بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی – مرداد 1399

بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام لازم است هم در عکاسی و هم فیلم برداری عملکرد خوبی داشته و قابلیت حمل و نقل آنها نیز فوق‌‌العاده باشد. انتخاب واضح من برای این دسته دوربین‌های بدون آینه هستند، چرا که از سنسور بزرگتر استفاده کرده و لنزهای قابل تعویض نیز به شما کیفیت تصویر بهتری را ارائه می‌دهد.

اما یک دوربین کامپکت با کیفیت خوب نیز می‌تواند به همان اندازه کار راه انداز باشد؛ در عین حال کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند نیز در حال حاضر به اندازه کافی خوب هست تا به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرند.

تصاویر اینستاگرامی ژانری کاملاً جدید از عکاسی بوده و با رویکردی متفاوت در عکاسی و به اشتراک گذاری عکس، با تأکید بر دوربین‌های جمع و جور و کوچک، صفحه نمایش لمسی، قابلیت چرخش نمایشگر و انتقال آسان و بارگذاری تصویر هستند. این ژانر را می‌توان محصول چهار پنج سال گذشته دانست که عکاسان زیادی را نیز به خود جذب کرده است.

بهترین دوربین‌های بدون آینه تمام نیازهای شما را برآورده می‌کنند، اما بسیاری از آنها مدل‌های بزرگ، سنگین و گران قیمتی هستند که برای کاربران حرفه‌ای و متخصص طراحی شده‌اند و برای حمل و نقل در یک کیف کوچک یا جیب کت شما مناسب نیستند. راهنمای من در عوض بر دوربین‌های بدون آینه قدرتمند اما قابل حمل متمرکز شده است.

من به طور کلی یک دوربین حرفه‌ای DSLR را برای ژانر عکاسی اینستاگرام یا عکاسی برای شبکه‌های اجتماعی توصیه نمی‌کنم، چرا که حتی ممکن است برای شما برخلاف انتظارات اصلا خوب نباشد. یک دوربین کامپکت یا یک گوشی هوشمند می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به یک DSLR قدرتمند داشته باشد.

این روزها دیگر بازار دوربین گوشی‌های هوشمند به بلوغ نسبی رسیده و بسیاری از پرچمدارهای حال حاضر کمپانی‌ها دارای دوربین‌های خارق‌العاده‌ای هستند. مهمترین ویژگی همه آنها دوربین سلفی بسیار خوب است که برای یک اینستاگرام طراحی شده است !

در انتخاب بهترین دوربین مخصوص شبکه‌های اجتماعی ، من چهار ویژگی اصلی را مد نظر قرار داده‌ام :

قابلیت حمل و نقل : به راحتی می‌توان گفت که بسیاری از آنچه در اینستاگرام می‌بینیم تحت ژانر عکاسی مسافرتی قرار می‌گیرد. ماسه‌های سفید رنگ، غذاهای عجیب و غریب و مناظر دراماتیک چیزی هستند که به هر حال اینستاگرام هر یک از ما را می‌توانند جذاب کنند. در این حالت، یک دوربین سنگین می‌تواند برایتان دست و پا گیر باشد، به ویژه اگر فقط با یک چمدان دستی سفر می‌کنید.

اتصالات : یکی از اصلی‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید قابلیت اتصالات و به اشتراک گذاری تصاویر از راه دور است. قطعا اگر نتوانید عکس‌های خود را به سرعت به گوشی هوشمندتان انتقال داده و منتشر کنید، فالورهای خود را از دست خواهید داد.

شما این مشکل را با گوشی‌های هوشمند خود نخواهید داشت، اما دوربین‌ها باید گزینه‌های اتصال Wi-Fi و Bluetooth و همچنین برنامه‌های کاربردی مخصوص به آنها را داشته باشند. اگر از یک گوشی هوشمند برای عکاسی استفاده می‌کنید، یک قدم جلوتر هستید، چرا که می‌توانید تصاویر خود را مستقیماً به اشتراک بگذارید.

کیفیت تصویر : البته این یک موضوع کلی است. اگر شما از عکس‌هایتان صرفا برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام استفاده می‌کنید، پس یک گوشی هوشمند برایتان کیفیتی رضایت بخش را به همراه خواهد داشت. اما در غیر این صورت بهتر است از دوربین‌های بدون آینه استفاده کنید.

ویژگی‌های متمایز کننده : این مورد بیشتر در مورد گوشی‌های هوشمند کاربرد دارد. من مایل هستم گوشی‌های هوشمندی را پیشنهاد دهم که یک ویژگی خاص و متمایز را ارائه داده باشند؛ مانند لنزی با زاویه دید عریض، لنزهای تله فوتو، حالت‌های ویژه پرتره یا تنظیمات دستی حرفه‌ای.

