننده کارت اعتباری، ضمانت اضافی به صورت اتوماتیک به شما ارائه می نماید یا خیر. برخی از شرکت های کارت اعتباری تنها با ضمانت نامه اصلی دستگاه هماهنگ هستند.

بازگشت محصول

خوب است که بدانید سیاست فروشنده در قبال بازگشت محصول بعد از خرید شما، در شرایطی که از دوربین عکاسی خوشتان نیامده است به چه صورت می باشد.

اگر فروشگاهی امکان بازگشت وجه را فراهم نمی کند، پیش از اینکه خرید بزرگی از آنها انجام دهید به دقت فکر کنید، حتی اگر قیمت هایی به مراتب پایین تر از دیگر فروشگاه ها داشته باشند. ما همیشه با پرداخت مبالغی بیشتر که منجر به داشتن حق بازگرداندن چیزی باشد راضی تر هستیم.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین دوربین های عکاسی برای والدین

❂ نقد و بررسی

پیش از خرید دوربین عکاسی ، لنز دوربین یا هر وسیله گران بهای عکاسی، زمانی را برای تحقیق اختصاص دهید. یک یا دو مورد نظرات را خوانده و ببینید که دیگران در این باره چه می گویند. زمانی که صحبت از دوربین های عکاسی، ویژگی ها و آمار شاید عالی باشند، اما نکته مهمتر این است که دوربین در شرایط واقعی چه عملکردی دارد!

دیپریویو DP review

سایت دیپریویو DP review مکانی عالی برای بررسی مجازی همه نوع دوربینی است! فقط نکته ای که وجود دارد، این است که سایت متعلق به آمازون است، با این حال، ما بررسی های آن را کاملاً متعادل یافتیم. 

بررسی های آمازون و B&H

مکان مناسب دیگر برای بررسی نظرات مشتریان سایت های آمازون و B&H می باشند. شنیدن در مورد تجربیاتی که دیگران در رابطه با دوربین عکاسی مد نظر شما داشته اند، می تواند در گرفتن تصمیمی مناسب به شما کمک نماید.

قیمت دوربین های عکاسی می توانند به شدت متغیر باشند و شما می توانید با توجه به بودجه خود، موردی را پیدا کنید. در اینجا برخی از دامنه های قیمت کلی که می توانید انتظار داشته باشید معرفی شده اند:

به یاد داشته باشید که این کیفیت عکاس است، و نه دوربین، که منجر به خلق تصاویر عالی می شود.

قیمت دوربین های کامپکت و خانگی: 90 تا 900 دلار

قیمت دوربین های بدون آینه و میکرو چهار سوم : 350 تا 2300 دلار

قیمت دوربین های حرفه ای یا DSLR از 400 تا 7000 دلار

چیزی که در مورد دوربین های عکاسی  DSLR  باید در نظر داشته باشید، این است که بیشترین هزینه عمدتاً برای لنز آنها خواهد بود. همینطور که به عنوان یک عکاس پیشرفت می کنید، هزینه های مربوط به لنز دوربین نسبت به بدنه دوربین عکاسی بیشتر خواهد شد، بنابراین اطمینان حاصل نمایید که در صورت خرید یک DSLR  این مورد را در بودجه خود مقرر کرده اید.

مقاله‌ای دیگر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین دوربین های عکاسی برای مبتدیان

زمانی که دارید تصمیم می گیرید چه مقدار برای چه چیزی هزینه کنید، باید شرایط خاص خود را به حساب آورید. از پس چه مقدار هزینه به راحتی برمی آیید؟ این دستگاه واقعاً ضروری است یا اینکه تنها خوب است که آن را داشته باشید؟ این دوربین به شما کمک می کند که چه مقدار پول دربیاورید؟ موارد دیگری هست که شاید بهتر باشد اول برای آنها پول پرداخت نمایید یا خیر؟

ممکن است شخصی دیگر با مجموعه پرسش های متفاوت نسبت به خرید دوربین اقدام کند ، پس هرگز دنباله روی تصمیم خرید عکاس دیگری نباشید حتی اگر آنها قسم بخورند که این خرید، بهترین خریدشان در کل زندگی بوده است.

دوربین عکاسی می تواند سرگرمی بسیار بسیار گران قیمتی باشد. اگر قیمت و مزایای آن را برای خود به دقت بررسی کرده باشید، تصمیم شما می تواند مناسب باشد.