بیایید ببینیم چه چیزهایی در لیست ما برای بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی وجود دارد …

بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی

  1. الیمپوس PEN E-PL9
  2. فوجی فیلم X-A7
  3. نیکون Z 50
  4. سونی A6400
  5. الیمپوس OM-D E-M5 Mark III
  6. کانن EOS M50
  7. پاناسونیک لومیکس G90 ) DC-G95 )
  8. سونی RX100 Mark VII
  9. کانن PowerShot G7X Mark III
  10. پاناسونیک Lumix LX100 II

بهترین گوشی‌های هوشمند مخصوص شبکه‌های اجتماعی

  1. اپل آیفون 11 پرو
  2. سامسونگ گلکسی S20 اولترا 5G
  3. هوآوی P40 پرو
  4. اپل آیفون SE 2020

لازم است توجه داشته باشید معیار انتخاب بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی برای این مقاله ارزش خرید آنها نسبت به امکانات و قیمت بوده است. همچنین تنها مواردی را در لیست مشاهده خواهید کرد که به صورت رسمی وارد بازاری جهانی شده باشند.

بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی

1- الیمپوس PEN E-PL9

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : میکرو چهار سوم | رزولوشن تصویر : 16.1 مگاپیکسل | منظره یاب : ندارد | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 1.040.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 117 در 68 در 39 میلی متر | وزن : 380 گرم

+ طراحی کلاسیک و زیبا
+ قیمت بسیار کم

– فاقد منظره یاب
– فاقد قابلیت شارژ از طریق USB

اگر به دنبال این هستید که دوربینی با کیفیت عالی داشته باشید اما مبلغ زیادی برای پس انداز ندارید، E-PL9 گزینه خوبی است. نه تنها قیمت رقابی، بلکه طراحی یکپارجه با و رابط کاربری فوق‌العاده آن، باعث می‌شود برای شما عالی باشد.

سنسور میکرو چهارسوم قادر به ثبت عکس‌هایی با کیفیت بسیار خوب است، در حالی که سایر مشخصات شامل یک صفحه نمایش تیلت شونده و طیف وسیعی از فیلترها و جلوه‌های خلاقانه جالب و سرگرم کننده نیز وجود دارد ( راه دیگری برای بهبود عکس های شما در شبکه‌‎های اجتماعی ).

در این دوربین اما هیچ منظره یابی وجود ندارد، اگر عادت دارید با یک گوشی هوشمند عکس بگیرید، شاید خیلی به این موضوع اهمیتی ندهید و شرم آور نیست که شارژ از طریق USB نداشته باشید، اما در غیر این صورت این دوربین عالی است. همچنین لنزهای کوچک، قابل حمل و مقرون به صرفه مانت میکرو چهارسوم هم به ویژگی‌های مثبت این دوربین اضافه می‌کند.

دوربین‌های بدون آینه جدیدتر، بهتر و بزرگتر به کار خود ادامه می‌دهند، اما E-PL9 ( یا مشخصات تقریباً مشابه E-PL10 ) فقط آنچه را که یک اینستاگرامر می‌خواهد، به او می‌دهد. این دوربین بی شک یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به حساب می‌آید.


2- فوجی فیلم X-A7

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 24 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3.5 اینچی لمسی چرخان با 2.760.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 119 در 38 در 41 میلی متر | وزن : 320 گرم

+ کیفیت تصاویر بسیار عالی هستند
+ دوربینی عالی برای ویدئوبلاگ
+ ویدیوهای 4K بدون کراپ

– فاقد منظره یاب
– کمی گران

آیا Fujifilm X-A7 را به عنوان یک دوربین همه جانبه برای علاقه مندان به عکاسی توصیه می‌کنم؟ احتمالا نه. اما برای اینستاگرام و عکاسان رسانه‌های اجتماعی عالی است. صفحه نمایش لمسی بزرگ 3.5 اینچی ( با توجه به استانداردهای دوربین‌های دیجیتال ) در بین دوربین‌های بدون آینه دیگر بی نظیر است و قابلیت چرخش آن نیز به شما کمک می‌کند پیش نمایش تصویر را از هر زاویه‌ای که می‌خواهید ببینید.

لنزهای کیت زوم با فاصله کانونی 15-45 میلی متر می‌توانند برای استفاده کمی آزار دهنده باشند، اما به طرز قابل ستایشی جمع و جور است و زاویه دید کاملاً بی نظیری را ارائه می‌دهد که مناسب برای عکاسی از فضای داخلی، خیابان‌های باریک و عکاسی مسافرتی است.

من از تصاویری که با این دوربین در طیف وسیعی از شرایط نورپردازی در خیابان‌های تهران گرفتم، بسیار شگفت زده شدم. فوکوس اتوماتیک، حتی با موضوعات چالش برانگیز نیز بسیار دقیق است، و تصاویر از کنترل رنگ و محدوده داینامیکی بسیار خوبی برخوردار هستند.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی فوجی فیلم X-A7 : سَبُک، جمع و جور و تقریبا کامل !


3- نیکون Z 50

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 21 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3.2 اینچی لمسی تیلت شونده با 1.040.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 127 در 94 در 60 میلی متر | وزن : 397 گرم

+ قیمت نسخه پایه خوب
+ بدنه جمع و جور به همراه لنز کیت کوچک
+ فیلم برداری 4K و عکاسی پیاپی با نرخ 11 فریم بر ثانیه

– فاقد لرزشگیر داخلی تصویر

اولین دوربین‌های بدون آینه نیکون مدل‌هایی کاملاً حرفه‌ای برای متخصصان عکاسی بودند، اما نیکون Z 50 به طور جدی آماتورها، علاقه مندان و به ویژه نسل جدید تولید کنندگان محتوا را هدف قرار داده است. نیکون Z 50 یک دوربین بسیار کوچکتر از Z 6 و Z 7 است، اما به وضوح از همان زبان طراحی بهره می‌برد.

با وجود اندازه کوچک، کنترل‌ها به خوبی روی بدنه قرار گرفته‌اند و لنز کیت 16-50 میلی متری نیز نه تنها بسیار کوچک است، بلکه کیفیت بسیار خوبی هم دارد. شاید نیکون نسبتاً دیر به بازار آینه‌های APS-C آمده باشد، اما با دوربینی که عرضه کرده شانس زیادی برای موفقیت در این بازار دارد. فیلم برداری با رزولوشن فوق العاده 4K و همچنین عکاسی با نرخ 11 فریم بر ثانیه از ویژگی‌های فوق العاده این دوربین است.

واقعیت این است که مانت Z نیکون هنوز خیلی تنوع زیادی ندارد، بنابراین می‌توانید از لنزهای معمولی Nikkor Z DX یا لنزهای فول فریم Nikkor Z و لنزهای معمولی DSLR از طریق آداپتور FTZ استفاده کنید. همچنین یک صفحه نمایش چرخان برای عاشقان سلفی و ویدئوبلاگرها در نظر گرفته شده است.

از همه مهمتر، Z 50 ارزش خرید فوق العاده‌ای دارد، به خصوص وقتی که به عنوان کیت دوربین دوم در کنار یک دوربین قدرتمند فول فریم تهیه شود.

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی نیکون Z50 : اولین تجربه نیکون در دوربین‌های بدون آینه APS-C !


4- سونی A6400

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 24 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 921.600 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 120 در 67 در 60 میلی متر | وزن : 403 گرم

+ سیستم فوکوس خودکار عالی
+ منظره یاب الکترونیکی بسیار با کیفیت
+ ویژگی‌های فوق‌العاده برای فیلم برداری

– فاقد سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی

دوربین‌های سری آلفا سونی مدت‌هاست که مورد استقبال وبلاگ نویسان قرار گرفته و A6400 نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. این دوربین از فیلم برداری با رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند، اما علاوه بر آن پشتیبانی از S-log3 و S-log2 نیز داستان را برای تولید کنندگان محتوا جذاب‌تر می‌کند !

قابلیت فیلم برداری 4K HDR ( HLG ) نیز برای پخش فوری وجود دارد، همچنین اپلیکیشن Imaging Edge Mobile سونی امکان انتقال ویدیوها را به گوشی هوشمند شما به سادگی امکان پذیر می‌کند. فریم جلوی دوربین نیز به لطف صفحه نمایش لمسی با نسبت 16:9 بسیار ساده است.

سیستم فوکوس خودکار پیشرفته‌ی این دوربین یکی از بهترین نمونه‌های به کار رفته در دوربین‌های کراپ فریم است که ردیابی سوژه را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. با این وجود همه‌ی چیزهایی که برای یک ویدئوبلاگر حرفه‌ای نیاز است را این دوربین تامین نمی‌کند.

برای مثال با وجود پورت‌های متعدد آن مثل پورت میکروفون، پورت هدفون وجود ندارد. این یعنی شما نمی‌توانید همزمان با ضبط بر صدای خود نیز نظارت کنید و به اصطلاح امکان مانیتورینگ صدا را نخواهید داشت. همچنین شایان ذکر است که تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی برای این دوربین در نظر گرفته نشده است.


5- الیمپوس OM-D E-M5 Mark III

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : میکرو چهار سوم | رزولوشن تصویر : 20.4 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی چرخان با 1.040.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 125 در 85 در 50 میلی متر | وزن : 414 گرم

+ مشخصات فوق‌العاده برای فیلم برداری
+ سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی فوق‌العاده

– فاقد پورت هدفون
– جایگاه قرار گرفتن دست در پشت دوربین نسبتا بزرگ است

از ظاهر قدیمی و کلاسیک آن، این دوربین قضاوت نکنید! الیمپوس OM-D E-M5 Mark III یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی است که امکانات فوق‌العاده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. ویژگی‌های آن در بحث فیلم برداری یا عکاسی قطعا هر ویدئوبلاگری را به سمت خود جذب خواهد کرد.