به عنوان یک عکاس، شما زمان زیادی را با دوربین تان صرف خواهید کرد: فکر کردن درباره آن، جستجوی آن در سایت، خواندن دیدگاه ها، گفتگو با دیگر عکاسان در مورد دوربین عکاسی، امتحان کردن آن، خرید دوربین عکاسی ، و سپس بیرون رفتن و استفاده از دوربین عکاسی.

دوربین عکاسی فقط یک ابزار است. دوربین عکس بی نظیر نمی گیرد، این شما هستید که این کار را انجام می دهید! شما همه تصمیمات مرتبط با عکس را می گیرید، مانند اینکه از چه لنزی استفاده کنید، کجا بایستید، چه زمانی عکس بگیرید و مواردی از این دست. از دوربینی که دارید لذت ببرید، اما به یاد داشته باشید که دوربین عکاسی تنها بخش کوچکی از روند تبدیل شدن شما  به یک عکاس بزرگ است.

در حقیقت بسیاری از عکس های بی نظیر، به وسیله ساده ترین دوربین های عکاسی گرفته شده اند. و به دلایل زیادی بهتر است که خیلی ساده آغاز نمایید. از آنچه دارید استفاده کنید تا زمانی که واقعاً به نهایت محدودیتش برسید (و سپس چیز دیگری را امتحان کنید). به محض اینکه شما کاملاً در آن حرفه ای شدید، یک قطعه تازه به آن بیافزایید. کم کم شما به یک عکاس ماهر بدل می شوید.

مهمترین بخش این است که دوربین عکاسی خود را تهیه نموده،  بیرون رفته و عکس بگیرید!

امیدواریم که از این راهنما لذت برده باشید و این مطلب به شما در یافتن پاسخ پرسش هایتان در مورد دوربین عکاسی کمک کرده باشد. همانطور برای دوربین عکاسی مناسب خودتان جستجو می کنید، به یاد داشته باشید که پاسخ درستی وجود ندارد و هیچ دوربینی بهترین نیست. توجه داشته باشید که واقعاً به چه چیزی نیاز دارید، در مورد آن تحقیق نموده و سپس با آن سرگرم شوید! اگر می خواهید بدانید که ما برپایه سالها تحقیق، آزمون و تجربه، چه تجهیزات عکاسی خاصی را پیشنهاد می کنیم، صفحه تجهیزات عکاسی ما را ببینید. این مطلب کاملاً جامع و مفید ارائه شده است اما اگر می خواهید اطلاعات مفید عکاسی بیشتری همراه با سرگرمی داشته باشید به ما بپیوندید. در آنجا شما منابع عکاسی رایگان، مطالب انحصاری و بسیاری چیزهای مفید دیگر خواهید یافت. در خبرنامه دیدنگار ثبت نام کنید و هر پرسشی داشتید، شامل موردی اشتباه یا از قلم افتاده در این راهنما، یا فقط به قصد احوالپرسی، به صفحه تماس با ما رفته و ما را در جریان بگذارید. با تشکر از اینکه این متن را خواندید.

عکاسی به شما خوش بگذرد!

همین طور شما می‌توانید با مراجعه به کمک خرید دیدنگار، دوربین مناسب خودتون رو پیدا کنید!

خریدانواع دوربین عکاسی

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید دوربین عکاسی

  1. علی گفت:

    عالی.مطالب فوق العاده بود

  2. شکوفه گفت:

    سلام
    بنظرتون من میتونم با ترکیب دوربین کانن d750 و لنز ۵۰mm به پرتره‌های استودیویی خوب با جزییات بالا برسم؟

    1. امیر علی آقایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      با توجه به اندازه سنسور دوربین ۷۵۰d canon اندازه عکس های شما کراپ می شوند.ولی برای عکاسی پرتره و همراه جزییات مناسب هستند.

  3. Setayesh گفت:

    Slm mn taze mikhahm eghdam konm baraye kharid durbin axasi v kelas berevam o mashgol b kar shavam shoma cge durbini ro pishnahad mikonid?

    1. امیر علی آقایی گفت:

      سلام وقت بخیر برای مشاوره و خرید دوربین عکاسی لطفا تماس بگیرید

  4. Mari گفت:

    خیلی خوب بود برای کسانی که تازه میخوان شروع کنن خرید دوربین و کار عکاسی رو کامل و مفید بود و اینک جزئیات رو شرح دادین خیلی کمک میکنه .مچکرم

  5. سمیرا گفت:

    توضیحاتتون عالی بود. سونی با کیفیت تر از هر محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.