بدنه‌ی این دوربین از جنس پلی کربنات فوق فشرده است که کیفیت خیره کننده‌ای دارد، همچنین وزن آن تنها 414 گرم است و باعث می‌شود حتی در صورت استفاده‌های طولانی مدت هم خسته نشوید و یا دستتان درد نگیرد.

سنسور 20.4 مگاپیکسلی میکرو چهار سوم این دوربین عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و سیستم فوکوس خودکار به کار رفته برای آن نیز به خوبی می‌تواند سوژه‌های مختلف را در حالت ردیابی شناسایی کند. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این دوربین امکان فیلم برداری با رزولوشن 4K است.

ویدئوهای ضبط شده با این دوربین در حالت عادی شارپنس بسیار خوبی داشته و محدوده‌ی دینامیکی آنها نیز واقعا خوب است. همچنین سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند مکمل خوبی برای فیلم برداری باشد.

علاوه بر این موارد، شما می‌توانید با استفاده از الیمپوس OM-D E-M5 Mark III ویدئوهای اسلوموشن با رزولوشن فول اچ دی و نرخ 120 فریم بر ثانیه ضبط کنید. صفحه نمایش این دوربین نیز لمسی بوده و می‌تواند بچرخد، همین به تنهایی یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای فیلم برداران و ویدئوبلاگرها به حساب می‌آید.

متاسفانه در این دوربین نیز پورت هدفون وجود ندارد و شما نخواهید توانست که صدا را مانیتور کنید، اما پورت میکروفون برای اتصال میکروفون‌های با کیفیت‌تر به دوربین وجود دارد. مطمئنا این دوربین برای ویدئوبلاگرهای تازه کار کمی گران است، اما بی شک امکانات بی نظیری که دارد، آن را تبدیل به یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده است.


6- کانن EOS M50

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 24 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی چرخان با 1.040.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 24 فریم بر ثانیه | ابعاد : 116 در 88 در 59 میلی متر | وزن : 390 گرم

+ صفحه نمایش قابل چرخش
+ منظره یاب داخلی الکترونیکی

– تنوع کم لنزهای مانت EF-M
– محدودیت در فیلم برداری با رزولوشن 4K

من هیچوقت تحت تأثیر دوربین‌های بدون آینه سری EOS M کانن قرار نگرفته‌ام، اما این یکی بین آنها خوب بوده و جزو بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی است. این مدل کوچک، قابل حمل و زیبا است و ظاهری شبیه به یک DSLR کوچک دارد. استفاده از آن برای افراد غیر متخصص نیز آسان است.

از همه مهم‌تر، یک منظره یاب الکترونیکی ( به گونه‌ای که برای تهیه تصاویر فقط به صفحه پشتی متکی نیستید ) و یک صفحه نمایش با کیفیت با قابلیت چرخش در تمام جهات نیز برای آن در نظر گرفته شده است. لنز کیت EF-M 15-45mm f / 3.5-6.3 IS STM دارای مکانیزم عقب نشینی می‌باشد تا در صورت عدم استفاده از دوربین کوچکتر شود تا بتوانید آن را در جیب خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید از تمام لنزهای مانت EOS M کانن نیز روی آن استفاده کنید. با این دوربین علاقمندان ممکن است انتخاب لنزهای وسیع تری را بخواهند ، اما اگر سفر چیز شما باشد و چند لنز تنها آنچه شما نیاز دارید ، EOS M50 عالی است.

هرچند غم انگیز، حالت فیلمبرداری 4K را نمی توان با سیستم سریع Dual Pixel CMOS AF Canon استفاده کرد (فیلمبرداری منظم Full HD این محدودیت را ندارد).

کمی عمیق‌تر : نقد و بررسی تخصصی کانن Eos M50 : ترکیبی از ویژگی‌های فوق‌العاده با قیمتی متعادل !


7- پاناسونیک لومیکس G90 ) DC-G95 )

نوع دوربین : بدون آینه | ابعاد سنسور : میکرو چهار سوم | رزولوشن تصویر : 20 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی چرخان با 1.240.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه | ابعاد : 130 در 94 در 77 میلی متر | وزن : 536 گرم

+ کیفیت ساخت بسیار بالا و ارگونومی عالی
+ منظره یاب الکترونیکی با رزولوشن بالا
+ صفحه نمایش لمسی قابل چرخش

– کمی بزرگ به عنوان یک دوربین میکرو چهارسوم
– کمی گران برای آنچه ارائه می‌دهد

پاناسونیک Lumix G90 ( که با نام G95 در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود ) یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی است که هم کیفیت عکاسی و هم فیلم برداری عالی برای علاقه‌مندان دارد. درست است که سنسور Micro Four Thirds نسبت به سنسورهای APS-C در برخی از دوربین‌های بدون آینه رقیب کوچکتر است، اما به نظر نمی‌رسد این به عملکرد آن آسیبی برساند.

نحوه کنترل و عملکرد بسیار عالی بوده و فوکوس خودکار بسیار سریع عمل می‌کند. تنها مسئله قیمت است. این یک دوربین خوب برای عکاسان، ویدئو بلاگرها و تولید کنندگان محتوا است، حالت‌های مخصوص 4K پاناسونیک را نیز ارائه می‌دهد که سایر دوربین‌ها از آن برخوردار نیستند. Lumix G90 / G95 ارزان نیست، اگرچه دارای حالت V-Log Panasonic به عنوان یک استاندارد است که هزینه اضافی آن را توجیه می‌کند.

این دوربین از سایر دوربین‌های لیست کمی بزرگتر بوده و بیشتر برای عکاسی جدی و ایجاد بلاگ طراحی شده است، اما اگر این ویژگی‌ها همانی است که شما به آن نیاز دارید و به ابعاد دوربین اهمیتی نمی‌دهید، G90 / G95 یک خرید عالی است.


8- سونی RX100 Mark VII

نوع دوربین : کامپکت | ابعاد سنسور : 1 اینچی | رزولوشن تصویر : 20 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 921.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 102 در 58 در 43 میلی متر | وزن : 302 گرم

+ سنسور 1 اینچی بسیار با کیفیت
+ لنز با محدوده‌ی فاصله کانونی بسیار عالی

– بدنه‌ی کوچک و جمع و جور
– نسبتا گران

نکته مهمی که باید در مورد این دوربین به یاد داشته باشید این است که جدیدترین و گرانترین مدل در یک خانواده بسیار بزرگ است که هنوز به سختی می‌توان آن را در بازار پیدا کرد. بنابراین، در حالی که سونی RX100 VII بهترین در کلاس خود است، ممکن است برای شما به عنوان یک ویدئوبلاگر تازه کار بسیار گران باشد.

در صورتی که حرفه‌ای هستید و می‌خواهید دوربین بسیار خوبی هم داشته باشید این دوربین مناسبی برایتان خواهد بود، اما اگر می‌خواهید هزینه‌ی کمتری را در نظر بگیرید، به دنبال مارک‌های IV، V و یا VI باشید. این دوربین یک سنسور 1 اینچی با رزولوشن 20 مگاپیکسلی دارد که عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند.

لنز آن نیز از نوع ثابت بوده و فاصله کانونی معادل 24-200 میلی متری را ارائه می‌دهد. این فاصله‌ی کانونی تقریبا برای هر کاری بسیار مناسب است و می‌توانید از آن برای هر شرایط و موقعیتی استفاده کنید. علاوه بر اینها این دوربین از پورت میکروفون خارجی هم بهره می‌برد که بسیار خوب است.

مطمئن باشید کیفیت ویدئوهای ضبط شده با این دوربین بهترین در نوع خود هستند، البته در صورتی که با هزینه‌ی نسبتا زیاد آن مشکلی نداشته باشید. اگر صادقانه بخواهم بگویم، این دوربین واقعا خوب است، اما به نظرم امکاناتی بیش از حد نیاز را برای یک ویدئوبلاگر ارائه می‌دهد، باز هم با این حال یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید.


9- کانن PowerShot G7X Mark III

نوع دوربین : کامپکت | ابعاد سنسور : 2 اینچی | رزولوشن تصویر : 20 مگاپیکسل | منظره یاب : ندارد | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 1.040.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 105 در 61 در 41 میلی متر | وزن : 304 گرم

+ درون جیب جا می‌شود !
+ امکانات فیلم برداری فوق العاده

– فاقد منظره یاب
– قیمت نسبتا زیاد

دوربین G7X Mark III به دلیل ویژگی‌های عکاسی فوق العاده، مدت‌هاست که به یکی از بهترین و محبوب‌ترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. G7X Mark III میراثی را بنا نهاده و طیف وسیعی از مشخصات عالی را ارائه می‌دهد که هر عکاسی را وسوسه می‌کند. در صدر این لیست ضبط ویدئوی 4K قرار دارد.

شما می‌توانید از صفحه لمسی تیلت شونده نیز برای ضبط ویدیو برای ولاگ خود استفاده کنید. قابلیت LiveStreaming برای به اشتراک گذاشتن ویدیوهای زنده در یوتیوب نیز وجود دارد. برای طرفداران داستان‌های اینستاگرامی، یک حالت ضبط عمودی ویژه نیز اضافه شده است.

این دوربین یک سوکت ورودی جدید میکروفون خارجی نیز دارد. در واقع فقط طرفداران فیلم برداری نیستند که باید G7X Mark III را دوست داشته باشند، بلکه برای بسیاری از عکاسان مبتدی و علاقه مندان، این دوربین یکی از بهترین گزینه‌هاست. یک لنز بسیار عالی 24-100 میلی متری و یک سنسور بزرگ یک اینچی نیز می‌تواند شما را در عکاسی راضی نگه دارد.


10- پاناسونیک Lumix LX100 II

نوع دوربین : کامپکت | ابعاد سنسور : میکرو چهار سوم | رزولوشن تصویر : 17 مگاپیکسل | منظره یاب : الکترونیکی | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی ثابت با 1.240.000 نقطه | اتصالات : وای فای و بلوتوث | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | ابعاد : 115 در 66 در 64 میلی متر | وزن : 392 گرم

+ لنز سریع و چند منظوره
+ کوچک و جمع و جور

– صفحه نمایش غیر قابل چرخش

نسل دوم LX100 که یکی از بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی بوده و به لطف سنسور بزرگ، قابلیت کنترل عالی و قابلیت حمل و نقل بسیار خوب، طرفداران زیادی را به دست آورد و برای عکاسان مبتدی که مایلند هزینه کمتری برای خرید دوربین داشته باشند، حس یک دوربین بدون آینه را منتقل می‌کند.

اگرچه Mark II یک بروزرسانی نسبتاً کوچک را نسبت به نسل قبل آن نشان می‌دهد ( اکنون یک صفحه نمایش لمسی، گزینه‌های بهتر فیلم برداری با رزولوشن 4K و امکان دستیابی به شارژ از طریق کابل USB به این دوربین اضافه شده است )، اما هنوز هم در لیست من جزو بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است.

از بسیاری جهات این دوربین برای عکاسی مسافرتی و خیابانی بی نظیر است. این دوربین عکس‌هایی بسیار عالی البته با بزرگنمایی محدود ثبت می‌کند و با توجه به ابعاد جمع و جور آن می‌تواند تقریباً در جیب ژاکت شما جای بگیرد.

برخی از ویژگی‌های دیگر، مانند یک حلقه دیافراگم و کنترلر سرعت شاتر نیز استفاده از آن را لذت بخش‌تر می‌کند، اما صفحه نمایش ثابت می‌تواند برای بعضی از افراد چندان جالب نباشد. این امر باعث محدود شدن زوایایی است که می‌توانید از آن عکس بگیرید.

بهترین گوشی‌های هوشمند مخصوص شبکه‌های اجتماعی

1- اپل آیفون 11 پرو

تاریخ معرفی : سپتامبر 2019 | دوربین اصلی : 12 مگاپیکسل (1.4 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.55 اینچ سایز سنسور، لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)، 12 مگاپیکسل (لنز 52 میلی‌متری، f/2.0، لنز تله‌فوتو، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 2 برابر)، 12 مگاپیکسل، (لنز 13 میلی‌متری فوق‌عریض، f/2.4) | دوربین سلفی : 12 مگاپیگسل (f/2.2)، دوربین ToF | صفحه نمایش : 5.8 اینچی با رزولوشن 1125 در 2436 پیکسل و نسبت 19.5:9 | وزن : 188 گرم | ابعاد : 144 در 71.4 در 8.1 میلی متر | حافظه داخلی : 64 / 256 / 512 گیگابایت

+ دوربین سه گانه
+ کیفیت تصاویر خارق‌العاده
+ عملکرد خوب حالت slofies
+ افکت‌های پرتره جذاب

– فاقد فناوری 5G
– مشخصات نامعلوم !

قبول کردن اینکه دوربین سه گانه آیفون 11 پرو بهترین دوربین موبایل حال حاضر است، با توجه به استانداردهای امروزی بسیار دشوار است، اما عملکردی درخشان دارد. رنگ‌ها، کنتراست و نوردهی در هر سه دوربین بسیار خوب است، اما این رویکرد محدود به پردازش تصویر می‌شود که آیفون 11 پرو را از رقابت با سایرین جدا می‌کند.

در جایی که گوشی‌های پرچمدار از کمپانی‌هایی مثل هوآوی و سامسونگ تمایل به ثبت عکس‌هایی با فناوری HDR، شارپ بودن بیشتر و کاهش نویز دارند، تصاویر آیفون از رنگ‌های جذابی استفاده کرده و واقعی به نظر می‌رسند و هرگز نشانه پردازش بیش از حد را نمی‌توان در آنها رویت کرد.

دوربین جدید آیفون فقط برای عکاسی مسافرتی، عکاسی از نقاط دیدنی و فضای داخلی جذاب است، و با اینکه در گوشه‌های تصویر کیفیت کاسته شده و اعوجاج مشاهده می‌شود، اما هنوز هم تصاویر فوق‌العاده هستند. فیلم برداری نیز عالی بوده و حالت پانوراما به بهترین حالت ممکن وجود دارد. اما تنها نکته منفی که همیشه در پرچمدارهای اپل وجود داشته، قیمت بسیار زیاد آنهاست. حتی در نسل آخر، بیش از آنچه واقعا انتظار داشتیم !


2- سامسونگ گلکسی S20 اولترا 5G

تاریخ معرفی : فوریه 2020 | دوربین اصلی : 108 مگاپیکسل (لنز واید، 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)، 48 مگاپیکسل (102 میلی‌متری، لنز تله‌فوتو، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 0.8 میکرومتر سایز پیسکل، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال هیبریدی 10 برابری، f/3.6)، 12 مگاپیکسل (اولتراواید، 13 میلی‌متری، 1.4 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار، فیلم‌برداری Super Steady)، 0.3 مگاپیکسل (ToF) | دوربین سلفی : 40 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.2، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، فیلمبرداری 2160p) | صفحه نمایش : 6.9 اینچی با رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل و نسبت 20:9 | وزن : 220 گرم | ابعاد : 166.9 در 76 در 8.8 میلی متر | حافظه داخلی : 128 / 256 / 512 گیگابایت

+ دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی
+ حداکثر بزرگنمایی 100 برابری
+ فیلم برداری با رزولوشن 8K
+ ضد آب
+ پشتیبانی از فناوری 5G

– عمر باتری که البته ممکن است با ارائه‌ی یک آپدیت نرم افزاری بهبود پیدا کند

سامسونگ گلکسی S20 اولترا 5G فقط بهترین دوربین را در بین خانواده‌ی گلکسی این کمپانی کره‌ای ندارد، بلکه به عقیده‌ی بسیاری بهترین دوربین را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند تا به امروز ارائه می‌دهد. مطمئنا مهمترین ویژگی دوربین این گوشی پرچمدار سنسور 108 مگاپیکسلی آن است که قابلیت زوم 100 برابری هیبریدی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

لنز تله فوتوی این دوربین نیز عملکرد بسیار خوبی دارد، با این حال یک بحث مهم تناقض بین پردازش تصاویر و ماندگاری باتری است. عملکرد باتری آنقدری که باید خوب نیست، اما بی شک با آپدیت‌های سیستم عامل درست خواهد شد.

این دوربین می‌تواند با رزولوشن 8K فیلم برداری کند که البته از نظر من بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد، چرا که 99 درصد افراد روی کره‌ی زمین به واقع هیچ نیازی به این رزولوشن روی گوشی هوشمندشان ندارند. در واقع چشم غیر مسلح انسان نمی‌تواند تفاوت بین رزولوشن‌های 720P و 1080P را تشخیص دهد، چه برسد به 8K !

صفحه نمایش 120 هرتزی که به تازگی در بین گوشی‌های هوشمند پرچمدار و رده بالا رایج شده نیز در این گوشی به کار گرفته شده که تنها برای گیمرها تفاوت فاحشی با سایر نمایشگرها خواهد داشت. پس اگر خیلی با گوشی‌تان بازی نمی‌کنید، این قابلیت صرفا قیمت S20 اولترا را برایتان بیشتر خواهد کرد.

سخت افزار این گوشی نیز یکی از بهترین‌ها در بین تمامی گوشی‌های هوشمند بوده و از دو نسخه‌ی دیگر این خانواده، یعنی S20 و S20 7 پلاس نیز بهتر است. در مورد کیفیت تصاویر می‌توان گفت در اولین استفاده به واقع شگفت زده خواهید شد. مطمئن باشید این گوشی بهترین دوربین را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند تا به امروز ارائه می‌دهد.

کمی عمیق‌تر : آیا دوربین سامسونگ گلکسی S20 اولترا می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت کند ؟


3- هوآوی P40 پرو

تاریخ معرفی : مارس 2020 | دوربین اصلی : 50 مگاپیکسل (لنز واید، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)، 12 مگاپیکسل (پریسکوپ، لنز 125 میلی‌متر تله‌فوتو، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 5 برابر، f/3.4)، 40 مگاپیکسل (لنز 18 میلی‌متری فوق‌عریض، 1/1.54 اینچ، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)، TOF 3D (تشخیص عمق تصویر) | دوربین سلفی : 32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز سنسور، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.2)، دوربین ToF | صفحه نمایش : 6.58 اینچی با رزولوشن 1200 در 2640 پیکسل و نسبت 19.5:9 | وزن : 209 گرم | ابعاد : 158.2 در 42.6 در 8.95 میلی متر | حافظه داخلی : 256 گیگابایت

+ ماژول اصلی دوربین 50 مگاپیکسلی
+ عملکرد خیره کننده در نور کم
+ فیلم برداری با رزولوشن 4K برای هر دو دوربین عقب و جلو

– فاقد نرم افزارهای گوگل به دلیل تحریم
– عملکرد دوربین در بزرگنمایی 50 برابری خیلی جالب نیست

هوآوی P40 پرو یکی از زیباترین گوشی‌های هوشمندی است که تا به امروز ساخته شده، شما فقط بنشینید و آن را نگاه کنید ! سخت افزار پرچمدارهای هوآوی همیشه بسیار عالی بوده و این علاوه بر سخت افزار کلی، به بخش پردازش دوربین هم مربوط می‌شود.

دوربین این گوشی از انتظارهای شما بسیار بالاتر خواهد بود و هر آنچه نیاز دارید را ارائه خواهد داد، از فوکوس فوق‌العاده نرم و سریع گرفته و تا کیفیت خارق‌العاده و زوم عالی. احتمالا زوم 50 برابری این دوربین بیش از چند بار و آن هم شاید برای تست توسط شما استفاده نشود و در واقع خیلی کاربردی نباشد، اما کیفیت و شارپنس در این تصاویر هم بسیار عالی هستند.

با بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری که آن را می‌توان بسیار کاربردی دانست، کیفیت با حالت عادی هیچ تفاوت واضحی ندارد. از نظر فیلم برداری نیز شما یکی از بهترین عملکردها را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند خواهید دید.

به جرات می‌توانم بگویم پی 40 پرو هوآوی یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند و یکی از بهترین دوربین‌ها مخصوص شبکه‌های اجتماعی خواهد بود و بالاترین کیفیت را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در نهایت تنها ایرادی که می‌توان گرفت عدم وجود نرم افزارهای گوگل در آن، به دلیل تحریم هوآوی توسط آمریکا است.

پس اگر مشکلی از این بابت ندارید و می‌توانید به غیر از برنامه‌های گوگل با سایر اپلیکیشن‌های مشابه کار کرده و کنار بیایید، پی 40 پرو یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان خواهد بود. گرچه بسیار گران است !

کمی عمیق‌تر : مقایسه دوربین P40 پرو با گلکسی S20 اولترا، P30 پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس


4- اپل آیفون SE 2020

تاریخ معرفی : آوریل 2020 | دوربین اصلی : 12 مگاپیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، لنز واید، f/1.8 | دوربین سلفی : 7 مگاپیکسل، f/2.2 | صفحه نمایش : 4.7 اینچی با رزولوشن 750 در 1334 پیکسل و نسبت 16:9 | وزن : 148 گرم | ابعاد : 138.4 در 67.3 در 7.3 میلی متر | حافظه داخلی : 64 / 128 / 256 گیگابایت

+ کیفیت بسیار خوب ویدئوهای 4K
+ عملکرد بسیار خوب دوربین در نور کافی

– فاقد زوم اپتیکال
– تنها از یک دوربین استفاده می‌کند

آیفون SE ( 2020 ) یکی از بهترین پیشنهادهای ممکن برای ویدئوبلاگرها و عاشقان سلفی و اینستاگرام است. این آیفون تنها 399 دلار قیمت دارد و بدنه‌ای کاملا شبیه به آیفون 8 دارد. دوربین آن نیز دقیقا همان چیزی است که در آیفون 8 دیده بودید، البته با بهبودهایی اندک.

از نظر پردازنده و مشخصات فنی اما دقیقا همان چیزی را می‌بینید که در آیفون 11 پرو وجود دارد. صفحه نمایش این گوشی تنها 4.7 اینچ است که در سال 2020 ممکن است بسیار کوچک به نظر برسد، اما هنوز هم هستند افرادی که به گوشی‌های کوچک علاقه‌ی بسیار بیشتری دارند.

صفحه نمایش این گوشی از رزولوشن 720P بهره می‌برد که خیلی عالی نیست، همچنین به اندازه‌ی پرچمدارهای جدید روشنایی ندارد، اما باز هم کیفیت بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد. همچنین این کیفیت نوید عمر باتری بسیار بهتر را به شما می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های خوب آیفون‌ها که پس از چند نسل غیبت دوباره برگشته، Touch ID است که به جای Face ID استفاده شده که هم دقت بیشتری دارد و هم سرعت بسیار بیشتر. از دیگر ویژگی‌های این گوشی میانرده می‌توان به پشتیبانی از شارژ بی سیم، گواهینامه‌ی IP67 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، فیلم برداری با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه، تثبیت کننده‌ی تصویر عالی و همچنین پردازنده‌ی A13 Bionic اشاره کرد که آن را به یکی از بهترین گوشی‌ها و دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرده است.

+ بهترین دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless )
+ بهترین دوربین‌های DSLR
+ بهترین دوربین‌های کامپکت
+ بهترین دوربین‌های اکشن
+ بهترین دوربین‌های فیلم برداری
+ بهترین پهپادهای تصویربرداری
+ بهترین لنزهای مخصوص دوربین‌های سونی
دوربین‌های DSLR هنوز نمردند : نبرد اصالت و مدرنیسم !
اولین دوربین من : چه چیزهایی را باید بدانم ؟
دوربین DSLR یا گوشی ؟

امیدوارم از مقاله ” بهترین دوربین‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی “ لذت برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر پرسشی وجود داشت، آن را در بخش نظرات همین پست مطرح کنید تا پاسخ دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.